Potrivit
Edupedu.ro, reprezentantii cultelor religioase cer modificarea Articolului 99, la alineatele (4), (5) si (6) din proiectul Legii invatamantului preuniversitar si includerea Religiei in lista disciplinelor din trunchiul comun care pot fi alese de elevi la Bac.
„Nediscriminarea Religiei in raport cu alte discipline scolare din trunchiul comun, prin includerea acesteia in lista disciplinelor scolare, la alegere, in cadrul examenului national de
Bacalaureat pentru ca elevii care frecventeaza orele de religie sa aiba posibilitatea de a-si valorifica si verifica competentele dobandite la aceasta disciplina, una dintre putinele care se studiaza pe tot parcursul invatamantului preuniversitar si singura care a fost validata de majoritatea covarsitoare a parintilor”, se arata in adresa cultelor religioase.
Solicitarea, adresata ministrului Educatiei, este semnata de:
- Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe,
- Inaltpreasfintutul Parinte Aurel Perca, Arhiepiscop Mitropolit de Bucuresti – Biserica Romano-Catolica,
- Preafericitul Parinte Cardinal Lucian – Biserica Unita cu Roma, Rego-Catolica,
- Preasfintitul Episcop Datev Hagopian – Arhiepiscopia Bisericii Armene din Romania,
- Episcopul Bela Kato al Bisericii Reformate din Romania,
- Episcopul Reinhart Guib – Biserica Evanghelica C.A. din Romania,
- Episcopul Dezso Zoltan Aorjani al Bisericii Evanghelice Lutherane din Romania,
- Episcopul Istvan Kovacs al Bisericii Unitariere Maghiare,
- Viorel Iugam, presedintele Uniunii Bisericilor Crestine Baptiste din Romania,
- Cornel Haures – presedintele Bisericii Crestine dupa Evanghelie din Romania,
- Pastorul Ioan Filip – presedintele Bisericii lui Dumnezeu Apostolice din Romania – Cultul Crestin Penticostal,
- Aurel Neamtu – presedintele Bisericii Adventiste de Ziua a Saptea,
- Mulfiul Iusuf Muurat – Seful Comunitatii Musulmane din Romania.
Extras din proiectul Legii invatamantului preuniversitar: Art 99, alin (4)-(6)
"(4) Examenul national de bacalaureat consta in sustinerea urmatoarelor probe:
a) proba A01 – proba orala de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana, proba comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile/calificarile - se realizeaza pe baza standardelor nationale de evaluare;
b) proba A02 - proba orala de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna, pentru elevii care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale - se realizeaza pe baza standardelor nationale de evaluare;
c) proba A1 - proba scrisa la Limba si literatura romana - proba comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile/calificarile, cu exceptia elevilor de la profilul umanist, specializarea filologie si pentru elevii care au studiat disciplina Limba si literatura romana pentru scoli si sectii cu predare in limba materna, cu programa speciala - se realizeaza pe baza standardelor nationale de evaluare;
d) proba A2 - proba scrisa la Limba si literatura romana pentru elevii de la profilul umanist, specializarea filologie - se realizeaza pe baza standardelor nationale de evaluare, cu exceptia elevilor care au studiat disciplina Limba si literatura romana pentru scoli si sectii cu predare in limba materna, cu programa speciala;
e) proba A3 - proba scrisa la Limba si literatura romana pentru elevii care au studiat disciplina Limba si literatura romana pentru scoli si sectii cu predare in limba materna, cu programa speciala;
f) proba B - doua probe de evaluare a competentelor lingvistice la doua limbi de circulatie internationala, in acord cu descriptorii elaborati pe baza programelor scolare. Rezultatul evaluarii se exprima prin niveluri de competenta corespunzatoare celor din Cadrul european comun de referinta pentru limbi straine. Pentru prima limba straina nivelul de competenta vizat este echivalent nivelului B2 din Cadrul european comun de referinta pentru limbi straine; pentru a doua limba straina, nivelul de competenta vizat este echivalent nivelului B1, respectiv A2, in functie de tipul de proba, la alegerea candidatului. Examenele cu recunoastere internationala pentru certificarea competentelor lingvistice in limbi straine pot fi echivalate conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educatiei. Prin exceptie, elevii din invatamantul in limba unei minoritati nationale care studiaza doar o singura limba de circulatie internationala sustin proba doar din aceasta limba;
g) proba C - proba de evaluare a competentelor digitale, in acord cu descriptorii elaborati pe baza programelor scolare. Rezultatul evaluarii se exprima prin nivelurile de competenta in raport cu standardele europene recunoscute in domeniu. Examenele cu recunoastere europeana pentru certificarea competentelor digitale pot fi echivalate conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educatiei;
h) proba D - proba scrisa la Limba si literatura materna - proba comuna pentru elevii care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale de la toate filierele, profilurile si specializarile - se realizeaza pe baza standardelor nationale de evaluare;
i) proba E - doua probe scrise, obligatorii, specifice profilului sau specializarii, pe baza standardelor nationale de evaluare;
j) Proba F – proba scrisa, obligatorie, pentru evaluarea competentelor de baza, complementare profilului/probelor scrise E.
(5) Proba E - probe scrise, obligatorii, specifice profilului sau specializarii sunt desfasurate dupa cum urmeaza:
a) pentru profilul real, specializarea matematica-informatica, din filiera teoretica, doua probe scrise, dintre care o proba obligatorie, la Matematica si o proba, la o disciplina relevanta pentru profilul real la alegere intre: Informatica, Fizica, Chimie, Biologie;
b) pentru profilul real, specializarea stiintele-naturii, din filiera teoretica, doua probe scrise, dintre care o proba obligatorie la Fizica/Chimie/Biologie si o proba la o disciplina relevanta pentru profilul real la alegere intre: Fizica, Chimie, Biologie, Matematica sau Informatica, alta decat cea la care a sustinut proba obligatorie;
c) pentru profilul umanist, specializarea stiinte sociale, din filiera teoretica, doua probe scrise, dintre care o proba obligatorie la istorie si o proba la o disciplina relevanta pentru profilul umanist, la alegere intre Geografie si stiinte socio-umane: Logica, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie;
d) pentru profilul umanist, specializarea filologie, din filiera teoretica doua probe scrise, dintre care o proba obligatorie, la limba si literatura unei limbi de circulatie internationala si o proba la o disciplina relevanta pentru profilul umanist, la alegere intre: Istorie, Geografie sau stiinte socio-umane: Logica, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie;
e) pentru filiera tehnologica, o proba scrisa specifica domeniului de pregatire si o proba, la alegere, dintre disciplinele relevante pentru profilul real;
f) pentru filiera vocationala, doua probe, dintre care, una obligatorie dintre disciplinele de specialitate si alta, la alegere, dintre disciplinele relevante pentru profilul predominant al specializarii.
(6) Proba F va viza competentele de baza, dupa cum urmeaza:
a) pentru profilul umanist, filiera teoretica, proba scrisa pentru evaluarea competentelor de baza la alegere intre: matematica, fizica, chimie, biologie;
b) pentru profilul real, filiera teoretica, proba scrisa pentru evaluarea competentelor de baza, la alegere, la una dintre disciplinele socio umane studiate;
c) pentru filierele tehnologica si vocationala, proba scrisa pentru evaluarea competentelor prevazute la litera a) sau b), complementar disciplinelor alese la proba E.