Ministrul Educatiei explica, in articol, ca scopul noilor planuri-cadru nu este eliminarea unor materii sau ore pentru a usura programul elevilor, ci oferirea unei mai mari libertati scolilor si elevilor in alegerea disciplinelor, pentru a personaliza educatia. Mai putin in cazul Latinei, pentru care va propune sa redevina disciplina obligatorie.
In schimb,
Daniel David a scris ca ia in calcul impunerea unui procent din orele alocate disciplinelor care sa fie dedicat doar consolidarii, activitatilor remediale si transferului de cunostinte in viata reala.
Daniel David: Constatari dupa primele 10 zile de dezbateri ale planurilor-cadru
"Dupa primele 10 zile de dezbateri ale planurilor-cadru, iata primele constatari:
1. Sunt optimist ca invatam sa dezbatem. Acest exercitiu de dezbatere a planurilor-cadru este si unul educational. Daca in primele zile reactiile au fost de critica sau sustinere (adesea neconditionate), la apelul meu ca acest lucru nu ma ajuta in a gasi cea mai buna varianta pentru elevi, profesori, parinti si societate, oamenii educatiei au inceput sa vina cu propuneri tot mai bune si suntem pe drumul corect.
2. Am inceput astfel sa intelegem filosofia acestor planuri-cadru, si anume nu de a „scoate” discipline/ore pentru a reduce simplu incarcarea pe elevi, ci de a reduce centralismul (caracterul obligatoriu) prin unele descentralizari la nivelul scolii si la nivelul deciziei elevilor (caracterul optional). Asadar, demersul inseamna de fapt incurajarea unui registru optional mai consistent, in care sa tinem cont si de alegerile scolilor si ale elevilor (nu doar ale ministerului), pentru a personaliza educatia. Ramane de vazut cat se va descentraliza, in aceasta forma unii considerand ca este prea mult, altii ca este prea putin. Cu siguranta, in cazul latinei voi propune in final revenirea la elementul centralizat, descentralizarea, buna ca intentie, neasigurand inca alegerea rationala acolo unde s-ar cuveni daca latina ramane optionala (asa cum am fost convins prin discutiile cu specialistii si organizatiile profesionale din domeniu).
3. Am cerut tuturor disciplinelor (specialistilor care se ocupa de acestea) sa gandeasca modele noi, nu doar numar de ore, in forma actuala lucrurile nefunctionand bine, in conditiile in care scoala produce prea mult analfabetism functional pentru secolul XXI. Chiar nu se mai poate asa! Iar profesorii si organizatiile profesionale au inceput sa inteleaga asta. Astfel, spre exemplu, dupa mai mult de 20 de ani de lipsa vom readuce ca nume discipline care contribuie direct la cultura nationala (ex. Istoria romanilor), pentru a da un semnal clar ca o lume moderna nu poate exista fara identitatea nationala, iar gramatica va reveni de asemenea la liceu; asa cum am spus la lansarea planurilor-cadru, prea multi copii nu-si cunosc corect istoria sau geografia nationala si vorbesc prost limba romana.
4. Este clar ca aerisirea curriculumului trebuie sa se faca apoi si la nivel de programe, aici gandindu-ma deja la impunerea unui procent din orele alocate disciplinelor care sa fie dedicat doar consolidarii, activitatilor remediale si transferului de cunostinte in viata reala.
Dezbaterile continua, in final urmarind sa avem planuri-cadru in care modernitatea si traditia contribuie la formarea unor absolventi buni specialisti, buni cetateni si oameni multumiti de propria viata. Asa cum am spus la lansarea lor, urmaresc ca planurile-cadru care vor rezulta din aceste dezbateri sa fie larg acceptate pentru a moderniza educatia romaneasca!"
Noua abordare propusa de Ministerul Educatiei, care presupune acelasi nucleu de materii in clasele a IX-a si a X-a, urmand ca in ultimii doi ani de liceu elevii sa isi poata alege o treime din disciplinele de studiu, nu a fost pe placul profesorilor de istorie, geografie si latina, care si-au exprimat public dezacordul cu noile planuri. In mijlocul dezbaterilor, Coalitia pentru Educatie a prezentat mai multe
variante de orar la clasele a XII-a, pe baza noile planuri-cadru prezentate de Ministerul Educatiei.
Planurile-cadru ce vor rezulta din dezbaterea publica vor fi aplicate din anul scolar 2026-2027, iar elevii care sustin Bacalaureatul in 2030 vor da examenul in functie de acestea.