Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Evaluarea Nationala 2020 la clasa a VIII-a. Modele de compuneri - genul liric

de Laura Galescu la 23 Ian. 2020 Exclusiv
1 comentarii

Evaluarea Nationala 2020 la clasa a VIII-a. Modele de compuneri - genul liric23Ian.2020

Evaluarea Nationala este primul examen important din viata oricarui elev, cu o miza imensa: e poarta de acces catre liceul dorit. Va prezentam modele de compuneri pentru proba scrisa de la Limba si Literatura Romana.

 


1. Genul liric
 
1.1. Apartenenta la genul liric
1.2. Explicatie de titlu
1.3. Opinie despre semnificatia titlului
1.4. Opinie despre semnificatia mesajului
 
Definitie: Genul liric cuprinde totalitatea scrierilor in versuri in care gandurile, ideile si sentimentele autorului sunt transmise in mod direct prin intermediul limbajului figurat, bazat pe imagini artistice si figuri de stil, cu ajutorul eului liric, evidentiat in text prin marci lexico-gramaticale specifice si imbinand descrierea si monologul ca moduri de expunere. 
Trasaturi: 
 
– sentimentele sunt tr ansmise inmod direct, cu ajutorul eului liric, al imaginilor artistice si al figurilor de stil;
– se imbina mai multe moduri de expunere: monologul, care poate fi liric sau adresat catre un interlocutor imaginar si descrierea;
– eul liric este o voce, o ipostaza a autorului, iar la nivelul textului, este evidentiat prin: verbe si pronume la persoana I si a II-a, singular si plural, interjectii, interogatii si exclamatii retorice, substantive in vocativ si verbe la imperativ; 
 
– ca specii literare, mentionam:
a) Pastelul–ospecieagenului liric in care este infatisat un peisaj, cu ajutorul caruia sunt evidentiate sentimentele eului liric, aflat intr-o ipostaza contemplativa in fata spectacolului naturii. 
b) Doina– specie a literaturii populare, in care se transmit sentimente diverse, de dor, de jale, de instrainare etc. 
c) Imnul– poezie in care se exprima sentimente de admiratie si de respect fata de o persoana/personalitate, pe un ton inalt, solemn.
 
1.1. Apartenenta la genul liric Redacteaza o compunere de minimum 150 de cuvintein care sa demonstrezi ca textul citat apartine genului liric.
 
In compunerea ta trebuie: 
– sa formulezi doua argumente reprezentative pentru incadrarea textului in genul liric;
– sa ilustrezi argumentele cu exemple potrivite, pe baza textului ales;
– sa ai un continut adecvat cerintei;
– sa respecti precizarea referitoare la numarul de cuvinte.
 
In lumina lunii doarme 
Casa dragii mele, 
I-au cuprins pridvorul tainic 
Ramuri de zorele.
 
Dulci chemari nelamurite 
Tremura departe. 
Draga mea a dat sfioasa 
Crengile-ntr-o parte.
 
Si pridvorul parc-asteapta, 
Oaspele gradinii, 
Dar ma bate luna-n fața 
Si ma stiu vecinii…
 
— Luna alba, luna muta,
Luna calatoare, 
Cum te-as smulge de pe ceruri 
Sa te-arunc in mare!…
 
(„Taina noptii”, George Topirceanu)
 
Genul liric cuprinde totalitatea operelor in versuri in care ideile, gandurile, sentimentele poetului sunt exprimate in mod direct, cu ajutorul imaginilor artistice, al figurilor de stil si al eului liric. Intr-un text liric se imbina mai multe moduri de expunere, cum ar fi monologul, liric sau adresat, si descrierea. Eul liric este o ipostaza a autorului, vocea din text prin intermediul careia sunt transmise emotiile, trairile, sentimentele autorului. O astfel de creatie este si poezia „Taina noptii”, de George Topirceanu, in care tema naturii si a iubirii este infatisata cu mijloacele specifice genului liric si imbinand descrierea si monologul adresat ca moduri de expunere. 
 
Poezia este alcatuita din patru catrene, cu rima imperecheata imperfecta si masura de 6-8 silabe. Fiecare strofa evidentiaza cu ajutorul descrierii si al monologului adresat admiratia poetului fata de frumusetea naturii si iubirea fata de fiinta draga. Prima strofa infatiseaza imaginea nocturna a casei iubitei, care este prezentata cu tandrete si duiosie; strofa a doua evidentiaza gesturile prezentei feminine, pentru ca strofele a treia si a patra sa descrie luna, ca martor al povestii de iubire a celor doi indragostiti, dar si ca astru protector care le vegheaza fericirea.
 
Imaginile artistice din poezie sugereaza atat frumusetea naturii, cat si emotiile, trairile si sentimentele de iubire ale eului liric. Astfel, in poezie intalnim: imagini auditive: „Dulci chemari nelamurite”, imagini vizuale: „I-au cuprins pridvorul tainic/Ramuri de zorele”, care accentueaza subiectivismul versurilor si al exprimarii. De asemenea, figurile de stil, construite pe baza imaginilor artistice,subliniaza intensitatea sentimentelor transmise: epitete – „pridvorul tainic”,personificari: „in lumina lunii doarme/Casa dragii mele”, metafore: „Dulci chemari nelamurite/Tremura departe”; „Oaspele gradinii”, enumeratii: „Luna alba, luna muta,/Luna calatoare”.
 
Eul liric isi face simtita prezenta prin mijloace specifice, cum ar fi: verbe si pronume la persoana I si a II-a, singular: „ma bate”, „ma stiu”, „te-as smulge”, „sa te-arunc”.
 
Asadar, avand in vedere exprimarea directa a sentimentelor, alaturi de prezenta eului liric si de limbajul figurat, putem afirma ca poezia „Taina noptii”, de George Topirceanu, apartine genului liric.
 
1.2. Explicatie de titlu

Redacteaza o compunere de minimum 150 de cuvintein care sa prezinti semnificatia titluluipoeziei „Nucul”, de stefan Octavian Iosif, prin raportare la conținutul textului citat.

In compunerea ta trebuie: 
 
– sa formulezi o explicatie a titlului poeziei citate;
– sa ilustrezi semnificatia titlului poeziei citate, prin referire la doua exemple semnificative din textul citat;
– sa ai un continut adecvat cerintei;
– sa respecti precizarea referitoare la numarul de cuvinte.
 
Acelasi loc iubit umbresti  
Si-un colț de cer intreg cuprinzi,  
Nuc falnic, straja din povesti,  
Deasupra casei parintesti  
Aceleasi crengi intinzi... 
De veacuri fruntea nu ți-o temi,  
Ții piept cind vin furtuni naval 
- O, de-ai putea sa mai rechemi
 La poala ta si-acele vremi  
De trai patriarhal! 
Acel sirag de mandre veri  
De cari mi-aduc aminte-abea,  
Asemeni unor dragi pareri  
Ce-au leganat in mangaieri  
Copilaria mea... 
O, de-ai putea sa mai aduni 
 Alaiul de copii vioi  
Ce-n hora se-nvarteau nebuni  
si toamna faureau cununi  
Din vestedele-ți foi !  ...
Strajer mareț, mai ți-amintesti?...  
Tu singur, inca neinfrant,  
De-amar de ani adapostesti  
Ruina casei parintesti  
Pe care azi o cant! („Nucul”, stefan Octavian Iosif)
 
 
Titlul poeziei „Nucul”, de stefan Octavian Iosif, este format dintr-un substantiv comun, articulat hotarat, prin intermediul caruia poetul enunta tema textului, si anume, descrierea subiectiva, incarcata de emotie si sensibilitate a unui copac personificat, ca martor al trecerii timpului si pastrator al amintirilor dragi.  
 
Fiecare strofa din cele cinci cvintete ale poeziei, cu rima variata si masura de 6-8 silabe, reia si detaliaza ideea enuntata de titlu. Astfel, prima strofa evidentiaza pozitia dominanta a nucului, care pare un arbore sacru al universului rural ce vegheaza la linistea intregii lumi: „Acelasi loc iubit umbresti/siun colț de cer intreg cuprinzi”. Strofele a doua, a treia si a patra, in schimb, ilustreaza, prin personificare, eternitatea copacului ce infrunta scurgerea timpului, precum si dorinta eului liric de intoarcere la copilaria fericita de odinioara: „De veacuri fruntea nu ți-o temi”, „Ce-au leganat in mangaieri/Copilaria mea... ” „O, de-ai putea sa mai aduni /Alaiul de copii vioi”. Ultima strofa accentueaza perspectiva nostalgica a eului liric, care simte dureros trecerea timpului si disparitia celor dragi: „Tu singur, inca neinfrant,/De-amar de ani adapostesti/Ruina casei parintesti”. 
 
Limbajul figurat, bazat pe imagini artistice si figuri de stil, accentueaza sentimentele transmise in mod direct si subliniaza tristetea si nostalgia care domina intregul spatiu liric. Astfel, spatiul poetic este dominat de: imagini vizuale: „Nuc falnic”, epitete: „sirag de mandre veri”, personificari: „De veacuri fruntea nu ți-o temi, /Ții piept cind vin furtuni naval” si metafore: „straja din povesti”, „strajer maret”. Descrierea predomina, ca mod de expunere, fiind bazata pe o multitudine de constructii nominale, alcatuite din substantive si adjective: „nuc falnic”, „straja din povesti”, „strajer maret”, dar apare si monologul adresat: „mai ți-amintesti?...”. 
 
Eul liric, ca voce a poetului prin intermediul careia sentimentele de tristete si melancolie sunt transmise direct, este prezent in text, aspect evidentiat prin adresarea directa, realizata prin verbe si pronume la persoana I si a II-a singular: „azi o cant”, „nu ti-o temi”, „ai putea”. in ansamblu, textul detaliaza ideea enuntata de titlu, in versuri de o mare sensibilitate si putere de sugestie.
 
1.3. Opinie despre semnificatia titlului
 
Redacteaza o compunere de minimum 150 de cuvinte, in care sa-ti prezinti opinia despre semnificatia titlului din poezia „Lasa-mi, toamna...”, de Ana Blandiana.
 
In compunerea ta trebuie:  
– sa formulezi o opinie despre semnificatia titlului din textul citat;
– sa sustii opinia formulata prin doua argumente potrivite, valorificand textul dat;
– sa ai un continut adecvat cerintei;
– sa respecti precizarea referitoare la numarul de cuvinte.
 
Lasa-mi, toamna, pomii verzi, 
Uite, ochii mei ti-i dau. 
Ieri spre seara-n vantul galben 
Arborii-n genunchi plangeau.
Lasa-mi, toamna, cerul lin. 
Fulgera-mi pe frunte mie. 
Asta-noapte zarea-n iarba 
Incerca sa se sfasie.
Lasa, toamna-n aer pasari, 
Pasii mei alunga-mi-i. 
Dimineata bolta scurse 
Urlete de ciocarlii.
Lasa-mi, toamna, iarba, lasa-mi 
Fructele si lasa 
Ursii neadormiti, berzele neduse, 
Ora luminoasa.
Lasa-mi, toamna, ziua, nu mai 
Plange-n soare fum. 
Insereaza-ma pe mine, 
Ma-nserez oricum.
 
(„Lasa-mi, toamna...”, Ana Blandiana)
 
In opinia mea, titlulpoeziei „Lasa-mi, toamna...”, de Ana Blandiana, format dintr-o structura verbala, in care verbul se afla la imperativ si este insotit de un subtantiv in cazul vocativ, enunta tema creatiei, si anume, trecerea timpului, vazuta din perspectiva subiectiva a eului liric de genul feminin care resimte dureros scurgerea vremii. Titlul reprezinta un element paratextual care concentreaza complexul de sensuri si semnificatii al textului citat.  
 
In primul rand, cele patru catrene ale creatiei reiau si detaliaza ideea enuntata de titlu intr-o succesiune gradata. Astfel, prima strofa contureaza adresarea directa catre toamna personificata careia fiinta poetica ii cere timp pentru natura si viata: „Lasa-mi, toamna, pomii verzi, /Uite, ochii mei ti-i dau.”. Urmatoarea strofa accentueaza legatura dintre eul liric de genul feminin si manifestarile naturii, care iau forma unor trairi dureroase: „Asta-noapte zarea-n iarba/incerca sa se sfasie”, in timp ce strofa a treia subliniaza efectul trecerii timpului asupra fiintelor necuvantatoare: „Dimineata bolta scurse /Urlete de ciocarlii”. Strofa urmatoare aduce in prim-plan tema timpului: „lasa /Ursii neadormiti, berzele neduse, /Ora luminoasa”, pentru ca ultima strofa sa adanceasca, printr-un joc de cuvinte bazat pe repetitie, comuniunea fiintei poetice cu natura: „insereaza-ma pe mine, /Ma-nserez oricum”. 
 
In al doilea rand, limbajul figurat, bazat pe imagini artistice si figuri de stil, accentueaza semnificatiile enuntate de titlu. Astfel, in poezie intalnim: imagini auditive: „Arborii-n genunchi plangeau” imagini vizuale: „Lasa-mi, toamna, cerul lin”, „Lasa-mi, toamna, pomii verzi”. De asemenea, figurile de stil, construite pe baza imaginilor artistice accentueaza sentimentele transmise, precum si semnificatia titlului creatiei: epitete – „cerul lin”, „pomii galbeni”, personificari: „Arborii-n genunchi plangeau”, metafore: „Dimineata bolta scurse/Urlete de ciocarlii”, „insereaza-ma pe mine, /Ma-nserez oricum”, enumeratii: „Ursii neadormiti, berzele neduse, /Ora luminoasa”.
 
Asadar, intreaga poezie accentueaza semnificatiile titlului, si anume, trecerea dureroasa a timpului care afecteaza deopotriva elementele naturii si sensibilitatea fiintei poetice. Titlul deschide, astfel, o fereastra spre complexul de sensuri si semnificatii ale textului poetic.  
 
1.4. Opinie despre semnificatia mesajului
 
Redacteaza o compunere de minimum 150 de cuvinte, in care sa-ti prezinti opinia despre semnificatia mesajului din textul „Fantana”, de Alexandru Macedonski. 
 
in compunerea ta trebuie: 
 
– sa formulezi o opinie despre semnificatia mesajului din textul citat;
– sa sustii opinia formulata prin doua argumente potrivite, valorificand textul dat;
– sa ai un continut adecvat cerintei;
– sa respecti precizarea referitoare la numarul de cuvinte.
 
Cunosc o fantana pe valea umbrita 
Un grangur de aur cantand m-a-ndemnat 
S-adorm intre frunze de plopi si rachita, 
Sa uit de orasul in care-am oftat. 
 
Pe valea umbrita cunosc o fantana 
O mierla cu care de vorba am stat, 
Afland ca durerea o sufar stapana, 
A ras cat se poate, iar eu am oftat...  
 
Pe valea umbrita cunosc o fantana.
Prin frunze ascunsa albeste pe vale 
In lume ce caut si ce-am cautat? 
De mine mi-e jale, de alții mi-e jale... 
Oh! grangur de aur cu viers neuitat! 
 
Albeste pe vale prin frunze ascunsa 
Izvorul ei curge de zori sarutat,  
Dar e a mea soarta la culme ajunsa... 
Oh! tainica mierla cu ras neuitat!  
Fantana sub frunze albeste ascunsa.
 
(„Fantana”, Alexandru Macedonski)
 
In opinia mea, poezia „Fantana”, de Alexandru Macedonski, este un text liric in care poetul isi transmite i nmod direct sentimentele de tristete si melancolie, precum si regretul provocat de trecerea timpului care a schimbat pentru totdeauna atat oamenii, cat si elementele naturii. 
 
In primul rand, poezia are o forma aparte, fiind alcatuita din doua catrene si doua cvintete cu rima incrucisata simasura de 11-12 silabe. in plus, alaturi de forma creatiei, marcile lexico-gramaticale ale eului liric, indeosebi verbe si pronume la persoana I singular, cum ar fi: „eu am oftat”, „De mine mi-e jale” aduc in prim-plan tema acesteia, si anume, durerea si tristetea fiintei poetice, coplesite de suferinta provocata de trecerea timpului si de indepartarea de fiintele dragi. Fantana, prezentata in text prin personificare, este singurul element constant din existenta eului liric, ca simbol al trecerii timpului.   
 
In al doilea rand, imaginile artistice si figurile de stil din poezie contureaza si accentueaza emotiile si trairile eului liric si contribuie astfel la intelegerea mesajului. Tristetea si suferinta sunt notele dominante ale discursului liric, sentimentele eului liric fiind prezentate direct in text prin monologul adresat. De asemenea, imaginile vizuale si celeauditive: „Cunosc o fantana pe valea umbrita/Un grangur de aur cantand m-a-ndemnat” precum si figurile de stil, cum ar fi: epitetele: „valea umbrita”, personificarile: „Izvorul ei curge de zori sarutat”, „tainica mierla cu ras neuitat”, metaforele: „durerea o sufar stapana” evidentiaza subiectivismul versurilor si al exprimarii. Totodata, mijloacele artistice folosite subliniaza complexitatea si profunzimea mesajului poetic, care impresioneaza sensibilitatea cititorului. 
 
Asadar, poezia „Fantana”, de Alexandru Macedonski, reprezintaoconfesiuneemotionanta,omarturisire a durerii si a suferintei care domina sufletul eului liric. Mesajul textului devine, astfel, generalvalabil si exprima trairi si sentimente specific umane. 
 
 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

evaluarea nationalaevaluare nationala clasa 8evaluarea nationala 2020evaluarea nationala compunerievaluarea nationala limba romana


x

Lasa un raspuns




Comentarii [1 comentariu]Adauga comentariul tau

24Ian.2020

Vere? Giulia 24 Ian. 2020 11:43:38

V? mul?umesc din suflet! M? ajut? foarte mult!
Pregatire (si) in vacanta - 37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Pregatire (si) in vacanta - 37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Pregatire (si) in vacanta - 37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat
Descarca GRATUIT
Raportul Special

Pregatire (si) in vacanta - 37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



Pregatire (si) in vacanta - 37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Pregatire (si) in vacanta - 37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Pregatire (si) in vacanta - 37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Pregatire (si) in vacanta - 37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!