Conform documentului, institutiile de invatamant superior vor elabora metodologiile proprii de organizare si desfasurare a examenelor pentru promovarea in cariera didactica pe un post vacant.
"Astfel, institutiile de invatamant superior vor putea propune pentru promovarea in cariera didactica, incepand cu anul universitar 2023/2024, posturi didactice vacante, avand cadrul legal asigurat, in baza autonomiei universitare si cu incadrarea stricta, pentru institutiile de invatamant de stat, in cheltuielile de personal aprobate", se arata intr-un
comunicat transmis de Guvern.
Hotararea de Guvern a fost aprobata la propunerea Ministerului Educatiei si este in acord schimbarile legislative prevazute in Legea invatamantului superior nr. 199/2023.
In octombrie 2023, Ministerul Educatiei a pus in consultare proiectele de Metodologie-cadru de organizare si desfasurare a examenului de promovare in cariera didactica in invatamantul superior, respectiv Metodologia de concurs pentru ocuparea posturilor didactice şi de cercetare vacante in invatamantul superior.
Noua Metodologie prevede standardele minimale de ocupare a posturilor didactice pentru urmatoarele functii didactice: lector universitar/sef de lucrari, conferentiar universitar, profesor universitar. Ea stabileste cerintele minime pentru prezentarea la concurs, modul de organizare si de desfasurare a acestuia, de solutionare a contestatiilor, conflictele de interese si incompatibilitatile, in vederea asigurarii calitatii, a respectarii eticii si deontologiei universitare si a legislatiei in vigoare.
Potrivit proiectului, promovarea in cariera se realizeaza prin examen, iar posturile vacante destinate promovarii in cariera didactica se aproba anual de catre Senatul institutiei de invatamant superior, la propunerea Consiliului de administratie.
Anuntul privind organizarea examenului se publica cu cel putin doua luni inainte de data desfasurarii primei probe de examen. Inscrierea la examen incepe in ziua publicarii pe site-ul institutiei de invatamant superior a anuntului privind examenul pentru ocuparea postului vacant si se incheie cu 15 zile calendaristice inaintea desfasurarii primei probe de examen, prevedea proiectul.
Extras din Metodologia-cadru privind organizarea si desfasurarea examenului de promovare in cariera didactica, in invatamantul superior
"Art. 5
(1) Examenele au caracter transparent.
(2) La examen poate participa candidatul care indeplineste conditiile de inscriere la examenul de promovare, conform Legii Invatamantului Superior nr. 199/2023, cu modificarile ulterioare si ale prezentei metodologii .
(3) La examenul pentru promovarea in cariera didactica pot participa cadrele didactice titulare care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa fi avut calificativul "foarte bine" in ultimii 3 ani;
b) sa nu aiba o sanctiune disciplinara neradiata in conditiile legii;
c) sa indeplineasca standardele de ocupare a posturilor didactice, specifice functiei, prevazute la art. 206 alin. (2), (3) sau (4), din Legea Invatamantului Superior nr. 199/2023, cu modificarile ulterioare, dupa caz.
Art.11
In vederea inscrierii la examenul de promovare, candidatul depune un dosar care contine urmatoarele documente:
(a) cererea de inscriere la examen, semnata de candidat, care include o declaratie pe propria raspundere privind veridicitatea informatiilor prezentate in dosar;
(b) propunerea de dezvoltare a carierei universitare a candidatului atat din punct de vedere didactic, in cazul posturilor didactice, cat si din punctul de vedere al activitatilor de cercetare stiintifica; propunerea se redacteaza de catre candidat, cuprinde maximum 10 pagini;
(c) curriculum vitae al candidatului in format tiparit si in format electronic (model Europass);
(d) lista de lucrari ale candidatului in format tiparit si in format electronic;
(e) fisa de verificare a indeplinirii standardelor universitatii, al carei format standard este prevazut de metodologia proprie. Fisa de verificare este completata si semnata de catre candidat;
(f) documente referitoare la detinerea diplomei de doctor: copia conform cu originalul a diplomei de doctor si, in cazul in care diploma de doctor originala nu este recunoscuta in Romania, atestatul de recunoastere sau echivalare a acesteia;
(g) rezumatul in limba romana si intr-o limba de circulatie internationala a tezei de doctorat;
(h) declaratia pe propria raspundere a candidatului in care indica situatiile de incompatibilitate prevazute de Legea nr. 199/2023 cu modificarile ulterioare, in care s-ar afla in cazul promovarii examenului sau lipsa acestor situatii de incompatibilitate;
(i) declaratia pe propria raspundere a candidatului din care sa reiasa ca nu a fost sanctionat disciplinar in ultimii 3 ani;
(j) dovada privind obtinerea calificativului "foarte bine" in ultimii 3 ani
(k) in cazurile prevazute la art. 10 alin. (4), copiile care atesta detinerea titlurilor medicale respective;
(l) copiile altor diplome care atesta studiile candidatului;
(m)copia cartii de identitate sau, in cazul in care candidatul nu are o carte de identitate, a pasaportului sau a unui alt document de identitate intocmit intr-un scop echivalent cartii de identitate ori pasaportului;
(n) in cazul in care candidatul si-a schimbat numele, copiile documentelor care atesta schimbarea numelui;
(o) maximum 10 publicatii, brevete sau alte lucrari ale candidatului, in format electronic, selectionate de acesta si considerate a fi cele mai relevante pentru realizarile profesionale proprii;
(p) certificat medical, eliberat pe un formular specific adoptat prin ordin comun al ministrului educatiei si ministrului sanatatii;
(q) avizul medical pentru exercitarea profesiei didactice, eliberat conform prevederilor ordinului comun al ministrului educatiei si al ministrului sanatatii
Art. 12
Curriculum vitae al candidatului trebuie sa includa:
(a) informatii despre studiile efectuate si diplomele obtinute;
(b) informatii despre experienta profesionala si locurile de munca relevante ocupate anterior;
(c) informatii despre proiectele de cercetare-dezvoltare pe care le-a condus ca director de proiect si granturile obtinute, in cazul in care exista astfel de proiecte sau granturi, indicandu-se pentru fiecare sursa de finantare, volumul finantarii si principalele publicatii sau brevete rezultate;
(d) informatii despre premii sau alte elemente de recunoastere a contributiilor stiintifice ale candidatului.
Art. 13
Lista completa de lucrari ale candidatului va fi structurata astfel:
a) lista celor maximum 10 lucrari considerate de candidat a fi cele mai relevante pentru realizarile profesionale proprii, care sunt incluse in format electronic in dosar si care se pot regasi si in celelalte categorii de lucrari prevazute de prezentul articol;
b) teza sau tezele de doctorat;
c) brevete de inventie si alte titluri de proprietate industriala;
d) carti si capitole in carti;
e) articole/studii in extenso, publicate in reviste din fluxul stiintific international;
f) publicatii in extenso, aparute in lucrari ale conferintelor internationale de specialitate;
g) alte lucrari si contributii stiintifice sau, dupa caz, din domeniul creatiei artistice.
Art. 14
(1) Candidatii pentru posturile de conferentiar universitar trebuie sa includa in dosarul de examen cel putin 3 nume si adrese de contact ale unor personalitati din domeniu, din tara sau din strainatate, exterioare institutiei de invatamant superior, care au acceptat sa elaboreze scrisori de recomandare privitoare la calitatile profesionale ale candidatului.
(2) Candidatii pentru posturile de profesor universitar trebuie sa includa in dosarul de examen cel putin 3 nume si adrese de contact ale unor personalitati din domeniu, din strainatate, care au acceptat sa elaboreze scrisori de recomandare privitoare la calitatile profesionale ale candidatului.
(3) In cazul domeniilor stiintifice cu specific romanesc, scrisorile de recomandare pentru candidatii la postul de profesor universitar pot proveni si din partea unor personalitati din domeniul respectiv din Romania, exterioare institutiei de invatamant superior.
Art.15
Dosarul de examen este constituit de candidat si se depune direct la adresa institutiei de invatamant superior specificata pe pagina de internet a examenului. Dosarul de examen este transmis membrilor comisiei de examen dupa expirarea termenului de depunere a dosarelor, dar nu mai tarziu de 5 zile lucratoare inaintea desfasurarii primei probe a examenului".