Proiect de Lege: a aparut "Metodologia creditelor transferabile pentru formarea profesionala". Un credit este egal cu 15 ore didactice plus 15 ore de studiu individual

de Portal Invatamant la 16 Mar. 2022
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiect de Lege: a aparut "Metodologia creditelor transferabile pentru formarea profesionala". Un credit este egal cu 15 ore didactice plus 15 ore de studiu individual16Mar.2022

Un nou Proiect de Lege de la Ministerul Educatiei: avem "Metodologia creditelor transferabile pentru formarea profesionala". Gasiti mai jos detaliile despre acest proiect de lege pus in dezbatere publica, inclusiv precizarea care stabileste ca un credit este egal cu 15 ore didactice + 15 ore de studiu individual. Studiul individual este definit ca fiind "aprofundarea cunostintelor, in afara mediului didactic, sub forma de studiul notitelor de curs, studiul bibliografiei minimale recomandate, intocmirea de teme, documentarea prin reteaua Internet" etc.

 

Metodologia creditelor transferabile pentru formarea profesionala

 
Cum defineste Ministerul Educatiei schimbarile preconizate din lege:
 
"Prin prezentul act normativ se introduce un sistem de alocare a creditelor pentru educatie si formare profesionala pentru nivelurile de calificare 1-5 conform Cadrului National al Calificarilor.
 
Prin implementarea sistemului de credite transferabile se imbunatateste mobilitatea participantilor la cursuri de pregatire profesionala, creste transparenta sistemului de educatie si formare profesionala a adultilor, se faciliteaza si incurajeaza invatarea pe tot parcursul vietii si creste mobilitatea fortei de munca, atat la nivel national cat si european".
 
Ce alte legi se schimba in legislatie?
 
"Se abroga Hotararea Guvernului nr. 844/2002 privind aprobarea nomenclatoarelor calificarilor profesionale pentru care se asigura pregatirea prin invatamantul preuniversitar, precum si durata de scolarizare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 625 din 23 august 2002, cu modificarile si completarile ulterioare".
 
Proiectul de lege - "Metodologia de acordare a creditelor transferabile pentru formarea profesionala continua a adultilor" il gasiti mai jos
 
GUVERNUL ROMANIEI
 
HOTARARE
 
pentru aprobarea Metodologiei de acordare a creditelor transferabile pentru formarea profesionala continua a adultilor
 
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 347 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, al art. 10 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si al art.2 alin.(2) lit. a) din Hotararea Guvernului nr. 917/2018 privind aprobarea Registrului National al Calificarilor Profesionale din Romania
 
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare:
 
Art. 1 Se aproba Metodologia de acordare a creditelor transferabile pentru formarea profesionala continua a adultilor, prevazuta in Anexa, care face parte integranta din prezenta hotarare.
 
Art. 2 La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari de guvern se abroga Hotararea Guvernului nr. 844/2002 privind aprobarea nomenclatoarelor calificarilor profesionale pentru care se asigura pregatirea prin invatamantul preuniversitar, precum si durata de scolarizare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 625 din 23 august 2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
PRIM – MINISTRU
Nicolae-Ionel CIUCA
 
Anexa
 
Metodologia de acordare a creditelor transferabile pentru formarea profesionala continua a adultilor
 
Art. 1
 
(1) In vederea facilitarii invatarii pe tot parcursul vietii si a recunoasterii competentelor si calificarilor in procesul de formare profesionala continua a adultilor, se stabileste un sistem de credite transferabile pentru formarea profesionala continua a adultilor.
 
(2) Creditele transferabile sunt unitati de masura conventionale, reprezentate sub forma unor valori numerice, care reflecta volumul de munca necesar asimilarii de catre cursanti a programei specifice unui program de formare profesionala, sub forma diferitelor activitati teoretice, practice si individuale/independente.
 
(3) Creditele nu inlocuiesc evaluarea cursantului si nu au scopul de a masura calitatea formarii profesionale.
 
Art. 2
 
(1) Un credit transferabil reprezinta volumul de munca intelectuala, dirijata/didactica si independenta necesara pentru finalizarea individuala, de catre cursant, a unei unitati componente a unui program de formare profesionala, completata cu validarea rezultatelor invatarii prin evaluare.
 
(2) Volumul de munca alocat pentru un credit in formarea profesionala continua a adultilor este de 30 ore, specific pe fiecare nivel de calificare, impartite astfel:
 
a) 15 ore didactice, impartite in maximum o treime teorie si minimum doua treimi practica;
b) 15 ore de studiu individual.
 
(3) Prin ore de studiu individual se intelege aprofundarea cunostintelor, in afara mediului didactic, sub forma de:
 
a) studiul notitelor de curs;
b) studiul suporturilor de curs, manuale, carti;
c) studiul bibliografiei minimale recomandate;
d) activitatile specifice de pregatire pentru proiect, laborator;
e) intocmirea de teme, referate;
f)documentarea suplimentara in biblioteca;
g) documentarea prin reteaua Internet;
h) pregatirea pentru prezentari sau verificari;
i) pregatirea pentru examinarea finala, consultatii.
 
(4) Numarul de credite corespunzator fiecarui nivel de calificare se stabileste, dupa cum urmeaza:
 
a) Pentru nivelul 1 de calificare se aloca 12 credite transferabile, respectiv 180 de ore didactice si 180 de ore de studiu individual;
b) Pentru nivelul 2 de calificare se aloca 24 credite transferabile, respectiv 360 de ore didactice si 360 de ore de studiu individual;
c) Pentru nivelul 3 de calificare se aloca 48 credite transferabile, respectiv 720 de ore didactice si 720 de ore de studiu individual;
d) Pentru nivelul 4 de calificare se aloca 72 credite transferabile, respectiv 1080 de ore didactice didactice si 1080 de ore de studiu individual;
e) Pentru nivelul 5 de calificare se aloca 96 credite transferabile, respectiv 1440 de ore didactice didactice si 1440 de ore de studiu individual;
 
(4) Creditele transferabile se recunosc numai pe acelasi nivel de calificare.
 
Art. 3
 
(1) Pentru dobandirea unei singure competente se pot aloca unul sau mai multe credite transferabile, conform volumului de munca aferent competentei respective stabilit in standardul ocupational.
 
(2) In formarea profesionala continua a adultilor aceasta semnifica faptul ca un beneficiar a obtinut in urma evaluarii rezultatele invatarii aferente unui volum de invatare.
 
(3) In formarea profesionala continua a adultilor se poate certifica si elibera un certificat de competente pentru cel putin o competenta dobandita si numarul de credite aferente acesteia, in conformitate cu prevederile alin. (1).
 
(4) Creditele transferabile se utilizeaza atat in procesul de formare profesionala continua a adultilor, cat si in procesul de evaluare si certificare a competentelor dobandite pe alte cai decat cele formale.
 
(5) Modelul certificatului de atestare a competentelor profesionale si al suplimentului descriptiv, precum si normele de completare ale acestora se aproba prin ordin al ministrului educatiei si ministerului muncii si solidaritatii sociale.
 
Art. 4
 
(1) Competentele prevazute la art.3 alin. (1) pentru care se pot acorda certificari partiale sunt urmatoarele:
 
a) competente comune pe nivel de calificare, denumite grupa C1, din care fac parte competentele cheie/educationale, transversale/sociale si personale/atitudini;
b) competente tehnice generale pe nivel de calificare, denumite grupa C2, din care fac parte competentele comune la locul de munca si cele tehnice generale.
c) competente profesionale pe nivel de calificare si ocupatie, denumite grupa C3, care se clasifica astfel:
 
- fundamentale profesionale (de regula, comune ocupatiilor din aceeasi subgrupa majora);
- de domeniu (comune ocupatiilor din aceeasi grupa minora);
- de specialitate (comune ocupatiilor din aceeasi grupa de baza);
- de specializare (specifice unei ocupatii);
 
Art. 5
 
(1) Ponderea competentele prevazute la art.4 in programul de formare profesionala continua a adultilor de nivel de calificare 1-5, conform Cadrului National al Calificarilor, este urmatoarea :
 
a) Ponderea competentelor din grupa C 1 este de 15%, din care:
 
- Competente cheie/educationale, denumite in continuare grupa C 1.1.: 5%, din care competente digitale minimum 2%;
- Competente transversale/sociale/mediu, denumite in continuare grupa C 1.2.: 5%;
- Competente de baza personale/atitudini, denumite in continuare grupa C 1.3.: 5%.
 
b) Ponderea competentelor din grupa C 2 este de 10%, din care:
 
- Competente comune la locul de munca, denumite in continuare grupa C 2.1.: 5%;
- Competente tehnice generale, denumite in continuare grupa C 2.2.: 5%.
 
c) Ponderea competentelor din grupa C 3 este de 75%, din care:
 
- Competente fundamentale profesionale, denumite in continuare grupa C 3.1.: 20 %;
- Competente de domeniu, denumite in continuare grupa C 3.2: 25%;
- Competente de specialitate denumite in continuare grupa C 3.3.: 15%;
- Competente de specializare, denumite in continuare grupa C 3.4.: 15%.
 
(2) Organizarea programelor de formare bazate pe competentele prevazute la alin. (1) se face de regula pe module si domenii specifice, in vederea recunoasterii lor automate.
 
(3) Un modul are, de regula, 2-3 credite si maximum 5 credite.
 
Art. 6
 
(1) In vederea sprijinirii formarii profesionale de-a lungul intregii vieti si recunoasterii si echivalarii calificarilor, competentele prevazute la art.5 se recunosc dupa cum urmeaza:
 
a) Competentele din grupa C 1 sunt comune pentru aceeasi grupa majora si se pot recunoaste sau echivala integral pentru calificarile de acelasi nivel sau partial de la o grupa majora la alta; aceste competente nu se recunosc sau echivaleaza la trecerea de la un nivel de calificare inferior la un nivel de calificare superior.
 
b) Competentele din grupa C 2 sunt, de regula, aceleasi pentru fiecare ocupatie dintr-o subgrupa majora si se pot recunoaste sau echivala pentru calificarile aferente ocupatiilor din aceeasi subgrupa majora; aceste competente nu se recunosc sau echivaleaza de la o subgrupa majora de ocupatii la alta.
 
c) Competentele din grupa C 3.1. sunt aceleasi la toate calificarile aferente ocupatiilor din aceeasi sub grupa majora si se pot recunoaste sau echivala in procesul de formare profesionala a adultilor.
 
d) Competentele din grupa C 3.2 sunt aceleasi la toate calificarile aferente ocupatiilor din aceeasi grupa minora si se pot recunoaste sau echivala in procesul de formare profesionala continua a adultilor.
 
e) Competentele din grupa C 3.3 sunt aceleasi la toate calificarile aferente ocupatiilor din aceeasi grupa de baza si se pot recunoaste sau echivala in procesul de formare profesionala continua a adultilor.
 
f) Competentele din grupele C 2 - C 3.3 definesc o calificare si se dobandesc o singura data pentru toate ocupatiile ce se pot practica cu calificarea respectiva.
 
g) Competentele din grupa C 3.4. difera de la o ocupatie la alta si nu se pot recunoaste sau echivala intre ocupatii. Competentele din grupa C 3.4 specifice fiecarei ocupatii dintr-o calificare sunt singurele care trebuie dobandite pentru a practica mai multe ocupatii ce apartin aceleiasi calificari, cand se detin documente care dovedesc dobandirea competentelor ce apartin grupelor C1. - C3.3, definit conform art. 5.
 
(2) Prin acumularea de certificate de competente partiale pentru competentele din grupele C 1, C 2 si C 3 si creditele aferente, competentele dobandite se pot recunoaste in conformitate cu prevederile alin. (1) .
 
(3) In formarea profesionala continua a adultilor se atesta finalizarea integrala a unui program de formare printr-un atestat profesional eliberat de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, denumit in continuare MMSS, prin directia de specialitate, in baza certificatelor de competente care dovedesc dobandirea tuturor competentelor prevazute in standardul ocupational.
 
(4) In formarea profesionala continua a adultilor se atesta finalizarea integrala a unui proces de evaluare a competentelor dobandite in sistem formal, nonformal si informal printr-un atestat profesional eliberat de Autoritatea Nationala pentru Calificari, denumita in continuare ANC, in baza certificatelor de competente care dovedesc dobandirea tuturor competentelor prevazute in standardul ocupational.
 
(5) Atestatul profesional prevazut la alin. (3) si (4) confera titularului dreptul de a ocupa un loc de munca conform pregatirii profesionale.
 
(6) Metodologia pentru eliberarea atestatelor prevazute la alin. (3) si (4) se aproba prin ordin comun al ministrului educatiei si al ministrului muncii si solidaritatii sociale.
 
Art. 7
 
(1) Standardele ocupationale si planurile/ programele de formare profesionala continua a adultilor cuprind tipurile de competente si ponderile acestora prevazute la art. 5.
 
(2) In suplimentele descriptive care insotesc certificatele de absolvire si de calificare se specifica numarul de credite aferent fiecarei competente dobandite.
 
(3) Prevederile alin. (1) si (2) intra in vigoare in termen de 12 luni de la publicarea prezentei metodologii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

NOTA: Acesta este un Proiect de Lege si inca NU este in vigoare, urmand sa se aplice efectiv dupa ce va parcurge toti pasii legislativi necesari.

Va doriti sa incepeti perfect noul an scolar?

Agenda Cadrului Didactic - utila pentru dvs. sau CADOUL perfect pentru profesori


Veti fi incantat de agenda dvs., o veti arata cu mandrie colegilor sau o veti putea face cadou altor cadre didactice.

Ce este atat de special la aceasta agenda?

1. Structura ei. Este conceputa special pentru necesitatile unui cadru didactic, astfel incat sa va ajute eficient in planificarea activitatii si sa nu ratati cumva vreun moment profesional important. Gasiti aceasta structura detaliata mai jos.
 
2. Agenda este eleganta, atrage imediat atentia.
 
3. O inovatie simpatica: delimitarea celor 5 module de invatare ale anului scolar se face cu cate o caricatura savuroasa.

Va garantam ca nu va veti mai dezlipi de Agenda Cadrului Didactic pe parcursul anului scolar!

...Vezi AICI detaliile complete <<


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

metodologia creditelor transferabile pentru formarea profesionalacredite transferabile formare profesionalacredite transferabile


x

Lasa un raspuns




Titularizare 2022 - Legislatia la zi - 15 Modele de Teste rezolvate
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Titularizare 2022 - Legislatia la zi - 15 Modele de Teste rezolvate
 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Titularizare 2022 - Legislatia la zi - 15 Modele de Teste rezolvate
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Titularizare 2022 - Legislatia la zi - 15 Modele de Teste rezolvate
 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit



Noile Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Limba Romana -
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Noile Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Limba Romana -


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Titularizare 2022 - Legislatia la zi - 15 Modele de Teste rezolvate
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Titularizare 2022 - Legislatia la zi - 15 Modele de Teste rezolvate

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
x