Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Directorii si directorii adjuncti ai scolilor NU vor mai putea avea functii de conducere in vreun partid

de Gavrila Cristina la 19 Iun. 2019
4 comentarii

Directorii si directorii adjuncti ai scolilor NU vor mai putea avea functii de conducere in vreun partid19Iun.2019

Parlamentari au initiat un proiect legislativ care prevede ca functiile de director sau director adjunct de scoala sa fie incompatibile cu functiile de conducere in partidele politice. Initiatorii sustin ca invatamantul a suferit, in ultimii ani, de pe urma intereselor politice, fapt care a scazut calitatea si competenta actului managerial educational.

Practic, proiectul legislativ prevede ca functiile de conducere din toate unitatile de invatamant nu trebuie sa fie ocupate pe criterii politice.
 
 
"Legea educatiei nationale nr. 1/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.18 din 10 ianuarie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
 
1. Alin. (4), al art. 257 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(4) Directorul si directorul adjunct din unitatile de invatamant preuniversitar nu pot detine, pe perioada exercitarii mandatului, functii de conducere in cadrul unui partid politic, la nivel local, judetean sau national", este precizat in proiectul de modificare a Legii Educatiei.
 
Va prezentam motivele invocate de initiatorii proiectului de lege, conform carora directorii si directorii adjuncti ai scolilor nu ar trebui sa detina functii de conducere in vreun partid politic:
 
In momentul actual, sistemul educational se confrunta cu o puternica politizare in ceea ce priveste unitatile de invatamant din intreaga tara. Astfel, ani la rand, invatamantul a suferit de pe urma luptelor si intereselor politice, fapt care a periclitat procesul de descentralizare, transparentizare si crestere a calitatii si competentei managementului educational. Educatia prezinta pentru sfera politica un real interes doar in momentul in care exista beneficii electorale directe, neglijand in cea mai mare parte a timpului gestionarea finantarii optime si a investitiilor predictibile in infrastructura scolara.
 
Mai mult decat atat, s-a incercat de nenumarate ori construirea unui sistem clientelar intre organele administratiei publice locale si centrale si unitatile de invatamant, intalnind foarte des situatia in care o unitate scolara beneficiaza, in functie de afilierea politica, de fonduri suplimentare, fapt care genereaza inechitati si discriminari. In acest sens, in mediul preuniversitar se identifica o practica
generalizata care functioneaza pe baza unui mecanism politic ce deserveste doar acele institutii de invatamant care au aceeasi culoare politica, promovand astfel servilismul, lipsa transparentei, lipsa integritatii si a profesionalismului.
 
Situatia din sistemul preuniversitar
 
In continuare, sistemul preuniversitar reprezinta o masa de manevra, actorii politici incercand in permanenta sa influenteze si sa ordoneze raporturile sociale din mediul educational prin intermediul unor ingerinte nepermise care afecteaza direct si indirect scoala.
 
Atat elevii, cat si profesorii sau elevii resimt efectele negative ale influentei politice in scoli, mai ales in ceea ce priveste finantarea complementara venita, pe filiera politica, de la autoritatile locale. Lipsa unor criterii obiective si transparente de alocare a fondurilor publice catre unitatile scolare a permis crearea unui mecanism clientelar care deserveste doar acelor directori care au aceeasi culoare politica cu decidentii din organele administratiei de la nivel local. La polul opus, exista conduceri de scoli care, din frica de a solicita fonduri suplimentare pentru anumite situatii de urgenta, se resemneaza din dorinta de a nu cauza probleme celor care gestioneaza banii publici si care se afla pe pozitii ierarhic superioare in partid.

Incepand cu ultimii doi ani, concursurile pentru directori si inspectori au reprezentat un prim pas pentru profesionalizarea functiilor de conducere din sistemul de invatamant, insa, in continuare, exista o presiune din partea puterii politice in scoala.

Finalitatea urmarita de actuala modificare legislativa
 
Depolitizarea functiilor de conducere, de la nivelul unitatilor scolare va genera o serie de beneficii precum:
 
  •  Transparenta decizionala
     
Prin eliminarea functiilor politice de conducere din cadrul unitatilor de invatamant, mecanismul clientelar va disparea, promovand astfel meritocratia si integritatea managementului educational. Mai mult decat atat, finantarea, planul de investitii, planul managerial al unitatii de
invatamant vor putea fi asumate public, fara sa mai existe presiuni sau influente coercitive din partea entitatilor politice.
 
  •  Cresterea gradului de descentralizare
     
Plecand de la nevoia stringenta a descentralizarii unitatilor scolare, eliminarea functiilor politice de conducere din cadrul unitatilor de invatamant reprezinta un element fundamental care diminueaza influenta politicului in decizia scolii, promovand astfel cresterea capacitatii fiecdrei institutii de educatie de a-si asuma decizii si hotarari responsabile, predictibile si realizabile. Plecand de la strategia de descentralizare a invatamantului preuniversitar aprobate prin Memorandum in sedinta de Guvern din 20 decembrie 2005 depolitizarea scolilor din Romania vine in sprijinul actului sus-mentionat, promovand libertatea scolii de a decide in conformitate cu nevoile, cerintele si specificul comunitatii scolare pe care o reprezinta.
 
  •  Cresterea gradului de profesionalizare a managementului
     
Plecand de la premisa ca managementul din invatamant este menit sa asigure contextul optim desfasurarii actului educational si are responsabilitatea de a actiona cu profesionalism si responsabilitate, interferenta sferei politice in cadrul mediului decizional scolar nu face altceva decat sa bulverseze si sd diminueze statutul si integritatea factorilor decidenti alesi pe baza concursurilor la conducerea diverselor institutii. In acelasi timp, lipsa unor parghii politice va duce la cresterea responsabilitatii decizionale si la un grad sporit de profesionalizare, decizia institutionala fiind raportata strict la nevoile si cerintele comunitatii scolare, nu la interesele altor parti.
 
Ne propunem prin prezentul proiect de modificare si completare a Legii educatiei nationale nr. 1/2011 sa consfintim prin litera legii incompatibilitatea functiei de conducere politica cu cea din mediul educational. Sistemul de invatamant romanesc nu are nevoie la varful sau de un management care sa puna mai presus de interesele strict educationale, interese politice, ci are nevoie de un leadership competent, meritocrat, care sa actioneze intr-o maniera obiectiva, eficienta si relevanta. Asadar, actuala modificare legislativa isi doreste si evidentieze foarte clar faptul ca implicarea politica in spatiul educational nu trebuie sa existe, functiile de conducere de la nivel preuniversitar avand rolul de a asigura un act educational de calitate, fundamentat pe valori si principii lipsite de orice interes politic sau de orice alta natura subiectiva.
 
 
Proiectul legislativ este in dezbatere publica la Camera Deputatilor, pana la data de 3 septembrie 2019. 
 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

x

Lasa un raspuns




Comentarii [4 comentarii]Adauga comentariul tau

22Iun.2019

Adalbert 22 Iun. 2019 17:48:01

Prin această modificare directorii devin și mai șantajabili. Ce înseamnă funcție de conducere? Vechea formulare era mai clară: nu poate fi președinte sau vicepreședinte la nivelele menționate. Legile colaterale reglementează clar activitatea politică în școli, deci ?rolul politic al directorului? este exagerat. Ceea ce se poate deduce din eforturile de a înlătura profesorii din politică este teama membrilor clasei politice actuale, pe care nu prea îi dă cultura afară din casă, de o concurență la care nu prea ar putea face față!
19Iun.2019

Marius 19 Iun. 2019 16:04:01

Nu stiu la ce se refera modificarea pentru ca nici pana acum directorii nu puteau detine functii de conducere in partide politice. Oricum nu in asta consta politizarea invatamantului. Directorii sunt numiti pe considerente politice indiferent daca au sau nu functii in partid. In consiliul de administratie majoritatea membrilor sunt desemnati politic trei directori , un reprezentant al primarului , un reprezentant al consiliului local. Cei trei inspectori generali sunt numiti tot pe criterii politice. Tot ceea ce se desfasoara sub coordonarea conducerii scolii , C.A. , I.S.J. si Primarie nu poate fi decat politic !
19Iun.2019

Mario 19 Iun. 2019 15:30:16

Oricum sunt prin numiri iar examenele sunt de fațada, tot ai lor sunt și tot ei vor fi mereu. Nu se vrea competenta, cunoaștere, oamenii care sa aibă măcar un minim nivel de codul muncii, drepturile omului, etc. Nu se vrea competenți ca nu pot fi manipulați. Pentru mine un director trebuie sa fie doxa de legi și sa știe sa le aplice, sa fie un bun manager cu minime cunoștințe de economie, un bun administrator, o persoana care face diferența între departamente și știe ce sa ceara fiecărui departament doar ca aici este fosta încadrare în cartea de munca "om bun la toate". Un șef care știe ce înseamnă ordine și disciplina
19Iun.2019

Maria 19 Iun. 2019 15:15:45

Poate ar fi bine si limitarea numarului de mandate, ca la presedentie, pentru sanatatea sistemului si sanatatea mintala a tuturor!
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020


37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!