O institutie de invatamant (centru bugetar) cu cinci structuri in subordine, fara nici o aprobare de la minister, la imboldul inspectoratului scolar, care nu are acest drept, a procedat la o reorganizare foarte discutata (singura de acest fel din tara ignorand notele ministerului). Structurile au fost transformate in unitati cu personalitate juridica, desfiintandu-se centrul bugetar. La data desfiintarii au fost inchise contractele individuale de munca pentru toti salariatii. Abia dupa 18 zile au fost incheiate alte contracte individuale de munca si comunicate la ITM. Deci perioada de 18 zile figureaza ca intrerupere in munca.
Intrebarea este: Ce se intampla cu continuitatea in munca si ce efecte are asupra drepturilor salariale si sociale ale salariatilor in cauza? (Deja o banca a refuzal un client dintre acesti salariati pe motiv ca nu au vechimea necesara in munca; la fel si CJAS).
Raspunsul expertilor Rentrop&Straton:
Din informatiile prezentate integelem ca la data incetarii activitatii centrului bugetar contractele individual de munca ale salariatilor acestuia au fost incetate, fiind deschise ulterior, dupa o perioada de 18 zile.
In opinia noastra, este necesara reanalizarea acestei masuri, intrucat in lipsa unor prevederi speciale, de regula procedurile de reorganziare institutionala presupun atat reorganizarea activitatii, cat si preluarea personalului aferent respectivei activitati, caz in care contractele individuale de munca ale respectivilor salariati ar fi trebuiut preluate si modificate ca urmare a schimbarilor organziatorice intervenite. in sustinerea acestei afirmatii, aducem si faptul ca, din cele exprimate de dvs. nu intelegem ca acestia au fost angajati in noile unitati infiintate in baza organizarii unui nou concurs – situatie obligatorie, in lipsa preluarii acestora. Asadar, in opinia noastra, se impune o reanalizarea a procedurii de reorganizare si a implicatiilor acestora asupra personalului, iar in situatia in care atat activitatea cat si personalul au fost preluate de noile unitati, contractele de munca ale respectivilor salariati trebuie corectate, si incheiate conform legii. In plus, este necesar sa se stabileasca in ce masura in perioada celor 18 zile salariatii respectivi au prestat sau activitate. in masura in care acestia nu au prestat activitate, atunci acestia pot ocupa noile functii doar in baza unui concurs organizat la nivelul unitatilor infiintate, in conditiile legii. in situatia in care acestia au prestat activitate, apreciem necesar corectarea contractelor individuale de munca, incheierea acestora de la data incetarii si corectarea comunicarilor catre ITM operate in Revisal, in caz contrar aceasta fiind munca la negru ce poate fi sanctionata inclusiv cu inchisoarea in conditiile art. 264 alin.(4) din
Codul muncii.
Din punct de vedere al implicatiilor, precizam ca respectiva perioada care a curs intre cele doua momente, respectiv momentul incetarii vechiului CIM pana la data incheiarii unui nou CIM, nu constituie vechime in munca si nici stagiu de cotizare la sistemele de asigurari sociale, de pensii sau somaj.
Aceste consecinte decurg din prevederile legale incidente, respectiv art. 16 alin.(4) din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, care stabilesc ca reprezinta vechime in munca perioada de timp derulata in temeiul unui contract de munca, situatie care nu este valabila pe parcursul celor 18 zile.
De asemenea, in situatia acordarii anmitor sporuri salariale raportate la vechimea neintrerupta in munca, in opinia noastra aceasta perioada afecteaza acordarea acestui tip de drepturi, poate afecta conditiile de promovare si orice alte drepturi ce decurg din raporturile de munca.
In plus, in conformitate cu prevederile art. 3 alin.(1) lit.p) din Legea 263/2010 reprezinta stagiu de cotizare perioada de timp pentru care s-au datorat contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii, precum si cea pentru care asiguratii cu declaratie individuala de asigurare sau contract de asigurare sociala au datorat si platit contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii. Or, in respectiva perioada angajatorul nu a datorat si platit astfel de contributii, iar din informatiile furnizate de dvs intelegem ca nici salariatul nu a incheiat un contract de asigurare pentru respectiva perioada.
In mod similar, in ceea ce priveste asigurarile pentru somaj, art. 5 pct.V din Legea 76/2002, reprezinta stagiu de cotizare perioada de timp pentru care s-a datorat contributia de asigurari pentru somaj atat de catre asigurat, cat si de angajator sau, dupa caz, numai de catre asigurat, precum si perioada pentru care persoanele asigurate in sistemul asigurarilor pentru somaj prin incheierea unui contract de asigurare pentru somaj au datorat si au platit contributia de asigurari pentru somaj. Deci, nici in aceasta ipoteza nu au achitate astfel de contributii, urmand ca in eventualitatea inscrierii la somaj, perioada aceasta sa nu fie luata in calcul.
Din punct de vedere al dreptului la concediu pentru sarcina si lauzie, apreciem ca devin incidente dispozitiile art. 23 alin.(1) din OUG 158/2005, potrivit carora asiguratele au dreptul la concedii pentru sarcina si lauzie, pe o perioada de 126 de zile calendaristice, perioada in care beneficiaza de indemnizatie de maternitate.
De aceleasi drepturi beneficiaza si femeile care nu se mai afla, din motive neimputabile lor, in una dintre situatiile prevazute la art. 1 alin. (1), daca nasc in termen de 9 luni de la data pierderii calitatii de asigurat. Faptul ca pierderea calitatii de asigurat nu s-a produs din motive imputabile persoanei in cauza se dovedeste cu acte oficiale eliberate de catre angajatori sau asimilatii acestora, iar indemnizatia se achita din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate de catre casele de asigurari de sanatate unde medicul de familie al asiguratului are incheiata conventie.
De asemenea, in opinia noastra, cele 18 zile nu vor putea fi luate in calcul nici la stabilirea celor 12 luni din ultimele 24 necesare acordarii concediului si indemnizatiei pentru cresterea copilului, reglementata de OUG 111/2010, cu modificarile si completarile ulterioare.