"1. Dupa articolul 124 se introduce un nou articol, art 124 indice 1, cu urmatorul cuprins:
Art. 124 indice 1
(1.) Pentru a asigura transparenta tuturor deciziilor si activitatilor lor, in aplicarea prevederilor art.124 alin.1 lit. e), institutiile de invatamant superior vor publica, in format electronic accesibil pentru cautare, salvare, distribuire si imprimare, pe site-urile oficiale ale institutiilor de invatamant superior, in termen de 30 de zile de la redactarea, incheierea, adoptarea sau actualizarea lor, urmatoarele acte juridice si informatii:
a) Deciziile si hotararile Senatului universitar, Consiliului de administratie, Consiliului Studiilor Universitare de Doctorat, acolo unde este cazul, inclusiv anexele.
b) Hotararile Comisiei de etica universitara, reglementarile in baza careia isi desfasoara activitatea, raportul anual de activitate, precum si Codul de etica si deontologie universitara si orice alte informatii de interes despre activitatea comisiei de etica si modul in care aceasta poate fi sesizata, cu respectarea legislatiei privind datele cu caracter personal.
c) Contractul institutional si contractul complementar de finantare, prevazute la art. 223 alin. (7) lit. a)-b);
d) Contractul colectiv de munca incheiat la nivelul institutiei de invatamant superior.
e) Componenta tuturor structurilor decizionale, executive si consultative, impreuna cu datele publice de contact ale membrilor lor.
f) CV-urile si fisele de autoevaluare detaliata conform standardelor CNATDCU in domeniu ale tuturor conducatorilor de doctorat, actualizate anual.
g) Raportul autoevaluare interna a calitatii elaborat la nivel institutional, precum si raportul anual de activitate al Centrului de consiliere si orientare in cariera.
h) Bilantul contabil anual, cu mentionarea veniturilor realizate de institutia de invatamant superior din valorificarea patrimoniului prin incheierea de contracte, valorificare sau exploatarea bunurilor in regim propriu si din obtinerea de subventii pentru exploatarea terenurilor;
i) Lista sponsorizarilor si a donatiilor de care a beneficiat si/sau beneficiaza institutia de invatamant superior, aratand cine este donatorul sau sponsorul, valoarea donatiei/sponsorizarii si data incheierii contractului, lista actualizata anual.
(2) Prevederile alin. (1) nu limiteaza obligatia institutiilor de invatamant superior de a publica si alte documente pentru a asigura transparenta tuturor deciziilor si activitatilor lor, in aplicarea prevederilor art.124 alin.1 lit e), precum si in temeiul dispozitiilor Legii 544/2001 privind liberul acces la informatii de interes public, cu modificarile si completarile ulterioare, sau in baza altor acte normative in vigoare.
2. La articolul 219, alin. (2), dupa litera c), se introduce o noua litera, litera d) cu urmatorul cuprins:
“d) Publica anual, in format electronic, editabil si accesibil, pe site-ul propriu sau prin platforma dedicata colectarii acestora, datele care stau la baza alocarii finantarii de baza, complementare si suplimentare, incluzand indicatori de calitate pe universitati si ramuri de stiinta. De asemenea, publica sumele alocate pe fiecare universitate din fondul de dezvoltare institutionala si din fondul de situatii speciale.”
Art. II - in termen de 6 luni de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea ], Ministerul Educatiei Nationale aproba, prin ordin de ministru, normele metodologice in vederea implementarii si monitorizarii acesteia", este mentionat in proiectul legislativ.
"Conform Art. 3, alin. m) din Legea Educatiei Nationale nr. 1/2011, unul: dintre principiile care guverneaza invatamantul superior este principiul transparentei, concretizat in asigurarea vizibilitatii totale a deciziei si a rezultatelor, prin comunicarea periodica si adecvata a acestora. in contextul unei nevoi tot mai mari de transparentizare a institutiilor publice, de a implementa un comportament etic la toate nivelurile publice, unitatile de invatamant superior trebuie sa constituie un etalon in acest sens.
Pentru o guvernanta universitara care sa se bucure de sprijinul beneficiarilor si de cel al cadrelor didactice implicate in procesul educational, este necesara o transparentizare la nivelul conducerii universitatilor. in acest sens este benefica publicarea deciziilor si hotararilor Senatului universitar, ale Consiliului de administratie, ale Consiliilor facuitatilor si ale Consiliului Studiilor Universitare de Doctorat (unde este cazul), inclusiv anexe si procese-verbale ale sedintelor in care acestea au fost luate. Avand in vedere climatul de neincredere de la nivelul societatii in structurile de conducere ale institutiilor publice, acest demers este menit si sa ofere un semnal catre populatia larga ca un proces de schimbare trebuie sa inceapa cu institutiile care formeaza noile generatii.
Stiind ca la baza unitatilor de invatamant superior sta o indelungata traditie a dialogului si a schimbului liber si fertil al ideilor, este necesar ca informatiile cu caracter academic privitoare la conducatorii de doctorat si la doctoranzii lor sa fie publice. in acest fel, atat doctoranzii insisi, cat si alte persoane interesate pot consulta "piata” ideilor si isi pot forma o imagine de perspectiva asupra mediului academic din care fac parte sau in care isi doresc sa patrunda. Pentru doctoranzi este important sa se asocieze cu acel coordonator pe care il apreciaza din punct de vedere al performantelor academice, iar centralizarea publicatiilor coordonatorilor de doctorat vine sa intampine aceasta nevoie: relatia dintre coordonator si doctorand trebuie sa se bazeze pe respect reciproc si incredere in capacitatea academica a celuilalt.
Este vitala pentru dinamismul si performanta universitara publicarea unor documente precum raportul anual de evaluare si asigurare a calitatii la nivel institutional. Un astfel de raport menit sa ofere o imagine de ansamblu asupra performantei institutionale trebuie sa poata fi consultat de cat mai multe parti interesate. Analiza acestuia trebuie sa fie atat un demers institutional, cat si unul public, astfel incat imbunatatirea calitatii sa reflecte interesele, experientele si expertiza cat mai multor actori relevanti in domeniu.
Nu in ultimul rand, sunt importante din punctul de vedere al transparentei, si in general al responsabilitatii publice, informatiile privind sursele de venituri ale universitatilor si modul de gestiune al resurselor acesteia.
Transparenta nu trebuie sa fie asociata cu obligativitatea birocratica de a face publice un set de documente. Odata cu transparentizarea unitatilor de invatamant superior se creeaza un climat de incredere, performantele ies in evidenta, iar oportunitatile de reforma institutionala devin subiectul dezbaterii publice. Mediul academic este unul dintre polii principali ai schimbarii intr-o societate. Transparenta poate asigura indeplinirea cu succes a acestei functii", este mentionat in expunerea de motive.
Pentru ca legea sa se aplice ea trebuie sa treaca de Parlament, sa fie promulgata de presedinte si publicata in Monitorul Oficial.