• Pentru rezolvarea corectă a tuturor cerinţelor din Partea I si din Partea a II-a se acordă 90 de puncte. Din oficiu se acordă 10 puncte.
• Timpul efectiv de lucru este de 50 de minute.
1. În societatea contemporană, comparativ cu societatea tradiţională, instituţia familiei este supusă unor numeroase modificări.
Utilizând indiciile date, completaţi tabelul de mai jos privind deosebirile dintre familia
contemporană si familia tradiţională, pe baza criteriilor menţionate.
� |
�Familia contemporană
|
�Familia tradiţională
|
Tipul de familie
|
� |
� |
�Relaţiile de putere dintre soţi
|
� |
� |
�Relaţia dintre părinţi şi copii
|
� |
� |
�Specificul funcţiei economice a familiei
|
� |
� |
16 puncte
2. Termenul „socializare” este utilizat, în limbajul comun, cu sensuri diverse.
Încercuiţi litera corespunzătoare enunţului/enunţurilor în care termenul „socializare” este corect utilizat.
a. Tinerii au mers în club pentru a socializa.
b. Diriginta i-a spus mamei lui George că familia i-a asigurat acestuia o socializare
concordantă.
c. Ioana a argumentat că socializarea este un proces care continuă pe tot parcursul vieţii.
4 puncte
3. Fiecare stat reprezintă o formă de organizare a unei societăţi, care funcţionează după anumite principii. Satul democratic se bazează pe principii specifice.
În stânga sunt enumerate diferite sintagme privitoare la conţinutul principiilor statului
democratic, iar în dreapta principii ale statului democratic. Asociaţi fiecărei sintagme din stânga, principiul corect din dreapta, notând, în dreptul cifrei, litera corespunzătoare.
1. dreptul statului de a-si fixa propriile reguli�������� a. principiul separării puterilor în stat
2. distincţia dintre puterea legislativă,������������������� b. principiul suveranităţii naţionale
executivă si judecătorească
�
3. desemnarea conducătorilor prin vot������������������� c. principiul consacrării drepturilor omului
4. asigurarea dreptului la viaţă, libertate���������������� d. principiul delegării puterii
si proprietate
��������������������������������������������������������������������������� e. principiul pluralismului politic
1. ...
2. ...
3. ...
4. ...
8 puncte
4. Chiar dacă în societatea contemporană se accentuează importanţa statusului dobândit, totusi nu se poate ignora existenţa statusului înnăscut (prescris).
Grupaţi noţiunile de mai jos în casetele corespunzătoare.
�� etnia |
��� şcolarizarea |
�� ocupaţia |
��� rasa |
�� genul |
��� statusul marital
|
�Status dobândit
|
�Status înnăscut
|
� |
� |
12 puncte
PARTEA II 50 puncte
În căutarea timpului pierdut...
Stiam că situaţia în care mă puneam era dintre acelea care puteau să aibă pentru mine, din partea părinţilor mei, urmările cele mai grave, într-adevăr cu mult mai grave decât le-ar fi putut bănui un străin, dintre acelea pe care ai fi crezut că le-ar putea produce numai greseli cu adevărat rusinoase. Dar în educaţia care mi se dădea, ordinea greselilor nu era aceeasi ca în educaţia celorlalţi copii, si fusesem obisnuit să pun în fruntea tuturor (pentru că, fără îndoială nu erau altele de care ar fi trebuit să fiu ferit mai cu grijă), greseli depre care îmi dau seama acum că însusirea lor comună este că le făptuiesti cedând unor impulsuri nervoase. Dar atunci nu se rostea acest cuvânt, nu se declara acestă origine a greselilor mele care ar fi putut să mă facă să cred că eram scuzabil atunci când le săvârseam, sau poate chiar incapabil să le rezist. Le recunosteam însă după nelinistea care le preceda, cât si după strâsnicia pedepsei care le urma. Cînd voi iesi în calea mamei, în clipa în care se va urca să se culce si ea va vedea că am stat treaz ca să-i spun încă odată ‹noapte bună› pe coridor, chiar dacă imi spusese să nu procedez astfel, desigur că nu o să mă mai ţină acasă, ci o să mă interneze a doua zi într-un colegiu.
(Marcel Proust, În căutarea timpului pierdut,Vol I - Swan, Bucuresti, Ed. Leda, 2008, p.47)
A. Ilustraţi, printr-un exemplu concret, teza potrivit căreia educaţia oferită de familie
(socializarea primară) este fundamentală pentru formarea caracterului. 10 puncte
B. Construiţi două argumente care să confirme ipoteza conform căreia educaţia deficitară din familie, însoţită de absenţa sancţiunilor, poate genera comportament antisocial.
15 puncte
C. Prezentaţi si justificaţi un punct de vedere personal referitor la afirmaţia personajului: ...în educaţia care mi se dădea, ordinea greselilor nu era aceeasi ca în educaţia celorlalţi copii, si fusesem obisnuit să pun în fruntea tuturor (...), greseli depre care îmi dau seama acum că însusirea lor comună este că le făptuiesti cedând unor impulsuri nervoase.
15 puncte
D. Formulaţi o consecinţă care se desprinde din finalul textului: desigur că nu o să mă mai ţină acasă, ci o să mă interneze a doua zi într-un colegiu.
10 puncte
BAREM DE EVALUARE SI DE NOTARE
MODEL
• Se punctează oricare alte formulări/ modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor.
• Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem. Nu se acordă fracţiuni de punct.
• Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea punctajului total acordat pentru test la 10.
PARTEA I (40 de puncte)
1. câte 2 puncte pentru completarea corectă a deosebirile dintre familia contemporană si familia tradiţională, pe baza criteriilor menţionate:
� |
�Familia contemporană
|
�Familia tradiţională
|
Tipul de familie
|
�monoparentală |
�extinsă |
�Relaţiile de putere dintre soţi
|
�egalitate de gen
|
�autoritate masculină
|
�Relaţia dintre părinţi şi copii
|
�relaţie democratică
|
�relaţie de tip autoritar
|
�Specificul funcţiei economice a familiei
|
�axată pe cosnum
|
�axată pe producţie în vederea autoconsumului
|
8x2p=16 puncte
2. câte 2 puncte pentru încercuirea fiecăreia dintre literele corespunzătoare enunţurilor în care termenul „socializare” este corect utilizat, respectiv b. si c. 2x2p=4 puncte
3. câte 2 puncte pentru fiecare asociere corectă, respectiv 1-b, 2-a, 3-d, 4-c 4x2p=8 puncte
4. câte 2 puncte pentru alocarea corectă a fiecăreia dintre cele sase noţiuni, astfel:
�Status dobândit
|
�Status înnăscut
|
şcolarizarea
ocupaţia
statusul marital
|
etnia
rasa
genul
|
6x2p=12 puncte
PARTEA a II-a (50 de puncte)
A. ilustrarea printr-un exemplu concret a tezei potrivit căreia educaţia oferită de familie (socializarea primară) este fundamentală pentru formarea caracterului 10 puncte (prezentarea unui exemplu concret adecvat tezei date – 10p/ scrierea unui exemplu concret, dar prezentat inadecvat – 4p/ prezentarea unui punct de vedere pertinent, dar care nu se constituie intr-un exemplu concret – 2p)
B. - câte 5 puncte pentru fiecare dintre cele două argumente prin care să confirme ipoteza conform căreia educaţia deficitară din familie, însoţită de absenţa sancţiunilor, poate genera comportament antisocial 2x5p=10 puncte
- respectarea structurii logice a argumentării 5 puncte
C. - prezentarea unui punct de vedere personal referitor la afirmaţia personajului: ...în educaţia care mi se dădea, ordinea greselilor nu era aceeasi ca în educaţia celorlalţi copii, si fusesem obisnuit să pun în fruntea tuturor (...), greseli depre care îmi dau seama acum că însusirea lor comună este că le făptuiesti cedând unor impulsuri nervoase. 10 puncte - justificarea punctului de vedere personal 5 puncte
(prezentare argumentată, nuanţată si coerentă – 15p/ prezentare schematizată, dar corectă – 13p/
formularea corectă a punctului de vedere, dar argumentare neconvingătoare - 12p/ formularea corectă a punctului de vedere – 10p/ încercarea de formulare a unui punct de vedere – 4p)
D. formularea unei consecinţe care poate fi desprinsă din finalul textului: desigur că nu o să mă mai ţină acasă, ci o să mă interneze a doua zi într-un colegiu, de exemplu, necesitatea completării educaţiei informale cu educaţia de tip formal, oferită într-un cadru instituţionalizat
10 puncte
(formulare corectă si concisă - 10p/ formulare pertinentă, dar imprecis redactată - 5p/ formularea unei idei corelate textului, dar care nu poate fi apreciată ca o consecinţă - 2p)