Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

SUBIECTE EVALUARE INIÅIALÄ? SOCIOLOGIE CLASA A XI-A

de portalInvatamant.ro la 03 Oct. 2011
0 comentarii
Fii primul care comenteaza


TEST DE EVALUARE INIŢIALĂ
Disciplina SOCIOLOGIE
Anul scolar 2011-2012
clasa a XI-a

MODEL

• Pentru rezolvarea corectă a tuturor cerinţelor din Partea I si din Partea a II-a se acordă 90 de puncte. Din oficiu se acordă 10 puncte.
• Timpul efectiv de lucru este de 50 de minute.
Numele si prenumele elevului: ………………………………………
Data susţinerii testului: ……………………

PARTEA I 40 de puncte

1. În societatea contemporană, comparativ cu societatea tradiÅ£ională, instituÅ£ia familiei este supusă unor numeroase modificări.


Familia Simpson se relaxează la un picnic la iarbă verde. În cosul de picnic sunt produse achiziÅ£ionate din supermarket Ă®n vederea consumului. Deoarece familia Simpson este alcătuită doar din părinÅ£i si copii,  este o familie nucleară.
Doamna Simpson tocmai a obÅ£inut o nouă slujbă, avĂ¢nd acelasi venit cu domnul Simpson, motiv pentru care reclamă egalitatea Ă®n drepturi dintre femei si bărbaÅ£i.
Fiul familiei doreste să iasă diseară cu prietenii si negociază democratic acest aspect cu tatăl său.
Familia Sosdea (fotografiată Ă®n 1920) se odihneste după o zi de muncă la cĂ¢mp desfăsurată Ă®n vederea producerii resurselor necesare pentru autoconsum.
Domnul Sosdea, tatăl, consideră că el reprezintă autoritatea familiei, iar membrii familiei trebuie să se comporte avĂ¢nd Ă®n vedere acest aspect.
Familia Sosdea, este o familie extinsă, deoarece, pe lĂ¢ngă nucleul familial, este inclus si bunicul.


UtilizĂ¢nd indiciile date, completaÅ£i tabelul de mai jos privind deosebirile dintre familia
contemporană si familia tradiţională, pe baza criteriilor menţionate.


   Familia contemporană
 Familia tradiÅ£ională
Tipul de familie
   
 RelaÅ£iile de putere dintre soÅ£i
   
 RelaÅ£ia dintre părinÅ£i şi copii
   
 Specificul funcÅ£iei economice a familiei
   

16 puncte




2. Termenul „socializare” este utilizat, Ă®n limbajul comun, cu sensuri diverse.
ÎncercuiÅ£i litera corespunzătoare enunÅ£ului/enunÅ£urilor Ă®n care termenul „socializare” este corect utilizat.

a. Tinerii au mers în club pentru a socializa.
b. Diriginta i-a spus mamei lui George că familia i-a asigurat acestuia o socializare
concordantă.
c. Ioana a argumentat că socializarea este un proces care continuă pe tot parcursul vieţii.

4 puncte

3. Fiecare stat reprezintă o formă de organizare a unei societăţi, care funcţionează după anumite principii. Satul democratic se bazează pe principii specifice.
În stĂ¢nga sunt enumerate diferite sintagme privitoare la conÅ£inutul principiilor statului
democratic, iar Ă®n dreapta principii ale statului democratic. AsociaÅ£i fiecărei sintagme din stĂ¢nga, principiul corect din dreapta, notĂ¢nd, Ă®n dreptul cifrei, litera corespunzătoare.


1. dreptul statului de a-si fixa propriile reguli         a. principiul separării puterilor Ă®n stat

2. distincÅ£ia dintre puterea legislativă,                    b. principiul suveranităţii naÅ£ionale
executivă si judecătorească
 
3. desemnarea conducătorilor prin vot                    c. principiul consacrării drepturilor omului

4. asigurarea dreptului la viaţă, libertate                 d. principiul delegării puterii
si proprietate

                                                                            e. principiul pluralismului politic


1. ...
2. ...
3. ...
4. ...

8 puncte



4. Chiar dacă Ă®n societatea contemporană se accentuează importanÅ£a statusului dobĂ¢ndit, totusi nu se poate ignora existenÅ£a statusului Ă®nnăscut (prescris).
GrupaÅ£i noÅ£iunile de mai jos Ă®n casetele corespunzătoare.


   etnia     şcolarizarea
   ocupaÅ£ia     rasa
   genul     statusul marital


 Status dobĂ¢ndit
 Status Ă®nnăscut
   

12 puncte



PARTEA II 50 puncte


În căutarea timpului pierdut...

Stiam că situaÅ£ia Ă®n care mă puneam era dintre acelea care puteau să aibă pentru mine, din partea părinÅ£ilor mei, urmările cele mai grave, Ă®ntr-adevăr cu mult mai grave decĂ¢t le-ar fi putut bănui un străin, dintre acelea pe care ai fi crezut că le-ar putea produce numai greseli cu adevărat rusinoase. Dar Ă®n educaÅ£ia care mi se dădea, ordinea greselilor nu era aceeasi ca Ă®n educaÅ£ia celorlalÅ£i copii, si fusesem obisnuit să pun Ă®n fruntea tuturor (pentru că, fără Ă®ndoială nu erau altele de care ar fi trebuit să fiu ferit mai cu grijă), greseli depre care Ă®mi dau seama acum că Ă®nsusirea lor comună este că le făptuiesti cedĂ¢nd unor impulsuri nervoase. Dar atunci nu se rostea acest cuvĂ¢nt, nu se declara acestă origine a greselilor mele care ar fi putut să mă facă să cred că eram scuzabil atunci cĂ¢nd le săvĂ¢rseam, sau poate chiar incapabil să le rezist. Le recunosteam Ă®nsă după nelinistea care le preceda, cĂ¢t si după strĂ¢snicia pedepsei care le urma. CĂ®nd voi iesi Ă®n calea mamei, Ă®n clipa Ă®n care se va urca să se culce si ea va vedea că am stat treaz ca să-i spun Ă®ncă odată ‹noapte bună› pe coridor, chiar dacă imi spusese să nu procedez astfel, desigur că nu o să mă mai Å£ină acasă, ci o să mă interneze a doua zi Ă®ntr-un colegiu.
(Marcel Proust, În căutarea timpului pierdut,Vol I - Swan, Bucuresti, Ed. Leda, 2008, p.47)

A. Ilustraţi, printr-un exemplu concret, teza potrivit căreia educaţia oferită de familie
(socializarea primară) este fundamentală pentru formarea caracterului. 10 puncte


B. ConstruiÅ£i două argumente care să confirme ipoteza conform căreia educaÅ£ia deficitară din familie, Ă®nsoÅ£ită de absenÅ£a sancÅ£iunilor, poate genera comportament antisocial.

15 puncte


C. PrezentaÅ£i si justificaÅ£i un punct de vedere personal referitor la afirmaÅ£ia personajului: ...Ă®n educaÅ£ia care mi se dădea, ordinea greselilor nu era aceeasi ca Ă®n educaÅ£ia celorlalÅ£i copii, si fusesem obisnuit să pun Ă®n fruntea tuturor (...), greseli depre care Ă®mi dau seama acum că Ă®nsusirea lor comună este că le făptuiesti cedĂ¢nd unor impulsuri nervoase.

15 puncte


D. FormulaÅ£i o consecinţă care se desprinde din finalul textului: desigur că nu o să mă mai Å£ină acasă, ci o să mă interneze a doua zi Ă®ntr-un colegiu.

10 puncte


BAREM DE EVALUARE SI DE NOTARE

MODEL
• Se punctează oricare alte formulări/ modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor.
• Nu se acordă punctaje intermediare, altele decĂ¢t cele precizate explicit prin barem. Nu se acordă fracÅ£iuni de punct.
• Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin Ă®mpărÅ£irea punctajului total acordat pentru test la 10.


PARTEA I (40 de puncte)

1. cĂ¢te 2 puncte pentru completarea corectă a deosebirile dintre familia contemporană si familia tradiÅ£ională, pe baza criteriilor menÅ£ionate:



   Familia contemporană
 Familia tradiÅ£ională
Tipul de familie
 monoparentală  extinsă
 RelaÅ£iile de putere dintre soÅ£i
 egalitate de gen
 autoritate masculină
 RelaÅ£ia dintre părinÅ£i şi copii
 relaÅ£ie democratică
 relaÅ£ie de tip autoritar
 Specificul funcÅ£iei economice a familiei
 axată pe cosnum
 axată pe producÅ£ie Ă®n vederea autoconsumului


8x2p=16 puncte


2. cĂ¢te 2 puncte pentru Ă®ncercuirea fiecăreia dintre literele corespunzătoare enunÅ£urilor Ă®n care termenul „socializare” este corect utilizat, respectiv b. si c. 2x2p=4 puncte
3. cĂ¢te 2 puncte pentru fiecare asociere corectă, respectiv 1-b, 2-a, 3-d, 4-c 4x2p=8 puncte
4. cĂ¢te 2 puncte pentru alocarea corectă a fiecăreia dintre cele sase noÅ£iuni, astfel:

 Status dobĂ¢ndit
 Status Ă®nnăscut
şcolarizarea
ocupaţia
statusul marital
etnia
rasa
genul


6x2p=12 puncte


PARTEA a II-a (50 de puncte)

A. ilustrarea printr-un exemplu concret a tezei potrivit căreia educaţia oferită de familie (socializarea primară) este fundamentală pentru formarea caracterului 10 puncte (prezentarea unui exemplu concret adecvat tezei date – 10p/ scrierea unui exemplu concret, dar prezentat inadecvat – 4p/ prezentarea unui punct de vedere pertinent, dar care nu se constituie intr-un exemplu concret – 2p)
B. - cĂ¢te 5 puncte pentru fiecare dintre cele două argumente prin care să confirme ipoteza conform căreia educaÅ£ia deficitară din familie, Ă®nsoÅ£ită de absenÅ£a sancÅ£iunilor, poate genera comportament antisocial 2x5p=10 puncte
- respectarea structurii logice a argumentării 5 puncte
C. - prezentarea unui punct de vedere personal referitor la afirmaÅ£ia personajului: ...Ă®n educaÅ£ia care mi se dădea, ordinea greselilor nu era aceeasi ca Ă®n educaÅ£ia celorlalÅ£i copii, si fusesem obisnuit să pun Ă®n fruntea tuturor (...), greseli depre care Ă®mi dau seama acum că Ă®nsusirea lor comună este că le făptuiesti cedĂ¢nd unor impulsuri nervoase. 10 puncte - justificarea punctului de vedere personal 5 puncte
(prezentare argumentată, nuanţată si coerentă – 15p/ prezentare schematizată, dar corectă – 13p/
formularea corectă a punctului de vedere, dar argumentare neconvingătoare - 12p/ formularea corectă a punctului de vedere – 10p/ Ă®ncercarea de formulare a unui punct de vedere – 4p)
D. formularea unei consecinÅ£e care poate fi desprinsă din finalul textului: desigur că nu o să mă mai Å£ină acasă, ci o să mă interneze a doua zi Ă®ntr-un colegiu, de exemplu, necesitatea completării educaÅ£iei informale cu educaÅ£ia de tip formal, oferită Ă®ntr-un cadru instituÅ£ionalizat

10 puncte

(formulare corectă si concisă - 10p/ formulare pertinentă, dar imprecis redactată - 5p/ formularea unei idei corelate textului, dar care nu poate fi apreciată ca o consecinţă - 2p)


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

sociologie testare barem model clasa a xi-a


x

Lasa un raspuns




37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020


37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
[x]