TEST DE EVALUARE INIŢIALĂ
Anul şcolar 2011-2012
Disciplina Limba şi literatura română
Clasa a X-a
Numele şi prenumele elevului:
Data susţinerii testului:
MODEL
• Pentru rezolvarea corectă a tuturor cerinţelor din Partea I şi din Partea a II-a se acordă 90 de puncte. Din oficiu se acordă 10 puncte.
• Timpul efectiv de lucru este de 45 de minute.
PARTEA I (60 de puncte)
Citeşte textul:
Afară-i toamnă, frunză-mprăstiată,
Iar vântul zvârle-n geamuri grele picuri;
Şi tu citeşti scrisori din roase plicuri
Şi într-un ceas gândeşti la viaţa toată.
Pierzându-ţi timpul tău cu dulci nimicuri,
N-ai vrea ca nime-n uşa ta să bată;
Dar şi mai bine-i când afară-i zloată,
Să stai visând la foc, de somn să picuri. [...]
(Mihai Eminescu, Sonet)
Următoarele cerinţe sunt formulate pornind de la textul dat.
A.
Încercuieşte litera corespunzătoare răspunsului corect:
1. Sinonimele cuvintelor „dulci (nimicuri)” şi „visând” sunt: 8 puncte
a. zaharisite, vorbind. b. neplăcute, calculând. c. plăcute, meditând.
2. Tema textului este: 8 puncte
a. moartea. b. natura. c. toamna.
3. Transcrie două motive literare din text. 8 puncte
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
4. Ilustrează, prin câte un enunţ, sensul denotativ şi sensul conotativ al cuvântului „foc”. 8 puncte
______________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
5. Comentează, în 3-5 rânduri (30–50 de cuvinte), o figură de stil care apare în textul dat. 8 puncte
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
B. 1. Rescrie enunţurile următoare, corectând greşelile de orice natură: 10 puncte
Mi-ai adus cartea care ţiam cerut-o ori te-ai făcut că uiţi? Mi-ar place să nu fi atât de încăpăţânat si să îmi prezinţi romanul cu happy-end fericit.
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
2. Subliniază forma corectă a următoarelor cuvinte: 10 puncte
crează – creează, vei sti – vei stii, să aibă – să aibe, nu se merită – nu merită, va tace – va tăcea
PARTEA a II-a (30 de puncte)
Citeşte textul:
Aud tot mai des o formulă care mă contrariază: „a citi cărţi”. „Ce faceţi în timpul liber?” „Citesc cărţi.” „Mai citeste si tu cărţi, că nu strică!”, „Am auzit că X citeste cărţi.” Până mai ieri, cititul îsi subînţelegea complementul direct. Puteai, desigur, să citesti si gazete sau scrisori sau inscripţii, dar, în genere, a spune despre cineva că „citeste“, că e „un tip citit”, că e „un mare cititor” implica, necesarmente, obiectul numit „carte”. Citim cărţi, ce altceva? [...] „A citi” nu mai e, astăzi, o ocupaţie atât de răspândită încât să fie enunţată ca atare, fără detalii. De citit, mai citim câte ceva. Dar cărţi nu prea mai citim. Pe de altă parte, cărţile continuă să apară, să se înmulţească epidemic, să alimenteze galopant librăriile si bibliotecile. Se scrie imens. De aceea, a vorbi numai de „declinul lecturii” e a neglija un straniu fenomen complementar: „inflaţia
textului”.
(Andrei Plesu, Cititul cărţilor, în revista Dilema veche)
Redactează un eseu de 75–100 de cuvinte (15-20 de rânduri), în care să-ţi exprimi opinia despre importanţa lecturii, valorificând informaţii sau idei din textul dat.
BAREM DE EVALUARE SI DE NOTARE
MODEL
• Se punctează oricare alte formulări/ modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor.
• Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem. Nu se acordă fracţiuni de punct.
• Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea punctajului total acordat pentru test la 10.
PARTEA I (60 de puncte)
A.
1. c 8 puncte
2. b 8 puncte
3. câte 4 puncte pentru transcrierea oricăror două motive literare din text (de exemplu, toamna, focul) 2x4p=8 puncte
4. câte 4 puncte pentru ilustrarea prin enunţuri corecte a sensului denotativ si a sensului conotativ ale cuvântului indicat 2x4p=8 puncte
5. comentarea nuanţată a oricărei figuri de stil din text – 8p/ comentare superficială sau lipsa de siguranţă în identificarea unei figuri de stil – 2 puncte 8 puncte
B.
1. câte 2 puncte pentru corectarea prin rescriere a fiecăreia dintre greseli 5x2p=10 puncte
2. câte 2 puncte pentru sublinierea formei corecte a cuvintelor date 5x2p=10 puncte
PARTEA a II-a (30 de puncte)
– pentru conţinutul eseului: 20 puncte
• formularea unei opinii despre importanţa lecturii 4 puncte
• susţinerea pertinentă a opiniei formulate – 8 p/ susţinere inadecvată, cu argumente irelevante – 2p 8 puncte
• valorificarea oricăror informaţii/ idei din textul dat 4 puncte
• formularea unei concluzii adecvate 4 puncte
– pentru redactarea textului: 10 puncte
• respectarea structurii textului argumentativ 2 puncte
• respectarea normelor de exprimare, de ortografie si de punctuaţie 6 puncte
(0-1 greseli – 6p; 2-3 greseli – 4p; 4-5 greseli – 2p; peste 6 greseli – 0p)
• respectarea limitei de spaţiu indicate 2 puncte