SUBIECT EVALUARE INIIAL? LA BIOLOGIE - CLASA A X-A

De Portal Invatamant
la 26 Sep. 2011
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X



Precizări privind elaborarea unui test predictiv


Continuarea instruirii unui elev presupune cunoasterea exactă a nivelului de pregătire al elevului, până în acel moment. Din acest motiv, este necesară examinarea stării iniţiale a pregătirii celor care învaţă si a capacităţii lor de învăţare. Aceasta presupune realizarea următorilor paşi:
- cunoaşterea competenţelor cuprinse în programa disciplinei studiate de către elev în anul anterior;
- elaborarea, aplicarea şi examinarea detaliată a rezultatelor testului predictiv elaborat;
- stabilirea programelor compensatorii.

În elaborarea testului predictiv se va ţine seama şi de ceea ce urmează să înveţe elevul, de competenţele cuprinse în programa disciplinei ce urmează a fi studiată. Itemii din structura testului predictiv trebuie să verifice atingerea sau nu, de către fiecare elev, a competenţelor la un nivel de performanţă suficient pentru ca elevul să poată continua adecvat instruirea, în ritmul impus de parcurgerea programei disciplinei.

Testul predictiv la Biologie a fost elaborat pentru elevii clasei a X-a. Competenţele generale cuprinse în programa de biologie pentru clasa a IX-a sunt aceleaşi cu competenţele generale cuprinse în programa de biologie pentru clasa a X-a. Apar unele deosebiri în ceea ce priveşte competenţele specifice, asociate unor niveluri taxonomice diferite, ceea ce presupune proiectarea, pentru elevii clasei a X-a, a unor activităţi didactice care să permită atingerea, de către elevi, pe parcursul anului de studiu, a acelor competenţe corespunzătoare nivelurilor taxonomice respective.

Pentru proiectarea corectă a unui test predictiv este necesară cunoasterea calităţilor acestuia, ca de exemplu:

- Validitatea, exprimată de acurateţea cu care este măsurat ceea ce testul intenţionează să măsoare. Validitatea unui test predictiv este asigurată în condiţiile în care acesta este astfel construit, încât va permite stabilirea modului în care se va putea continua instruirea fiecăruia dintre elevii testaţi.
- Fidelitatea – calitatea unui test de a produce rezultate constante în urma aplicării lui
repetate. Un test predictiv fidel, aplicat în situaţii identice, conduce spre rezultate
identice. Testul predictiv proiectat nu este fidel dacă, aplicat la doi elevi cu aceleaşi
lacune în instruire, le evidenţiază doar la unul dintre ei. Este acceptată o abatere
standard care nu trebuie să depăseacă 2,5 – 3%.
- Reprezentativitatea, determinată de acoperirea unor câmpuri mai largi de cunostinţe, deprinderi, atitudini din domeniul de instruire pentru care a fost elaborat testul. Un test predictiv nu este reprezentativ dacă verifică doar părţi sau elemente ale disciplinei studiate anterior si nu esenţialul întregii discipline studiate de către elev.
- Puterea de discriminare – calitatea unui test de a identifica exact nivelul de
performanţă de care este capabil elevul si toate lacunele esenţiale care au apărut în
instruirea anterioară a elevului. Gradul scăzut de discriminare a unui test predictiv
reduce capacitatea lui predictivă.
- Aplicabilitatea – calitatea unui test de a fi administrat si interpretat cu usurinţă.

Un test predictiv este aplicabil numai în condiţiile în care oferă date utile atât
elevului, cât si profesorului, asigurând un feedback diferenţiat.

Rezultatele testului predictiv trebuie valorificate pentru realizarea instruirii diferenţiate a
elevilor, în scopul optimizării continue a performanţelor de învăţare ale fiecărui elev.

Instruirea diferenţiată se poate realiza:
- în cadrul programelor compensatorii;
- în timpul învăţării dirijate în clasă;
- în cadrul studiului individual.

După stabilirea structurii testului predictiv, se proiectează matricea de specificaţii care
vizează conţinuturi largi si competenţe corespunzătoare unor niveluri taxonomice generale.

Liniile matricei de specificaţie includ elementele de conţinut, iar coloanele nivelurile
taxonomice ale domeniului cognitiv (cunoastere, înţelegere, aplicare, analiză, sinteză, evaluare), corespunzătoare competenţelor de evaluat.

În celulele matricei de specificaţie, aflate la intersecţia dintre conţinuturi si competenţele corespunzătoare nivelurilor taxonomice, sunt marcaţi prin „X” itemii folosiţi în proiectarea testului (cărora li s-a repartizat un anumit punctaj), itemi prin care se evaluează diferite competenţe corespunzătoare nivelurilor cognitive.





Conţinuturi/Competenţe
corespunzătoare
nivelurilor
taxonomice
Achiziţia
informaţiei
Înţelegere

Aplicare
Analiză
Sinteză Evaluare

I. Diversitatea lumii vii
X X
II. Celula - unitatea
structurală şi funcţională
a vieţii - Structura,
ultrastructura şi rolul
(enunţarea funcţiei fără
descrierea mecanismelor)
componentelor celulei
X X
Diviziune celulară:
importanţă, clasificare
X
III. Ereditatea şi
variabilitatea lumii vii:
Concepte: ereditate,
variabilitate;
Mecanismele transmiterii
caracterelor ereditare:
- Legile mendeliene ale eredităţii
X X

X

X
X

X
X
Teoria cromozomală a
eredităţii
X
Determinism cromozomal al
sexelor
X
Influenţa mediului asupra
eredităţii (mutaţii, clasificare,
factori mutageni);
X
Genetică umană:
- boli ereditare:
- clasificare si exemple;
- sfaturi genetice
X
Inginerie genetică:
- sinteza artificială de gene
şi transferul interspecific;
- clonarea.
X X
X
X





TEST DE EVALUARE INIŢIALĂ
Anul şcolar 2011-2012
Disciplina BIOLOGIE
Clasa a X-a

Numele şi prenumele elevului:
Data susţinerii testului:

MODEL
• Pentru rezolvarea corectă a tuturor cerinţelor din Partea I şi din Partea a II-a se acordă 90 de puncte. Din oficiu se acordă 10 puncte.
• Timpul efectiv de lucru este de 45 de minute.


PARTEA I (40 de puncte)

1. Coloana B cuprinde exemple de reprezentanţi ai regnului animal, iar coloana A grupele cărora aparţin reprezentanţii respectivi. Scrieţi, în spaţiul liber din dreptul fiecărei cifre din coloana A, litera corespunzătoare din coloana B.

A B
–– 1. artropode a) cestode
–– 2. celenterate b) gasteropode
–– 3. cordate c) hidrozoare
–– 4. moluşte d) insecte
e) placentare

12 puncte




2. Coloana B cuprinde exemple de funcţii îndeplinite de unele componente celulare, iar coloana A componentele celulare respective. Scrieţi, în spaţiul liber din dreptul fiecărei cifre din coloana A, litera corespunzătoare din coloana B.



A B
–– 1. cloroplaste a) digestie intracelulară
–– 2. lizozomi b) fotosinteză
–– 3. mitocondrii c) producerea de energie
–– 4. ribozomi d) sinteza proteinelor
e) transport intracitoplasmatic

12 puncte



Pentru itemii 3, 4, 5, 6, 7 încercuiţi litera corespunzătoare răspunsului corect. Este corectă o singură variantă de răspuns.

3. Ereditatea reprezintă:

a) însusirea indivizilor din aceeasi specie de a se deosebi între ei
b) mostenirea, de către descendenţi, a unor caractere de la părinţi
c) transmiterea lineară a genelor plasate pe cromozomii neomologi
d) transmiterea caracterelor de la descendenţi la ascendenţi

2 puncte


4. Gimnosperme sunt:

a) coniferele
b) ferigile
c) muschii
d) monocotiledonatele

2 puncte


5. Grupele de sânge pe care le pot avea copiii unui cuplu, în cazul în care mama are grupa sanguină A, fiind heterozigotă, iar tatăl grupa sanguină O, sunt:

a) A si B
b) A si AB
c) A si O
d) AB si O

2 puncte

6. Factori mutageni fizici sunt:

a) analogi ai bazelor azotate
b) unele antibiotice
c) unele virusuri
d) radiaţiile neionizante

2 puncte

7. Anomalie numerică autozomală este sindromul:

a) Down
b) Klinefelter
c) Turner
d) łipătul pisicii

2 puncte

Citiţi, cu atenţie, afirmaţiile următoare, numerotate cu cifre de la 8 la 9. Dacă apreciaţi că afirmaţia este adevărată, scrieţi, în spaţiul din dreptul cifrei corespunzătoare afirmaţiei, litera A. Dacă apreciaţi că afirmaţia este falsă, scrieţi, în spaţiul din dreptul cifrei corespunzătoare afirmaţiei, litera F si modificaţi parţial afirmaţia pentru ca aceasta să devină adevărată. Folosiţi, în acest scop, informaţia stiinţifică adecvată. Nu se acceptă folosirea negaţiei. Afirmaţia modificată se scrie în spaţiul de sub afirmaţia falsă pe care o modificaţi.

–– 8. Determinismul cromozomal al sexelor de tip Drosophila este întâlnit la mamifere.
–– 9. Clona reprezintă o linie de celule provenite dintr-un strămos iniţial prin procesul de reproducere sexuată.

6 puncte



PARTEA a II-a (50 de puncte)

Rezolvarea completă a cerinţelor din PARTEA a II-a a testului se realizează, pe foaia de test, în spaţiul repartizat rezolvării acestora, de la sfârsitul testului de evaluare iniţială.

1. Mitoza si meioza sunt tipuri de diviziune celulară indirectă.
a) Stabiliţi două asemănări si două deosebiri între mitoză si meioză.
b) Explicaţi importanţa procesului de crossing-over pentru organismele care se reproduc sexuat.
c) Alcătuiţi un text coerent, format din două propoziţii/ o frază, în care să folosiţi corect si în corelaţie următoarele noţiuni: nucleu, cromozom, ADN, cromatină.

21 puncte

2. Dezvoltarea tehnicilor de investigaţie din stiinţele biologice a făcut posibilă dezvoltarea ingineriei genetice, a biotehnologiilor.
a) Numiţi un tip de enzime utilizate în ingineria genetică.
b) Explicaţi în ce constă sfatul genetic.
c) Stabiliţi două argumente în favoarea importanţei ingineriei genetice pentru societatea umană.

11 puncte

3. Se încrucişează două soiuri de tomate: unul cu fructe rosii (R) si formă ovală (O) si altul cu fructe portocalii (r) si formă rotundă (o). Părinţii sunt homozigoţi pentru ambele caractere. În prima generaţie, F1, se obţin organisme hibride. Prin încrucisarea între ei a hibrizilor din F1, se obţin, în F2, 16 combinaţii de factori ereditari.

Stabiliţi următoarele:

a) genotipul părinţilor;
b) fenotipul organismelor din F1;
c) numărul combinaţiilor dublu homozigote din F2;
d) genotipurile organismelor din F2 care au fructe rosii si rotunde;
e) completaţi această problemă cu o altă cerinţă pe care o formulaţi voi; rezolvaţi cerinţa pe care aţi propus-o.

18 puncte



BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE

MODEL
• Se punctează oricare alte formulări/ modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor.
• Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem. Nu se acordă fracţiuni de punct.
• Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea punctajului total acordat pentru test la 10.

PARTEA I (40 de puncte)

1.Se acordă câte 3p. pentru fiecare asociere corectă: 1d; 2c; 3e; 4b. 4 x 3p.= 12 puncte
2.Se acordă câte 3p. pentru fiecare asociere corectă: 1b; 2a; 3c; 4d. 4 x 3p.= 12 puncte

Pentru itemii 3 – 7, se acordă câte 2p. pentru fiecare răspuns corect:
3b; 4a; 5c; 6d; 7a. 5 x 2p.= 10 puncte

Pentru itemii 8 – 9, se acordă câte 2p. pentru fiecare răspuns corect:
8A; 9F. 2 x 2p.= 4 puncte

Se acordă 2p. pentru modificarea corectă a afirmaţiei false. 2 puncte

PARTEA a II-a (50 de puncte)

1.
a) Stabilirea a două asemănări si a două deosebiri între mitoză si meioză. 4 x 2p.= 8 puncte
b) Explicaţia corectă. 3 puncte
c) Pentru fiecare noţiune folosită corect, în corelaţie cu celelalte noţiuni, se acordă câte 2p.
4 x 2p.= 8 puncte

Pentru respectarea lungimii textului se acordă 2 p. 2 puncte

2.
a) Numirea unui tip de enzime utilizate în ingineria genetică. 2 puncte
b) Explicaţia corectă. 3 puncte
c) Stabilirea a două argumente în favoarea importanţei ingineriei genetice pentru societatea umană. 2 x 3p.= 6 puncte

3.
a) genotipul părinţilor: RROO; rroo; 2 x 2p.= 4 puncte
b) fenotipul organismelor din F1: tomate cu fructe rosii si formă ovală; 2 puncte
c) numărul combinaţiilor dublu homozigote din F2: 4 (4/16); 2 puncte
d) genotipurile organismelor din F2 care au fructe rosii si rotunde: RRoo; Rroo; 2 x 2p.= 4 puncte
e) formularea cerinţei; 4 puncte
rezolvarea cerinţei. 2 puncte


Sfaturi pentru Nota 10 - Raspunsuri si Explicatii
Ce NOUTATI sunt pentru clasele IX-XII?

Ai copilul in clasele IX-XII?

Liceul necesita un efort de adaptare si de invatare constanta. Pentru ca la final urmeaza cel mai important test: examenul de BACALAUREAT!

Vestea buna? Va puteti ajuta copilul!

Solutii moderne pentru pregatirea examenelului de BACALAUREAT!

…Vezi AICI toate REDUCERILE >>


...Vezi AICI detaliile complete <<


Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

biologie teste initiale barem clasa a x-a


x
Lasa un raspuns



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Iti oferim Gratuit Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Citeste GRATUIT toate
informatiile despre
invatamantul primar,
gimnazial si liceal.
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Adauga mai jos adresa ta de email si
primesti Raportul Gratuit


Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Iti oferim GRATUIT
Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primesti GRATUIT noile
TESTE REZOLVATE pentru Evaluarea Nationala
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
x
//