Potrivit documentului elaborat de Ministerul Educatiei, fiecare universitate instituie un sistem de monitorizare a respectarii prevederilor Codului drepturilor si obligatiilor studentului, iar acesta este parte a sistemului de asigurare a calitatii.
De asemenea, in noul Cod vor fi reglementate drepturile specifice de care beneficiaza studentii cu dizabilitati. In acest sens, universitatile elaboreaza un Plan de interventie specializata.
Alte elemente de noutate:
🎓 Studentii nu pot fi constransi sa participe la mai mult de 8 ore pe zi de activitati didactice prevazute in planul de invatamant al programului de studii la care sunt inmatriculati.
🎓 Universitatile nu pot percepe taxe suplimentare studentilor pentru procesul de reclasificare a acestora de pe un loc cu taxa pe un loc finantat de la bugetul de stat.
🎓 Un student nu poate avea calitatea de student reprezentant in structuri decizionale ale aceleiasi universitati pentru mai mult de 5 ani, indiferent de perioada in care s-au derulat mandatele si de intreruperile acestora.
🎓 Studentii participa anual la evaluarea activitatii studentilor reprezentanti.
🎓 Regulamentele de alegeri ale studentilor reprezentanti stabilesc inclusiv mecanisme de revocare a acestora.
🎓 Studentii reprezentanti au obligatia de a elabora, cel putin de doua ori pe an, rapoarte de activitate care sa prezinte toate initiativele si demersurile desfasurate.
Codul drepturilor si obligatiilor studentului 2024
Art. 1.
(1) Statul asigura acces echitabil in invatamantul superior, fara nicio forma de discriminare, cetatenilor Romaniei, cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene, cetatenilor statelor apartinand Spatiului Economic European si ai Confederatiei Elvetiene, precum si cetatenilor britanici si membrilor familiilor acestora ca beneficiari ai Acordului privind retragerea Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord din Uniunea Europeana si din Comunitatea Europeana a Energiei Atomice 2019/C 384 I/01.
(2) Statul garanteaza pentru toti studentii din sistemul national de invatamant un invatamant accesibil si incluziv in ceea ce priveste admiterea, parcurgerea si finalizarea studiilor.
(3) Organizarea si functionarea sistemului de invatamant superior din Romania are la baza principiul fundamental al nediscriminarii si asigurarii egalitatii de sanse.
(4) Orice forma de discriminare, asa cum sunt definite la art. 2, alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, directa sau indirecta, individuala sau
de grup, este strict interzisa in cadrul institutiilor de invatamant superior.
(5) Discriminarea de orice natura, conform criteriilor de la art. 2, alin. (1) din O.G. nr. 137/2000, regasita la nivelul tuturor proceselor tehnico-administrative, academice, decizionale si executive, reprezinta abatere disciplinara sau abatere de la normele de etica si deontologie profesionala ale institutiilor de invatamant superior si atrage raspunderea civila, contraventionala sau penala, dupa caz, in conditiile legii.
(6) Senatele institutiilor de invatamant superior adopta o strategie privind combaterea discriminarii, in baza careia toti studentii beneficiaza de egalitate de tratament din partea institutiei de invatamant superior. Strategia este elaborata impreuna cu organizatiile studentesti reprezentative legal constituite si studentii reprezentanti, putand fi actualizata ori de cate ori este necesar.
(7) In institutiile de invatamant superior si in toate componentele lor organizatorice sunt interzise activitatile care:
a) incalca normele generale de moralitate ale comunitatii universitare;
b) constau in prozelitism politic si/sau religios;
c) pot pune in pericol sanatatea si integritatea fizica sau psihica a studentilor/elevilor, respectiv a personalului didactic, didactic auxiliar si administrativ;
d) constau in violenta psihologica/bullying.
ART. 2
(1) Prezentul cod cuprinde drepturile si obligatiile studentilor inmatriculati in institutiile de invatamant superior.
(2) Studentii sunt considerati parteneri ai institutiilor de invatamant superior si membri egali ai comunitatii academice.
(3) Studentii inmatriculati in institutiile de invatamant superior militar si invatamantul de informatii, de ordine publica si de securitate nationala beneficiaza de drepturile si obligatiile stipulate in prezentul cod daca acestea nu contravin drepturilor si obligatiilor care decurg din reglementarile elaborate de structurile abilitate din sistemul de aparare, ordine publica si securitate nationala.
(4) Studentii inmatriculati in institutiile de invatamant superior confesionale beneficiaza de drepturile si obligatiile stipulate in prezentul cod daca acestea nu contravin drepturilor si obligatiilor care decurg din reglementarile elaborate in functie de specificul dogmatic si canonic al fiecarui cult.
(5) Drepturile si obligatiile studentului-doctorand sunt prevazute in Regulamentul-cadru privind studiile universitare de doctorat, aprobat prin Ordin al Ministrului Educatiei.
(6) Drepturile si obligatiile studentilor romani de pretutindeni sunt prevazute in acte normative specifice.
ART. 3
(1) Senatul universitar adopta Codul universitar al drepturilor si obligatiilor studentului, la propunerea studentilor, prin reprezentantii alesi ai acestora si prin organizatiile studentesti reprezentative legal constituite, dupa caz, cu respectarea prevederilor legale, in termen de cel mult 60 de zile de la publicarea prezentului Cod in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Codul universitar al drepturilor si obligatiilor studentului prevazut la alin. (1) se elaboreaza de catre fiecare institutie de invatamant superior in baza prevederilor prezentului ordin.
ART. 4
(1) Calitatea de student, respectiv de student-doctorand, se dobandeste prin admiterea la un program de studii universitare de scurta durata, licenta, de masterat, respectiv de doctorat, dupa semnarea contractului de studii, odata cu emiterea deciziei de inmatriculare, dar nu mai tarziu de data inceperii anului universitar.
(2) Institutia de invatamant superior semneaza cu fiecare student, student-doctorand, cursant, respectiv cercetator postdoctoral inmatriculat la un program de studii un contract de studii universitare, in concordanta cu prevederile regulamentelor de organizare si desfasurare a programelor de studii si cu respectarea legislatiei in vigoare.
(3) In institutiile de invatamant superior militar, de informatii, de ordine publica si de securitate nationala, contractul de studii universitare semnat cu fiecare student militar sau student de politie se stabileste prin ordin al conducatorului institutiei si cuprinde drepturile si obligatiile reciproce ale partilor, inclusiv obligatia de restituire a cheltuielilor de intretinere si de instruire militara din timpul scolarizarii in cazul renuntarii la studii.
(4) Contractul de studii incheiat intre student si institutia de invatamant superior in urma admiterii la un program de studii universitare nu se poate modifica in timpul anului universitar, iar acesta cuprinde cel putin obiectul contractului, drepturile si obligatiile partilor, cuantumul taxei de scolarizare si modalitatea de plata, dupa caz, raspunderea partilor si termenul de valabilitate a contractului.
ART. 5
(1) Studentii pot infiinta sau se pot asocia in structuri sau organizatii studentesti, ateliere, cluburi, cercuri, cenacluri, formatii artistice si sportive, precum si publicatii, potrivit prevederilor legale.
(2) Organizatiile studentesti legal constituite au dreptul de a primi gratuit spatii pe care sa le foloseasca drept sedii sociale si pentru activitatile specifice, in spatiul universitar, conform prevederilor legale.
(3) Institutiile de invatamant superior coopereaza cu organizatiile studentesti legal constituite si se consulta periodic cu acestea pentru aspectele privind dezvoltarea invatamantului superior.
(4) Organizatiile studentesti care reprezinta interesele studentilor la nivelul fiecarei comunitati universitare pot avea, in conditiile prevazute de carta institutiei de invatamant superior , reprezentanti de drept in structurile decizionale si executive ale institutiei de invatamant superior, cu exceptia acelora in care mandatele se atribuie exclusiv prin alegeri.
(5) Organizatiile studentesti reprezentative, legal constituite, au dreptul de a delega cel putin un membru in comisiile de acordare a burselor, a locurilor de cazare in caminele studentesti si a locurilor in taberele tudentesti, conform regulamentelor interne ale institutiei de invatamant superior.
ART. 6
(1) Fiecare institutie de invatamant superior instituie un sistem de monitorizare a respectarii prevederilor Codului drepturilor si obligatiilor studentului, in care sunt implicati studentii reprezentanti in structurile decizionale ale institutiei de invatamant superior si asociatiile studentesti reprezentative legal constituite.
(2) Asociatiile studentesti legal constituite pot elabora anual un raport privind respectarea prevederilor prezentului cod in fiecare institutie de invatamant superior/facultate din sistemul national de invatamant, pe care il inainteaza conducerii institutiei de invatamant superior/facultatii.
(3) Raportul se dezbate in prima sedinta a senatului universitar sau a consiliului facultatii de la inceperea anului universitar, dupa caz, institutia de invatamant superior sau facultatea fiind obligata sa publice, pe site-ul propriu, raportul realizat de asociatiile studentilor.
(4) In cazul constatarii unor deficiente, institutia de invatamant superior /facultatea elaboreaza un plan de masuri pentru remedierea acestora, cu consultarea studentilor reprezentanti in Senatul universitar/Consiliul facultatii si asociatiilor studentesti legal constituite.
(5) Planul de masuri se publica pe site-ul institutiei de invatamant superior /facultatii, iar implementarea sa este monitorizata periodic prin intalniri intre conducerea institutiei de invatamant superior /facultatii si reprezentantii asociatiilor studentesti legal constituite sau reprezentantii studentilor, dupa caz.
(6) Sistemul de monitorizare a respectarii prevederilor Codului drepturilor si obligatiilor studentului este parte din sistemul de asigurare a calitatii, conform prevederilor legale.
ART. 7
(1) Studentii sunt parteneri cu drepturi depline in procesul de asigurare a calitatii, inclusiv prin implicarea prin reprezentanti in structurile care au ca scop asigurarea calitatii.
(2) Activitatea studentilor in cadrul comunitatii universitare este reglementata de principiile enuntate la art. 126 alin. (1) din Legea nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
ART. 8
(1) Studentii cu dizabilitati fizice au dreptul sa aiba acces adaptat acestora in totalitatea spatiilor universitare, la asigurarea unui interpret in limbaj mimico-gestual, precum si la conditii adecvate pentru desfasurarea normala a activitatilor academice, sociale, culturale si administrative in cadrul institutiilor de invatamant superior. Normele privind accesibilizarea invatamantului superior pentru persoanele cu dizabilitati se aproba prin ordin al ministrului educatiei.
(2) Institutiile de invatamant superior elaboreaza un Plan de interventie specializata in vederea implementarii normelor privind accesibilizarea invatamantului superior pentru persoanele cu dizabilitati.
(3) Studentii cu dizabilitati beneficiaza si de:
a) dreptul de a dispune de conditii adecvate pentru desfasurarea activitatilor academice, sociale, culturale si administrative in cadrul institutiilor de invatamant superior;
b) dreptul de a beneficia de sprijin in identificarea si derularea practicii de specialitate;
c) dreptul de a avea acces la servicii de informare si comunicatii adecvate;
d) dreptul de a participa la taberele studentesti, in conformitate cu prevederile legale.
ART. 9
(1) Studentul beneficiaza de urmatoarele drepturi in baza principiilor enuntate de Legea invatamantului superior nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare:
a) dreptul la invatamant de calitate;
b) dreptul de acces echitabil la oportunitati de invatare oferite de programe de mobilitate nationale si internationale si sa intreprinda masuri active impotriva obstacolelor in ceea ce priveste mobilitatea fizica sau virtuala a studentilor in situatii de risc, a celor cu dizabilitati sau a celor netraditionali. Procesul de internationalizare poate fi sustinut si prin includerea in cadrul activitatilor de invatare, predare si cercetare a unor componente care presupun colaborarea in format online.
c) dreptul la mobilitate definitiva de la o institutie de invatamant superior la alta, conform prevederilor legislatiei in vigoare;
d) dreptul la protectia datelor cu caracter personal, conform Regulamentului (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE;
e) dreptul la suport de curs gratuit de minimum 5 pagini, in format fizic sau electronic, si acces la toate materialele didactice disponibile in mod gratuit in bibliotecile universitare sau pe site-ul facultatii. Acesta este pus la dispozitia studentilor, in limba de predare a disciplinei aferente.
f) dreptul de acces la principalele carti de specialitate si publicatii stiintifice, la bibliotecile universitare si bibliotecile centrale universitare, acces gratuit la internet wireless pentru toti membrii comunitatii universitare in intreg spatiul universitar. Caracteristicile tehnice ale retelei de internet trebuie sa permita accesul la activitati didactice online, la conferinte in format audio-video, precum si la orice alta activitate specifica procesului educational.
g) dreptul de a fi informati, in primele doua saptamani de la inceperea semestrului, cu privire la continutul fisei fiecarei discipline, care include: obiectivele/rezultatele asteptate ale invatarii formate prin disciplina respectiva, continutul procesului educational aferent disciplinei si tematicile abordate in cadrul fiecarei activitati didactice, metodele de predare-invatare, bibliografie minimala si bibliografie optionala, precum si modalitatile de evaluare si examinare, cerintele minime de promovare si ponderea diferitor tipuri de evaluare si examinare in rezultatul final. Orice modificare ulterioara a modalitatilor de evaluare si examinare poate fifacuta doar cu acordul studentilor. Fisa disciplinei in forma actualizata se face publica studentilor prin intermediul platformei de e-Learning utilizate si/sau a site-ului facultatii/institutiei de invatamant superior .
h) dreptul de a beneficia la inceputul primului an de studiu de un "Ghid al studentului", cu informatii referitoare la: drepturile si obligatiile studentului, disciplinele din planul de invatamant, serviciile puse la dispozitie de institutia de invatamant superior, procedurile de evaluare, cuantumul taxelor, baza materiala a institutiei de invatamant superior si a
facultatii, informatii despre asociatiile studentesti legal constituite, modalitati de acces la burse si alte mijloace de finantare, mobilitati, precum si alte facilitati si subventii acordate, etc. Institutiile de invatamant superior pot sa sprijine realizarea acestuia de catre asociatiile studentesti.
i) dreptul de a beneficia de un indrumator/tutore de an/serie/grupa, in functie de dimensiunea acestor formatiuni de studiu, din randul cadrelor didactice din facultatea in cadrul careia sunt inmatriculati. Institutiile de invatamant superior stabilesc modul de acces la informatiile privind lista cu indrumatori/tutori si datele de contact ale acestora si elaboreaza norme privind sistemul de tutorat, activitatea si responsabilitatile tutorilor-cadre didactice, aprobat de Senatul universitar;
j) dreptul de a participa la evaluarea semestriala a cursurilor, seminarelor, lucrarilor practice, a prestatiei cadrelor didactice si a altor aspecte educationale si/sau organizatorice legate de programul de studii urmat, potrivit prevederilor legale. Participarea studentilor la aceste procese de evaluare se realizeaza in mod anonim. Rezultatele statistice ale evaluarilor sunt informatii publice si se afiseaza pe site-ul fiecarei institutii de invatamant superior, impreuna cu masurile de imbunatatire adoptate in urma analizei rezultatelor procesului de evaluare si sunt folosite pentru imbunatatirea continutului activitatilor didactice, respectiv a activitatilor de predare, invatare si evaluare.
k) dreptul de acces la regulamente, hotarari, decizii, procese-verbale si alte documente ale institutiei la care studiaza, in conditiile legislatiei in vigoare;
l) drepturi de autor si de proprietate intelectuala pentru rezultatele obtinute prin activitatile de cercetare-dezvoltare, creatie artistica si inovare, conform legislatiei in vigoare, reglementarilor institutionale universitare si eventualelor contracte intre parti;
m) dreptul de a beneficia gratuit de servicii de informare si consiliere academica, profesionala, psihologica si sociala, conexe activitatii de invatamant, puse la dispozitie de institutia de invatamant superior, potrivit reglementarilor institutionale universitare;
n) dreptul de a intrerupe si relua studiile conform legislatiei in vigoare si reglementarilor institutionale universitare;
o) dreptul de a studia in limba materna sau intr-o limba de circulatie internationala, daca exista aceasta posibilitate in institutia de invatamant superior, in limita locurilor atribuite pentru acest tip de program de studii;
p) dreptul de a beneficia, la cerere, de feedback personalizat din partea cadrelor didactice in urma fiecarui proces de evaluare la care participa;
q) dreptul la o evaluare obiectiva si nediscriminatorie a rezultatelor invatarii dobandite dupa parcurgerea unei discipline, cu respectarea fisei disciplinei si dreptul de a cunoaste baremul dupa care a fost evaluat. Procesul de evaluare a cunostintelor studentilor se realizeaza in prezenta a cel putin doua cadre didactice. Cadrele didactice pun la dispozitia studentilor baremul de evaluare pentru fiecare disciplina la care s-a desfasurat evaluarea, imediat dupa finalizarea acesteia, in termen de maximum 24 de ore;
r) dreptul de a contesta notele obtinute la examenele scrise, conform regulamentelor interne ale institutiei de invatamant superior. Rezolvarea contestatiei va fi facuta de catre o comisie din care nu fac parte cadrele didactice care au evaluat initial, in prezenta studentului contestatar, in cazul in care studentul solicita acest lucru;
s) dreptul de a avea acces la situatia scolara personala;
t) dreptul de a i se comunica rezultatul obtinut in urma sustinerii examenelor de finalizare de studii;
u) dreptul de a fi consultati de cadrele didactice cu privire la programarea datelor de examinare;
v) dreptul de a beneficia de un proces educational centrat pe student in vederea dezvoltarii personale, integrarii in societate si dezvoltarii capacitatii de angajare, pastrarii locului de munca si mobilitatii pe piata muncii;
w) dreptul de a beneficia de trasee flexibile de invatare, conform reglementarilor legale. In acest sens, in cadrul programului de studii se asigura un numar minim de doua variante pentru fiecare disciplina/set de discipline optionala/optionale din planul de invatamant.
x) dreptul de a avea acces la software specializat pentru stabilirea gradului de similitudine, pus la dispozitie de institutia de invatamant superior, in elaborarea lucrarilor academice, conform reglementarilor institutionale;
y) dreptul de a participa la activitati extracurriculare, stiintifice, tehnice, cultural-artistice si sportive, precum si cele pentru studentii capabili de performante, finantate de la bugetul de stat sau din bugetele institutiilor de invatamant superior;
(2) Institutiile de invatamant pot acorda premii, burse, locuri in tabere si alte asemenea stimulente studentilor cu performante universitare, precum si celor cu rezultate remarcabile in educatia si formarea lor profesionala, in activitati culturale, civice, de voluntariat si sportive, inclusiv la competitiile sportive universitare, in baza autonomiei universitare si a reglementarilor legale.
(3) Criteriile de promovabilitate, precum si conditiile de marire a notei aferente unei discipline se stabilesc, conform autonomiei universitare, in reglementarile proprii ale institutiei de invatamant superior.
(4) Studentii nu pot fi constransi sa participe la mai mult de 8 ore pe zi de activitati didactice prevazute in planul de invatamant al programului de studii la care sunt inmatriculati.
(5) Studentii au dreptul de a beneficia de consultatii cu cadrele didactice care desfasoara activitati de predare cu acestia in semestrul respectiv, in conformitate cu reglementarile legale.
(6) Studentii au dreptul de a le fi recunoscute competentele dobandite in contexte nonformale si informale, in conformitate cu metodologiile aprobate prin ordin al Ministrului Educatiei.
(7) Fiecare institutie de invatamant superior poate elabora norme care sa reglementeze utilizarea resurselor electronice si a inteligentei artificiale in activitatea academica.
(8) Persoana care a beneficiat de scolarizare in cadrul unui program de studii universitare pe loc finantat de la bugetul de stat are, in conditiilelegii, dreptul de a urma un alt program de studii universitare in cadrul aceluiasi ciclu de studii universitare:
a) in regim cu taxa, daca institutia de invatamant superior de stat organizeaza programul si in acest mod;
b) in regim gratuit, cu finantare de la bugetul de stat, in conditiile in care persoana achita contravaloarea serviciilor de scolarizare de care a beneficiat anterior cu finantare de la bugetul de stat, integral sau partial, in cazurile in care programul de studii la care a fost admis este organizat doar cu finantare integrala de la buget. Studentii pot achita contravaloarea serviciilor de scolarizare de care au beneficiat anterior Ministerului Educatiei, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei;
c) in regim gratuit, doar in cazul programelor universitare de masterat profesional de conducere interarme, care sunt obligatorii pentru evolutia ofiterilor in cariera militara, precum si in cazul programelor universitare de masterat profesional pentru formarea ofiterilor de informatii si pentru formarea initiala a ofiterilor/ofiterilor de politie din Ministerul Afacerilor Interne.
(9) In conformitate cu autonomia universitara institutiile de invatamant superior pot oferi scutiri partiale sau totale de la plata taxelor de scolarizare, in baza unor criterii sociale, in conformitate cu reglementarile proprii.
ART. 10
(1) Studentii au dreptul de a cunoaste mecanismele prin care se stabilesc taxele de studiu, precum si alte taxe percepute de institutia de invatamant superior, in conformitate cu Carta universitara.
(2) Studentii au dreptul sa fie informati cu privire la numarul, tipul si cuantumul fiecarei taxe practicate de institutiile de invatamant superior. Cuantumul taxelor este aprobat de Senatul universitar si publicat pe site-ul institutiilor de invatamant superior cu cel putin 3 luni inainte de inceputul fiecarui an universitar.
(3) Statutul de student cu taxa se modifica in conditiile stabilite de senatul universitar, la inceputul fiecarui an universitar.
(4) Institutiile de invatamant superior nu pot percepe taxe suplimentare studentilor pentru procesul de reclasificare a acestora de pe un loc cu taxa pe un loc finantat de la bugetul de stat sau viceversa.
ART. 11.
(1) Studentii beneficiaza de urmatoarele drepturi privind practica de specialitate:
a) dreptul la practica in conformitate cu obiectivele programului de studii universitare, in baza prevederilor unui regulament institutional privind desfasurarea practicii de specialitate;
b) dreptul de a beneficia de acoperirea costurilor necesare pentru efectuarea practicii comasate, pentru perioada prevazuta in planurile de invatamant, inclusiv cheltuieli de masa, cazare si transport, in situatiile in care practica se desfasoara in afara centrului universitar respectiv;
c) dreptul de a beneficia, pe parcursul anului universitar in care se va desfasura practica de specialitate, de o prezentare a partenerilor de practica ai institutiei de invatamant superior, din domeniul de studii al studentilor;
d) dreptul de a beneficia de cazare in caminele studentesti ale institutiei de invatamant superior pe perioada efectuarii practicii obligatorii, daca stagiul de practica se desfasoara in acelasi centru universitar.
e) dreptul de a beneficia de un tutore de practica, ale carui atributii vor fi detaliate in regulamentul institutional privind desfasurarea practicii;
f) dreptul de a evalua calitatea stagiului de practica efectuat si de a sesiza deficiente cu privire la partenerul de practica;
g) dreptul la recunoasterea practicii efectuate individual, dupa evaluarea gradului de indeplinire a obiectivelor de practica mentionate in fisa disciplinei de practica si in conformitate cu regulamentul institutional privind desfasurarea practicii de specialitate;
(2) Institutiile de invatamant superior au obligatia de a asigura un minimum de 50% din locurile de practica necesare, dintre care cel putin 75% in afara institutiilor de invatamant superior, in baza unor acorduri incheiate cu parteneri.
(3) Modalitatile de organizare si evaluare a practicii de specialitate se vor reflecta in indicatori minimi obligatorii in procesul de evaluare a calitatii programelor de studii.
(4) Fiecare institutie de invatamant superior adopta prevederi privind evaluarea calitatii stagiilor de practica.
ART. 12
(1) Studentii sunt reprezentati in toate structurile consultative si decizionale din cadrul institutiilor de invatamant superior, potrivit prevederilor Legii nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Cartei universitare, inclusiv in structurile constituite ca organisme functionale ale organelor de conducere, infiintate in baza autonomiei universitare.
(2) Studentii participa la luarea deciziilor din cadrul institutiilor de invatamant superior in temeiul urmatoarelor drepturi:
a) dreptul de a alege si de a fi alesi in structuri de conducere ale institutiei de invatamant superior , conform Legii nr. 199/2023, cu modificarile si modificarile ulterioare.
b) dreptul de a fi reprezentati in senatul universitar, in consiliul facultatii, in consiliul pentru studiile universitare de doctorat, in comisia de etica si in comisia pentru evaluarea si asigurarea calitatii, intr-o proportie de minimum 25%, in conditiile Legii nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Cartei universitare;
c) dreptul de a fi reprezentati in structurile institutiei de invatamant superior care gestioneaza serviciile sociale, inclusiv comisiile de distribuire a locurilor de cazare, de acordare a burselor si de alocare a locurilor in taberele studentesti;
d) dreptul de a participa la procedurile privind stabilirea modalitatii de desemnare a rectorului prin reprezentanti, precum si in procesul de desemnare a acestuia, indiferent de modalitatea de desemnare, potrivit art. 133 alin. (1), lit. b) si alin. (2) din Legea nr.199/2023, cu modificarile ulterioare.
e) dreptul de a fi informati si consultati de catre reprezentantii studentilor in legatura cu hotararile votate in structurile de conducere ale institutiei de invatamant superior din care acestia fac parte.
f) dreptul de a fi implicati in procesul de administrare a locurilor din camine pentru studenti, prin constituirea de comitete de camin, formate din administratorul caminului si un numar de reprezentanti ai studentilor, stabilit si alesi in conformitate cu prevederile regulamentelor interne ale institutiei de invatamant superior;
g) dreptul de a li se motiva absentele de la activitatile academice, precum cursuri, seminare, laboratoare sau lucrari practice, in cazul participarii la sedintele organismelor decizionale, in calitate de studenti reprezentanti.
(3) Statutul de student reprezentant nu poate fi conditionat de conducerea institutiilor de invatamant superior, inclusiv in raport cu performantele academice sau prezenta la activitati didactice. Cadrele didactice nu se pot implica in procedurile de alegere a studentilor reprezentanti, indiferent de nivelul de reprezentare. Interventiile se sanctioneaza conform prevederilor art. 175 din Legea nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Un student nu poate avea calitatea de student reprezentant in structuri decizionale (consiliul facultatii, senatul universitar, consiliul de administratie) ale aceleiasi institutii de invatamant superior pentru mai mult de 5 ani, indiferent de perioada in care s-au derulat mandatele si de intreruperile acestora, exceptie facand mandatele de reprezentare in Consiliul Scolii Doctorale si Consiliul Studiilor Universitare de Doctorat, care se reglementeaza prin carta.
(5) Un student inmatriculat la un program de studii universitare de scurta durata, licenta sau de masterat, care are incheiat un contract individual de munca cu institutia de invatamant superior la care este inmatriculat este incompatibil cu statutul de student reprezentant in structurile de conducere ale facultatii sau institutiei de invatamant superior.
(6) Reprezentantii studentilor in senatele universitare sunt alesi in circumscriptii electorale stabilite prin Carta universitara, prin votul direct, secret si universal al studentilor din respectivele circumscriptii.
(7) Procesul de desemnare a studentilor membri in orice alte structuri consultative, deliberative si executive decat cele prevazute de Legea nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare se realizeaza in baza autonomiei universitare si se stabileste de catre studenti.
(8) Federatiile studentesti legal constituite la nivel national desemneaza reprezentanti in comisiile consultative ale Ministerului Educatiei, potrivit art. 154 alin. (3) din Legea nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
(9) Studentii au dreptul de a participa anual, conform unei metodologii/proceduri adoptate de Senatul universitar, la evaluarea activitatii studentilor reprezentanti. Participarea studentilor la aceste procese de evaluare se realizeaza in mod anonim, iar rezultatele statistice ale evaluarilor se vor disemina studentilor prin intermediul canalelor oficiale de comunicare ale institutiei de invatamant superior/facultatii, dupa caz.
(10) Documentul intern care reglementeaza modalitatea de desfasurare a procesului de alegere a studentilor reprezentanti la nivelul institutiei de invatamant superior defineste si mecanisme de revocare a studentilor reprezentanti.
(11) Reprezentantii studentilor in consiliile facultatilor sunt alesi prin votul direct, secret si universal al studentilor de la nivelul facultatii.
ART. 13
(1) La admiterea in invatamantul superior de stat si particular, pentru fiecare ciclu si program de studii universitare, cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene, ai statelor apartinand Spatiului Economic European si ai Confederatiei Elvetiene, precum si cetatenii britanici si membrii familiilor acestora, ca beneficiari ai Acordului privind retragerea Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord din Uniunea Europeana si din Comunitatea Europeana a Energiei Atomice 2019/C 384 I/01, pot candida in aceleasi conditii prevazute de lege pentru cetatenii romani, inclusiv in ceea ce priveste taxele de scolarizare. Admiterea in invatamantul superior militar, de informatii, de ordine publica si de securitate nationala se desfasoara si cu respectarea conditiilor de cetatenie romana si cu domiciliul in tara, stabilite conform legii.
(2) Toate actele de studii eliberate de institutia de invatamant superior, precum si cele care atesta statutul de student, cum sunt adeverintele, carnetele sau legitimatiile se elibereaza in mod gratuit. In cazul eliberarii duplicatelor actelor de studii, institutiile de invatamant superior pot percepe taxe stabilite in temeiul autonomiei universitare.
(3) Studentii inmatriculati la forma de invatamant cu frecventa in institutiile de invatamant superior acreditate beneficiaza de facilitati de transport conform prevederilor legale, pana la implinirea varstei de 30 de ani.
(4) Studentii beneficiaza de tarife reduse cu 75% pentru accesul la muzee, concerte, spectacole de teatru, opera, film, la bazele sportive publice, precum si la alte manifestari culturale si sportive organizate de institutii publice, in limita bugetelor aprobate.
(5) Absolventii cu diploma de bacalaureat proveniti din randul minoritatilor nationale, din sistemul de protectie sociala si persoanele cu dizabilitati beneficiaza anual in fiecare institutie de invatamant superior de cel putin 25 de locuri finantate de la bugetul de stat atat la programele de studii universitare de licenta, cat si la programele de studii universitare de master, in cadrul cifrei de scolarizare aprobate, conform prevederilor legale.
ART. 14
(1) Studentii beneficiaza de urmatoarele drepturi:
a) asistenta medicala, stomatologica si psihologica gratuita in cabinetele medicale, cabinetele stomatologice din institutiile de invatamant superior, in policlinici si unitati spitalicesti, in conformitate cu legislatia in vigoare.
b) cazare, in limita resurselor financiare alocate si a spatiilor disponibile, pentru perioada prevazuta in planurile de invatamant;
c) subventii pentru cazare studentilor care aleg alta forma de cazare decat caminele institutiilor de invatamant superior, conform normelor adoptate prin ordin al ministrului educatiei.
d) dreptul de a avea acces gratuit in spatiile universitare pentru a organiza proiecte pentru studenti sau pentru a derula activitatile extracurriculare interne, in afara orarului activitatilor didactice si a altor activitati prestabilite, in conformitate cu reglementarile proprii;
e) dreptul de a sesiza abuzuri si nereguli si de a cere verificarea si evaluarea acestor sesizari de catre organisme specializate prevazute de legislatia in vigoare, precum si dreptul la protectia celor care sesizeaza, potrivit Legii nr. 361/2022 privind protectia personalului din autoritatile
publice, institutiile publice si din alte unitati care semnaleaza incalcari ale legii;
f) dreptul de a le fi inregistrate toate cererile scrise si semnate sau transmise la adresele oficiale de e-mail ale institutiei de invatamant superior si de a primi raspuns scris, respectiv prin mijloace electronice la aceste cereri, in conditiile stabilite de lege si de regulamentele universitare;
g) dreptul la un termen de inscriere de cel putin 5 zile lucratoare de la afisarea anuntului pentru concursurile organizate in institutia de invatamant superior, inclusiv cele pentru burse, tabere, cazare si mobilitati.
h) studentii din grupurile defavorizate definite conform Legii asistentei sociale nr. 292/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza de scutirea de la plata taxelor de scolarizare si finalizare a studiilor, in conditiile finantarii acestora de catre stat, prin bugetul Ministerului Educatiei, conform prevederilor legale.
i) dreptul de a beneficia de un mediu de invatare sigur si sanatos, inclusiv prin facilitarea
accesului la informatii despre sanatate fizica, mintala, stare de bine si la servicii de consiliere;
j) dreptul de a beneficia de acces la bazele sportive ale institutiei de invatamant superior, in afara orarului activitatilor didactice programate in aceste spatii, in conformitate cu regulamentele institutionale universitare;
(2) Institutiile de invatamant superior pot sustine financiar activitatile de performanta, la nivel national si international, ale studentilor, inclusiv prin acoperirea taxelor de participare si a cheltuielilor de deplasare in tara si strainatate, in conformitate cu prevederile legale.
(3) Institutiile de invatamant superior pot acorda si premii, burse si alte stimulente financiare elevilor, studentilor cu performante si cadrelor didactice indrumatoare ale acestora, precum si cu rezultate remarcabile in activitatile extrascolare sau in activitati culturale si sportive, precum si elevilor si studentilor in situatie de risc, conform prevederilor legale.
(4) Copiii personalului aflat in activitate in sistemul de invatamant sau ai celor care s-au pensionat din sistemul de invatamant, copiii cu unul sau ambii parinti decedati, copiii din familii monoparentale, precum si cei care provin din grupurile defavorizate definite conform Legii asistentei sociale nr. 292/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza, dupa momentul inmatricularii, de gratuitate la cazare in camine si internate, fiind sprijiniti prin subventie pentru camine-cantine majorata de Ministerul Educatiei.
ART. 15
(1) Studentii pot beneficia de urmatoarele tipuri de burse din fondurile de la bugetul de stat:
a) burse de excelenta olimpica I/internationala;
b) burse de performanta;
c) burse de studiu;
d) burse pentru masterat didactic;
e) burse pentru invatamant dual;
f) burse sociale;
g) burse speciale;
h) burse de performanta sportiva.
(2) Bursele mentionate la alin. (1) se acorda in baza criteriilor specifice stabilite prin metodologiile proprii fiecarei institutii de invatamant superior, cu respectarea legislatiei in vigoare si a ordinului ministrului educatiei de acordare a burselor si a altor forme de sprijin financiar de la bugetul de stat pentru studentii si cursantii din invatamantul superior de stat, invatamant cu frecventa.
(3) Studentii pot beneficia de burse din venituri proprii extrabugetare ale institutiilor de invatamant superior, precum si alte tipuri de burse, in baza unei metodologii aprobate de senatul universitar.
(4) Studentii pot beneficia de burse acordate de catre operatorii economici si/sau autoritatile locale, cu respectarea legislatiei in vigoare.
(5) Studentii pot beneficia de burse in strainatate pentru stagii de studii universitare de masterat si de doctorat, pentru stagii postdoctorale si de cercetare prin Agentia de Credite si Burse de Studii in conformitate cu Hotararea Guvernului nr. 118/2023.
(6) Bursele sociale se cumuleaza cu alte tipuri de burse, daca studentul indeplineste criteriile specifice stabilite in metodologiile proprii ale institutiilor de invatamant superior pentru ambele categorii de burse.
(7) Bursele, indiferent de categorie, se acorda pe toata durata anului universitar (12 luni), cu
exceptia burselor sociale ocazionale. Acordarea burselor inceteaza la data pierderii calitatii de student sau a neindeplinirii criteriilor de promovabilitate, dupa caz, in conformitate cu regulamentele de organizare si functionare ale institutiilor de invatamant superior.
ART. 16
(1) Studentii au dreptul de a beneficia de locuri in tabere studentesti (tematice, de creatie, sportive sau de odihna) organizate de Ministerul Educatiei, de institutiile de invatamant superior si/sau de autoritatea nationala cu atributii in domeniul politicilor pentru tineret prin structurile sale, in perioada vacantelor de vara si iarna, si finantate de la bugetul de stat sau din bugetele institutiilor de invatamant superior. Toate demersurile privind organizarea taberelor studentesti se realizeaza cu consultarea federatiilor nationale studentesti legal constituite .
(2) In cadrul taberelor tematice se pot organiza sesiuni de formare profesionala in context nonformal pentru care studentii pot primi un numar de credite ECVET/ECTS, conform Cartei universitare.
(3) Studentii pot participa la actiuni de voluntariat, pentru care pot primi un numar suplimentar de credite de studii transferabile, precum si stimulente financiare, in conditiile stabilite de carta universitara sau regulamentele specifice.
(4) Studentii au dreptul de a beneficia de programe de reinmatriculare si reintegrare a studentilor, de tip „A doua sansa” sau „Primul student in familie”, de activitati didactice remediale sau de programe de sprijin financiar;
ART.17
Pe toata durata activitatii de invatare prin munca, studentul inmatriculat in forma de invatamant superior dual beneficiaza de recunoasterea vechimii in munca si specialitate, fara plata contributiilor sociale obligatorii reglementate prin Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
ART. 18
(1) Studentii au urmatoarele obligatii:
a) de a indeplini toate sarcinile care le revin potrivit planului de invatamant si conform fiselor de disciplina;
b) de a respecta Carta, regulamentele si deciziile institutiei de invatamant superior ;
c) de a participa la sedintele structurilor de conducere din cadrul institutiilor de invatamant superior in calitate de reprezentanti alesi ai studentilor;
d) de a respecta standardele de calitate impuse de catre institutiile de invatamant superior;
e) de a respecta drepturile de autor ale altor persoane si de a recunoaste paternitatea informatiilor prezentate in lucrarile elaborate;
f) de a respecta prevederile codului de etica si deontologie universitara al institutiei de invatamant superior;
g) de a elabora si sustine lucrari de evaluare la nivel de disciplina si lucrari de finalizare originale;
h) de a sesiza autoritatilor competente orice nereguli in procesul de invatamant si in cadrul activitatilor conexe acestuia;
i) de a participa la activitati academice fara a fi sub influenta bauturilor alcoolice sau a altor substante interzise;
j) de a nu folosi un limbaj si comportament neadecvate mediului universitar;
k) de a utiliza in mod corespunzator, conform destinatiei stabilite, toate facilitatile si subventiile primite;
l) de a respecta curatenia, linistea si ordinea in spatiul universitar;
m) de a pastra integritatea si buna functionare a bazei materiale puse la dispozitia lor de catre institutiile de invatamant superior;
n) de a suporta plata eventualelor prejudicii aduse bazei materiale puse la dispozitia lor de catre institutia de invatamant superior;
o) de a informa autoritatile competente cu privire la existenta oricarei situatii care ar putea influenta buna desfasurare a activitatilor de studiu individual si general;
p) de a-si indeplini angajamentele financiare impuse de catre institutia la care studiaza, in conditiile stabilite in contractul de studiu.
q) de a respecta obligatiile prevazute in contractul individual de studii sipregatire practica, incheiat cu institutia de invatamant superior si operatorul economic, in cazul invatamantului dual.
r) de a semna contractul de studii la inceperea fiecarui ciclu de studii.
(2) Studentii reprezentanti alesi in structurile de conducere ale institutiilor de invatamant superior au urmatoarele obligatii specifice:
a) de a consulta periodic studentii cu privire la nevoile si interesele acestora, dar si in legatura cu deciziile si propunerile pe care ar urma sa le sustina in sedintele structurilor de conducere din cadrul institutiilor de invatamant superior;
b) de a elabora, cel putin de 2 ori pe an, rapoarte de activitate care sa prezinte toate initiativele si demersurile desfasurate. Rapoartele de activitate ale studentilor reprezentanti vor fi publicate pe website-ul institutiei de invatamant superior.
ART. 19
Studentii sunt incurajati sa participe la implementarea Programului national de reducere a abandonului universitar (PNRAU), in conformitate cu art.121 alin. (7) si (8) din Legea nr. 199/2023.
ART. 20
(1) Federatiile nationale ale organizatiilor studentesti elaboreaza anual un raport privind respectarea prevederilor prezentului cod in institutiile de invatamant superior din sistemul national de invatamant.
(2) Federatiile nationale studentesti, legal constituite, sunt organismele care exprima interesele studentilor din institutiile de invatamant superior, in raport cu institutiile statului.
(3) Ministerul Educatiei colaboreaza cu federatiile nationale studentesti legal constituite, pentru dezvoltarea invatamantului superior, consultandu-le periodic cu privire la aspecte ce tin de imbunatatirea sistemului de invatamant superior din Romania.
ART. 21
Prezentul cod a fost elaborat in baza principiilor invatamantului centrat pe student, punandu-se accentul pe student si pe nevoile sale de invatare.
ART. 22
Incalcarea drepturilor prevazute prin prezentul Cod atrage raspunderea juridica, in conformitate cu prevederile legale.