Potrivit
sursei citate, reglementarile au caracter tehnic-normativ in sensul ca vizeaza aspecte legate de organizarea programelor de studii universitare de doctorat. Mai exact, se precizeaza in mod clar ca programele anterior mentionate se pot organiza atat la forma de invatamant cu frecventa, cat si la forma de invatamant cu frecventa redusa.
Suplimentar, in contextul inceperii anului universitar 2024 - 2025, s-a dorit si clarificarea aspectelor ce tin de forma de organizare a studiilor universitare de doctorat stiintific / profesional, inclusiv a aspectelor care vizeaza categoriile de studenti doctoranzi care beneficiaza de bursa in cadrul studiilor de doctorat. Prin urmare, conform noilor reglementari, doctoratul stiintific are ca finalitate producerea de cunoastere stiintifica originala, relevanta international, pe baza unor metode stiintifice si poate fi organizat la forma de invatamant cu frecventa sau cu frecventa redusa.
S-a stabilit, de asemenea, ca doctoratul profesional, in toate domeniile, inclusiv in invatamantul universitar dual, poate fi organizat la forma de invatamant cu frecventa sau cu frecventa redusa.
Totodata, au fost aduse nuantari in ceea ce priveste accesul in cariera didactica si de cercetare: atat doctoratul stiintific, cat si doctoratul profesional constituie baza pentru cariera profesionala in invatamantul superior si cercetare.
De asemenea, prin clarificarile introduse de ordonanta aprobata astazi, se reglementeaza faptul ca granturile aferente studiilor universitare de doctorat includ cuantumul burselor individuale pentru doctoratul stiintific / profesional organizat la forma de invatamant cu frecventa si nu includ cuantumul burselor individuale pentru doctoratul stiintific/profesional organizat la forma de invatamant cu frecventa redusa.
Interventia este generata si de faptul ca forma de organizare a studiilor universitare de doctorat, respectiv categoriile care pot beneficia de burse doctorale trebuie reglementate in mod clar inainte de efectuarea demersurilor privind fundamentarea cifrei de scolarizare, atributie ce-i revine Ministerului Educatiei. Asa cum se cunoaste, Ministerul Educatiei are obligativitatea initierii procedurilor privind fundamentarea cifrei de scolarizare pentru anul universitar 2025 - 2026, iar institutiile de invatamant superior au obligativitatea, potrivit Legii Invatamantului Superior nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, de a face publice conditiile de admitere, in fiecare an, cu cel putin 6 luni inainte de sustinerea examenului de admitere.