Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Modele de exercitii pentru pregatirea la limba romana. Omonime, cuvinte polisemantice, paronime

de portalInvatamant.ro la 13 Iun. 2017
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Modele de exercitii pentru pregatirea la limba romana. Omonime, cuvinte polisemantice, paronime Se apropie vacanta! Prilej pentru elevi sa se odihneasca si sa se distreze. Relaxarea va fi pe primul loc si zilele de scoala vor parea foarte departe, cu tot cu temele care dau batai de cap. Dar orice elev bun stie, sau va afla curand, ca nu temele si notele sunt cele mai importante, ci cunostintele cu care ramane dupa terminarea scolii.







Iar primul lucru care se remarca la un om educat este modul corect in care vorbeste si scrie. Carentele in legatura cu aceste lucruri ar trebui rezolvate din timpul scolii. Pentru ca mai apoi, indiferent de cunostintele pe care le detine, un om va fi judecat dupa prima greseala gramaticala sau de exprimare. 
 
Mai mult, intregul proces de invatare corecta a limbii romane este un imperativ categoric al dezvoltarii vietii moderne. Si este un proces care antreneaza spiritul de observatie, capacitatea creatoare, imaginatia. 
 
Dar cum pot fi siguri copiii cand se foloseste cratima corect sau cand un cuvant are un anumit sens intr-un context? Este important sa inteleaga teoria. Si sa exerseze! Invatarea prin exercitii este cea mai eficienta in acest context. 
 
Culegere de engleza pentru clasele V-VIII
Culegere de engleza pentru clasele V-VIII
Vezi detalii
Fise de lucru pentru invatarea limbii germane
Fise de lucru pentru invatarea limbii germane
Vezi detalii
Sa vorbim limba franceza. Metoda usoara si placuta pentru elevii claselor V-VIII
Sa vorbim limba franceza. Metoda usoara si placuta pentru elevii claselor V-VIII
Vezi detalii
Iar modul cel mai simplu prin care elevii pot sa exerseze este cu ajutorul unor culegeri, cum este Memoratorul Capcanele Limbii Romane pentru Gimnaziu. (afla detalii despre culegere aici >>)
 
Va prezentam cateva tipuri de exercitii, din lucrarea de mai sus, impreuna cu explicatiile aferente, care fac minuni pentru intelegerea omonimelor, cuvintelor polisemantice si paronimelor:
 
 
CAPCANA: Omonime si cuvinte polisemantice
 
Explicatii:
 
Dintre categoriile lexicale ale limbii romane, omonimele ridica intodeauna probleme, fiind o adevarata capcana gramaticala, deoarece apar frecvent cateva probleme specifice in ceea ce le priveste, si anume confundarea lor cu termenii polisemantici si schimbarea formei omonimului in vorbire/scris.
 
Omonimele sunt cuvinte cu aceeasi formasi inteles complet diferit si pot fi impartite in doua categorii:

omofone – cuvinte care se pronunta la fel, dar se scriu diferit.
Exemple: m-ai/mai, i-ar/iar, s-a/sa, s-au/sau, ea/ia etc.
 
omografe – cuvinte care se scriu la fel, dar pot fi accentuate diferit Exemple: vésela/veséla, ácele/acéle etc.
 
Pe de alta parte, cuvantul polisemantic, cu care un omonim este adesea confundat, este un cuvant care are mai multe intelesuri, inrudite intre ele. 
 
Omonimul (precizam, cu riscul de a ne repeta) este un cuvant cu aceeasi forma si intelesuri cu totul diferite: cu alte cuvinte, intre sensurile omonimului nu exista nicio legatura, pe cand intelesurile termenului polisemantic sunt inrudite, legate intre ele. De asemenea, omonimele trebuie sa aiba, obligatoriu, aceeasi forma, adica nu-si poate schimba forma in propozitie.
 
Cateva exemple vor clarifica mai bine aceasta dificultate:
 
– cuvantul broasca este omonim in urmatoarele contexte:
 
Broasca de la usa s-a stricat. (mecanism)
Broasca este un animal acvatic, care traieste in lacuri si balti. (animal)
 
– cuvantul roaba este omonim in urmatoarele contexte:
 
Tata a cumparat o roaba noua ca sa care pamant. (vehicul pentru transportat materiale) 
In timpul voievozilor, o fata rapita de turci ajungea roabain haremul sultanului. (sclava)
 
– cuvantul toc este omonim in urmatoarele contexte:
 
Mi s-a rupt un toc de la pantof. (portiunea posterioara a incaltamintei, mai ridicata) 
Am dat cu vopsea la un toc de usa. (rama, cadru) 
Ochelarii mei sunt in toc. (cutie, suport) 
De afara se aude toc-toc. (interjectie onomatopeica, ce imita zgomotele din natura)
 
Cuvintele polisemantice evidentiaza sensuri multiple, inrudite intre ele, iar forma din enunt poate fi diferita, mai ales ca multe verbe sunt polisemantice.
 
Spre exemplu, verbul a fi este polisemantic atunci cand este predicativ si poate insemna:
– exista, se afla: Pe masa este o carte. – traia: A fost odata un imparat. – s-a intamplat: Ce-a fost a fost. – a durat: Conferinta a fost doua ore. – costa: Cat este un kilogram de mere? – a trecut: E mult de-atunci. – inseamna: Ce e cand ti se bate tampla dreapta?
 
Asadar, omonimele trebuie sa aiba aceeasi forma, nu-si pot schimba forma, iar sensurile lor sunt complet diferite, asa cum s-a vazut din exemplele de mai sus. 
 
Cuvintele polisemantice isi pot schimba forma, iar sensurile lor sunt asemanatoare.
 
Exercitii:
 
1. Mentioneaza sensurile urmatoarelor perechi de omonime:
 
– arlechin (personaj comic; parte a scenei)
– rom (bautura, tigan)
– cariera (profesie, exploatare miniera)
– ras (bucurie, animal)
– (a) aspira (a visa spre, a trage praful/aer)
– poarta (verb, substantiv)
– facultate (capacitate, institutie de invatamant)
– tic (miscare necontrolata, interjectie)
– (a) contracta (a incheia un contract, a se imbolnavi)
– siret (viclean, snur)
– bila (corp sferic, fiere)
– tort (prajitura, fir de tors de canepa)
– ferma (hotarata, gospodarie agricola)
– roman (carte, latin)
– blat (parte de prajitura, a calatori pe degeaba)
– mac (floare, interjectie)
– capela  (a lega de catarg, sapca, biserica mica)
– sol (moneda, trimis)
– ai (verbul a avea, usturoi –regional, interjectie)
– han (loc de popas, conducator)
– conservator (facultate de muzica, invechit)
– lob (parte a urechii, lovitura la tenis)
– care (carute, pronume relativ)
– sah (conducator al Iranului, sport)
– bob (cereala, sanie)
– tema (idee, subiect; lucrul de acasa)
– cala (floare, magazie pe vapor)
– termen (membru, data fixa)
 
2. Construieste enunturi in care cuvintele polisemantice date mai jos sa fie intrebuintate cu cel putin trei sensuri diferite: (a) bate, bun, centru, cota, curge, deschis, (a) juca, (a) lipsi, minte (subst.),radacina, scurt, (a) sedea.
 
CAPCANA: Paronime
 
Explicatii:
 
O alta categorie a vocabularului care prezinta adesea dificultati sunt paronimele, deoarece ele sunt cuvinte cu forma asemanatoare si intelesuri diferite. Dupa definitie, paronimele se apropie de omonime, dar trebuie sa avem grija ca ele difera printr-una sau doua litere, pe cand omonimele trebuie sa aiba, obligatoriu, aceeasi forma, fara nicio diferentiere, nici macar legata de articol.
 
Foarte folositoare, pentru intelegerea paronimelor, sunt contextele in care intalnim perechi carora trebuie sa le precizam sensul prin enunturi adecvate. Dificultatea cea mai mare, in ceea ce le priveste, consta in stabilirea si folosirea sensului corect si potrivit in contextul respectiv. Uneori, unul dintre paronime, insa, nu are sens, ceea ce ingreuneaza folosirea si intelegerea lui. Ca un ajutor, putem gasi sensuri intr-un mic dictionar de paronime, dupa cum urmeaza:
 
adagio – lent adagiu – maxima
albastru– culoare alabastru – varietate de ghips
anual – care are loc o data pe an, care dureaza un an anuar– publicatie anuala de bilant a activitatii unei institutii
atlas– colectie de harti, grafice, imagini atlaz – tesatura asemanatoare cu satinul
calitate– insusire caritate– filantropie, generozitate
campanie– operatiuni ale fortelor armate companie– subunitate militara
a colabora– a participa la o actiune facuta in comun a corobora– a intari, a sprijini
destins– relaxat distins– plin de distinctie
diferenta– deosebire deferenta– respect, consideratie deosebita
a emigra– a pleca din patrie si a se stabili intr-o tara straina a imigra– a veni dintr-o tara straina pentru a se stabili acolo
eminent – exceptional, remarcabil iminent– inevitabil
a evalua– a aprecia a evolua– a progresa
flagrant– izbitor, evident fragrant – mirositor, parfumat
functional – referitor la o functie functionar – salariat indeplinind o activitate cu caracter administrativ
glacial– de gheata, rece, lipsit de caldura, distant glaciar – privitor la perioada glaciara
a inerva– (despre nervi) a produce o stare de excitare a unui organ sau tesut a enerva– a infuria, a irita
insolent – obraznic indolent– lenes, nepasator
a investi– a plasa un capital a investi – a acorda cuiva in mod oficial o demnitate, o functie
janta– partea exterioara a unei roti pe care se fixeaza pneul geanta– poseta
literal– care reproduce un cuvant litera cu litera literar – care se refera la literatura
numeral– parte de vorbire care exprima un numar sau ordinea obiectelor prin numarare numerar – suma de bani
original– autentic, neimitat, neobisnuit originar– care este de loc din... 
prenume– numele mic, de botez pronume– parte de vorbire care tine locul unui nume
a releva– a evidentia a revela– a dezvalui
solidar– care leaga, angajeaza mai multe persoane solitar– singuratic
temporal– privitor la timp temporar– trecator, provizoriu
virtuos– cu multe virtuti virtuoz – muzician care stapaneste perfect tehnica unui instrument muzical
Autor: portalInvatamant.ro
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 4.77 din 15 voturi

x


Intrebare antispam: 2 + 2 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Va oferim GRATUIT Capcanele Gramaticii. Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Ce sa inveti? Cum sa inveti? Cand sa inveti? Modele si Exemple.
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
 
Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit si fii informat!

Alte stiri

eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Iti oferim Capcanele Gramaticii. 
Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau.
Citeste GRATUIT toate informatiile despre
CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi
din invatamantul primar, gimnazial si liceal.
 
Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
 
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!