Modele de exercitii pentru pregatirea la Limba romana. Omonimele, cuvintele polisemantice si paronimele, pe intelesul elevilor

De Portal Invatamant
la 09 Apr. 2024 Exclusiv
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modele de exercitii pentru pregatirea la Limba romana. Omonimele, cuvintele polisemantice si paronimele, pe intelesul elevilor09Apr.2024

Orice elev bun stie, sau va afla curand, ca nu temele si notele sunt cele mai importante, ci cunostintele cu care ramane dupa terminarea scolii. Omografele si omofonele, cuvintele polisemnatice si paronimele, toate le dau batai de cap elevilor. Insa odata intelese, ii vor ajuta sa ia note mari si sa le foloseasca corect tot restul vietii.

Primul lucru care se remarca la un om educat este modul corect in care vorbeste si scrie. Carentele in legatura cu aceste lucruri ar trebui rezolvate din timpul scolii. Pentru ca mai apoi, indiferent de cunostintele pe care le detine, un om va fi judecat dupa prima greseala gramaticala sau de exprimare. 
 
Dar cum pot fi siguri copiii cand se foloseste cratima corect sau cand un cuvant are un anumit sens intr-un context? Este important sa inteleaga teoria. Si sa exerseze! Invatarea prin exercitii este cea mai eficienta in acest context. 
 
Iar modul cel mai simplu prin care elevii pot sa exerseze este cu ajutorul unor culegeri, cum este Capcanele Gramaticii si literaturii romane. (afla detalii despre culegere aici >>)
 
Va prezentam cateva explicatii, din lucrarea de mai sus, care fac minuni pentru intelegerea omonimelor, cuvintelor polisemantice si a paronimelor:
 

Omonime


Omonimele sunt cuv​inte cu forma identica, dar cu inteles total diferit:
 
Exemple: lac, noua, poarta.
Barca pluteste pe lac. – ambarcatiune
Am dat cu lac pe unghii. – oja

Eu am o rochie noua. – nepurtata
El a luat nota noua la istorie. – numeral

Irina poarta pantofi cu toc. – actiune: incalta
Ei au plantat langa poarta un brad. – cale de acces
 
Clasificari ale omonimelor:
 
1. Omonimele pot fi impartite in doua categorii:
omofone – cuvinte care se pronunta la fel, dar se scriu diferit.

Exemple: ia/ea
 
CAPCANA!
Nu sunt omofone structurile cum ar fi: ne­am/neam, m­ai/mai, s­ar/sar etc. pentru ca omofonie exista numai atunci cand ambele structuri care se aud la fel au sens.
 
omografe – cuvinte care se scriu la fel, dar pot fi accentuate diferit.
Exemple: vésela/veséla, acele/acéle etc.
 
2. Omonimele pot fi:
– lexicale – forme identice care apartin acelorasi parti de vorbire.

Omonimele lexicale pot fi:
 
– totale – omonimele care au forme flexionare identice, adica toate formele cuvantului sunt identice:
Exemplu: leu/leu; lei/lei
Mai am doar un leu in buzunar. Mai am doar doi lei in buzunar. (moneda, ban)
De la circ a scapat un leu. Am vazut multi lei la Zoo. (animal salbatic)

– partiale – omonimele nu au forme flexionare identice, adica au forme diferite de numar:
Exemple:
masa:
mese (de bucatarie);
mase (de oameni).
 
banda:
bande (de raufacatori);
benzi (magnetice).
 
mot:
moti (ardeleni);
moturi (smocuri de par).
 
corn:
coarne (la animale);
cornuri (prajitura din aluat).
 
– gramaticale sau morfologice – forme identice care au valori gramaticale diferite in cadrul seriei de forme ale unui cuvant (in conjugarea verbului).
Exemple: el alearga – pers. a III-a singular, indicativ prezent
 ei alearga – persoana a III-a plural, indicativ prezent
 Alearga! – imperativ, persoana a-II-a singular
 
– lexico­gramaticale – cuvinte cu forma identica, dar care sunt parti de vorbire diferite:
Exemple:
Noi:
– adjectiv: Am caiete noi.
– pronume: Noi plecam imediat.
 
Noua:
– adjectiv: Am o rochie noua.
– numeral: Am obtinut nota noua la istorie.
 
Poarta:
– substantiv: Am o poarta mare.
– verb: El poarta o vesta verde.
 

Cuvintele polisemantice

 
Cuvintele polisemantice sunt cuvintele care au doua sau mai multe sensuri legate intre ele. Dintre aceste sensuri, unul este sensul primar sau etimologic (sensul initial), celelalte sunt sensuri derivate, care pastreaza, in mare, si sensul initial.
 
Polisemia unui cuvant se demonstreaza intotdeauna si in mod obligatoriu in context.
 
Exemplu: a ridica
Am ridicat ghiozdanul de pe banca. (am luat)
Tata a ridicat antena de televizor cazuta din cauza furtunii.
(a reparat)
La trecerea de cale ferata, bariera s­a ridicat dupa 10 minute.
(a fost suspendata)
Am ridicat hartiile cazute din banca. (am strans)
Dan s­a ridicat si s-a dus la tabla. (s-a indreptat in sus)
Tata a ridicat vocea la mine, cand a auzit de nota la matematica. (a tipat)
Liftul te ridica la etajele superioare. (te inalta)
Stefan cel Mare a ridicat poporul la lupta. (a chemat)
Copilul s­a ridicat repede in ultima vreme. (a crescut)
Preturile s­au ridicat din nou. (au fost majorate)
Vecinul meu a ridicat o casa mare in acest an. (a construit)
Portarul echipei a ridicat multe probleme din cauza unei accidentari. (a provocat)
Ceata s­a ridicat. (s-a risipit)
Unchiul meu a ridicat o suma de bani de la banca. (a extras)
 

Confuzia omonime − cuvinte polisemantice


Una dintre capcanele frecvente ale limbii romane este confuzia care poate sa apara intre omonime si cuvinte polisemantice.
 
Cuvantul polisemantic, cu care un omonim este adesea confundat, este un cuvant care are mai multe intelesuri, inrudite intre ele.
 
Omonimul este un cuvant cu aceeasi forma si intelesuri cu totul diferite: cu alte cuvinte, intre sensurile omonimului nu exista nicio legatura, pe cand intelesurile termenului polisemantic sunt inrudite, legate intre ele.
 
De asemenea, omonimele trebuie sa aiba, obligatoriu, aceeasi forma, adica nu-si pot schimba forma in propozitie.
 
Exemple:
– cuvantul broasca este omonim in urmatoarele contexte:
Broasca de la usa s-a stricat. (mecanism)
Broasca este un animal acvatic, care traieste in lacuri si balti.
(animal)
 
– cuvantul roaba este omonim in urmatoarele contexte:
Tata a cumparat o roaba noua ca sa care pamant. (vehicul pentru transportat materiale)
In timpul voievozilor, o fata rapita de turci ajungea roaba in haremul sultanului. (sclava)
 
– cuvantul toc este omonim in urmatoarele contexte:
Mi s-a rupt un toc de la pantof. (portiunea posterioara a incaltamintei, mai ridicata)
Am dat cu vopsea la un toc de usa. (rama, cadru)
Ochelarii mei sunt in toc. (cutie, suport)
De afara se aude toc­toc. (interjectie onomatopeica, ce imita
zgomotele din natura)
 
Cuvintele polisemantice evidentiaza sensuri multiple, inrudite intre ele, iar forma din enunt poate fi diferita, mai ales ca multe verbe sunt polisemantice.
 
Exemplu: verbul a fi este polisemantic atunci cand este predicativ, cu urmatoarele sensuri:
– exista, se afla: Pe masa este o carte.
– traia: A fost odata un imparat.
– s-a intamplat: Ce-a fost, a fost.
– a durat: Conferinta a fost doua ore.
– costa: Cat este un kilogram de mere?
– a trecut: E mult de-atunci.
– inseamna: Ce e cand ti se bate tampla dreapta?
– provine: Bunicul este din Ardeal.

! Asadar, omonimele nu-­si pot schimba forma, iar sensurile lor sunt complet diferite, asa cum s-a vazut din exemplele de mai sus. Cuvintele polisemantice isi pot schimba forma, iar sensurile lor sunt asemanatoare.
 
Unele cuvinte sunt polisemantice in anumite contexte si omonime in altele.
 
Exemplu: masa, in situatiile de mai sus:
– este polisemantic:
masa – obiect de mobilier
masa – mancare, ospat
 
– este omonim, cu sensul de multime:
In fata catedralei era o masa de oameni.
 

Paronime

 
Paronimele sunt cuvinte cu forma asemanatoare si cu sens diferit. Paronimele se deosebesc, de obicei, printr-un sunet (a gira – a gera) sau prin doua sunete (conjunctura – conjectura). Uneori, difera ordinea sunetelor (cauzal­cazual).
 
Exemple:
Pronumele este o parte de vorbire. Fiecare om are un nume si un prenume.
Complementul este de mai multe feluri. Ei i-am facut un compliment
 
Paronimele sunt, cel mai adesea, aceeasi parte de vorbire:
– substantive: lacuna – laguna
– adjective: epic – etic
– verbe: a asculta – a ausculta
– conjunctii: or – ori
 
CAPCANA!
Criteriul dupa care o pereche de cuvinte e considerata pereche paronimica este cel al atractiei − confuzie paronimica.
 
Exemple:
– conflicte familiare, in loc de conflicte familiale; (familiar = intim, apropiat; familial = legat de familie)
– localitatea originala, in loc de localitatea originara; (original = deosebit, aparte; originar − de origine).
 
 

Sfaturi pentru Nota 10 - Raspunsuri si Explicatii

Pregatire pentru EVALUAREA NATIONALA - simplu si rapid


NOU: Academia.ro – platforma digitala interactiva pentru pregatirea personalizata in vederea succesului copilului la examenul de Evaluare Nationala.

 Site-ul contine 3 sectiuni cu Teste de Antrenament pentru:

 ->  Limba si Literatura romana (25 de teste, 450 de subiecte rezolvate si explicate)

 ->  Matematica (25 de teste, 300 de exercitii rezolvate si explicate)
 ->  Limba Engleza (30 de teste, 600 de subiecte rezolvate si explicate)

...Vezi AICI toate Testele <<


Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

modele exercitii romana modele exercitii gimnaziu exercitii romana gramatica culegere exercitii gramaticaomonimeparonime


x

Lasa un raspuns




Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Descarca GRATUIT
Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
x
//