Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Scrierea corecta cu cratima. Definitii si exemple concrete

de portalInvatamant.ro la 04 Sep. 2018
2 comentarii

Scrierea corecta cu cratima. Definitii si exemple concrete04Sep.2018

Folosirea corecta a cratimei a ajuns astazi un subiect dezbatut intens, mai ales ca tot mai multe voci acuza elevii ca nu mai citesc suficient si ca nu sunt precocupati sa scrie si sa vorbeasca romaneste corect. De aceea, va prezentam detaliat functiile cratimei, impreuna cu exemple care sa clarifice orice nelamurire.

Viteza de rostire, implicarea emotionala, instrumentalizarea excesiva a limbii, lipsa de preocupare pentru cunoasterea, intelegerea si aplicarea normelor de scriere, un anume si modificarea voita a anumitor structuri de catre tineri, pot afecta modul in care ei vorbesc si scriu corect romaneste. Folosirea corecta a cratimei a devenit un criteriu de apreciere al inteligentei persoanelor, iar pentru elevi este important sa se preocupe de acest aspect.
 
Stiati ca, in urma reformei ortografice din 1953, in limba romana, apostroful a fost in locuit cu cratima? Multe din textele literare si-au pierdut atunci grafia originara – pierdere, dupa unii, o necesitate, dupa altii.
 
Explicatii si exercitii referitoare la folosirea corecta a cratimei gasiti in lucrarea 1000 de cuvinte scrise cu cratima, de la editura Rentrop & Straton ...click aici pentru detalii despre lucrare >> 
 
Cratima este semnul grafic cel mai complex din limba romana, functionand lexico-semantic, fonetic, morfo-sintactic si pragmatic. Apare in denominatie, in orientarea spatio-temporala, in structuri cauzale sau circumstantiale, focalizand asupra unui raport de adecvare limba – gandire – structura externa sonora – structura interna – gandire si preferinta devenita obisnuinta pentru o anume rostire. 
 
Aparitia cratimei in scriere aduce informatii asupra ritmului rostirii, asupra aspectului ingrijit – corect, sau mai putin ingrijit – incorect, corespunzator nivelului de cultura, asupra unei stari de spirit, sau poate fi un artificiu de scriere pentru a sugera o anumita interpretare unui cuvant sau text. 
 
Cratima este semnul ortografic cu cele mai multe functii. Iata utilizarile cratimei:
 
 
1. Are caracter:
 
– permanent (da-l, s-a dus, ti-l da, du-o etc.)
– accidental (de-abia, de abia; n-am, nu am )
 
2. Se foloseste:
 
– intre cuvinte;
– in interiorul cuvintelor;
– in interiorul unor abrevieri.
 
3. Leaga:
 
– cuvinte pronuntate fara pauza;
– unele interjectii identice repetate accidental;
– anumite prefixe pe baza derivatului;
– prefixele : ne- si re -, prep. de, de la baza cuvantului care incepe cu i-, atunci cand se produce caderea acestuia;
– componentele compuselor cu un grad mediu de sudura. Ale unor locutiuni si ale structurilor cu anumite substantive + adjective posesive; – articolul hotarat enclitic sau desinenta de unele cuvinte greu flexionabile; – formatul final al numerelor ordinale, fractionare, de nume ralul cardinal corespunzator scris cu cifre; – componentele unor abrevieri.
 
4. Desparte:
 
– silabele unui cuvant pronuntat sacadat;
– segmentele unui cuvant in cazul despartirii acestuia la capat de rand. 
,,Uneori, una si aceeasi cratima poate cumula mai multe functii; de exemplu pe langa marcarea calitatii de compus poate nota si atasarea unui element gramatical sau/si produ cerea unor fenomene fonetice (la sfantu-asteapta, uciga-l-crucea)” (Precizari in DOOM 2, 2005, pag. XL).
 
Cratima se foloseste la: 
 
a) scrierea cuvintelor compuse: drum-de-fier, floarea-soarelui, argint-viu, Gura-Humorului, Rosiorii-de-Vede 
 
b) scrierea pronumelui personal forma neaccentuata: (ma, mi, te, ti, va, vi, -i, i-, le, li, ne, ni) cand se rosteste impreuna cu alta parte de vorbire (verb, substantiv, adjectiv, adverb etc.) Acesta poate fi scris:
– inaintea unui cuvant: i-am dat, l-am vazut, te-ai dus, iata-ma etc.
– intercalat: datu-i-ati, ad-o-ncoace, dandu-mi-se, jucatu-v-ati etc.
– la sfarsitul unui cuvant: spune-mi, cheama-i, luand-o, aduceti-va aminte etc. 
 
c) scrierea pronumelui reflexiv ale carui forme sunt identice cu cele ale pronumelui personal cu deosebirea ca actiunea verbului se rasfrange asupra subiectului: (mi (imi), ti (iti) ne, va, ma, te) si forme proprii accentuate: sie, siesi, sine, si ne ac centuate: si, isi, se. Exemple: du-te, incheie-ti, plangandu-si, s-a ivit, se-mpletesc, leganandu-se, ma-ntalnesc, s-aratat, sa-si termine etc.
 
d) scrierea formelor scurte ale verbului a fi :-s, s-, -i, i-. Exemple: totu-i alb, nu-s silitori, tare-s suparat, s-au dus, gandindu-s-au
e) scrierea formelor inversate ale timpurilor compuse: plecat-au de dimineata, pleca-vom toti, duce-m-as si eu 
f) contopirea intr-o silaba a doua cuvinte dintre care:
pronume personal + pronume personal: Ea-i spune mamei sale.
– pronume demonstrativ + pronume personal: Aceasta-mi place.
– pronume interogativ + pronume personal: Cine-mi spune adevarul?
– pronume nehotarat + verb: Toate-s corecte.
– adverb + pronume personal: Unde-l duc?
– prepozitie + articol nehotarat: Amintirile de-o vara.
– conjunctie + pronume personal: Vino ca-ti voi da.
 
Cratima leaga: 
 
a) adjective posesive de substantive determinand grade de rudenie sau de relatie sociala: maica-mea, vecina-ta, bunica-mii, taica-tau, maica-mii, batranu-sau, nevesti-mii;
b) se pune cratima intre conjunctia “si” si cuvintele care incep cu: a, i, o, u (se pierde astfel o silaba):
Exemple: Am un caiet si o carte. Si-mprejur se auzeau zgomote. Si-atunci au pornit la drum. A fost in excursie si-un prieten. si-ncepe sa cante.
c) intre cuvantul “nu” (pronume negativ) si cuvinte cu care se rosteste impreuna.
 
Exemple: n-aud / nu aud 
nu-i trebuie / nu ii trebuie 
nu-ncepe / nu incepe 
n-ati citit / nu ati citit 
n-are / nu are 
n-am / nu am 
n-ai / nu ai 
n-aveti / nu aveti 
 
d) intre cuvantul “ca” si alte cuvinte cu care se rosteste impreuna sau cuvinte ca pronumele: iti, isi, imi. 
Exemple: c-am ajuns / Spune-i ca am ajuns.
c-as incerca / Poate ca as incerca. 
ca-ti arata / Crezi ca iti arata?
 ca-mi trebuie / Spune-i ca imi trebuie. 
ca-si aminteste / Auzi ca isi aminteste.
 
e) intre cuvantul “sa” si alt cuvant din care s-a omis vocala “e” sau “a” din “sa” . 
Exemple: sa-l pacaleasca / Vrea sa-l pacaleasca. 
s-ajungi / Vrei sa ajungi acasa? 
sa-mparti / Vrei sa imparti cu el? 
s-o vad / Doresc sa o vad. 
 
f) cuvinte care incep cu i sau cu prepozitia in si se rostesc impreuna cu cuvantul precedat. 
Exemple: A fost odata ca-n povesti. 
Mircea insusi mana-n lupta. 
Vijelia-ngrozitoare. (M. Eminescu, Scrisoarea III)

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 4.45 din 54 voturi

x

Lasa un raspuns




Comentarii [2 comentarii]Adauga comentariul tau

16Mar.2018

George 16 Mar. 2018 08:37:45

Pronumele personal "Inaintea unui cuvant: i-am dat, l-am vazut, te-ai dus, iata-ma etc."
"Iata-ma" nu este in aceasta categorie, ati putea sa corectati.
16Mar.2018

Ionita Ion 16 Mar. 2018 07:58:17

Cred ca asemenea informatii vor permite copiilor sa invete mai bine cum se scrie corect. De aceea sugerez celor care pot face sa extinda asemenea rubrici.
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2019
Va oferim GRATUIT Raportul Special
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2019

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2019
Descarca GRATUIT
Raportul Special

37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2019
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2019
Va oferim GRATUIT Raportul Special
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2019


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2019
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2019

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!