Subiectele la Romana la BAC 2022, sesiunea de toamna
Filiera teoretica – Profilul umanist; Filiera vocationala – Profilul pedagogic
• Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda zece puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de trei ore.
SUBIECTUL I (50 de puncte)
Citeste urmatorul fragment:
In dimineata lui 23 aprilie, Bacovia a fost de parere sa facem o plimbare spre Gheraesti. Auzisem ca sunt cranguri tinere, zavoaie minunate in aceasta parte din lunca Bistritei. Soseaua era marginita de ciresi cu fructele amare. Pana in 1936, cand a devenit parc public, la Gheraesti era un colt primitiv de natura, cu vegetatie foarte bogata. Ciresii erau infloriti si raspandeau o mireasma amaruie, asemeni crizantemelor toamna. Cerul era senin. Pasarile cantau gurese prin ramuri si, prin iarba, zburdau gaze de tot felul. Mergeam apropiati, voiosi ca putem respira primavara de pretutindeni. Am intrat intr-o zona de arbusti infloriti, apoi direct pe malurile foarte largi, ascunse de copacii desi, cu frunze destul de crude. Pareau din smalt fragil, pe care soarele rasfrangea aurul luminii pale. Bistrita tot nu se zarea. Eram abia in codrii din preajma ei. Paseam prin iarba frageda, plina de toporasi. Imi culesei un buchet, in timp ce Bacovia se aseza pe o buturuga asemeni unui scaunel [...]. Ciripitul pasarilor era o cascada de triluri. Am stat si eu pe alt ciot de arbore retezat si ascultaram tacuti simfonia primaverii. Am respirat cu nesat prospetimea pajistii inverzite, apoi am continuat drumul pana am dat de malurile ondulate ale Bistritei. Deodata se ivira plute imense, conduse de tapinari* la vale. Cantau un cantec ce se stingea in largul apelor intr-un vag ecou. De pe malul celalalt se auzea o doina din fluier si zariram ciobani cu oile. Unul ducea pe brate un miel alb, patat cu negru pe urechi si pe spate. Aici apa nu era prea lata. Nu trecu mult si se auzi un bucium indepartat dintr-un fund de padure. Clipocitul apei se facu simtit ca un pianissimo*.
Imi adusei aminte versurile: Si vine, ca-n vremi de demult,/Din margini, un bucium de-alarma...*
— Acesta nu mai e de alarma, interveni poetul. Vesteste ciobanilor venirea primaverii. Pe aici m-a prins intr-o zi o furtuna cumplita. Eram in clasa a IV-a*. Plecasem intr-o dupa-amiaza de acasa. Voiam sa ma plimb pe malurile acestea linistite, sa ascult soaptele valurilor si cantecul plutasilor. Deodata, s-a innorat. Pana sa-mi dau seama, sa-mi caut un adapost, s-a pornit o rupere de nori cum nu mai vazusem niciodata. Am avut vreme sa intru intr-o scorbura de copac. Nu-l mai vad, l-au taiat. Tuna, trasnea, fulgera cu mii de artificii. Ma mir ca nu a trasnit copacul in care ma aflam. A fost teribil, teribil. Cand a stat ploaia se inserase si uitasem drumul. Rataceam asa fara sa stiu unde. Intalnii un cioban. Ma vazu ud si si plin de noroi. Trecusem printr-o mare emotie. Se uita la mine mirat. „Incotro?”. Ii spusei ca am ratacit drumul. Ma vazu elev. Se mira ca am venit prin aceste parti, dar ma scoase la drumul cu ciresi. Acasa, dupa ce mi-am revenit din spaima, am inceput primele versuri din poezia Furtuna. Mi-am adus aminte ca aveam pe a doua zi niste versuri de tradus la limba latina si am lasat poezia la o parte. Dupa o alta furtuna, in alta parte a Bistritei, am reluat-o si asa s-a nascut acea poema a spaimei incercate prin codrii Bacaului. Dar aici a fost grozav. Parea ca se lasase cerul pe lume cu toate spaimele lui.Eram infiorata. Mi-a spus poezia in timp ce eu urmaream curgerea apei involburate cu clipocitul ei infundat. Scoase un carnetel, nota ceva si cateva note pe doua linii de portativ. Parea ca se fereste, sa nu-l vad. M-am si facut ca n-am observat nimic. Pe drum, la intoarcere, prin zavoi, imi fredona un cantec.
— L-am prins din clipocitul apei... acest cantec subtire si cam vag... nu-i asa?
Agatha Grigorescu-Bacovia, Bacovia. Poezie sau destin
*tapinar – muncitor care manevreaza bustenii folosind o unealta specifica, numita tapina
*pianissimo – foarte incet
*Versurile apartin poeziei Toamna de George Bacovia.
*Clasa a IV-a corespunde, in perioada antebelica, clasei a XII-a din prezent.
A. Scrie pe foaia de examen, in enunturi, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte cu privire la textul dat.
1. Indica sensul din text al secventei de tot felul. 6 puncte
2. Mentioneaza numele raului pe malul caruia se plimba cei doi tineri, utilizand informatiile din textul dat. 6 puncte
3. Precizeaza florile al caror miros este asociat de autoare cu cel al ciresilor infloriti, justificandu-ti raspunsul cu o secventa semnificativa din textul dat. 6 puncte
4. Explica motivul pentru care Bacovia se opreste din scrierea poeziei Furtuna. 6 puncte
5. Prezinta, in 30 – 50 de cuvinte, o trasatura morala a autoarei, asa cum reiese din textul dat. 6 puncte
B. Redacteaza un text de minimum 150 de cuvinte, in care sa argumentezi daca experientele de viata influenteaza sau nu procesul de creatie, raportandu-te atat la informatiile din fragmentul extras din volumul Bacovia. Poezie sau destin de Agatha Grigorescu-Bacovia, cat si la experienta personala sau culturala. 20 de puncte
In redactarea textului, vei avea in vedere urmatoarele repere:
– formularea unei opinii fata de problematica pusa in discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a doua argumente adecvate opiniei si formularea unei concluzii pertinente; 14 puncte
– utilizarea corecta a conectorilor in argumentare, respectarea normelor limbii literare (norme de exprimare, de ortografie si de punctuatie), asezarea in pagina, lizibilitatea, respectarea precizarii privind numarul minim de cuvinte. 6 puncte
In vederea acordarii punctajului, textul trebuie sa dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al II-lea (10 puncte)
Prezinta, in minimum 50 de cuvinte, perspectiva narativa in fragmentul de mai jos.
Parintele crezu ca a ispravit cu bine tot si se simtea multumit; i se paru chiar ca nimic nu se intamplase in viata lui tihnita. Dar cand iesi mai intai pe ulita, i se paru ciudat ca ochii trecatorilor se atin dupa dansul. Nicicand pana acum oamenii nu se oprisera in drum sa priveasca dupa el. Telegutenii* vedeau ceea ce el nu vedea: popa Man imbatranise tare. Parea ca-i ceva frant in el; umbla aplecat de spate, ca si cand ar duce o povara grea. Cand crezu ca isi poate incepe viata lui obisnuita, popa Man simti o mare neindemanare, o stangacie ce-l umplu de teama. Nu cuteza insa sa cerceteze de unde-i izvoraste acea neindemanare. Ca intr-o netarmurita departare simtea raspunsul, desi nu cerceta.
Ion Agarbiceanu, Popa Man
*telegutean – locuitor din Teleguta
Nota
Pentru continut, vei primi 6 puncte, iar pentru redactare, vei primi 4 puncte (utilizarea limbii literare – 1 punct; logica inlantuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; punctuatia – 1 punct).
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, raspunsul trebuie sa aiba minimum 50 de cuvinte si sa dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
* Redacteaza un eseu de minimum 400 de cuvinte, in care sa prezinti particularitati ale unui text poetic studiat, apartinand lui Lucian Blaga (pentru elevii de la uman)
* Redacteaza un eseu de minimum 400 de cuvinte, in care sa prezinti particularitati ale unui text poetic studiat, apartinand lui Mihai Eminescu (pentru elevii de la real)
In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:
– evidentierea a doua trasaturi care fac posibila incadrarea textului poetic intr-o perioada, intr-un curent cultural/literar sau intr-o orientare tematica;
– comentarea a doua imagini/idei poetice relevante pentru tema textului poetic studiat;
– analiza a doua elemente de compozitie si/sau de limbaj, semnificative pentru textul poetic ales (de exemplu: titlu, incipit, relatii de opozitie si de simetrie, motive poetice, figuri semantice, elemente de prozodie etc.).
Nota!
Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru continutul eseului, vei primi 18 puncte (cate 6 puncte pentru fiecare cerinta/reper).
Pentru redactarea eseului, vei primi 12 puncte (existenta partilor componente – introducere, cuprins, incheiere
– 1 punct; logica inlantuirii ideilor – 1 punct; abilitati de analiza si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuatia – 2 puncte; asezarea in pagina, lizibilitatea – 1 punct). In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aibă minimum 400 de cuvinte şi sa dezvolte subiectul propus.
Aproape 35.000 de candidati s-au inscris in vederea sustinerii examenului national de
bacalaureat 2022, sesiunea august - septembrie. Conform datelor transmise de inspectoratele scolare judetene, din totalul celor inscrisi, 22.586 de candidati provin din promotia anului 2022, iar 12.237 de candidati sunt din promotiile anterioare.
Rezultatele finale, dupa solutionarea contestatiilor (interval 1 - 2 septembrie), vor fi comunicate in data de 3 septembrie.
Probele scrise incep la ora 9:00, accesul elevilor in sali fiind permis pana la ora 8:30.
Lucrarile scrise pot fi elaborate intr-un interval de lucru de trei ore, calculat din momentul in care s-a incheiat distribuirea subiectelor in sala de examen. Pentru rezolvarea subiectelor, candidatii vor folosi numai cerneala sau pasta de culoare albastra, iar pentru scheme si desene vor utiliza numai creion negru. Pentru probele scrise la Matematica si Geografie, candidatii pot apela doar la instrumente de desen. La probele scrise, mijloacele de calcul sunt interzise, iar hartia folosita este doar cea distribuita in sala de examen.
Toate salile de examen au in dotare camere functionale de supraveghere video si audio.
Este interzisa introducerea in salile de examen a unor obiecte, precum ghiozdane, rucsacuri, sacose, posete etc. De asemenea, elevii vor fi informati ca este interzis accesul in sali cu orice tip de lucrari: manuale, dictionare, notite, insemnari etc., precum si cu orice mijloc electronic de calcul, de stocare de informatii sau de comunicare (stick-uri de memorie, telefoane, tablete etc.).
In acelasi timp, candidatilor le este interzis sa comunice intre ei sau cu exteriorul, sa transmita ori sa schimbe intre ei foi din lucrare, ciorne, notite sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru comunicare in interior sau cu exteriorul.
Cei surprinsi in aceste situatii vor fi eliminati din examen, indiferent daca materialele/obiectele interzise au fost folosite sau nu, indiferent daca au fost introduse de acestia ori de alti candidati, de cadre didactice din comisie sau de alte persoane si indiferent daca ei au primit ori au transmis materialele interzise. Drept urmare, acesti candidati nu mai au dreptul de a participa la urmatoarele doua sesiuni.
Ministerul Educatiei pune la dispozitia celor interesati linia TELVERDE 0800801100 pentru sesizarea eventualelor disfunctionalitati pe durata probelor scrise. Numarul va fi disponibil in perioada 16 - 18 august, intre orele 8:00 - 16:00, respectiv 19 august, intre orele 8:00 – 14:00.
Nota minima de promovare - pentru fiecare proba - este 5 (cinci), iar media finala ce trebuie obtinuta pentru a incheia examenul cu succes este cel putin 6 (sase).