SUBIECTUL I (50 de puncte)
Citeste urmatorul fragment:
"N-aveam mai mult de 7 – 8 ani cand a venit pentru intaia oara la noi, la Falticeni, dar eu il cunosteam din auzite,
din cate se spuneau in casa despre cei de la Viata Romaneasca: de Garabet Ibraileanu, care dormea ziua si noaptea
sta treaz ca huhurezul, de Constantin Stere, ce se dovedea un strasnic om politic de temut, dar care in familie era bun
ca panea cea calda, de D. D. Patrascanu si […] de Topirceanu – iesean de adoptiune, care purta tocuri inalte si palarie
cu fund mare ca sa para mai inalt si care se dovedea cel mai de seama ajutor al lui Ibraileanu, la redactie.
Subtirel si sprinten, parea un licean pe langa tata, desi nu erau mai mult de sase ani intre ei. Nu era
frumos, un brunet cu fata palida; dar fruntea-i nobila, desi nu prea inalta, inflorea adeseori de cate-un carliont rebel
scapat din parul des si negru, pe care il punea imediat cu malitiozitate la punct c-un pieptanus scos din
buzunarasul de la piept, unde isi avea si vestitul puf de pudra cu care isi potolea, la nevoie, luciul nasului. Gura,
taiata cu precizie si generozitate, arata hotarare, ascutime si finete. Pe cata vreme ochii, ochii negri de-o vioiciune
fara astampar, vesnic parca la vanatoare, vedeau si observau totul si parca te patrundeau pana in cele mai tainice
ascunzisuri. Nu puteai scapa de ei. Te citeau ca pe-o carte. Si parca pentru a se scuza de indiscretie, ochiul stang
flutura rapid din pleoapa, cu vicleana delicateta.
— Ce-i, Miss? mi-a spus el, pe cand abia ne cunoscusem, la un Paste [...] (ma poreclise Miss pentru ca aveam
parul ca matasea de papusoi, ochi albastri-verzii, tenul roz si un nas putintel cam lung). Ce-i, Miss? Ti-e frica de mine?
Vino mai aproape, ca doar n-am sa te mananc!
N-as putea spune ca-mi era teama, dar ma sfiam: sub privirea lui ma simteam transparenta. Si doar se
amesteca in jocurile noastre: batea mingea, se lua la intrecere din fuga, juca diabolo, popice si cred ca, daca nu s-ar
fi temut ca-si strica tinuta cocheta si impecabila, s-ar fi catarat si-n copaci, cum faceam noi. Iar mai tarziu, la Iasi,
dupa 1918, pe cand implinisem doar treisprezece ani, cine m-a invatat sa dansez? Nu el? La un Sf. Mihai? Caci
facea parte din putinii intimi ai tatalui meu care veneau de Arminden*, de Anul Nou si de Sf. Mihai la petrecerile,
uneori cu lautari, care aveau loc in dealul Copoului.
Tata il iubea si-l pretuia pentru inteligenta, talentul si discretia lui, caci era de-o discretie nemaipomenita, atat
in ceea ce-i privea pe ceilalti, cat si-n ceea ce-l privea pe dansul. Nu vorbea niciodata despre sine. Nimeni nu stia de
unde vine, unde copilarise. Se auzea c-ar fi insurat. C-ar fi avand un baiat. Dar nimeni nu-l vazuse. Traia singur,
intr-o camaruta mobilata. Lua masa in centru, la „Azuga”; o masa frugala, caci era cu sanatatea cam delicata si, in
acelasi timp, plin de cumpatare; dupa care masa, de multe ori urca in dealul Copoului si ne trezeam cu el, destul de
devreme, ca intra pe poarta. Il anuntau cainii, care alergau cu totii latrand.
— Vine dl Topirceanu!...
Noi cu totii, copiii, mai mari sau mai mici, ii alergam intru intampinare.
— Intai cel mare!... spunea mosafirul, urcand treptele terasei dinspre gradina, cu pasu-i usor leganat. Pentru
noi, venirea lui era intotdeauna o sarbatoare; mai ales pentru cei mai mari, care, in afara de tragerea la tinta, popicele,
croquetul, bumerangul si de alte multe jocuri inventate de el, pretuiam intr-insul poetul si omul de spirit, vesnic prezenti
in fiinta lui ca o coarda-ntinsa".
Profira Sadoveanu, Destainuiri
A. Scrie pe foaia de examen, in enunturi, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte cu privire la
textul dat.
1. Indica sensul din text al secventei de multe ori. 6 puncte
2. Mentioneaza doua trasaturi fizice ale Profirei Sadoveanu, utilizand informatiile din textul dat. 6 puncte
3. Precizeaza orasul in care locuia George Topirceanu in momentul colaborarii la revista coordonata de
Garabet Ibraileanu, justificandu-ti raspunsul cu o secventa semnificativa din textul dat. 6 puncte
4. Explica motivul pentru care, in copilarie, autoarea se sfieste de Topirceanu. 6 puncte
5. Prezinta, in 30 – 50 de cuvinte, relatia dintre Topirceanu si copiii familiei Sadoveanu, asa cum reiese din textul
dat. 6 puncte
B. Redacteaza un text de minimum 150 de cuvinte, in care sa argumentezi daca pastrarea discretiei in
legatura cu viata privata este importanta sau nu, raportandu-te atat la informatiile din fragmentul extras din
volumul Destainuri de Profira Sadoveanu, cat si la experienta personala sau culturala. 20 de puncte
In redactarea textului, vei avea in vedere urmatoarele repere:
– formularea unei opinii fata de problematica pusa in discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a
doua argumente adecvate opiniei si formularea unei concluzii pertinente; 14 puncte
– utilizarea corecta a conectorilor in argumentare, respectarea normelor limbii literare (norme de exprimare, de
ortografie si de punctuatie), asezarea in pagina, lizibilitatea, respectarea precizarii privind numarul minim de cuvinte.
6 puncte
In vederea acordarii punctajului, textul trebuie sa dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al II-lea (10 puncte)
Prezinta, in minimum 50 de cuvinte, rolul notatiilor autorului in fragmentul de mai jos.
TABLOUL IV
S-a inserat, ca in orice zi de iarna, devreme. Felinarul a fost aprins afara. In casa e o atmosfera placuta, in
care cuvantul pare mai armonios si mai plin de inteles. Se poate intinde, mai usor, o punte de la o inima la alta.
SCENA I
MIOARA, STAVAROAIA
Matusa si nepoata au baut cafele. Stau acum la masa, fata in fata, si cauta in cesti semnele norocului si
ale nefericirii. Stavaroaia, care a dormit dupa pranz, e binedispusa si pare mai tanara, daca nu mai frumoasa.
Mioara, dimpotriva, e trista si cauta sa-si ascunda ochii plansi. A ramas cu ceasca in mana si privirile in gol, in
timp ce matusa – cu o figura surazatoare si comod instalata in fotoliu – ingana o frantura de romanta demodata.
STAVAROAIA (rade inganat, cu o jena prefacuta): Ba nu zau, inimioara, ca e nebuna ceasca asta!
George Mihail-Zamfirescu, Idolul si Ion Anapoda
Pentru continut, vei primi 6 puncte, iar pentru redactare, vei primi 4 puncte (utilizarea limbii literare – 1 punct;
logica inlantuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; punctuatia – 1 punct).
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, raspunsul trebuie sa aiba minimum 50 de cuvinte si
sa dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redacteaza un eseu de minimum 400 de cuvinte, in care sa prezinti particularitati ale unui text poetic studiat,
apartinand lui Tudor Arghezi.
In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:
– evidentierea a doua trasaturi care fac posibila incadrarea textului poetic intr-o perioada, intr-un curent
cultural/literar sau intr-o orientare tematica;
– comentarea a doua imagini/idei poetice relevante pentru tema textului poetic studiat;
– analiza a doua elemente de compozitie si/sau de limbaj, semnificative pentru textul poetic ales (de exemplu:
titlu, incipit, relatii de opozitie si de simetrie, motive poetice, figuri semantice, elemente de prozodie etc.).
Nota
Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru continutul eseului, vei primi 18 puncte (cate 6 puncte pentru fiecare cerinta/reper).
Pentru redactarea eseului, vei primi 12 puncte (existenta partilor componente – introducere, cuprins, incheiere
– 1 punct; logica inlantuirii ideilor – 1 punct; abilitati de analiza si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii
literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuatia – 2 puncte; asezarea in pagina, lizibilitatea – 1 punct).
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 400 de cuvinte si
sa dezvolte subiectul propus.
Barem de evaluare si de notare la simularea de la Limba romana, profilul real
SUBIECTUL I (50 de puncte)
A. (30 de puncte)
1. indicarea sensului din text al secventei date (de exemplu: Sensul secventei este deseori/frecvent.)
– 4 puncte; formularea raspunsului in enunt – 1 punct; corectitudinea exprimarii, respectarea normelor
de ortografie si de punctuatie – 1 punct 6 puncte
2. mentionarea a doua trasaturi fizice ale Profirei Sadoveanu (de exemplu: ochii albastri-verzui, tenul roz
etc.) – 2 puncte + 2 puncte; formularea raspunsului in enunt – 1 punct; corectitudinea exprimarii,
respectarea normelor de ortografie si de punctuatie – 1 punct 6 puncte
3. precizarea orasului in care locuia George Topirceanu in momentul colaborarii la revista
coordonata de Garabet Ibraileanu (Iasi) – 2 puncte; justificarea raspunsului cu o secventa semnificativa
din text (de exemplu: iesean de adoptiune) – 2 puncte; formularea raspunsului in enunt – 1 punct;
corectitudinea exprimarii, respectarea normelor de ortografie si de punctuatie – 1 punct 6 puncte
4. explicarea motivului pentru care, in copilarie, autoarea se sfieste de Topirceanu (de exemplu:
Autoarea se sfieste de Topirceanu, deoarece simte ca acesta ii cunoaste gandurile si sentimentele.):
explicare nuantata – 4 puncte/incercare de explicare – 2 puncte; formularea raspunsului in enunt – 1 punct;
corectitudinea exprimarii, respectarea normelor de ortografie si de punctuatie – 1 punct 6 puncte
5. prezentarea relatiei dintre Topirceanu si copiii familiei Sadoveanu, asa cum reiese din textul dat (de exemplu:
relatie de prietenie, de pretuire/familiaritate etc.): prezentare adecvata si nuantata – 4 puncte/abordare
schematica, ezitanta – 2 puncte/incercare de prezentare – 1 punct 4 puncte
– respectarea precizarii privind numarul de cuvinte – 1 punct; corectitudinea exprimarii,
respectarea normelor de ortografie si de punctuatie – 1 punct 2 puncte
B.
Redacteaza un text de minimum 150 de cuvinte, in care sa argumentezi daca pastrarea discretiei in
legatura cu viata privata este importanta sau nu, raportandu-te atat la informatiile din fragmentul extras din
volumul Destainuri de Profira Sadoveanu, cat si la experienta personala sau culturala. 20 de puncte
In redactarea textului, vei avea in vedere urmatoarele repere:
– formularea unei opinii fata de problematica pusa in discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a
doua argumente adecvate opiniei si formularea unei concluzii pertinente; 14 puncte
– utilizarea corecta a conectorilor in argumentare, respectarea normelor limbii literare (norme de exprimare, de
ortografie si de punctuatie), asezarea in pagina, lizibilitatea, respectarea precizarii privind numarul minim de cuvinte.
6 puncte
In vederea acordarii punctajului, textul trebuie sa dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al II-lea (10 puncte)
Prezinta, in minimum 50 de cuvinte, rolul notatiilor autorului in fragmentul de mai jos.
TABLOUL IV
S-a inserat, ca in orice zi de iarna, devreme. Felinarul a fost aprins afara. In casa e o atmosfera placuta, in
care cuvantul pare mai armonios si mai plin de inteles. Se poate intinde, mai usor, o punte de la o inima la alta.
SCENA I
MIOARA, STAVAROAIA
Matusa si nepoata au baut cafele. Stau acum la masa, fata in fata, si cauta in cesti semnele norocului si
ale nefericirii. Stavaroaia, care a dormit dupa pranz, e binedispusa si pare mai tanara, daca nu mai frumoasa.
Mioara, dimpotriva, e trista si cauta sa-si ascunda ochii plansi. A ramas cu ceasca in mana si privirile in gol, in
timp ce matusa – cu o figura surazatoare si comod instalata in fotoliu – ingana o frantura de romanta demodata.
STAVAROAIA (rade inganat, cu o jena prefacuta): Ba nu zau, inimioara, ca e nebuna ceasca asta!
George Mihail-Zamfirescu, Idolul si Ion Anapoda
Nota
Pentru continut, vei primi 6 puncte, iar pentru redactare, vei primi 4 puncte (utilizarea limbii literare – 1 punct;
logica inlantuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; punctuatia – 1 punct).
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, raspunsul trebuie sa aiba minimum 50 de cuvinte si
sa dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redacteaza un eseu de minimum 400 de cuvinte, in care sa prezinti particularitati ale unui text poetic studiat,
apartinand lui Tudor Arghezi.
In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:
– evidentierea a doua trasaturi care fac posibila incadrarea textului poetic intr-o perioada, intr-un curent
cultural/literar sau intr-o orientare tematica;
– comentarea a doua imagini/idei poetice relevante pentru tema textului poetic studiat;
– analiza a doua elemente de compozitie si/sau de limbaj, semnificative pentru textul poetic ales (de exemplu:
titlu, incipit, relatii de opozitie si de simetrie, motive poetice, figuri semantice, elemente de prozodie etc.).
Nota
Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru continutul eseului, vei primi 18 puncte (cate 6 puncte pentru fiecare cerinta/reper).
Pentru redactarea eseului, vei primi 12 puncte (existenta partilor componente – introducere, cuprins, incheiere
– 1 punct; logica inlantuirii ideilor – 1 punct; abilitati de analiza si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii
literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuatia – 2 puncte; asezarea in pagina, lizibilitatea – 1 punct).
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 400 de cuvinte si
sa dezvolte subiectul propus.
Vezi ce subiecte au primit elevii la simulare Bacalaureat la Limba romana, profilul uman
SUBIECTUL I (50 de puncte)
Citeste urmatorul fragment:
"N-aveam mai mult de 7 – 8 ani cand a venit pentru intaia oara la noi, la Falticeni, dar eu il cunosteam din auzite,
din cate se spuneau in casa despre cei de la Viata Romaneasca: de Garabet Ibraileanu, care dormea ziua si noaptea
sta treaz ca huhurezul, de Constantin Stere, ce se dovedea un strasnic om politic de temut, dar care in familie era bun
ca panea cea calda, de D. D. Patrascanu si […] de Topirceanu – iesean de adoptiune, care purta tocuri inalte si palarie
cu fund mare ca sa para mai inalt si care se dovedea cel mai de seama ajutor al lui Ibraileanu, la redactie.
Subtirel si sprinten, parea un licean pe langa tata, desi nu erau mai mult de sase ani intre ei. Nu era
frumos, un brunet cu fata palida; dar fruntea-i nobila, desi nu prea inalta, inflorea adeseori de cate-un carliont rebel
scapat din parul des si negru, pe care il punea imediat cu malitiozitate la punct c-un pieptanus scos din
buzunarasul de la piept, unde isi avea si vestitul puf de pudra cu care isi potolea, la nevoie, luciul nasului. Gura,
taiata cu precizie si generozitate, arata hotarare, ascutime si finete. Pe cata vreme ochii, ochii negri de-o vioiciune
fara astampar, vesnic parca la vanatoare, vedeau si observau totul si parca te patrundeau pana in cele mai tainice
ascunzisuri. Nu puteai scapa de ei. Te citeau ca pe-o carte. Si parca pentru a se scuza de indiscretie, ochiul stang
flutura rapid din pleoapa, cu vicleana delicateta.
— Ce-i, Miss? mi-a spus el, pe cand abia ne cunoscusem, la un Paste [...] (ma poreclise Miss pentru ca aveam
parul ca matasea de papusoi, ochi albastri-verzii, tenul roz si un nas putintel cam lung). Ce-i, Miss? Ti-e frica de mine?
Vino mai aproape, ca doar n-am sa te mananc!
N-as putea spune ca-mi era teama, dar ma sfiam: sub privirea lui ma simteam transparenta. Si doar se
amesteca in jocurile noastre: batea mingea, se lua la intrecere din fuga, juca diabolo, popice si cred ca, daca nu s-ar
fi temut ca-si strica tinuta cocheta si impecabila, s-ar fi catarat si-n copaci, cum faceam noi. Iar mai tarziu, la Iasi,
dupa 1918, pe cand implinisem doar treisprezece ani, cine m-a invatat sa dansez? Nu el? La un Sf. Mihai? Caci
facea parte din putinii intimi ai tatalui meu care veneau de Arminden*, de Anul Nou si de Sf. Mihai la petrecerile,
uneori cu lautari, care aveau loc in dealul Copoului.
Tata il iubea si-l pretuia pentru inteligenta, talentul si discretia lui, caci era de-o discretie nemaipomenita, atat
in ceea ce-i privea pe ceilalti, cat si-n ceea ce-l privea pe dansul. Nu vorbea niciodata despre sine. Nimeni nu stia de
unde vine, unde copilarise. Se auzea c-ar fi insurat. C-ar fi avand un baiat. Dar nimeni nu-l vazuse. Traia singur,
intr-o camaruta mobilata. Lua masa in centru, la „Azuga”; o masa frugala, caci era cu sanatatea cam delicata si, in
acelasi timp, plin de cumpatare; dupa care masa, de multe ori urca in dealul Copoului si ne trezeam cu el, destul de
devreme, ca intra pe poarta. Il anuntau cainii, care alergau cu totii latrand.
— Vine dl Topirceanu!...
Noi cu totii, copiii, mai mari sau mai mici, ii alergam intru intampinare.
— Intai cel mare!... spunea mosafirul, urcand treptele terasei dinspre gradina, cu pasu-i usor leganat. Pentru
noi, venirea lui era intotdeauna o sarbatoare; mai ales pentru cei mai mari, care, in afara de tragerea la tinta, popicele,
croquetul, bumerangul si de alte multe jocuri inventate de el, pretuiam intr-insul poetul si omul de spirit, vesnic prezenti
in fiinta lui ca o coarda-ntinsa.
Profira Sadoveanu, Destainuiri
A. Scrie pe foaia de examen, in enunturi, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte cu privire la
textul dat.
1. Indica sensul din text al secventei de multe ori. 6 puncte
2. Mentioneaza doua trasaturi fizice ale Profirei Sadoveanu, utilizand informatiile din textul dat. 6 puncte
3. Precizeaza orasul in care locuia George Topirceanu in momentul colaborarii la revista coordonata de
Garabet Ibraileanu, justificandu-ti raspunsul cu o secventa semnificativa din textul dat. 6 puncte
4. Explica motivul pentru care, in copilarie, autoarea se sfieste de Topirceanu. 6 puncte
5. Prezinta, in 30 – 50 de cuvinte, relatia dintre Topirceanu si copiii familiei Sadoveanu, asa cum reiese din textul
dat. 6 puncte
B. Redacteaza un text de minimum 150 de cuvinte, in care sa argumentezi daca pastrarea discretiei in
legatura cu viata privata este importanta sau nu, raportandu-te atat la informatiile din fragmentul extras din
volumul Destainuri de Profira Sadoveanu, cat si la experienta personala sau culturala. 20 de puncte
In redactarea textului, vei avea in vedere urmatoarele repere:
– formularea unei opinii fata de problematica pusa in discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a
doua argumente adecvate opiniei si formularea unei concluzii pertinente; 14 puncte
– utilizarea corecta a conectorilor in argumentare, respectarea normelor limbii literare (norme de exprimare, de
ortografie si de punctuatie), asezarea in pagina, lizibilitatea, respectarea precizarii privind numarul minim de cuvinte.
6 puncte
In vederea acordarii punctajului, textul trebuie sa dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al II-lea (10 puncte)
Prezinta, in minimum 50 de cuvinte, rolul notatiilor autorului in fragmentul de mai jos.
TABLOUL IV
S-a inserat, ca in orice zi de iarna, devreme. Felinarul a fost aprins afara. In casa e o atmosfera placuta, in
care cuvantul pare mai armonios si mai plin de inteles. Se poate intinde, mai usor, o punte de la o inima la alta.
SCENA I
MIOARA, STAVAROAIA
Matusa si nepoata au baut cafele. Stau acum la masa, fata in fata, si cauta in cesti semnele norocului si
ale nefericirii. Stavaroaia, care a dormit dupa pranz, e binedispusa si pare mai tanara, daca nu mai frumoasa.
Mioara, dimpotriva, e trista si cauta sa-si ascunda ochii plansi. A ramas cu ceasca in mana si privirile in gol, in
timp ce matusa – cu o figura surazatoare si comod instalata in fotoliu – ingana o frantura de romanta demodata.
STAVAROAIA (rade inganat, cu o jena prefacuta): Ba nu zau, inimioara, ca e nebuna ceasca asta!
George Mihail-Zamfirescu, Idolul si Ion Anapoda
Nota
Pentru continut, vei primi 6 puncte, iar pentru redactare, vei primi 4 puncte (utilizarea limbii literare – 1 punct;
logica inlantuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; punctuatia – 1 punct).
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, raspunsul trebuie sa aiba minimum 50 de cuvinte si
sa dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redacteaza un eseu de minimum 400 de cuvinte, in care sa prezinti particularitati ale unui text poetic studiat,
apartinand lui Ion Barbu.
In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:
– evidentierea a doua trasaturi care fac posibila incadrarea textului poetic intr-o perioada, intr-un curent
cultural/literar sau intr-o orientare tematica;
– comentarea a doua imagini/idei poetice relevante pentru tema textului poetic studiat;
– analiza a doua elemente de compozitie si/sau de limbaj, semnificative pentru textul poetic ales (de exemplu:
titlu, incipit, relatii de opozitie si de simetrie, motive poetice, figuri semantice, elemente de prozodie etc.).
Nota
Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru continutul eseului, vei primi 18 puncte (cate 6 puncte pentru fiecare cerinta/reper).
Pentru redactarea eseului, vei primi 12 puncte (existenta partilor componente – introducere, cuprins, incheiere
– 1 punct; logica inlantuirii ideilor – 1 punct; abilitati de analiza si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii
literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuatia – 2 puncte; asezarea in pagina, lizibilitatea – 1 punct).
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 400 de cuvinte si
sa dezvolte subiectul propus.
Barem de evaluare si de notare la simularea de la Limba romana, profilul uman
SUBIECTUL I (50 de puncte)
A. (30 de puncte)
1. indicarea sensului din text al secventei date (de exemplu: Sensul secventei este deseori/frecvent.)
– 4 puncte; formularea raspunsului in enunt – 1 punct; corectitudinea exprimarii, respectarea normelor
de ortografie si de punctuatie – 1 punct 6 puncte
2. mentionarea a doua trasaturi fizice ale Profirei Sadoveanu (de exemplu: ochii albastri-verzui, tenul roz
etc.) – 2 puncte + 2 puncte; formularea raspunsului in enunt – 1 punct; corectitudinea exprimarii,
respectarea normelor de ortografie si de punctuatie – 1 punct 6 puncte
3. precizarea orasului in care locuia George Topirceanu in momentul colaborarii la revista
coordonata de Garabet Ibraileanu (Iasi) – 2 puncte; justificarea raspunsului cu o secventa semnificativa
din text (de exemplu: iesean de adoptiune) – 2 puncte; formularea raspunsului in enunt – 1 punct;
corectitudinea exprimarii, respectarea normelor de ortografie si de punctuatie – 1 punct 6 puncte
4. explicarea motivului pentru care, in copilarie, autoarea se sfieste de Topirceanu (de exemplu:
Autoarea se sfieste de Topirceanu, deoarece simte ca acesta ii cunoaste gandurile si sentimentele.):
explicare nuantata – 4 puncte/incercare de explicare – 2 puncte; formularea raspunsului in enunt – 1 punct;
corectitudinea exprimarii, respectarea normelor de ortografie si de punctuatie – 1 punct 6 puncte
5. prezentarea relatiei dintre Topirceanu si copiii familiei Sadoveanu, asa cum reiese din textul dat (de exemplu:
relatie de prietenie, de pretuire/familiaritate etc.): prezentare adecvata si nuantata – 4 puncte/abordare
schematica, ezitanta – 2 puncte/incercare de prezentare – 1 punct 4 puncte
– respectarea precizarii privind numarul de cuvinte – 1 punct; corectitudinea exprimarii,
respectarea normelor de ortografie si de punctuatie – 1 punct 2 puncte
B. (20 de puncte)
‒ formularea unei opinii fata de problematica pusa in discutie 1 punct
– cate 2 puncte pentru enuntarea oricaror doua argumente adecvate opiniei formulate: enuntare clara,
in concordanta cu opinia formulata – 2 p.; incercare de enuntare – 1 p. 2 x 2 puncte = 4 puncte
‒ cate 2 puncte pentru dezvoltarea corespunzatoare a fiecaruia dintre cele doua argumente enuntate:
dezvoltare clara, nuantata – 2 p.; incercare de dezvoltare, schematism – 1 p. 2 x 2 puncte = 4 puncte
‒ valorificarea textului in dezvoltarea oricarui argument – 3 p./simpla citare a unor secvente din text – 1 p.;
raportarea la experienta personala sau culturala in dezvoltarea oricarui argument – 1 p.
3 puncte + 1 punct = 4 puncte
‒ formularea unei concluzii pertinente 1 punct
‒ utilizarea corecta a conectorilor in argumentare: utilizare adecvata – 2 p.; utilizare partial
adecvata – 1 p. 2 puncte
‒ respectarea normelor limbii literare (0 –1 greseli lexicale sau morfo-sintactice – 1 p.; 2 sau mai multe
greseli – 0 p.) 1 punct
‒ respectarea normelor de ortografie si de punctuatie (0 –1 greseli ortografice si de punctuatie – 1 p.; 2
sau mai multe greseli – 0 p.) 1 punct
‒ asezarea in pagina, lizibilitatea 1 punct
‒ respectarea precizarii privind numarul minim de cuvinte 1 punct
In vederea acordarii punctajului, textul trebuie sa dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al II-lea (10 puncte)
Continut – 6 puncte
– prezentarea rolului notatiilor autorului in fragmentul dat
• prezentare adecvata si nuantata, prin evidentierea rolului notatiilor autorului (de exemplu:
indicare a unor detalii scenografice, caracterizare a personajului, mentionare a
coordonatelor temporale sau spatiale etc.) – 6 puncte/prezentare ezitanta a rolului notatiilor
autorului – 3 puncte/simpla precizare a rolului notatiilor autorului – 1 punct
Redactare – 4 puncte
– utilizarea limbii literare – 1 punct; logica inlantuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct (0 – 1
greseli – 1 punct; 2 sau mai multe greseli – 0 puncte); punctuatia – 1 punct (0 – 1 greseli – 1 punct;
2 sau mai multe greseli – 0 puncte)
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, raspunsul trebuie sa aiba minimum 50 de cuvinte
si sa dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Continut – 18 puncte
– evidentierea a doua trasaturi care fac posibila incadrarea textului poetic studiat intr-o perioada,
intr-un curent cultural/literar sau intr-o orientare tematica 6 puncte
• precizarea perioadei, a curentului cultural/literar sau a orientarii tematice: 2 puncte
• numirea a doua trasaturi ale perioadei, ale curentului cultural/literar sau ale orientarii
tematice precizate: 2 x 1 punct = 2 puncte
• evidentierea celor doua trasaturi, prin valorificarea textului: 2 x 1 punct = 2 puncte
– comentarea a doua imagini/idei poetice relevante pentru tema textului poetic studiat 6 puncte
• precizarea temei: 2 puncte;
• cate 2 puncte pentru comentarea oricaror doua imagini/idei poetice relevante pentru tema textului
poetic – 2 x 2 puncte = 4 puncte (comentarea adecvata – 2 puncte; incercare de comentare – 1 punct)
− cate 3 puncte pentru analiza oricaror doua elemente de compozitie si/sau de limbaj, semnificative
pentru textul poetic ales 2 x 3 puncte = 6 puncte
• analiza fiecarui element ales, justificand relevanta acestuia pentru textul poetic – 3 puncte; analiza
fiecarui element ales, fara justificarea relevantei – 2 puncte/abordarea schematica, fara justificarea
relevantei – 1 punct
Redactare – 12 puncte
− existenta partilor componente – introducere, cuprins, incheiere 1 punct
– logica inlantuirii ideilor 1 punct
– abilitati de analiza si de argumentare 3 puncte
• relatie adecvata intre idei, intre idei si argumente, formulare de judecati de valoare relevante –
3 puncte/relatie partial adecvata intre idei, intre idei si argumente, formulare de judecati
partial relevante – 2 puncte/schematism – 1 punct
− utilizarea limbii literare (stil si vocabular potrivite temei, claritate a enuntului, varietate a lexicului,
sintaxa adecvata – 2 p.; vocabular restrans, monoton – 1 p.) 2 puncte
− ortografia (0 – 1 greseli – 2 p.; 2 greseli – 1 p.; 3 sau mai multe greseli – 0 p.) 2 puncte
− punctuatia (0 – 1 greseli – 2 p.; 2 greseli – 1 p.; 3 sau mai multe greseli – 0 p.) 2 puncte
− asezarea in pagina, lizibilitatea 1 punct
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 400 de cuvinte
si sa dezvolte subiectul propus.
Anul trecut, elevii din ani terminali de liceu au primit la primul subiect la simularea BAC la limba romana un text din Jean Bart „Mărturisiri literare”. Al doilea subiect la romana a fost un fragment din piesa „Conu Leonida față cu reactiunea” semnat de Ion Luca Caragiale. Al treilea subiect la romana a presupus prezentarea particularitatilor unui text ori ale unui personaj din opera lui Ioan Slavici.
30 martie 2022: Proba E) d) - probă scrisă - proba la alegere a profilului şi specializării