Absolventii de liceu de la profilul real au avut de scris, la subiectul al III-lea, un eseu de minimum 400 de cuvinte in care sa prezinte particularitati ale unui text poetic studiat apartinand lui Mihai Eminescu. Elevii de la uman au primit un subiect in legatura cu opera lui Lucian Blaga.
• Se acorda zece puncte din oficiu. Nota finala se calculeaza prin impartirea la zece a punctajului total obtinut pentru lucrare.
SUBIECTUL I (50 de puncte)
A. (30 de puncte)
1. indicarea sensului din text al secventei date (de exemplu: Sensul secventei este felurite/variate.) – 4 puncte; formularea raspunsului in enunt – 1 punct; corectitudinea exprimarii, respectarea normelor de ortografie si de punctuatie – 1 punct. 6 puncte
2. mentionarea numelui raului pe malul caruia se plimba cei doi tineri (Bistrita) – 4 puncte; formularea raspunsului in enunt – 1 punct; corectitudinea exprimarii, respectarea normelor de ortografie si de punctuatie – 1 punct. 6 puncte
3. precizarea florilor al caror miros este asociat de autoare cu cel al ciresilor infloriti (crizantemele) – 2 puncte; justificarea raspunsului cu o secventa semnificativa din text (de exemplu: Ciresii erau infloriti si raspandeau o mireasma amaruie, asemeni crizantemelor toamna.) – 2 puncte; formularea raspunsului in enunt – 1 punct; corectitudinea exprimarii, respectarea normelor de ortografie si de punctuatie – 1 punct. 6 puncte
4. explicarea motivului pentru care Bacovia se opreste din scrierea poeziei Furtuna (de exemplu: isi aminteste ca are de tradus niste versuri din limba latina etc.): explicare nuantata – 4 puncte/incercare de explicare – 2 puncte; formularea raspunsului in enunt – 1 punct; corectitudinea exprimarii, respectarea normelor de ortografie si de punctuatie – 1 punct. 6 puncte
5. prezentarea unei trasaturi morale a autoarei, asa cum reiese din textul dat (de exemplu: sensibilitatea, discretia etc.): precizarea trasaturii – 2 puncte; prezentare adecvata si nuantata – 2 puncte/incercare de prezentare – 1 punct. 4 puncte
– respectarea precizarii privind numarul de cuvinte – 1 punct; corectitudinea exprimarii, respectarea normelor de ortografie si de punctuatie – 1 punct. 2 puncte
B. (20 de puncte)
‒ formularea unei opinii fata de problematica pusa in discutie 1 punct
– cate 2 puncte pentru enuntarea oricaror doua argumente adecvate opiniei formulate: enuntare clara, in concordanta cu opinia formulata – 2 p.; incercare de enuntare – 1 p. 2 x 2 puncte = 4 puncte
‒ cate 2 puncte pentru dezvoltarea corespunzatoare a fiecaruia dintre cele doua argumente enuntate: dezvoltare clara, nuantata – 2 p.; incercare de dezvoltare, schematism – 1 p. 2 x 2 puncte = 4 puncte
‒ valorificarea textului in dezvoltarea oricarui argument – 3 p./simpla citare a unor secvente din text – 1 p.; raportarea la experienta personala sau culturala in dezvoltarea oricarui argument – 1 p. 3 puncte + 1 punct = 4 puncte
‒ formularea unei concluzii pertinente 1 punct
‒ utilizarea corecta a conectorilor in argumentare: utilizare adecvata – 2 p.; utilizare partial adecvata – 1 p. 2 puncte
‒ respectarea normelor limbii literare (0 – 1 greseli lexicale sau morfo-sintactice – 1 p.; 2 sau mai multe greseli – 0 p.) 1 punct
‒ respectarea normelor de ortografie si de punctuatie (0 –1 greseli ortografice si de punctuatie – 1 p.; 2 sau mai multe greseli – 0 p.) 1 punct
‒ asezarea in pagina, lizibilitatea 1 punct
‒ respectarea precizarii privind numarul minim de cuvinte 1 punct
In vederea acordarii punctajului, textul trebuie sa dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al II-lea (10 puncte)
Continut – 6 puncte
– prezentarea perspectivei narative in fragmentul dat
• precizarea tipului de perspectiva narativa: perspectiva de tip obiectiv – 2 puncte
• prezentarea perspectivei narative indicate, de exemplu: relatare la persoana a III-a, omniscienta narativa etc.: prezentare adecvata si nuantata, prin ilustrare cu exemple din fragmentul dat – 4 puncte/prezentare ezitanta, prin raportare la fragmentul dat – 2 puncte/simpla indicare a unor particularitati ale perspectivei narative, fara raportare la fragmentul dat – 1 punct
Redactare – 4 puncte
– utilizarea limbii literare – 1 punct; logica inlantuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct (0 – 1 greseli – 1 punct; 2 sau mai multe greseli – 0 puncte); punctuatia – 1 punct (0 – 1 greseli – 1 punct; 2 sau mai multe greseli – 0 puncte)
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, raspunsul trebuie sa aiba minimum 50 de cuvinte si sa dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Continut – 18 puncte
– evidentierea a doua trasaturi care fac posibila incadrarea textului poetic studiat intr-o perioada, intr-un curent cultural/literar sau intr-o orientare tematica 6 puncte
• precizarea perioadei, a curentului cultural/literar sau a orientarii tematice: 2 puncte
• numirea a doua trasaturi ale perioadei, ale curentului cultural/literar sau ale orientarii tematice precizate: 2 x 1 punct = 2 puncte
• evidentierea celor doua trasaturi, prin valorificarea textului: 2 x 1 punct = 2 puncte
– comentarea a doua imagini/idei poetice relevante pentru tema textului poetic studiat 6 puncte
• precizarea temei: 2 puncte;
• cate 2 puncte pentru comentarea oricaror doua imagini/idei poetice relevante pentru tema textului poetic – 2 x 2 puncte = 4 puncte (comentarea adecvata – 2 puncte; incercare de comentare – 1 punct)
− cate 3 puncte pentru analiza oricaror doua elemente de compozitie si/sau de limbaj, semnificative pentru textul poetic ales 2 x 3 puncte = 6 puncte
• analiza fiecarui element ales, justificand relevanta acestuia pentru textul poetic – 3 puncte; analiza fiecarui element ales, fara justificarea relevantei – 2 puncte/abordarea schematica, fara justificarea relevantei – 1 punct
Redactare – 12 puncte
− existenta partilor componente – introducere, cuprins, incheiere 1 punct
– logica inlantuirii ideilor 1 punct
– abilitati de analiza si de argumentare 3 puncte
• relatie adecvata intre idei, intre idei si argumente, formulare de judecati de valoare relevante – 3 puncte/relatie partial adecvata intre idei, intre idei si argumente, formulare de judecati partial relevante – 2 puncte/schematism – 1 punct
− utilizarea limbii literare (stil si vocabular potrivite temei, claritate a enuntului, varietate a lexicului, sintaxa adecvata – 2 p.; vocabular restrans, monoton – 1 p.) 2 puncte
− ortografia (0 – 1 greseli – 2 p.; 2 greseli – 1 p.; 3 sau mai multe greseli – 0 p.) 2 puncte
− punctuatia (0 – 1 greseli – 2 p.; 2 greseli – 1 p.; 3 sau mai multe greseli – 0 p.) 2 puncte
− asezarea in pagina, lizibilitatea 1 punct
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 400 de cuvinte si sa dezvolte subiectul propus.