Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

ANOSR cere Guvernului sa nu refuze dreptul la educatie al tinerilor dezavantajati social

de Gavrila Cristina la 29 Iul. 2016
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

ANOSR cere Guvernului sa nu refuze dreptul la educatie al tinerilor dezavantajati social In contextul scaderii constante a numarului de studenti din Romania si a abandonului universitar tot mai ridicat, Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania (ANOSR) cere Guvernului Romaniei sa adopte o serie de masuri concrete si eficiente pentru a sprijini integrarea tinerilor proveniti din medii socio-economice defavorizate in invatamantul superior.

Desi cresterea numarului de absolventi de invatamant superior este o tinta strategica asumata de Romania si, in acelasi timp, acest lucru poate aduce doar beneficii pentru economie si societate, in Pachetul integrat pentru combaterea saraciei adoptat de Guvernul Romaniei nu exista nicio masura care sa inlesneasca accesul tinerilor in invatamantul universitar, chiar daca accesul la educatie devine de la un an la altul tot mai costisitor.

Astfel, ANOSR propune o serie de mecanisme concrete care ar putea fi incluse in planul anti-saracie al guvernului si care ar duce la cresterea numarului de tineri proveniti din medii socio-economice defavorizate care finalizeaza un ciclu de studii apartinand educatiei tertiare, precum locuri bugetate alocate pe criterii sociale, burse sociale consistente, coroborate cu servicii de cazare si masa gratuite (in caminele studentesti, respectiv cantinele universitare), programe de consiliere si orientare in cariera gratuite (inclusiv scoli de vara in universitati pentru elevi), burse speciale pentru studentii proveniti din mediul rural care isi doresc sa se intoarca in acelasi mediu pentru a profesa sau fonduri mai mari pentru a sprijini achizitionarea de laptopuri si calculatoare de catre studenti, transmite ANOSR intr-un comunicat de presa.

In februarie 2016 Guvernul Romaniei a lansat un pachet de 47 de masuri care vizeaza combaterea saraciei dar, desi cateva dintre aceste masuri se refera si la grupa de varsta 16-24 de ani, in mod surprinzator, niciuna dintre masuri nu isi propune sa faciliteze accesul tinerilor cu o situatie materiala precara la un program de studii din invatamantul superior, sau sustinerea acestora pe parcursul studiilor universitare.

In perioada 2007-2014, numarul studentilor inscrisi la cursurile de licenta a scazut cu 54,67%, de la 907.353 la 411.229. In acelasi timp, in conformitate cu obiectivele strategiei Europa2020, Romania si-a asumat cresterea ponderii populatiei cu varsta cuprinsa intre 30-34 ani cu nivel de educatie tertiara la un procent de 26,7%, ajungand in 2015 la 25,6%, existand, insa, riscul scaderii acestuia, sau cel putin al stagnarii, dupa cresterile succesive din ultimii ani. Tinta Romaniei este oricum foarte departe de media europeana (38,7% in 2015) sau de statele fruntase precum Lituania (57,6%), Cipru (54,6%) sau Irlanda (52,3%). Romania si-a propus, de asemenea, cresterea ratei de ocupare a fortei de munca pana la 70% atunci cand discutam de persoane cu varsta cuprinsa intre 20-64 de ani, in anul 2014 Romania atingand procentul de 66%. De asemenea, Romania si-a propus reducerea numarul populatiei expuse la riscului saraciei sau excluziunii sociale cu 580.000 de persoane, in contextul in care in anul 2015, 37,4% dintre romani erau supusi acestui risc conform datelor Eurostat, in scadere cu doar 5,7% fata de anul 2009, primul an in care s-au resimtit efectele crizei financiare.

Mai multe studii OECD arata ca speranta de viata a unei persoane cu studii superioare este cu cel putin 8 ani mai mare decat a uneia care are finalizate doar studii secundare, indicatorii privind calitatea vietii sunt mai mari la absolventii de invatamant tertiar si, de asemenea, la aceste categorii de persoane creste gradul de implicare sociala constienta. Totusi, populatia Romaniei este intr-o constanta scadere, numarul de studenti din Romania s-a injumatatit din 2008 pana in prezent, numarul de absolventi de Bacalaureat scade cu cateva zeci de mii anual, abandonul universitar este de aproximativ 40% dintre cei care incep un program de studii in invatamantul superior, iar Romania este pe ultimul loc in UE in ceea ce priveste populatia ocupata (care obtine venituri din munca) ce are studii superioara. Astfel, avand in vedere toate aceste date si stari de fapt, consideram ca sunt absolut necesare o serie de masuri ferme si urgente, care sa faca invatamantul superior accesibil tuturor, pentru a putea sa ne indeplinim tintele asumate la nivel european, dar, mai ales, pentru ca societatea din Romania sa se poata bucura de beneficiile pe care absolvirea unui ciclu de invatamant superior le aduce fiecarei persoane.

Asadar, ANOSR propune completarea Pachetului integrat pentru combaterea saraciei cu 5 noi masuri, aplicabile grupei de varsta 16-24 de ani:

Locuri pentru programele de studii de licenta si master finantate de la bugetul de stat acordate tinerilor proveniti din medii socio-economice defavorizate
Culegerea de teste pentru Evaluarea Nationala clasa a VI-a
Culegerea de teste pentru Evaluarea Nationala clasa a VI-a
Vezi detalii
Capcanele GRAMATICII si LITERATURII Romane
Capcanele GRAMATICII si LITERATURII Romane
Vezi detalii
Culegere de exercitii rezolvate la matematica
Culegere de exercitii rezolvate la matematica
Vezi detalii

Alocarea, incepand cu anul universitar 2017-2018, a unui procent de 30% din totalul locurilor pentru programele de studii de licenta si master finantate de la bugetul de stat pentru tineri proveniti din medii socio-economice defavorizate, exclusiv in functie de criterii sociale si in functie de nevoile si directiile strategice regionale de dezvoltare ale acestor zone. Astfel, statul roman ar putea stimula dezvoltarea comunitatilor din care provin acesti tineri, iar forta de munca calificata ar fi in crestere.

Universitati de Vara pentru Elevi – program national de orientare in cariera pentru elevi in vederea alegerii responsabile a unui program de studii universitar
Un program national de orientare in cariera pentru elevi, care sa contribuie la o alegere responsabila a unui program de studii universitare, poate conduce spre o reducere a ratei somajului si la prevenirea unui numar mare de potentiali beneficiari ai sistemului de reintegrare sociala si profesionala gestionat de statul roman, economisind sume importante si resurse umane semnificative.
Universitatile de Vara pentru Elevi reprezinta o serie de scoli de vara destinate in principal elevilor absolventi de clasa a XI-a, desfasurate in mai multe centre universitare din tara, prin care participantii au posibilitatea sa descopere mediul universitar, simuland, practic, viata de student timp de mai multe zile (intre 5 si 15 zile, in functie de editie). Astfel, organizatiile studentesti membre ANOSR, in parteneriat cu universitatile, pregatesc pentru elevii participanti cursuri introductive, sesiuni de examene, competitii, evenimente culturale, sesiuni de formare sau de divertisment, proiectul sprijinind din plin procesul de orientare in cariera a viitorilor studenti.

Transformarea programului Universitati de Vara pentru Elevi, derulat deja de mai multi ani de Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania (ANOSR) si organizatiile sale membre, intr-un program national care sa se desfasoare in toate universitatile de stat din Romania ar reprezenta o actiune benefica care ar indruma elevii sa isi aleaga responsabil si informat parcursul academic viitor. In cadrul acestor scoli de vara pot fi acordate prioritar si gratuit locuri catre elevii proveniti din medii socio-economice defavorizate.

Cazare, masa, imbracaminte, incaltaminte, materiale de studiu si servicii de consiliere si orientare in cariera asigurate gratuit, lunar, pentru studentii proveniti din medii socio-economice defavorizate, pe toata perioada studiilor de licenta si masterat

Acest lucru poate fi realizat prin revizuirea Hotararii de Guvern nr. 445/1997, modificata prin Hotararea de Guvern nr. 558/1998 privind stabilirea criteriilor generale de acordare a burselor si a altor forme de sprijin material pentru elevii, studentii si cursantii din invatamantul de stat, in asa fel incat studentii proveniti din medii socio-economice defavorizate, pe langa asigurarea de la bugetul de stat a costurilor efective de scolarizare, sa fie sustinuti sa parcurga si sa finalizeze cel putin doua cicluri de studii universitare (licenta si master). Pe intreaga perioada a acestora, studentii ar trebui sa beneficieze de cazare gratuita in caminele studentesti ale universitatilor si 3 mese/zi gratuite la cantinele universitare (sau burse sociale intr-un cuantum corespunzator, care sa acopere toate aceste cheltuieli), precum si de burse sociale care sa le asigure si costurile lunare pentru imbracaminte, incaltaminte si materiale de studii.

In plus, prin revizuirea acestei Hotarari de Guvern privind bursele studentesti, in vederea asigurarii unui sistem de educatie echitabil, ar trebui prevazut faptul ca fiecare universitate trebuie sa directioneze cel putin 30% din fondul total pentru burse catre bursele acordate pe criterii sociale, dar si stabilite prevederi clare la nivel national in legatura cu modul in care se acorda aceste forme de sprijin pentru studenti, astfel incat sistemul de burse studentesti sa fie unul clar si unitar la nivel national.

De asemenea, universitatile trebuie sa beneficieze de resursele financiare necesare astfel incat sa faciliteze accesul acestor studenti la servicii adecvate si gratuite de consiliere si orientare in cariera, prin intermediul Centrelor de Consiliere si Orientare in Cariera (CCOC) infiintate in baza OMECS 650/2014.

Conectarea studentilor din medii socio-economice defavorizate la societatea informationala prin intermediul programului „Euro 200”

Pentru ca studentii sa poata fi parteneri activi in procesul de invatare, acestia trebuie sa fie conectati in permanenta la platforme de e-learning, la resurse bibliografice electronice si la ultimele informatii privind literatura de specialitate, fapt ce nu poate fi realizat in prezent decat prin intermediul calculatoarelor. In prezent, desi necesar, programul „Euro200” (Legea nr. 269 din 16 iunie 2004 privind acordarea unui ajutor financiar in vederea stimularii achizitionarii de calculatoare), care ar trebui sa sprijine studentii in achizitionarea de laptopuri/calculatoare, este total neatractiv si nu aduce niciun impact pozitiv in randul acestora, numarul de beneficiari scazand de la 505 in 2004 la 16 anul aceasta. Astfel, propunem revitalizarea acestui program prin cresterea plafonului de venit net maxim lunar mediu/membru de familie (de la derizoria suma actuala de 150 de lei/membru de familie, nemodificata din 2004, desi teoretic ar fi trebuit indexata anual) si cresterea sumei ce va fi acordata ca sprijin financiar pentru achizitionarea unui calculator/laptop (suma de 200 de euro fiind la ora actuala insuficienta pentru achizitionarea unui calculator decent din punct de vedere al caracteristicilor tehnice).

Cresterea calitatii invatamantului preuniversitar din mediul rural prin revitalizarea sistemului de burse acordate unor studenti cu domiciliul in mediul rural
Hotararea de Guvern nr. 769/2005 reglementeaza posibilitatea de a acorda burse studentilor cu domiciliul in mediul rural care urmeaza cursurile unor institutii de invatamant superior acreditate si care se obliga ca dupa absolvirea studiilor universitare sa profeseze in invatamantul din mediul rural o perioada cel putin egala cu perioada pentru care au primit bursa. Daca in anul 2008 existau la nivel national 454 de beneficiari ai acestui tip de bursa, in prezent nu mai exista niciunul. Consideram ca un astfel de program ar putea contribui la cresterea calitatii invatamantului preuniversitar din mediul rural, astfel ca acest sistem de burse ar trebui regandit si mai bine finantat, pentru a deveni atractiv pentru studenti si pentru a-i incuraja pe acestia sa contribuie la dezvoltarea comunitatilor defavorizate din Romania.

Educatia este un drept fundamental al oricarui cetatean si ar trebui sa fie tratata in mod real ca o prioritate nationala, iar tinerii proveniti din medii defavorizate ar trebui sprijiniti suplimentar pentru a parcurge programe de studii universitare, in vederea asigurarii unui sistem de invatamant echitabil si accesibil tuturor. Prin implementarea acestor masuri de catre Guvernului Romaniei tinerii dezavantajati social ar avea sansa sa beneficieze de educatia pe care o merita si sa isi construiasca viitoare cariere de succes, contribuind, inevitabil, la dezvoltarea societatii romanesti.

„Desi Romania ar trebui sa se preocupe de cresterea numarului de studenti si, apoi de absolventi de studii superioare, cifrele ultimilor ani ne demonstreaza ca ne indreptam in directia opusa. Este arhi-demonstrat la nivel mondial ca cu cat un popor este mai educat, cu atat intreaga societate are de castigat, si la nivel individual, si la nivel colectiv. Astfel, consideram ca Romania ar trebui sa faca pasi seriosi in a creste numarul de ani de studiu ai fiecarui cetatean, combatand energic abandonul scolar de la orice nivel. Evident, acest lucru nu poate fi realizat fara o serie de masuri care sa asigure un invatamant universitar accesibil tuturor categoriilor sociale. N-as vrea sa cred ca acest guvern considera ca tinerii saraci sau care au avut o viata mai grea nu merita sa devina studenti si sa finalizeze un program de studii universitar, desi cam asta reiese citind planul national anti-saracie. Tocmai de aceea, ANOSR propune o serie de 5 masuri care, daca ar fi implementate corespunzator, ar rezolva o parte importanta din problemele sistemului educational romanesc.” – Vlad D. Chereches, presedinte ANOSR


Autor: Gavrila Cristina
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

x


Intrebare antispam: 3 + 4 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Va oferim GRATUIT Capcanele Gramaticii. Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Ce sa inveti? Cum sa inveti? Cand sa inveti? Modele si Exemple.
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
 
Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit si fii informat!

Alte stiri

eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Iti oferim Capcanele Gramaticii. 
Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau.
Citeste GRATUIT toate informatiile despre
CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi
din invatamantul primar, gimnazial si liceal.
 
Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
 
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!