Scopul activitatilor extrascolare este dezvoltarea unor aptitudini speciale, antrenarea elevilor in activitati cat mai variate si bogate in continut, cultivarea interesului pentru activitati socio-culturale, facilitarea integrarii in mediul scolar, oferirea de suport pentru reusita scolara in ansamblul ei, fructificarea talentelor personale si corelarea aptitudinilor cu atitudinile caracteriale.
Jocurile, sportul, activitatile culturale si orice alte preocupari ale copiilor in timpul liber au un rol important in cresterea si dezvoltarea lor si au un loc bine stabilit in formarea personalitatii lor.
Activitatile extracurriculare contribuie de asemenea la gandirea si completarea procesului de invatare, la dezvoltarea inclinatiilor si aptitudinilor elevilor, la organizarea rationala si placuta a timpului lor liber.
Psihologii ii incurajeaza pe parinti sa le arate copiilor toate activitatile pe care le-ar putea practica: uitatul la televizor, jocurile pe calculator, plimbarile in parc, urcatul pe munte, pictatul pe sticla, desenatul, cantatul la diferite instrumente, participarea la piese de teatru. Astfel, micutii isi pot dezvolta propriile hobby-uri si isi pot alege singuri activitatile extrascolare pe care isi doresc sa le practice.
Educatia prin activitatile extracurriculare urmareste identificarea si cultivarea corespondentei optime dintre aptitudini, talente, cultivarea unui stil de viata civilizat, precum si stimularea comportamentului creativ in diferite domenii. Aceste preocupari suplimentare ofera copilului posibilitatea de a se misca, de a interactiona, de a se relaxa, de a se exprima liber, de a descoperi lucruri noi, de a experimenta.