Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Presedintele Iohannis solicita modificarea Legii Educatiei Nationale

de Banu Alexandra la 23 Dec. 2015
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Presedintele Iohannis solicita modificarea Legii Educatiei Nationale Presedintele Klaus Iohannis a trimis spre reexaminare un articol din Legea Educatiei Nationale:

Legea pentru modificarea art. 133 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, in forma transmisa la promulgare, completeaza regimul juridic al departamentului stabilind ca acesta este unitatea academica functionala, ce asigura producerea, transmiterea si valorificarea cunoasterii in unul sau mai multe domenii de specialitate prin programe de studii si de cercetare. Astfel, legea prevede ca departamentul va putea functiona ca entitate distincta cu sau fara buget de venituri si cheltuieli, cu statut si regulament propriu, aprobate prin hotarare a Senatului universitar. Totodata, in cadrul departamentului se pot organiza si gestiona programe de studii de licenta, master sau doctorat in conditiile de acreditare prevazute de lege.

Acest nou statut juridic pe care departamentele il dobandesc se impune a fi insa reanalizat din perspectiva consecintelor pe care le genereaza in planul asigurarii calitatii actului educational, a corelarii cu dispozitiile Legii educatiei nationale nr. 1/2011, precum si a efectelor pe care noua reglementare le-ar putea produce ca urmare a intrarii sale in vigoare in cursul anului universitar 2015-2016.

Art. 132 alin. (1) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011 prevede ca facultatea este unitatea functionala ce elaboreaza si gestioneaza programele de studii. Or, potrivit dispozitiilor art.133 alin. (1) coroborate cu cele ale alin. (4) din legea transmisa la promulgare, departamentului i se confera posibilitatea de a organiza si gestiona programe de studii de licenta, master sau doctorat in conditiile de acreditare prevazute de lege. Altfel spus, prin efectul legii transmise la promulgare, departamentele dobandesc atributii echivalente cu cele ale facultatilor in ceea ce priveste gestionarea programelor de studii universitare, fara a fi insa obligate sa parcurga aceeasi procedura de infiintare. In plus, consiliile facultatilor ar putea fi excluse din procesul decizional de infiintare a unui program de studiu de licenta, masterat sau doctorat, in cazul in care un astfel de program este initiat de catre consiliul departamentului. O asemenea suprapunere de ordin functional si structural este de natura sa genereze confuzii si inconsecventa la nivel decizional si managerial, cu grave consecinte asupra activitatii institutiilor de invatamant superior.

Aceasta suprapunere de atributii poate conduce si la eludarea dispozitiilor Legii educatiei nationale nr.1/2011 referitoare la mecanismele de verificare si control aplicabile institutiilor de invatamant superior. In acest sens, consideram ca simpla trimitere in continutul normativ al art. 133 alin. (4) la conditiile de acreditare prevazute de lege nu numai ca este insuficienta, dar poate lipsi de aplicabilitate capitole intregi din Legea nr.1/2011 in ceea ce priveste mecanismele de asigurare a calitatii actului educational unui intreg ciclu de studii. Astfel, Sectiunea a 12-a din Capitolul III al Legii educatiei nationale nr. 1/2011, respectiv art.158-170, reglementeaza, distinct si in detaliu, studiile universitare de doctorat, precum si procedura de evaluare a scolilor doctorale. Potrivit acestor norme, programele de studii universitare de doctorat se organizeaza in scoli doctorale acreditate sau autorizate provizoriu. Fiecare scoala doctorala este evaluata individual, pentru fiecare domeniu in parte. Evaluarea se face pe baza performantei si a capacitatii institutionale a institutiei organizatoare de studii universitare de doctorat, din care face parte scoala doctorala, iar sistemul de criterii si metodologia de evaluare se stabilesc prin ordin al ministrului educatiei, pe baza propunerilor comune ale institutiilor abilitate, fiecare scoala doctorala fiind evaluata din 5 in 5 ani. Or, inexistenta unor norme exprese in continutul legii transmise la promulgare poate conduce la concluzia ca toate aceste prevederi privind asigurarea calitatii unui intreg ciclu de studii nu sunt, in mod obligatoriu, aplicabile si departamentelor ca unitati organizatoare de studii de doctorat.

Dispozitiile nou introduse la art. 133 alin. (3) teza a II-a din legea transmisa la promulgare instituie posibilitatea ca departamentul sa functioneze ca entitate distincta, cu buget propriu de venituri si cheltuieli. Ca urmare a legiferarii acestei posibilitatii si in absenta reglementarii unor mecanisme explicite de verificare si control a directorului de departament, consideram ca se creeaza premisele incalcarii prevederilor art. 124 din Legea nr. 1/2011 referitoare la raspunderea publica a institutiilor de invatamant superior.

Legea pentru modificarea art. 133 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011 atrage dupa sine modificari semnificative referitoare la cadrul normativ privind autorizarea, acreditarea si asigurarea calitatii institutiilor de invatamant superior si a structurilor acestora, precum si a programelor de studii organizate la nivel national si la nivelul universitatilor. Din aceasta perspectiva, apreciem ca lipsa unui termen de la care ar urma sa intre in vigoare aceste prevederi poate genera confuzie in sistemul de invatamant si poate permite, pe fondul unui vid de reglementare, derapaje importante in gestionarea resursei umane, financiare, a calitatii actului educational, precum si a interesului educational al studentilor. In acest context, apreciem ca ar fi fost oportun ca legea sa contina ca reper inceperea unui an universitar.
Culegere de exercitii rezolvate la matematica
Culegere de exercitii rezolvate la matematica
Vezi detalii
Culegere de exercitii rezolvate la limba romana
Culegere de exercitii rezolvate la limba romana
Vezi detalii
Culegere pentru invatarea limbii engleze
Culegere pentru invatarea limbii engleze
Vezi detalii


Fata de argumentele expuse mai sus si avand in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicitam reexaminarea Legii pentru modificarea art. 133 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011.
Autor: Banu Alexandra
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 2 voturi

x


Intrebare antispam: 4 + 2 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Va oferim GRATUIT Capcanele Gramaticii. Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Ce sa inveti? Cum sa inveti? Cand sa inveti? Modele si Exemple.
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
 
Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit si fii informat!

Alte stiri

eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Iti oferim Capcanele Gramaticii. 
Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau.
Citeste GRATUIT toate informatiile despre
CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi
din invatamantul primar, gimnazial si liceal.
 
Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
 
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!