Codului de etica pentru invatamantul preuniversitar, aflat in curs de finalizare la Ministerul Educatiei, arata ca profesorii care ocupa functii de conducere, de indrumare si de control sau care sunt membri in structuri de conducere trebuie sa respecte criteriile unui management eficient al resurselor, sa promoveze standardele profesionale si morale specifice si sa aplice cu obiectivitate reglementarile legale si normele etice.
De asemenea, profesorii cu functii de conducere sau care fac parte din structuri de acest fel trebuie sa evalueze corect, conform prevederilor din fisa postului, dar si sa selecteze personalul didactic si personalul didactic auxiliar de calitate, conform legislatiei in vigoare.
Prin Codul de etica sunt interzise constrangerile ilegale din perspectiva functiei detinute, abuzul in exercitarea autoritatii, dar si hartuirea personalului didactic, indiferent de statutul si functia persoanei care exercita astfel de presiuni.
Codul de etica mai prevede ca profesorii cu functii de conducere vor exercita atributiile ierarhic-superioare din perspectiva exclusiva a evaluarii, controlului, indrumarii si consilierii manageriale corecte si obiective.
Proiectul interzice cadrelor didactice cu functii de conducere activitatile de comert in unitatea scolara in lipsa unui contract prealabil, aprobat de catre Consiliul de Administratie al unitatii scolare.
Personalul din sistemul de invatamant preuniversitar de stat, particular si confesional, responsabil cu instruirea si educatia, in mod particular cadrele didactice, trebuie sa isi desfasoare activitatea profesionala in conformitate cu urmatoarele valori si principii: impartialitate, independenta si obiectivitate; responsabilitate morala, sociala si profesionala; integritate morala si profesionala; confidentialitate; activitate in interesul public; respectarea si promovarea interesului superior al copilului; respectarea legislatiei generale si a celei specifice domeniului; respectarea autonomiei personale; onestitate si corectitudine intelectuala; respect si toleranta; autoexigenta in exercitarea profesiei; interes si responsabilitate in raport cu propria formare profesionala; implicarea in democratizarea societatii, in cresterea calitatii activitatii didactice si a prestigiului unitatii/institutiei de invatamant preuniversitar, precum si a specialitatii/domeniului in care lucreaza; respingerea conduitelor didactice inadecvate.