Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Oana Moraru, despre sistemul educational: "Ne aparam unul altuia nepasarea, nerelevanta"

de Gavrila Cristina la 18 Sep. 2019
5 comentarii

Oana Moraru, despre sistemul educational: "Ne aparam unul altuia nepasarea, nerelevanta"18Sep.2019

Inceput de an scolar nou, probleme vechi in sistemul educational romanesc. Oana Moraru, consilier educational si fondatoarea unei scoli private, vorbeste despre o parte dintre acestea.

Iata cum arata sistemul de invatamant, radiografiat de Oana Moraru:
 
 
"Stiu ca suntem toti la treaba in clase si ca, intr-o masura sau alta, toti muncim, tragem, obosim.
 
Rareori insa - intr-un sistem nemonitorizat si necontrolat de functii de feed-back - munca asta la clasa are si caracter trasformational, cuantificabil. Nu stim ce progrese fac in scoli copiii nostri. Cat progres se datoreaza cresterii si dezvoltarii naturale? Cat progres vine odata cu programul educational al scolii? Cata crestere din mediile informale, online sau academice platite, prin meditatii acasa?
 
Din ce vad eu, este asa:
 
1. Copiii care intra in gradinite si clase primare cu probleme de atentie, vocabular sarac, coordonare motrica fina si grosiera slabe, logica dezorganizata, ies din scoli si gradinite tot cu probleme de atentie, tot cu decalaje in limbaj, cu stangacii motrice, cu pasi logici incipienti in gandire.
 
Ce intra slab iese slab. Ce intra de top iese de top. Ce intra cu mari dificultati iese si mai etichetat, invinovatit, rusinat. Cu ceva exceptii si pedagogi cu har care nu au insa impact generalizat pe media copiilor dintr-o comunitate sau alta. Si nici putere de a-si propaga bunele practici catre ceilalti profesori.
 
2. Copiii care intra la gimnaziu cu probleme de scriere corecta ajung sa termine bacalaureatul tot cu probleme de scriere. Cei care citesc mecanic dupa ciclul primar nu mai sunt niciodata invatati sa lucreze cu textul. Rareori profesorul de fizica, istorie, geografie stimuleaza constient abilitatea copiilor de a extrage si folosi informatie dintr-un text. De obicei, predarea e asociata cu furnizarea de planuri sau scheme de lectie, in cel mai fericit caz.
 
La clasele a VII-a si a VIII-a profesorul de romana are de alcatuit comentarii pe marginea textelor literare cu elevi care nu au fost nicand ghidati programatic in trecerea de la gandirea concreta la cea metaforica, sugestiva, abstracta. Toata lumea se asteapta ca acest salt sa ramana in responsabilitatea copilului si este adesea confundat cu vointa lui sau constiinciozitatea personala. De aceea se adopta invatarea unor schelete de comentarii -standard, unde copiii inlocuiesc mecanic idei preformulate de profesor.
 
La matematica se trage pentru examen. Foarte putin pe ceea ce produce elasticitate, decizie, analiza si strategie in gandire. Se dau la Capacitate subiecte din ce in ce mai simple nu pentru ca am ajuns prosti cu totii, ci pentru ca nu ai pe ce construi din spate. Doar mimetic. Copiii vin din clasele din urma cu decalaje deja cronicizate.
 
3. La licee, copiii buni sunt separati de ceilalti printr-un sistem national transparent de segregare intelectuala. Anturajele bune de elevi supravietuiesc pe elitism social si unul profesional - mai rar in clase si cel mai mult in case, la meditatii. Cei mai multi copii buni abia asteapta sa termine liceul inca de la clasa a IX-a. Ei se prind cel mai repede de calitatea oamenilor din clasa, nu mai au asteptari - exact la varsta cand o lauda sau un triumf academic cat de mic face ar putea face minuni pentru traseul lor profesional inca neales. Majoritatea tinerilor termina clasa a XII-a fara sa stie ce le aduce placere, ce chemare au, ce facultate pot alege - alta decat cea trasata de ambitiile parentale si de santajele de tipul "am bagat atati bani in tine... "
 
Cei aruncati la licee slabe sunt facuti "golani" si "curve" de chiar profesorii lor de clasa, uneori. Asta am auzit-o ieri de la un director de liceu care imi e prieten. Nimeni nu mai spera mare lucru pentru ei, dar nimeni nu isi asuma ca, de fapt, inca din gradinite, copiii astia au fost tarati orbeste prin 8-10 clase, fara interventii transformatoare de niciun fel.
 
Sigur, mai sunt si familiile - neimplicate, needucate, neatente, obosite, agitate etc. Nu avem voie sa dam vina pe ele. Sistemele educationale se creeaza pornind de la realitatea imediata, pe masura ei si in intampinarea ei; exact ca planul unei lectii - care trebuie sa porneasca exact de la cine e in clasa, nu de la ce scrie in Programa ca ar trebui sa fie in clasa. Parintii - asa cum sunt - trebuie luati sub aripa scolii, consiliati, indrumati, responsabilizati.
 
Avem cel mai netrasformational sistem de educatie din Europa.
Avem, pe hartie, standarde de lucru si deziderate extraordinare.
Avem dezbateri, evenimente pe educatie o groaza.
Avem organisme de control, inspectori si experti cocotati piramidal pe umerii celuilalt, pana sus de tot.
 
Nu avem oameni care sa responsabilizeze alti oameni. Ne aparam unul altuia nepasarea, nerelevanta, orele de program.
 
Intre timp, da, muncim si suntem si obositi”, a scris Oana Moraru pe o retea de socializare.
 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 4.27 din 97 voturi

x

Lasa un raspuns




Comentarii [5 comentarii]Adauga comentariul tau

19Sep.2019

The Simple Boy 19 19 Sep. 2019 22:10:57

Mare dreptate are aceasta doamna.Invatamantul romānesc de stat este execrabil.La pămānt.Si am īnvățat īn īnvățămāntul de stat ,īnsă vad cum din ce in ce mai multi copii sunt chiar scārbiți de sistemul educațional din Romania.Niciun ministru nu a făcut nimic pentru Educație, de la Revoluție īncoace.
19Sep.2019

Georgian Crăciun 19 Sep. 2019 19:41:29

Nu știu cu ce este specială dna Moraru de i se promovează lozincile. Femeia nu face decāt să-și promoveze școala privată proprie și din acest motiv arată cu degetul spre școlile publice.
19Sep.2019

UGRO CAMELIA 19 Sep. 2019 17:28:53

Sunt curioasa dacă aceasta doamna a predat la vreo clasa.
18Sep.2019

Georgiana Pop 18 Sep. 2019 20:38:36

Am văzut-o pe această doamnă la o emisiune pe Digi24. Uită ca este produsul īnvățămāntului de stat. Taxa la minunata școală particulară pe care o slăveste era de doar 🤣🤣🤣6000 de euro pe an. Cred că mulți suntem șocați și ne gāndim la venitul nostru anual. E școală pentru beizadele retardate care intra boi și ies vaci! Eu cunosc o persoană care a luat 10 la examenul de titularizare și a fost refuzat de o astfel de fabrică de proști!
18Sep.2019

Anusca-Doglan Elena 18 Sep. 2019 18:43:37

Am invatat in scoala de stat si sunt foarte multumita de ce mi-au oferit dascalii mei. Fara lipsa de modestie sunt mandra de ceea ce am facut si mai fac si acum in scoala.
Prof. Anusca-Doglan Elena
Palatul Copiilor Vaslui.
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Va oferim GRATUIT Raportul Special
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Descarca GRATUIT
Raportul Special

37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Va oferim GRATUIT Raportul Special
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!