Conform unui
studiu realizat de specialisti in economie, exista trei piloni care stau in spatele unei afaceri de succes: supravietuire, profitabilitate si evolutie. Daca esti antreprenor si administrezi un IMM de cel putin un an de zile, descopera cum sa urmezi drumul succesului in afaceri prin solutii si practici pe care sa le implementezi.
1. Asigura-te ca ai un plan de business bine pus la punct
Prin realizarea unui plan de business bine pus la punct pornesti planificarea si dezvoltarea ideii de start-up pe care o ai. Este considerat un document complex sau, altfel spus, o adevarata „biblie” a afacerii. Uite ce capitole sa ai in vedere in planul de business:
- Introducere: numele afacerii, tipul si domeniul de activitate, adresa si alte informatii utile de contact;
- Sumar: descriere scurta, dar atractiva a afacerii. Va fi util in prezentari limitate, cum ar fi cele in fata investitorilor;
- Descrierea afacerii: membrii fondatori, echipa, cum ti-a venit ideea, detalierea produselor/serviciilor, resursele necesare dezvoltarii etc.;
- Analiza pietei: cifre si statistici referitoare la nevoi, competitie, tendinte;
- Strategii: subcapitole detaliate cu planurile de productie/operatiuni, vanzari, marketing, organizationale, financiare;
- Riscuri si previziuni: intr-o afacere trebuie sa existe si un plan „B”, cu actiuni in ceea ce priveste anumite riscuri posibile si previziuni financiare.
Un plan de business se realizeaza inca de la inceputul start-upului si este valabil atat timp cat afacerea ta este activa.
2. Investeste inteligent in instrumente de marketing
Intr-o piata concurentiala acerba, marketingul online si offline este vital. Fara un plan de marketing, prin care sa urmezi cei 4P - Produs, Promovare, Pret si Plasament -, este dificil sa te faci cunoscut si sa obtii profitul asteptat.
Ca solutie de finantare IFN,
creditul pentru IMM te poate ajuta sa investesti rapid in instrumente de marketing precum un sistem avansat de management relatii cu clienti (CRM), un software de e-mail sau o aplicatie de analiza activitate online.
Avantajele principale sunt:
- Obtinerea unui credit rapid, de pana la 60.000 RON, pentru nevoile afacerii tale;
- Eliminarea timpului pierdut cu drumuri si vizite la banci, cu un proces desfasurat exclusiv online - fara a fi nevoie de un consultant;
- Putine documente financiare sau justificative: extras de cont pe ultimele 30 de zile si ultima balanta contabila disponibila.
3. Tine legatura constant cu baza ta de clienti
Baza de clienti deja construita este uneori mai importanta decat gasirea unor noi potentiali clienti. Pe langa faptul ca ai depus eforturi si resurse sa ii atragi, clientii care au interactionat cu afacerea ta se asteapta sa le oferi beneficii si motive pentru care sa apeleze la tine.
Gandeste-te la programe de fidelizare. De exemplu, le poti trimite newslettere personalizate cu oferte speciale, invita-i la prezentari de noi produse sau servicii, realizeaza webinarii gratuite de know-how in domeniu etc. In aceste moduri vei reusi sa ii tii aproape de businessul tau.
4. Analizeaza-ti atent competitia
Punctele tari si slabe ale competitiei te vor ajuta sa-ti pregatesti o strategie eficienta prin care sa atragi constant clienti. Prin urmare, descopera si stabileste cine sunt competitorii tai care ofera produse sau servicii similare cu ale businessului pe care il conduci. Ai in vedere toti competitorii din nisa in care activezi, nu numai cei mai bine pozitionati. Apoi:
- Studiaza activitatea din mediul online. Exista tool-uri online pentru a vedea ce trafic genereaza, de unde le vin vizitatorii, ce linkuri de notorietate detin, care sunt cuvintele cheie principale, care este tipologia clientilor etc.;
- Fii client-spion si comanda un produs sau serviciu. Acorda atentie detaliilor precum rapiditatea livrarii sau contactarii telefonice, modul de ambalare si prezentare, nivelul de calitate si satisfactie;
- Realizeaza sondaje de opinie in randul clientilor care au cumparat de la competitie si vezi care sunt nevoile sau nemultumirile lor.
Tehnicile prezentate iti vor oferi multe date pe care sa le analizezi. De exemplu, realizeaza o comparatie SWOT pentru a vedea mai bine pozitia ta in piata si ce imbunatatiri poti aduce in comparatie cu competitorii tai.
In concluzie, planul de business, investitia in marketing, fidelizarea clientilor si o analiza atenta a competitiei iti vor fi utile pentru dezvoltarea start-upului si transformarea lui intr-un business de succes.
Sursa foto: shutterstock.com