Ministrul Educatiei a participat luni, la Alba Iulia, la o ceremonie de semnare a contractului pentru constructia unui campus de invatamant dual. Acolo, Deca a spus ca raportul expertilor OCDE semnaleaza ca, "intr-adevar, salarizarea ar trebui legata de standarde de performanta in cariera didactica, care sa fie legata inclusiv de progresul in cariera".
"Avem discutii si pe regandirea gradatiei de merit si pe regandirea treptelor de salarizare. Acum avem un raport tehnic si urmeaza sa adancim discutia tehnica, mai ales ca noi avem intr-un proiect european un profil al cadrului didactic; el trebuie detaliat pe tipologii, pentru ca una sunt profesorii care se concentreaza pe mentorat pentru viitori profesori, alta cand merg pe o cariera de management, deci trebuie sa detaliem standardele pentru fiecare tipologie. Expertii OCDE ne spun ca este nevoie de foarte multe date, pentru ca a masura performanta in zona didactica nu e deloc simplu si vedem asta din exemplul altor tari care au criterii multifactoriale. Nu este simplu, nu se poate face peste noapte, pentru ca ne dorim ca salarizarea sa fie una echitabila", a declarat Ligia Deca, la Alba Iulia.
Discutiile despre salarizarea profesorilor pe baza de performanta au ajuns si pe masa Guvernului, iar premierul Marcel Ciolacu i-a cerut Ligiei Deca sa preia propunerile OCDE privind acest subiect si sa le discute "rapid" cu sindicatele.
„Sa preluati propunerile OCDE privind salarizarea pe baza de performanta in invatamant si sa le discutati rapid cu sindicatele. Ca sa aderam la OCDE, obiectiv strategic al Romaniei, trebuie sa indeplinim aceasta cerinta legitima. Si stiu ca toti parintii elevilor din Romania au aceeasi asteptare de la sistemul de invatamant!”, a declarat Marcel Ciolacu, joi, in sedinta de Guvern.
In
Raportul „Reforma invatamantului preuniversitar in Romania: consolidarea sistemelor de guvernanta, de evaluare si de sprijin”, publicat saptamana trecuta, OCDE arata ca a identificat deja probleme legate de sistemul de remunerare pe baza de merit din Romania. In timp ce sistemele de invatamant din tarile OCDE ofera uneori o componenta salariala variabila (de exemplu, o prima de sfarsit de an sau o treapta salariala suplimentara) pe baza performantelor cadrelor didactice sau a altor factori, aceste recompense sunt rareori alocate ca un procent semnificativ din salariul de baza, asa cum este cazul in Romania.