Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Studentii solicita Senatului Romaniei sa nu protejeze plagiatorii

de portalInvatamant.ro la 13 Oct. 2016
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Studentii solicita Senatului Romaniei sa nu protejeze plagiatorii Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania (ANOSR) solicita Senatului Romaniei sa nu voteze Legea privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului Romaniei nr. 4/2016 in forma adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 12 septembrie 2016, respectiv de Comisia pentru Invatamant, Stiinta, Tineret si Sport a Senatului Romaniei, in sedinta din 5 octombrie 2016.

"Consideram ca, pentru o mai buna functionare a sistemului scolilor doctorale, Parlamentul Romaniei trebuie sa tina cont de aspectele semnalate de ANOSR in analiza Universitatile „copy-paste”: fenomenul plagiatului si impostura academica in invatamantul superior romanesc – perspectiva studentilor – versiunea a 2-a, revizuita, completata si adaugita la data de 6 iunie 2016, precum si de cele semnalate de Administratia Prezidentiala in Cererea de reexaminare formulata si sa modifice aceasta lege in acest sens. O adoptare a legii in actuala forma nu va ajuta la curatarea sistemului de invatamant superior romanesc, ci va favoriza impostorii si plagiatorii, ducand la destabilizarea serioasa a educatiei din Romania", arata ANOSR intr-un comunicat de presa.

Ordonanta de Urgenta a Guvernului Romaniei nr. 4/2016 a avut ca scop modificarea Legii Educatiei Nationale nr. 1/2011, in contextul celebrelor cazuri de teze de doctorat plagiate semnalate de opinia publica, in asa fel incat sa creeze un mecanism functional prin care aceste situatii sa fie analizate si sanctionate. Astfel, printre altele, prin acest act normativ a fost introdusa o prevedere prin care „diploma de doctor inceteaza sa mai produca efecte juridice din momentul comunicarii dispozitiei de retragere a titlului”, iar Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU) a primit prerogativele de analiza a acestor situatii, in dauna Consiliului National de Etica a Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii (CNECSDTI).

Ajunsa in Parlamentul Romaniei pentru adoptare, prezenta ordonanta de urgenta a fost dezbatuta si modificata in mare viteza, contrar practicii cu care a tratat acelasi organism legislativ alte ordonante celebre care au modificat semnificativ Legea Educatiei Nationale in acest mandat. Senatul Romaniei, camera decizionala in domeniul educatiei, a depasit termenul de adoptare a unor ordonante de urgenta cu un numar halucinant de zile, toate aceste documente fiind blocate la Comisia pentru Invatamant, Stiinta, Tineret si Sport a Senatului Romaniei:

- Ordonanta de Urgenta a Guvernului Romaniei nr. 92/2012 - termenul de adoptare in Comisia pentru Invatamant, Stiinta, Tineret si Sport a Senatului Romaniei (21.05.2013) a fost depasit in prezent cu 1392 zile;

- Ordonanta de Urgenta a Guvernului Romaniei nr. 117/2013 - termenul de adoptare in Comisia pentru Invatamant, Stiinta, Tineret si Sport a Senatului Romaniei (12.03.2014) a fost depasit in prezent cu 1022 zile;

- Ordonanta de Urgenta a Guvernului Romaniei nr. 49/2014 - termenul de adoptare in Comisia pentru Invatamant, Stiinta, Tineret si Sport a Senatului Romaniei (26.01.2015) a fost depasit in prezent cu 833 zile (caz in care si Camera Deputatilor a depasit termenul de adoptare cu 52 de zile);

- Ordonanta de Urgenta a Guvernului Romaniei nr. 94/2014 - termenul de adoptare in Comisia pentru Invatamant, Stiinta, Tineret si Sport a Senatului Romaniei (24.03.2015) a fost depasit in prezent cu 593 zile.
Culegere de exercitii rezolvate la matematica
Culegere de exercitii rezolvate la matematica
Vezi detalii
Fise de lucru pentru invatarea limbii germane
Fise de lucru pentru invatarea limbii germane
Vezi detalii
Culegerea de teste pentru Evaluarea Nationala clasa a VI-a
Culegerea de teste pentru Evaluarea Nationala clasa a VI-a
Vezi detalii


Toate aceste acte normative mentionate mai sus au fost adoptate abuziv de Guvernele Romaniei, fara a-si justifica urgenta, si au fost foarte contestate la momentul respectiv de actori importanti ai opiniei publice si ai sistemului educational romanesc, inclusiv de catre ANOSR, astfel ca Parlamentul Romaniei, dincolo de obligatia constitutionala de a le supune votului, avea inclusiv obligatia morala de a clarifica prevederile lor controversate si nu de a incalca normele legale si de a le ingropa intr-un anumit sertar. In schimb, OUG nr. 4/2016, prin care s-a incercat crearea unui mecanism care sa poata solutiona si clarifica problemele de plagiat aparute in sistemul de invatamant superior, a fost pur si simplu mutilata si golita de continutul initial intr-un timp extrem de scurt, fapt ce demonstreaza clar ca Parlamentul Romaniei functioneaza cu un sistem de valori bivalent, in functie de interesele politice ale membrilor comisiilor pentru invatamant din cele doua camere.

Astfel, Proiectul de lege pentru aprobarea OUG nr. 4/2016 a fost ciuntit succesiv, de doua ori, atat in Camera Deputatilor, cat si in Senatul Romaniei, fiind denaturate complet prevederile initiale. Daca in Comisia de resort a Camerei Deputatilor, organismele nationale de verificare si control in domeniul studiilor doctorale, precum CNATDCU sau CNECSDTI, au fost golite de atributii, in Comisia pentru invatamant, stiinta, tineret si sport a Senatului Romaniei au fost introduse, printre altele, prevederi precum: reglementarea infiintarii unui organism lipsit de forma si continut, Colegiul National al Institutiilor Organizatoare de Studii Universitare de Doctorat; eliminarea obligativitatii sustinerii tezelor de doctorat in mod public; acordarea abilitarii conducatorilor de doctorat doar printr-o hotarare de Senat universitar (in prezent abilitarea fiind acordata la nivel national, de CNATDCU); retragerea titlului de doctor tot doar de catre Senatul universitar; restrangerea sanctiunilor pe care MENCS le poate acorda scolilor doctorale (ministerul nemaiavand dreptul sa retraga titluri de doctor sau de conducator de doctorat). Practic, responsabilitatea principala pentru solutionarea situatiilor suspecte de frauda academica revine acelorasi institutii de invatamant superior care au permis derapajele, renuntandu-se la mecanismele nationale de control, precum CNATDCU.

In urma reactiilor publice vehemente impotriva actiunilor Parlamentului Romaniei, Administratia Prezidentiala a solicitat reexaminarea legii privind adoptarea OUG nr. 4/2016. Aceasta cererea, desi ampla si bine argumentata, a fost ignorata cu desavarsire de catre Camera Deputatilor si de catre Comisia pentru invatamant, stiinta, tineret si sport a Senatului Romaniei, aceste organisme neefectuand nicio modificare asupra proiectului de lege adoptat initial de parlament, desi, intre timp, ordonanta de urgenta producand efecte, s-a dovedit ca CNATDCU este un organism functional care poate solutiona cu responsabilitate suspiciunile de plagiat aparute in sistem.

Asadar, solicitam imperios Senatului Romaniei sa actioneze responsabil si sa nu adopte acest proiect de lege in forma actuala. Consideram ca majoritatea institutiilor de invatamant superior din Romania nu sunt pregatite la ora actuala sa solutioneze singure, responsabil, situatiile de frauda academica, astfel ca e necesar ca CNATDCU sa fie lasat sa-si desfasoare in continuare activitatea.

"E necesar ca toate cazurile de plagiat si impostura academica, ce dauneaza atat de mult sistemului educational romanesc, sa fie descoperite si aspru sanctionate in cel mai scurt timp. Trebuie sa curatam cat mai repede invatamantul din Romania, pentru a-i putea construi viitorul pe o baza sanatoasa. Din pacate, anumite universitati inca nu si-au inteles foarte bine responsabilitatea publica de care trebuie sa dea dovada, astfel ca nu putem avea incredere ca singure vor avea maturitatea de a-si asuma greselile din trecut si de a le sanctiona. Avem nevoie in continuare de organisme nationale independente de control.

CNATDCU a demonstrat ca poate face acest lucru, avand in prezent un mecanism de lucru functional, astfel ca trebuie lasat sa-si faca treaba. Suntem foarte ingrijorati de atitudinea cu care deputatii si senatorii din comisia pentru invatamant au tratat acest subiect, aratandu-se total dezinteresati sa contribuie la curatarea sistemului educational romanesc. Dupa ce intreg mandatul au demonstrat ca au fost preocupati doar de interese de grup, partinice, senatorii romani au sansa sa ia, macar acum, la final de mandat, o decizie in interesul sistemului de educatie, votand Legea privind adoptarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului Romaniei nr. 4/2016 intr-o alta forma decat cea propusa de comisia pentru invatamant, tinand cont de observatiile primite din societate", subliniaza  Vlad D. Chereches, presedinte ANOSR

 
Autor: portalInvatamant.ro
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

x


Intrebare antispam: 5 + 3 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Va oferim GRATUIT Capcanele Gramaticii. Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Ce sa inveti? Cum sa inveti? Cand sa inveti? Modele si Exemple.
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
 
Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit si fii informat!

Alte stiri

eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Iti oferim Capcanele Gramaticii. 
Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau.
Citeste GRATUIT toate informatiile despre
CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi
din invatamantul primar, gimnazial si liceal.
 
Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
 
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!