Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Ce trebuie sa stie parintii daca au un copil cu autism

de Ion Andreea la 11 Mai. 2016
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ce trebuie sa stie parintii daca au un copil cu autism Joaca copiilor cu autism este deseori numita a€˛nepotrivitaa€¯ pentru ca este diferita fata de joaca copiilor tipici. Ei nu se implica in jocuri simbolice, fac o fixatie asupra unei anumite jucarii sau doar asupra unei anumite parti dintr-o jucarie si, de cele mai multe ori, se joaca cu obiecte care nu sunt neaparat jucarii (vase de bucatarie, sticle etc). Din exterior putem considera ca acest lucru nu reprezinta neaparat o problema. Si atunci, cand si cum ar trebui sa intervenim in joaca lui?

Care este roulul jocului?

Joaca pentru un copil cu autism nu trebuie sa fie diferita fata de joaca unui copil tipic. Si el invata, exploreaza mediul din jurul lui, testeaza si se distreaza, doar ca o face intr-o maniera proprie. Pentru un copil tipic, invartitul rotilor la o masina (ore intregi) poate sa fie o activitate foarte plictisitoare, in timp ce pentru un copil cu autism este de-a dreptul interesanta. Curentii de aer sau particulele de praf dintr-o raza de soare pot fi fascinante pentru el si pot reprezenta bucuria lui in explorarea mediului inconjurator. In acest moment putem interveni si il putem ajuta sa-si redirectioneze atentia catre un joc tipic, menit sa-i aduca tot atata bucurie si stimulare.

Cum invatam sa ne jucam?

Ca si limbajul, joaca reprezinta o abilitate care se dezvolta in mai multe etape:

Joaca senzoriala
La inceput, copiii experimenteaza obiectele cu ajutorul simturilor – le fixeaza cu privirea, le iau in mana, le gusta si le miros, le lovesc de alte suprafete pentru a face zgomot. Acest lucru nu se aplica doar in cazul jucariilor, ei „experimenteza” degete, par, animale sau alimente care pot fi la fel de fascinante, daca nu chiar mai interesante, decat jucariile. Toate aceste elemente fac parte din activitatile de joaca de la inceputul dezvoltarii copilului.

Joaca prin explorare
In urmatoarea etapa copilul va invata functiile si rolul obiectelor. Un ciocan poate fi folosit atat in cazul in care vrem sa batem cuie, dar si cand vrem sa demolam un zid din cuburi, de exemplu. Folosirea obiectelor intr-o maniera ciudata se considera a fi tot joaca prin explorare – se descopera si se aplica functia lor.
Culegere de exercitii rezolvate la limba romana
Culegere de exercitii rezolvate la limba romana
Vezi detalii
Capcanele GRAMATICII si LITERATURII Romane
Capcanele GRAMATICII si LITERATURII Romane
Vezi detalii
Culegerea de teste pentru Evaluarea Nationala clasa a VI-a
Culegerea de teste pentru Evaluarea Nationala clasa a VI-a
Vezi detalii


Jocul simbolic
Aceast tip de joc este cel mai dificil pentru un copil cu autism din moment ce se considera ca ei nu pot sa „se prefaca”. Dar aceasta etapa nu se refera doar la jocul simbolic, este etapa in care poate sa-si dea seama ca un obiect poate avea mai multe functii (o perie de par poate fi folosita si ca microfon, o rigla poate sa fie si catapulta).

Cum ajutam un copil cu autism sa se joace?

Carmen Hotar, Psiholog Clinician Specialist, presedintele Asociatei pentru Recuperarea si Integrarea copiilor cu Autism A.R.IC.A. :“Ca si stadiul de ecolalie in limbaj, copiii cu autism pot sa ramana fixati la un anumit stadiu de joaca sau pot sa apara intarzieri in dezvoltarea jocului.
De exemplu, sortarea si aranjarea jucariilor reprezinta un pas normal in joaca lor iar pentru unii copii care simt nevoia sa fie totul pus in ordine, aceasta etapa in dezvoltarea jocului poate fi foarte placuta si satisfacatoare. Acest lucru rezulta din comportamentul stereotip precum alinierea masinutelor (in mod normal, copilul tipic o plimba pe covor). Aceasta aliniere este mai degraba un semn de imaturitate, decat o abilitate incorecta in joc. In concluzie: este important sa ne amintim ca o intarziere in aceasta arie de dezvoltare nu inseamna ca ei nu pot sau nu-si vor dezvolta pe viitor abilitatati de joaca mai complexe. Pur si simplu nu au ajuns la stadiul respectiv.”

Iata cateva sfaturi:

Alaturati-va copilului

Aratati-va interesul. Stati pe covor impreuna cu el si aliniati masinute (daca asta face copilul), vorbiti cu el despre ceea ce faceti in acel moment sau inventati un cantec despre acest lucru, practic redirectionand rutina lui intr-un joc functional.

Uitati tot ceea ce stiati despre jucarii

Incercati sa acceptati lucrurile pe care copilul le considera interesante. Veti incerca in zadar sa-i captati atentia si sa-l faceti sa interactioneze daca nu ii aratati ca respectati item-urile pe care el le foloseste cu placere in joaca. Cum ar putea sa se simta in siguranta si sa inceapa sa exploreze mediul din jur daca  lucrurile pe care ei le considera interesante sunt „gresite”?

Extindeti-le orizontul

Nu ii inlocuiti obiectele preferate, aratati-i noi modalitati de a se juca cu ele. Invatati-l care este functia corecta a obiectului si apoi extindeti catre alte utilizari. In cazul in care unui copil ii place sa sorteze, oferiti-i multe lucruri pe care sa le sorteze si arati-i diferite modalitati de a face acest lucru (sortare dupa marime, culoare, forma).

Copiii cu autism pot sa se joace si se joaca. Daca joaca lor este diferita de cea a copiilor tipici sau daca se joaca cu obiecte ciudate, asta nu inseamna ca sunt disfunctionali. Ca toti copiii, au nevoie de ajutor si incurajare pentru a progresa in joc si pentru a-si dezvolta mai multe abilitati.

Autor: Ion Andreea
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 3.83 din 3 voturi

x


Intrebare antispam: 2 + 2 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Va oferim GRATUIT Capcanele Gramaticii. Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Ce sa inveti? Cum sa inveti? Cand sa inveti? Modele si Exemple.
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
 
Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit si fii informat!

Alte stiri

eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Iti oferim Capcanele Gramaticii. 
Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau.
Citeste GRATUIT toate informatiile despre
CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi
din invatamantul primar, gimnazial si liceal.
 
Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
 
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!