Potrivit rezultatelor calitative ale studiului, exista multa birocratie, scolilor le lipsesc dotarile, mai ales celor din mediul rural, iar ceea ce se invata in scoala este mult prea teoretic si fara corespondenta pe piata muncii.
Nemultumirile intervievatilor fac referire si la calitatea ministrilor educatiei, la caracterul invechit al sistemului de invatamant (existenta inspectoratelor scolare, plafonarea unor profesori etc), dar si la probleme de comunicare dintre profesori si parinti.
Parintii intervievati reclama materia incarcata si volumul temelor pe care trebuie sa le rezolve copii, astfel ca acestora din urma nu le mai ramane suficient timp pentru joaca sau activitati extrascolare.
Conform sondajului, elevii din Romania sunt perceputi de catre profesorii intervievati ca fiind dezinteresati, dezorientati, oportunisti, stresati, mai pragmatici decat alte generatii, cu capacitate de concentrare scazuta, proactivi. Profesorii sunt caracterizati de catre parinti ca fiind implicati, devotati, insa unii dintre ei sunt prezentati in termeni putin favorabili, dascalii fiind criticati pentru dezinteresul fata de actul educational, iar metodele lor de predare sunt descrise ca fiind neatractive pentru elevi.
Potrivit studiului, responsabilitatea pentru starea actuala a invatamantului romanesc apartine: institutiilor, ministerului, inspectoratelor scolare, mass-media, societatii, programei scolare, dar si profesorilor si elevilor.
Respondentii recomanda mentinerea unui echilibru intre metodele clasice si cele moderne, astfel incat sa nu mai existe diferente majore intre scoli, dat fiind faptul ca nu toate beneficiaza de progresul tehnologic. Totodata, se recomanda ca, inainte de a se trece la adoptarea de noi tehnologii in scoli, sa se rezolve problemele de structura existente, modernizarea unor scoli, a salilor de sport, a laboratoarelor etc.
In schimb, potrivit rezultatelor cantitative ale studiului, 77% dintre respondenti au declarat ca au o parere buna si foarte buna despre scoala romaneasca, doar 18% afirmand ca au o parere proasta despre invatamantul din tara noastra. Totodata, gradul de multumire fata de scoala unde studiaza copilul este foarte ridicat: o cincime dintre respondenti - 21% - se declara foarte multumiti de unitatea de invatamant, 67% spun ca sunt multumiti, in timp ce doar 1 din 10 respondenti se declara nemultumit. Pe acest fond de multumire crescuta, indicatorul de recomandare a colii este unul ridicat, mai mult de 8 din 10 parinti declarand ca ar recomanda scoala unde invata copilul lor si altor parinti.
De asemenea, datele studiului releva faptul ca, desi rata de acces la internet la domiciliu in Romania este foarte ridicata (95% dintre participantii la studiu), rata de utilizare in scolile romanesti a noilor tehnologii dedicate procesului educational, conform datelor furnizate de catre parinti, este foarte scazuta, doar 10% dintre intervievati declarand ca in scoala in care invata copiii lor sunt utilizate manuale digitale si 15% ca sunt folosite platforme e-learning. O rata mult mai crescuta de utilizare in scoli o au computerele si internetul in general. De asemenea, 10% dintre respondenti au mentionat tableta, iar 10% au amintit cumulat: smartphone-ul, videoproiectorul sau tabla inteligenta. Doar unul din 5 respondenti crede ca ar fi bine pentru elevi ca manualele scolare sa fie in format digital, 67% dintre participantii la studiu ramanand atasati de formula manualelor in format tiparit.
Explicand diferenta dintre interpretarea calitativa si cea cantitativa datelor studiului, Iolanda Chioaru, presedinte al Asociatiei ARTE 21- Povestile lumii, a declarat ca "la cercetarea calitativa au participat cu preponderenta specialisti din domeniul educatiei". "Cercetarea cantitativa a fost facuta pe parinti. si atunci, presupun ca exista o diferenta intre opinia parintilor si opinia specialistilor din educatie", a declarat Chioaru, conform
Agerpres.
UER a prezentat joi, rezultatele cercetarii sociologice care va fundamenta propunerea de politica publica alternativa elaborata in cadrul proiectului "EDU Digital - Propunere alternativa de politica publica pentru simplificarea cadrului legislativ in educatie".
Sondajul de opinie IRES, comandat de UER, a fost realizat in noiembrie 2018, prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing), pe un esantion national cu un volum total de 604 subiecti, cu o eroare teoretica de maxim plus/minus 4%, pentru un nivel de incredere de 95%. Sondajul a vizat publicul format din parinti cu copii de varsta scolara, barbati si femei, cu toate nivelurile de studii si de pregatire profesionala.
Studiul calitativ realizat de IRES a cuprins 7 focus grupuri (4 focus grupuri au avut parinsi cu copii de varsta scolara; 3 focus grupuri au avut ca participanti profesori din invatamantul preuniversitar) distribuite in 7 orase ale Romaniei: Bucuresti, Craiova, Constanta, Cluj-Napoca, Brasov, Timisoara si Iasi. Totodata, au fost realizate 12 interviuri semi-structurate cu stakeholderi din piata manualelor (cinci reprezentanti ai editurilor, patru autori de amnuale si soft-uri educationale, un inspector, un cercetator din cadrul Institutului de stiinte ale Educatiei, un director de scoala), avand ca tema perspectiva utilizarii manualului digital si a accesului operatorilor economici pe piata manualelor.