Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Modele de Subiecte la Bacalaureat 2018, profil real

de portalInvatamant.ro la 14 Feb. 2018
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Modele de Subiecte la Bacalaureat 2018, profil real14Feb.2018

Se apropie Bacul! Va sperie aceasta afirmatie? Ei bine, este normal. Fiindca examenul nu este usor, dar niciun pas important in viata nu este simplu de facut. Asta urmeaza sa invete si copilul dvs. Stim ca ati vrea sa ii fie mai usor, dar nu se poate. Doar daca munceste va avea ceea ce isi doreste, indiferent ca este vorba despre o nota la un examen, un job bine platit sau un vis de-al lui care se implineste.

 
Totusi, daca respecta un program si invata din vreme, lucrurile pot deveni mai putin complicate.
Daca este la profil real, propuneti-i sa rezolve chiar acum subiectul de mai jos. Va vedea cum se descurca, cum sa isi organizeze timpul. 
 
Subiectul propus este pe modelul celui pe care il va avea la Bacalaureat la proba de Limba si Literatura Romana si este extras din culegerea Teste rezolvate Bacalaureat la Limba si Literatura Romana – Profil  real si uman ...click aici pentru detalii despre culegere >>
 
 
SUBIECTUL I: 
(50 de puncte)
 
Dictionar 1001 cuvinte si constructii gresite in limba romana
Dictionar 1001 cuvinte si constructii gresite in limba romana
Vezi detalii
Excel pentru elevi
Excel pentru elevi
Vezi detalii
Culegere pentru invatarea limbii engleze
Culegere pentru invatarea limbii engleze
Vezi detalii
Citeste cu atentie textul urmator: 
 
"Ole Einar Bjorndalen, legenda vie a biatlonului, a facut o cursa de exceptie pe proba de 10 kilometri sprint si a terminat primul, desi a ratat o tragere. Norvegianul Ole Einar Bjorndalen a castigat cursa d e 10 kilometri sprint la biatlon, la Jocurile Olimpice de iarna de la Soci, cu un timp de 24 de minute si 33 de secunde. Bjorndalen (40 de ani) a alunecat perfect pe zapada si s-a impus in final, desi la a doua tragere a ratat o tinta si a facut o tura de penalizare. Este a 7-a medalie de aur cucerita de Bjorndalen la Jocurile olimpice, dupa cele de la Nagano, Salt Lake City (4) si Vancouver. El are 12 medalii olimpice si 39 de medalii la Campionatele mondiale, fiind cel mai bun biatlonist din toate timpurile! 
 
Performanta remarcabila realizata si de romanul Cornel Puchianu, 24 de ani, care a terminat cursa pe pozitia a 30-a din 87 de concurenti. Rezultatul ii da dreptul sa ia startul si in cursa de pursuit 12,5 kilometri. Puchianu a facut ambele trageri perfect, nimerind toate tintele, si din pozitia culcat, si din picioare. El a venit la 1 minut si 17 secunde in spatele lui Bjorndalen! ” 
 
(Alex Stefan, Jocurile Olimpice: Legendarul Ole Einar Bjorndalen a castigat a 7-a medalie de aur la 40 de ani ! Cornel Puchianu a venit pe un remarcabil loc 30, in Adevarul.ro, 8 feb. 2014)
 
A. Scrie pe foaia de examen raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte cu privire la text: 
1. Explica, intr-un enunt, sensul expresiei "legenda vie" din text. 6 puncte
2. Indica ce tip de performanta a realizat sportivul ole Einar Bjorndalen.  6 puncte
3. Precizeaza la ce alte competitii a mai castigat medalii sportivul norvegian. 6 puncte
4. Mentioneaza cate medalii a obtinut sportivul norvegian.  6 puncte
5. Prezinta motivul pentru care sportivul roman Cornel Puchianu s-a remarcat la Jocurile olimpice. 6 puncte
 
B. Redacteaza un text de minimum 150 de cuvinte, in care sa-ti prezinti, cu argumente, ideea ca activitatea sportiva constanta ne transforma existenta. 20 de puncte 
 
In redactarea textului vei avea in vedere urmatoarele repere: 
– formularea unei opinii fata de problematica pusa in discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a doua argumente adecvate opiniei si formularea unei concluzii pertinente; 14 puncte
– utilizarea corecta a conectorilor in argumentare, respectarea normelor limbii literare (norme de exprimare, de ortografie si de punctuatie), asezarea in pagina, lizibilitatea. 6 puncte 
 
Nota!
 
In elaborarea raspunsului te vei raporta la informatiile din fragmentul dat. Folosirea altor informatii este facultativa. 

SUBIECTUL al II-lea                                                                                                               
(10 puncte)
 
Prezinta, intr-un text de minimum 50 de cuvinte, semnificatiile textului urmator, evidentiind doua trasaturi ale artei poetice: 
 
1. Cincizeci de ani de cand incerci, mereu,
Condeiul, gandurile si cerneala 
N-au mai ajuns sa-ti curme, fatul meu,
Frica de tine si-ndoiala. 
2. Te temi si-acum de ce te-ai mai temut, 
De pagina curata si de randul, 
Si de cuvantul de la inceput. 
Te sperie si litera si gandul. (…) 
3. La fiece cuvant, o sovaire 
Te face sa tresari si-ai astepta. 
Parca traiesti in somn si-n amintire
Si nu stii cine-a scris cu mana ta. 
 
(Tudor Arghezi, Frunze pierdute)
 
 
SUBIECTUL al III-lea
(30 de puncte)
 
Redacteaza un eseu de minimum 400 de cuvinte in care sa prezinti tema si viziunea despre lume, reflectate intr-un text poetic studiat, la alegere, din opera lui George Bacovia, Lucian Blaga sau Ion Barbu . 
 
In elaborarea eseului vei avea in vedere urmatoarele repere: 
 
– evidentierea trasaturilor care fac posibila incadrarea textului poetic intr-o tipologie, intr-un curent cultural/literar, intr-o perioada sau intr-o orientare tematica;
– prezentarea temei reflectate in textul poetic ales, prin referire la doua imagini/idei poetice;
– sublinierea a patru elemente ale textului poetic, semnificative pentru ilustrarea viziunii despre lume a poetului (de exemplu: imaginar poetic, titlu, incipit, relatii de opozitie si de simetrie, elemente de recurenta, simbol central, figuri semantice
– tropii, elemente de prozodie etc.);
 
Nota! ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere. Pentru continutul eseului, vei primi 18 puncte (cate 6 puncte pentru fiecare cerinta/reper). 
 
Pentru redactarea eseului, vei primi 12 puncte (existenta partilor componente – introducere, cuprins, incheiere – 1 punct; logica inlantuirii ideilor – 1 punct; abilitati de analiza si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuatia – 2 puncte; asezarea in pagina, lizibilitatea – 1 punct).
 
In vederea acordarii punctajului pentru organizarea discursului, eseul trebuie sa aiba minimum 400 de cuvinte si sa dezvolte subiectul propus. 
 
 
Rezolvari
 
SUBIECTUL I
 
A. 1. Expresia se refera la notorietatea de care se bucura sportivul. 
2. Sportivul a facut o cursa de exceptie pe proba de 10 kilometri sprint la biatlon.
3. El a mai participat la competitiile de la Nagano, Salt Lake City si Vancouver.
4. El are 12 medalii obtinute la olimpiade si 39 de medalii la Campionatele mondiale.
5. Puchianu a facut ambele trageri perfect, nimerind toate tintele, si din pozitia culcat, si din picioare.
B. Intr-o societate care pune accent pe frumusetea fizica a oamenilor, practicarea unei activitati fizice reprezinta un aspect obligatoriu al modului de viata, fiind integrat in rutina cotidiana. Nu este exagerat sa sustinem ca infatisarea fizica sportiva aduce avantaje in existenta sociala. Eu  consider ca activitatea fizica este foarte importanta, din mai multe motive. 
 
In primul rand, sportul are un rol major in mentinerea sanatatii, al tonusului si al mintii sanatoase. Dictonul „mens sana in corpore sano” isi dovedeste veridicitatea in zilele noastre. Echilibrul fizic influenteaza  si mintea, fiind un loc comun faptul ca exercitiile fizice, practicate constant, genereaza serotonina, numit si hormonul fericirii. Practicarea unui sport poate fi raspunsul  imediat la viata stresanta contemporana. 
 
In al doilea rand, activitatea sportiva profesionista ofera un spectacol cu numerosi simpatizanti. Sporturile, in diversitatea lor, ne trezesc apetitul pentru competitie si pentru activitatea fizica.  Competitiile sportive, olimpice si mondiale, europene atrag milioane de spectator si mentin interesul publicului. Adrenalina, suspansul, empatia cu sportivul preferat ne fac sa urmarim spectacolele sportive si sa reconsideram rolul sportului. Devenim cu atat mai interesati, cu cat conationalii nostri participa la competitiile sportive si se intorc incarcati de glorie. in concluzie, sportul reprezinta un mod de viata si un spectacol incitant, care ne infrumuseteaza existenta.
 
SUBIECTUL al II-lea
 
Discursul poetic se fundamenteaza pe redarea viziunii despre arta a poetului si se integreaza, in spiritul ideologiei moderniste, prin evocarea starii de neliniste a  eului liric si prin comunicarea directa cu cititorii, subliniata prin  formula de adresare "fatul meu". Arta poetica este creatia lirica in care poetul isi transmite, cu ajutorul mijloacelor specifice, conceptia despre creatie si despre rolul sau de artist. Poetul marturiseste faptul ca experienta indelungata a scrisului nu eludeaza anxietatea inceputului, sentiment asupra caruia insista prin campul semantic specific: “frica”, “teama”, ”te sperii”. Desi autorul are practica scrisului, primul cuvant este greu de gasit, dupa cum pagina alba, care asteapta sa fie scrisa, genereaza angoasa. Dramatismul marturisirii poetice este accentuat de utilizarea metonimiei, in strofa a doua: „te sperie si litera si gandul”. Emotiile pe care le incearca artistul, in inaugurarea paginii, sunt un semn al dorintei de perfectiune a poetului, caruia i se pare greu sa-si recunoasca textul scris, ezitare care este o dovada inalterabila a aceleiasi modestii.
 
SUBIECTUL al III-lea
 
Simbolismul este un curent literar care se dezvolta in cea de-a doua jumatate a secolului al XIX-lea, initial, in Franta, ca reactie impotriva formalismului parnasian si a manierismului romantic. Simbolismul prefera expunerea starilor vagi, a sentimentelor delicate, in forme muzicale armonice.  termenul de simbolism provine de la cuvantul simbol, semn concret care denumeste o realitate abstracta si care suscita o serie multipla de interpretari. Alte particularitati ale simbolismului sunt corespondentele, sines tezia, motivele recurente, sugestiile, starea de spleen. 
 
Plumb
de George Bacovia
 
In opinia lui Nichita Stanescu, Bacovia este „poetul care socheaza mintea, ochiul, arta“. Bacovia reprezinta ultima etapa de dezvoltare a simbolismului, insa lirica bacoviana intruchipeaza cea mai stralucita expresie a curentului literar, in spatiul romanesc. Natura melancolica si de un pesimism exacerbat, Bacovia marturiseste o afinitate pentru lirica simbolista de inspiratie germana, a carei viziune intunecata si deziluzionata asupra lumii se potriveste si felului in care reflecta lirica bacoviana universul uman. 
 
Poezia Plumb deschide volumul omonim din 1916. Textul este o arta poetica, scrisa cu scopul de a prezenta conceptia artistului despre lume si viata, prin intermediul mijloacelor artistice specifice. tema poeziei o constituie conditia creatorului intr-o lume meschina, limitata spiritual, in care artistul se simte izolat. temele secundare ale textului sunt moartea si iubirea. Apartenenta textului la simbolism se justifica prin utilizarea elementelor recurente, a cromaticii speciale, a sugestiei, prin recursul la muzicalitatea simbolica, sumbra, in acord cu ideea textului. titlul poeziei, repetat de 6 ori in context, reprezinta un leitmotiv care denumeste, prin ocurenta, societatea claustranta in care poetul traieste. in sens denotativ, plumbul este un metal greu, moale, maleabil, toxic, de culoare cenusiu-albastruie. in sens conotativ, plumbul sugereaza apasarea, monotonia existentei, angoasa. 
 
Poezia este alcatuita din doua strofe, care delimiteaza doua planuri, macrocosmic, al exteriorului cimitirului si microcosmic, al interiorului sufletesc. Discursul liric se dezvolta sub forma monologului subliniat prin prezenta marcilor lexico-gramaticale ale subiectivitatii: vebul la imperfect, “stam”, verbul la perfect compus, “am inceput”, adjectivul posesiv “meu”.
 
Prima secventa poetica delimiteaza spatiul  exterior al cimititului, ca sugestie a claustrarii si a mortii, prin intermediul substantivelor, care sunt majoritare in enunt si, cu precadere, al adjectivului “plumb”, care repetat frecvent, puncteaza anxietatea poetului in fata mortii. Nedeterminarea temporala este evidentiata, la nivel textual, prin utilizarea verbului “dormeau” , la imperfect. Identitatea somn-moarte reprezinta un motiv recuremt in lirica universala si Bacovia nu ezita sa-l includa in discurs. Lumea pe care o descrie poetul este pustie, golita de oameni, iar el este singurul supravietuitor care resimte acut, la nivel de senzatii tactile si auditive, sentimentul apasator al solitudinii. Cavoul subliniaza imposibilitatea de a mai iesi din starea catatonica, din letargia care denunta apropierea mortii. 
in strofa a doua se foloseste tehnica simetriei, mentinandu-se sugestia mortii prin faptul ca este anihilata orice speranta, implicit  aceea pe care o aduce iubirea. Lirismul se interiorizeaza si se amplifica spaima de neant. Versul emblematic este „Dormea intors amorul meu de plumb”, in care adjectivul provenit din participiu sugereaza o "intoarcere spre apus”, conform lui Blaga, si semnifica destramarea biologica. Anticiparea sfarsitului tragic se face prin notatia de ordin tactil: "era frig.” Neincrederea in interventia salutara a iubirii este redata in versul „si-i atarnau aripile de plumb”, conotand ideea  aspiratiei anulate si a zborului frant. Versul confirma iminenta prabusire in moarte a eului liric. 
 
Fiind un text simbolist, poemul apeleaza la tehnica sugestiei, a corespondentei dintre elementele naturii si starile sufletesti abisale, a sinesteziilor vizuale, sonore si tactile. Sugestia claustrarii este reiterata la nivel fonetic prin utilizarea repetata a cuvantului "plumb" , in care cele patru consoane inchid o vocala, cuvant care construieste si rima masculina a poeziei. Prozodia este de ordin clasic, textul fiind alcatuit din doua strofe, cu rima imbratisata, masura de zece silabe si ritm variabil. Universul bacovian se particularizeaza prin conturarea unui cadru liric deprimant, apasator, iar poezia Plumb se dovedeste emblematica prin felul in care formuleaza crezul existential al poetului. 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 3.86 din 21 voturi

x

Lasa un raspuns



Intrebare antispam: 4 + 3 =
Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
107 Cuvinte cu cratima explicate pentru copilul tau
Va oferim GRATUIT Raportul Special
107 Cuvinte cu cratima
- explicate pentru copilul tau -

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
eNews Portal INVATAMANT
107 Cuvinte cu cratima explicate pentru copilul tau
Descarca GRATUIT
Raportul Special

107 Cuvinte cu cratima
- explicate pentru copilul tau -
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



107 Cuvinte cu cratima explicate pentru copilul tau
Va oferim GRATUIT Raportul Special
107 Cuvinte cu cratima
- explicate pentru copilul tau -

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
107 Cuvinte cu cratima explicate pentru copilul tau
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

107 Cuvinte cu cratima
- explicate pentru copilul tau -
 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!