"Fericirea este un concept simplu. E vorba de faptul ca oamenii, pentru a putea sa invete si sa aiba rezultate prin invatare, trebuie sa aiba o stare de bine, sa fie multumiti, fericiti si sa se simta confortabil. Niciunul dintre noi nu poate sa invete daca avem foarte multe griji si stres", a subliniat Lucian Ciolan, vineri, la deschiderea primului birou de reprezentare VIA in Romania, ca o platforma de colaborare intre sistemele de invatamant roman si danez.
Potrivit expertului danez VIA University College, Erik Hygum, biroul se deschide in Romania dupa mai bine de cinci ani de activitate, atat in domeniul educatiei timpurii cat si in cel al formarii profesorilor si pedagogiei sociale.
"Apreciem nespus sistemul de invatamant romanesc si credem ca incrucisarea rigorii si a disciplinei invatarii in Romania alaturi de deschiderea educatiei daneze spre creativitate, inovatie si placerea in spatiul scolar poate duce spre un sistem educational hibrid, extrem de competitiv mondial", a spus Erik Hygum.
El mai spune ca in Danemarca se aplica aceste principii ale sistemului de educatie enuntat pana la nivelul liceului, evaluarile detinand un loc secundar in prioritatile invatamantului obligatoriu.
"Totul este conceput astfel incat sa fie evitate situatiile stresante atat pentru elevi, profesori sau directorul de scoala. Evaluarile principale se bazeaza pe discutii libere si proiecte iar cand vorbim de testari scrise, rezultatele acestora sunt cunoscute doar de profesori, in niciun caz de parinti sau copii. Testarile scrise au doar rolul de a observa din timp dificultatile in procesul de invatare si de a le corecta cu metode adaptate", a detaliat expertul danez.
Regula numarul unu in ceea ce priveste educatia copilului danez este aceea de a veni cu placere la scoala.
"Daca obtinem asta de timpuriu, procesul invatarii vine de la sine, la fel si acumularea de informatii, aptitudini ce se castiga in timp scurt si la nivel performant", a aratat Peter Nielsen Wellendorf, director al Departamentului Relatii Internationale in cadrul Universitatii College.
In ceea ce priveste metodologia daneza in educatia copiilor, el a spus ca acestia isi petrec 70% din timp afara indiferent de starea vremii, in timp ce copiii din Romania nu prea au contact cu lumea reala, ei fiind educati in cea mai mare parte in spatii inchise. "Eu cred ca o parte din esecul din sistemul de educatie nu e datorat faptului ca avem copii mai slabi decat in Danemarca si nici a faptului ca avem profesori mai slabi, ci pentru ca oamenii nu au o stare mentala care sa-i agate de conceptul de invatare", a afirmat Lucian Ciolan.