Guvernul Romaniei a aprobat normele metodologice de aplicare a prevederilor OUG nr. 72/2016 privind aprobarea Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru prescolarii si elevii din 50 de unitati de invatamant preuniversitar de stat.
Lista celor 50 de scolo propuse initial pentru a face parte din acest proiect o gasiti
AICI
Suportul alimentar consta, dupa caz, intr-o masa calda sau intr-un pachet alimentar pentru fiecare elev/prescolar, prin raportare la infrastructura necesara servirii mesei in unitatea scolara, astfel:
- masa calda, preparata in regim propriu, pentru unitatile de invatamant in care exista cantina cu avize de functionare si spatiu adecvat de servire a mesei;
- masa calda, in regim catering, pentru unitatile de invatamant in care nu exista cantina pentru prepararea in regim propriu, dar in care exista un spatiu de servire a mesei sau un alt spatiu amenajabil in acest scop;
- pachet alimentar, pentru unitatile de invatamant in care nu exista nici cantina si nici spatiu amenajabil in scopul servicii mesei.
Pentru masa calda preparata in regim propriu, unitatea scolara va afisa la loc vizibil lista-meniu care va contine denumirea produsului, ingredientele componente, precum si substantele care provoaca alergii sau intolerante. In plus, pentru produsele distribuite de unitatile de alimentatie publica va fi indicata si data producerii.
Pachetul alimentar va contine produse de panificatie, produse din carne si/sau branzeturi/derivate din lapte, legume, la care se adauga un fruct.
Data-limita de consum a produselor distribuite catre unitatile scolare in regim de catering va fi in ziua producerii, pentru masa calda, respectiv de 24 de ore pentru sandviciuri.
Programul de servire a mesei si timpul alocat acestei activitati vor fi stabilite de catre conducerea unitatii de invatamant, in functie de numarul de elevi, de orarul scolii si de particularitatile fiecarei unitati de invatamant.
De asemenea, actul normativ detaliaza specificatiile tehnice pentru procedurile de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de furnizare/servicii, precum: evidenta cantitatilor solicitate, distribuite si consumate, calitatea produselor, siguranta si perisabilitate microbiologica, conditii pentru transport si distributie, metode de testate si control, ambalare, etichetare, marcare.
Produsele alimentare distribuite elevilor si prescolarilor vor respecta cerintele de conformitate prevazute in regulamentele europene. Pentru respectarea principiilor de hrana sanatoasa, produsele alimentare vor fi livrate, zilnic, din unitati autorizate/inregistrate sanitar-veterinare catre unitatile scolare, numai cu mijloace auto speciale, autorizate/inregistrate sanitar-veterinar, ambalate si etichetate conform prevederilor legale in vigoare, si vor fi depozitate in conditii de siguranta alimentara.
Unitatile de invatamant raspund, in mod direct, de asigurarea conditiilor de primire, receptie si distributie a produselor alimentare, prin nominalizarea persoanelor responsabile in acest sens, precum si de confirmarea documentelor ce stau la baza platii acestora.
Hotararea stabileste si o serie de principii care trebuie respectate in vederea asigurarii unei alimentatii sanatoase pentru copii. Intre altele, produsele nu vor contine aditivi alimentari, conservanti sau orice alt tip de potentiatori de arome si gust.
Unitatile de invatamant in care se desfasoara programul au obligativitatea de a pastra 48 ore probe din alimentele servite copiilor, conform legislatiei in vigoare.
Plata produselor si a serviciilor contractate se efectueaza, la solicitarea furnizorilor, pe baza documentelor de receptie calitativa si cantitativa, intocmite de unitatile de invatamant si aprobate de primarii comunelor, oraselor si municipiilor, respectiv ai sectoarelor municipiului Bucuresti, dupa caz.
Sumele aferente derularii programului-pilot se suporta din bugetele locale ale unitatilor sau subdiviziunilor administrativ-teritoriale. Pentru implementarea programului, se aloca sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru bugetele locale.
La inchiderea programului-pilot, respectiv la finalul anului scolar 2016-2017, in urma analizei MEN, realizata pe baza datelor colectate lunar si a rezultatelor obtinute pe parcursul derularii proiectului-pilot, executivul va decide asupra oportunitatii extinderii acestui program la nivel national, respectiv a modalitatii de implementare.