Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

HG nr. 376/2016 specializari si programe de studii aprobate pentru anul universitar 2016-2017

de Ion Andreea la 05 Aug. 2016
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

HG nr. 376/2016 specializari si programe de studii aprobate pentru anul universitar 2016-2017 Prezentul act normativ are ca obiect de reglementare structurile institutiilor de invatamant superior precum si specializarile/ programele de studii universitare de licenta acreditate sau autorizate sa functioneze provizoriu, organizate de acestea.

Prezentul act normativ este elaborat in temeiul prevederilor art. 116, 132, 138, 148, 150, 176, 216 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 5 alin (3) si (4) din Legea nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 2 - 4 din Legea consortiilor universitare nr. 287/2004, precum si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitatii educatiei, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 87/2006, cu modificarile ulterioare.

In baza prevederilor legale mentionate anterior, o specializare este acreditata sau autorizata sa functioneze provizoriu in cadrul unei institutii de invatamant superior numai prin hotarare a Guvernului. Ca urmare, o institutie de invatamant superior de stat si particulara poate organiza admiterea numai la structurile si specializarile/programele de studii aprobate prin hotarare a Guvernului.

Anual, prin hotarare de Guvern, la propunerea Ministerului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, se aproba Nomenclatorul domeniilor si al specializarilor/programelor de studii universitare, se stabileste structura institutiilor de invatamant superior, domeniile si programele de studii universitare acreditate sau autorizate sa functioneze provizoriu, locatiile geografice de desfasurare, numarul de credite de studii transferabile pentru fiecare program de studii universitare, forma de invatamant si limba de predare, precum si numarul maxim de studenti care pot fi scolarizati.

In prezentul act normativ sunt cuprinse specializarile/programele de studii propuse pentru autorizare de functionare provizorie si acreditare de catre Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS), cuprinse in rapoartele hotararilor Consiliului ARACIS, cu privire la avizele acordate in urma evaluarii, hotarari adoptate in perioada 28.01.2016 - 28.07.2016.

Structurile si specializarile/programele de studii cuprinse in prezentul act normativ au fost fundamentate tinand cont de: prospectarea cererilor economice si sociale de calificari universitare; asigurarea echilibrului corespunzator intre studiile de licenta si studiile de masterat; tendinte demografice; autonomia universitara si raspunderea publica; organizarea fluxurilor studentesti si a programelor de studii.

Senatele universitare elaboreaza planuri strategice de dezvoltare institutionala si incheie contracte institutionale cu Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice prin care isi asuma responsabilitatea publica de cheltuire eficienta a fondurilor bugetare ce le sunt alocate. Precizam ca, potrivit prevederilor legale in vigoare, programele de studii depuse spre evaluare la ARACIS trebuie sa conduca la calificari universitare relevante pe piata muncii.

Relevanta calificarii pe piata muncii sta la baza aprobarii acesteia de catre Autoritatea Nationala pentru Calificari (ANC), iar mecanismul ANC de aprobare a calificarilor presupune parteneriatul cu piata muncii prin Comitetele sectoriale (unde sunt reprezentate patronatele si sindicatele reprezentative la nivel de ramura, autoritatile de reglementare, asociatii profesionale, institutii publice, dupa caz etc.) si Consiliul ANC.
MEMORATOR ISTORIE si MEMORATOR GEOGRAFIE
MEMORATOR ISTORIE si MEMORATOR GEOGRAFIE
Vezi detalii
Capcanele GRAMATICII si LITERATURII Romane
Capcanele GRAMATICII si LITERATURII Romane
Vezi detalii
Culegere de engleza pentru clasele V-VIII
Culegere de engleza pentru clasele V-VIII
Vezi detalii


Prezentul act normativ respecta prevederile legale in vigoare mentionate anterior precum si angajamentele internationale pe care Romania si le-a asumat in cadrul Strategiei Europa 2020. Prevederile proiectului sunt corelate cu recomandarile Cadrului strategic de cooperare in domeniul educatiei si formarii profesionale ET 2020, cu principiile acceptate ale Spatiului European al Invatamantului Superior precum si cu recomandarile cuprinse in Comunicatul de la Erevan (2015), potrivit caruia politicile nationale din domeniul invatamantului superior vor trebui sa integreze cel putin patru obiective:
- intarirea calitatii si relevantei invatarii si predarii;
- cresterea angajabilitatii absolventilor;
- cresterea gradului de incluziune a sistemului de invatamant superior;
- implementarea reformelor structurale.

2. Schimbari preconizate
Sub aspectul continutului, fata de actul normativ precedent, respectiv Hotararea Guvernului nr. 376/2016 privind aprobarea Nomenclatorului domeniilor si al specializarilor/programelor de studii universitare si a structurii institutiilor de invatamant superior pentru anul universitar 2016 - 2017, prezentul act normativ modifica unele structuri ale institutiilor de invatamant superior, la solicitarea acestora, modifica specializari scolarizate in cadrul institutiilor de invatamant superior, conform rapoartelor ARACIS si introduce noi specializari evaluate de catre ARACIS.

Prezentul act normativ cuprinde urmatoarele articole:
Art.I
Anexele nr. 1 – 6 din Hotararea Guvernului nr. 376/2016 privind aprobarea
Nomenclatorului domeniilor si al specializarilor/programelor de studii universitare si a structurii
institutiilor de invatamant superior pentru anul universitar 2016 - 2017, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 413 din 1 iunie 2016, se modifica si se completeaza conform
continuturilor prezentate in cele 60 de puncte.
ART. II
Institutiile de invatamant superior acreditate si programele de studii acreditate ale
acestora, care au depasit termenul legal de evaluare externa a calitatii sunt obligate sa se supuna
procesului de evaluare, in conditiile legii.
ART. III
Hotararea Guvernului pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr.
376/2016 privind aprobarea Nomenclatorului domeniilor si al specializarilor/programelor de
studii universitare si a structurii institutiilor de invatamant superior pentru anul universitar 2016
- 2017, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Modificarile la anexa nr. 1, constau in introducerea in domeniul fundamental Matematica
si stiinte ale naturii, cod 10, la ramura de stiinta Chimie si inginerie chimica, cod 30, la
domeniul de studii universitare de doctorat/masterat Chimie, cod 10, la domeniul de licenta
Chimie, cod 30, a unei noi specializari /program de studii universitare de licenta Chimie
farmaceutica, cod 60
Referitor la anexa nr. 1, la domeniul fundamental Stiinte ingineresti, cod 20, la ramura de
stiinta Inginerie electrica, electronica si telecomunicatii, cod 20, la domeniul de studii
universitare de doctorat / masterat Inginerie electronica, telecomunicatii si tehnologii
informationale, cod 10, la domeniul de licenta Inginerie electronica, telecomunicatii si
tehnologii informationale, cod 100, se introduce specializarea / programul de studii universitare
de licenta „Echipamente si sisteme electronice militare, electronica – radioelectronica de
aviatie”, cod 80.
La Anexa nr.1 la domeniul fundamental Stiinte sociale, cod 40, la ramura de stiinta Stiinte
ale comunicarii, cod 30, la domeniul de studii universitare de doctorat/masterat Stiinte ale
comunicarii, cod 10, la domeniul de licenta Stiinte ale comunicarii, cod 60, se introduce
specializarea/ programul de studii universitare de licenta „Media digitala”, cod 60
La anexa nr. 1, la domeniul fundamental Stiinte sociale, cod 40, la ramura de stiinta
Stiinte militare, informatii si ordine publica, cod 60, la domeniul de studii universitare de
doctorat/masterat Stiinte militare, cod 30, la domeniul de licenta Stiinte militare, informatii si
ordine publica, cod 10, se introduc specializarile / programele de studii universitare de licenta
„Managementul sistemelor de supraveghere aeriana”, cod 180 si Leadership militar, cod 190.

La anexa nr. 1, in cadrul domeniului fundamental Stiinte sociale, cod 40, la ramura de
stiinta Psihologie si stiinte comportamentale, cod 80, la domeniul de studii universitare de
doctorat/masterat Stiinte ale educatiei, cod 10, la domeniul de licenta Stiinte ale educatiei, cod
70, se introduce specializarea/ programul de studii universitare de licenta „Pedagogie sociala”, cod 40

La anexa nr. 1, in domeniul fundamental Stiinte umaniste si arte, cod 50, la ramura de stiinta Arte, cod 70, la domeniul de studii universitare de doctorat/masterat Muzica, cod 10, la domeniul de licenta Muzica, cod 30, se modifica denumirea specializarii / programului de studii universitare de licenta „Pedagogie muzicala” in „Muzica”, pastrandu-se cod 40. In ceea ce priveste continutul din anexele 2, 3, 4, 5 prezentul act normativ cuprinde modificari ale unor structuri ale institutiilor de invatamant superior, la solicitarea acestora, in baza hotararilor Senatelor universitare, rectificari ale unor specializari scolarizate in cadrul institutiilor de invatamant superior conform rapoartelor ARACIS precum si noi specializari evaluate de catre ARACIS.
Referitor la anexa nr. 6 sunt mentionate specializarile care intra in lichidare, pentru care nu se mai organizeaza admitere incepand cu anul universitar 2016-2017. Aceste programe intra in lichidare, fie la propunerea institutiilor de invatamant superior, fie ca urmare a evaluarii externe a calitatii efectuata de ARACIS, in sensul in care nu mai indeplinesc standardele de calitate sau au depasit termenul de evaluare periodica.


3. Alte informatii
Institutiile de invatamant superior acreditate si programele de studii acreditate ale acestora,
4
care au depasit termenul legal de evaluare externa a calitatii, sunt obligate sa se supuna
procesului de evaluare, in conditiile legii.
Scolarizarea si inmatricularea studentilor cu incalcarea dispozitiilor legale in vigoare
referitoare la organizarea si desfasurarea programelor de studii universitare sau privind
depasirea capacitatii de scolarizare aprobate, se sanctioneaza in conformitate cu prevederile
legale.
Sectiunea a 3-a
Impactul socio-economic al proiectului de act normativ
1. Impact macro-economic
Proiectul de act normativ nu se refera la acest subiect.
11. Impactul asupra mediului concurential si domeniului ajutoarelor de stat:
Proiectul de act normativ nu se refera la acest subiect.
2. Impact asupra mediului de afaceri
Prezentul act normativ raspunde cerintelor angajatorilor privind diversificarea ofertei
educationale de nivel licenta si cresterea calitatii pregatirii absolventilor.
21.Impactul asupra sarcinilor administrative
Proiectul de act normativ nu se refera la acest subiect.
22.Impactul asupra intreprinderilor mici si mijlocii
Proiectul de act normativ nu se refera la acest subiect.

3. Impact social
Prezentul act normativ are impact asupra pregatirii specialistilor prin diversificarea
optiunilor pentru studiile universitare de licenta:
- adaptarea retelei universitare la cerintele socio-economice,
- integrarea absolventilor pe piata fortei de munca,
- relevanta sporita a competentelor dobandite de absolventi,
- compatibilizarea sistemului national de invatamant cu sistemul european de educatie si
formare profesionala.
4. Impact asupra mediului
Prezentul act normativ nu are impact asupra mediului inconjurator.
Autor: Ion Andreea
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 3.17 din 3 voturi

x


Intrebare antispam: 3 + 1 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Va oferim GRATUIT Capcanele Gramaticii. Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Ce sa inveti? Cum sa inveti? Cand sa inveti? Modele si Exemple.
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
 
Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit si fii informat!

Alte stiri

eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Iti oferim Capcanele Gramaticii. 
Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau.
Citeste GRATUIT toate informatiile despre
CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi
din invatamantul primar, gimnazial si liceal.
 
Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
 
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!