"Obtinerea celui mai slab punctaj la testele PISA din ultimii noua ani inseamna un regres pentru tara noastra, dar si o radiografie a sistemului haotic, lipsit de substanta in care functioneaza scoala romaneasca.
Potrivit rezultatelor PISA 2018, procentul de analfabetism functional in Romania este de 44%, in medie, in crestere fata de 2015. Sunt cele mai slabe rezultate obtinute de tara noastra la citire, matematica si stiinte”, se arata intr-un comunicat de presa, conform
Adevarul.
Sindicalistii din Educatie considera ca aceste rezultate sunt un semnal de alarma pentru noi toti ca sistemul de invatamant din Romania se afla intr-un declin. Acestia arata ca numeroasele modificari legislative care nu au fost coerente si care nu au tinut cont de necesitatile reale ale sistemului, subfinantarea educatiei, mentinerea unor programe excesiv de incarcate, lipsa finantarii cercetarii din educatiei si a unui sistem care sa sprijine si sa dezvolte excelenta in acest domeniu, lipsa unor politici sociale, care sa sprijine copiii din familii defavorizate sa nu paraseasca scoala din cauza lipsurilor materiale, discreditarea permanenta a profesorilor, salariile nemotivante, lipsa unor programe de formare continua care sa raspunda provocarilor la zi, dar si lipsa unei corespondente intre ce se invata in scoli si nevoile de pe piata muncii sunt doar cateva din numeroasele cauze care au dus la acest dezastru din sistemul de educatie.
"In opinia noastra, testele PISA pot fi abordate cu succes de elevii care zi de zi sunt invatati si stimulati sa gandeasca si sa fie creativi, asa cum sunt proiectate programele scolare in tarile care ocupa primele locuri in clasament. tarile care au rezultate bune la testele PISA sunt si acelea in care exista un progres economic, pentru ca cei care guverneaza aceste tari au inteles ca investitia in educatie este cea mai profitabila. Cand vom avea in Romania politicieni care vor intelege acest lucru?
Federatia Sindicatelor Libere din invatamant considera ca toti factorii decizionali din Romania trebuie sa se implice si sa acorde o sansa reabilitarii sistemului de invatamant", se mai arata in sursa citata.
Grup de lucru pentru reformarea Educatiei
FSLI considera ca este absolut obligatoriu sa fie format un grup de lucru, la nivelul M.E.C., care sa propuna o schimbare reala in educatie. Din acest grup de lucru trebuie sa faca parte, in primul rand, specialistii din domeniul educatiei, oameni pregatiti, capabili sa ofere cele mai bune solutii prin care scoala romaneasca sa performeze, reprezentantii federatiilor din educatie, cei ai elevilor si ai parintilor, ai clasei politice si ai Administratiei Prezidentiale. Singura sansa a educatiei, pentru a fi performanta, este aceea de a fi smulsa de sub papucul politic. Pentru a se pune in practica acest deziderat, trebuie lasate la o parte orgolile politice, pentru ca educatia este bunul tuturor si impreuna trebuie sa actionam pentru a o face performanta si creatoare de progres si bunastare.
"Rezultatele testelor PISA sunt dureroase. Va dati seama ce imagine are scoala din Romania? Va dati seama ca acest sistem de educatie este sufocat si noi stam si asistam la un declin? E deja tarziu, dar cred ca, in masura in care ne mobilizam cu totii fortele si reusim sa punem pe picioare o reforma reala a sistemului de educatie, vom reusi sa nu mai avem acest analfabetism functional de 44%, un procent extraordinar de mare. scoala din Romania devine un loc al frecventarii din rutina, nu un loc unde copiii sunt invatati sa se dezvolte, sa creasca, sa deprinda ablitati astfel incat sa functioneze in mediul profesional si personal. Federatia noastra este pregatita sa puna la dispozitia grupului de lucru toti specialistii de care dispune pentru a contribui la realizarea acestei reforme din educatie. Avem nevoie de aceasta regandire a sistemului, iar primul pas este schimbarea mentalitatii", a declarat Simion Hancescu, presedinte FSLI.
Elevii romani obtin rezultate tot mai slabe la testele PISA. Scorul obtinut in 2018 e in scadere fata de anii 2012 si 2015 la toate cele trei domenii examinate: citire, matematica si stiinte, in timp ce procentul de analfabetism functional este de 44%.