Va prezentam mesajul transmis de catre reprezentantii Ministerului Educatiei Nationale:
"In baza Legii nr. 221/2010, precum si a Strategiei nationale ‘O societate fara bariere pentru persoanele cu dizabilitati’ – 2016-2020, Romania s-a angajat sa mobilizeze resursele necesare pentru eliminarea barierelor, astfel incat nicio persoana cu nevoi speciale sa nu fie discriminata, marginalizata, exclusa sau abuzata, iar alegerile si aspiratiile acesteia sa fie respectate si sprijinite", transmite MEN.
In domeniul educatiei, cadrul strategic este completat cu strategiile sectoriale care prevad, de asemenea, masuri care sa conduca la cresterea accesului la o educatie de calitate pentru toti copiii, prin adaptari curriculare in concordanta cu nevoile acestora, precum si prin acordarea de sprijin educational si material, adauga comunicatul.
Ministerul mentioneaza ca urmareste integrarea
copiilor cu dificultati de invatare in unitatile de invatamant de masa si dezvoltarea serviciilor de sprijin educational prin cresterea numarului profesorilor de sprijin si a consilierilor scolari – cu suportul carora se realizeaza terapiile necesare, precum si prin formarea cadrelor didactice care predau in clasele unde sunt integrati individual copii cu nevoi speciale.
"Declaratiile ministrului Educatiei Nationale, pe tema mai sus-mentionata, au facut referire intocmai la aceasta necesitate – de a aloca suplimentar profesori de sprijin copiilor cu dificultati de invatare. Precizam ca nu se intentioneaza organizarea unor clase separate, numai cu elevi cu cerinte educationale speciale. De altfel, in perioada 2001 – 2003, pe durata mandatului ministrului Ecaterina Andronescu, aproximativ 30.000 de elevi cu nevoi speciale au fost integrati in unitatile de invatamant de masa, prin transferul de la unitatile de invatamant special", concluzioneaza MEN.
Nevoia acestor precizari a plecat de la declaratia de la mai jos a Ecaterinei Andronescu, din care se intelege ca doreste separarea copiilor cu CES:
"Noi acum ii avem pe cei cu dificultati de invatare, sa ii numim asa generic, impartiti in doua categorii. Pe unii ii trimitem in scolile speciale, iar altii sunt in scolile normale, integrati in clasele normale. Acolo, din pacate, intr-o foarte mica masura reusim sa asiguram profesori de sprijin pentru copiii integrati in clasele normale si atunci cream dificultati la profesori. si ma gandeam daca nu am putea sa ii impartim mai multi intr-un loc si sa punem profesori de sprijin acolo. Adica as vrea: ca si lor, celor integrati in scolile de masa, sa le putem asigura profesori de sprijin", a afirmat ea.
Reprezentantii UNICEF au afirmat in repetate randuri ca nu considera aceasta masura ca fiind o solutie buna pentru a creste performantele acestor copii.
Conform Legii educatiei nationale nr. 1/2011, copiii, elevii si tinerii cu cerinte educationale speciale integrati in invatamantul de masa beneficiaza de suport educational prin cadre didactice de sprijin si itinerante, de la caz la caz. Organizarea serviciilor de sprijin educational se face de catre Centrul Judetean de Resurse si Asistenta Educationala si se reglementeaza prin metodologii specifice elaborate de Ministerul Educatiei.