Numarul total al elevilor si studentilor in anul scolar si universitar 2016 – 2017 a fost de 3.597.300, in scadere cu 45.300 comparativ cu anul precedent, numarul absolventilor din 2016 a fost cu 10,2% mai mic decat in 2015, iar invatamantul profesional a fost singurul in care populatia scolara a crescut, releva datele publicate vineri de INS.
De asemenea, raportul mediu dintre numarul elvilor sau studentilor si cel al profesorilor a fost de un profesor la 15 elevi sau studenti, iar in invatamantul superior, cele mai cautate specializari au fost cele de afaceri, administratie si drept si inginerie, in special in domeniul constructiilor.
Aproape jumatate din populatia scolara s-a regasit in invatamantulul primar si gimnazial (47,1%), iar circa o treime in invatamantul liceal si cel anteprescolar si prescolar (18,1%, respectiv 15,1%).
Din totalul populatiei scolare, 50,2% sunt baieti, iar 70,8% au studiat in mediul urban.
Comparativ cu anul scolar/universitar precedent, invatamantul profesional este singurul nivel care a inregistrat o crestere (+15.700 elevi), ajungand la 84.400 elevi, dar ramanand in continuare nivelul educational cel mai putin reprezentat in totalul populatiei scolare (2,3%).
Invatamantul liceal, primar si gimnazial au cunoscut cele mai accentuate diminuari ale numarului de elevi inscrisi in anul scolar 2016-2017 fata de cel anterior (-22,8 mii, respectiv -16,6 mii).
Populatia scolara a fost cuprinsa cu preponderenta (95,7%) in unitatile scolare publice, iar restul de numai 4,3% in unitati scolare private.
Pe niveluri educationale, cele mai reduse ponderi ale elevilor/studentilor inscrisi in unitatile din invatamantul public s-au regasit in invatamantul superior (87,4%), respectiv postliceal (58,3%).
Gradul de cuprindere in invatamant al elevilor din grupa de varsta 11-14 ani a inregistrat cel mai ridicat nivel (90,6%), comparativ cu cel al celorlalte grupe de varsta.
In anul universitar 2016-2017 au fost inscrisi in invatamantul superior 531,6 mii studenti, din care 53,9% femei.
Cele mai atractive specializari (conform clasificarii ISCED-F) din invatamantul superior au fost cele de afaceri, administratie si drept (23,9% din totalul studentilor), respectiv de inginerie, prelucrare si constructii (21,6% din totalul studentilor).
Numarul absolventilor din anul scolar/ universitar 2015-2016 apartinand nivelurilor educationale gimnazial, liceal, profesional, postliceal si de maistri, respectiv superior (licenta, master si doctorat, cursuri postuniversitare si programe postdoctorale) a fost de 498,9 mii elevi si studenti. Preponderente au fost absolventele, in numar de 261,0 mii, reprezentand 52,3%.
La sfarsitul anului scolar 2015-2016 au absolvit invatamantul gimnazial 179,7 mii elevi, cei mai multi dintre acestia inregistrandu-se in regiunea Nord-Est (20,2%). Ponderea baietilor (51,1%) o devanseaza usor pe cea a fetelor, cu 2,2 puncte procentuale. In mediul urban, absolventii de gimnaziu reprezinta 53,7% din totalul absolventilor din acest nivel, insa in profil teritorial, regiunile Nord-Est si Sud-Muntenia au inregistrat ponderi mai mari ale absolventilor din mediul rural (60,1%, respectiv 57,3%).
In invatamantul liceal, la sfarsitul anului scolar 2015-2016 au absolvit 152,7 mii elevi, in scadere cu 19,5% comparativ cu anul scolar anterior. Majoritatea absolventilor de liceu au urmat cursurile invatamantului de zi (89,4%).
Situatia absolventilor din invatamantul liceal a evidentiat ca circa jumatate au frecventat cursurile filierei teoretice (50,2% din totalul absolventilor), 42,7% pe cele din filiera tehnologica, iar 7,1% din totalul absolventilor au urmat cursurile liceelor din filiera vocationala. La examenul de bacalaureat s-au prezentat 142,1 mii absolventi, din care 120,8 mii proveniti din promotia 2016 (85,0%). Au fost declarate reusite 95,9 mii persoane (67,5%). Din totalul absolventilor proveniti din promotia 2016, 89,8 mii persoane (74,3%) au fost declarate reusite.
Invatamantul profesional a fost absolvit de 10,5 mii elevi, din care 98,5% au urmat cursurile unitatilor scolare apartinand sectorului public, iar numai 1,5% pe cele din sectorul privat.
Invatamantul postliceal si de maistri a fost absolvit de 34,1 mii elevi din care 61,3% au urmat cursurile unitatilor scolare apartinand sectorului public, iar peste o treime (38,7%) pe cele din sectorul privat.
In invatamantul superior, numarul absolventilor cu diploma a fost de 121,8 mii studenti.
Absolventii cu diploma ai invatamantului superior au provenit cu preponderenta din facultatile cu profil afaceri, administratie si drept (28,4%), inginerie, prelucrare si constructii (18,1%), respectiv sanatate si asistenta sociala (10,3%).