Raportul contine doua seturi de propuneri, pe fiecare domeniu analizat, astfel ca multumeste atat ONG-urile care vor reforma, dar si sindicatele care nu vor. Acelasi raport vorbeste despre importanta pregatirii profesorilor, dar nu aduce elemente concrete de pregatire a acestora.
Autorii raportului propun "parcursuri alternative de acces la cariera", mentioneaza si "implementarea unui nou sistem de pregatire initiala a profesionistului in
educatie, cu cresterea substantiala a exigentei selectiei si sporirea ponderii abilitatilor practice, in contexte diverse", fara sa spuna daca este vorba despre masteratul didactic prevazut din lege inca din 2011 si neoperationalizat nici pana astazi.
Raportul prevede ca "formarea initiala a tuturor cadrelor didactice include etape de mentorat, o perioada de practica de minim sase luni si un proces riguros de selectie.
In predarea la clasa, cadrele didactice beneficiaza de contributia/ ajutorul unor specialisti (consilieri, psihologi, profesori de sprijin, logopezi etc.) si au acces la programe de formare continua de calitate, adecvate nevoilor acestora si ale comunitatii educationale".
"Pe termen mediu, este necesar un sistem integrat de management al carierei didactice. intr-un astfel de sistem, cadrele didactice cu performante deosebite sunt stimulate, iar cele cu carente in activitate sunt ajutate si trec printr-o etapa intermediara de sprijin didactic pentru ca, ulterior, sa fie identificate, daca este cazul, solutii individuale, onorabile, de reorientare profesionala sau iesire din sistem", prevede documentul.
Accesul la cariera didactica
Raportul prezidential vorbeste despre "parcursuri alternative de acces la cariera pentru persoanele cu merite profesionale deosebite".
Unul dintre obiectivele stabilite este "implementarea unui nou sistem de pregatire initiala a profesionistului in educatie, cu cresterea substantiala a exigentei selectiei si sporirea ponderii abilitatilor practice, in contexte diverse".
Nu exista niciun element concret detaliat, insa, in raportul de 180 de pagini, cu privire la accesul la cariera didacta.
Raportul listeaza "15 transformari preconizate pentru Romania pana in 2030". Acesta sunt:
-
conectarea permanenta la internet;
-
dinamica accentuata a profesiilor;
-
scaderea si imbatranirea populatiei;
-
urbanizarea crescuta a populatiei, tot mai concentrata in jurul oraselor dinamice;
-
cresterea diversitatii familiilor;
-
aparitia de noi abordari ale democratiei participative (de exemplu cetatenia electronica);
-
cresterea diversitatii etnoculturale;
-
robotizarea avansata;
-
cresterea ponderii serviciilor in economie;
-
adancirea inegalitatii sociale;
-
cresterea impactului schimbarilor climatice;
-
repolarizarea lumii, care devine policentrica;
-
dezvoltarea realitatii virtuale; cresterea incidentei bolilor cauzate de stres;
-
cresterea competitiei globale pentru talente.