Programul pentru Evaluarea Internationala a Elevilor (Programme for International Student Assessment - PISA), coordonat de OCDE, este o cercetare internationala ce are loc la intervale regulate de timp, care urmareste sa evalueze sistemele de educatie din intreaga lume prin testarea competentelor elevilor de 15 ani la lectura, matematica si stiinte.
Potrivit datelor publicate in raportul OCDE, scorurile medii obtinute de elevii din Romania in 2022 au fost similare cu cele inregistrate in 2018 la matematica, lectura si stiinte.
In ciuda rezultatelor extrem de slabe care claseaza Romania pe penultimul loc din UE, dupa Bulgaria, la educatie, Ministerul Educatiei precizeaza ca, spre deosebire de multe alte state, Romania nu a inregistrat pierderi semnificative in performantele elevilor, ceea ce demonstreaza ca avem un sistem de educatie rezilient si ca tara noastra a reusit sa reduca impactul pandemiei.
Scorul mediu obtinut de elevii romani in 2022 este 428 la oricare dintre domeniile investigate - matematica, lectura sau stiinte.
In Romania, 51% dintre elevi au atins cel putin nivelul 2 de competenta la matematica. Acesti elevi pot interpreta si recunoaste, fara instructiuni directe, modul in care o situatie simpla poate fi reprezentata matematic (de exemplu, compararea distantei totale pe doua rute alternative sau conversia preturilor intr-o moneda diferita).
Aproximativ 58% dintre elevii din Romania au atins cel putin nivelul 2 la lectura. Acesti elevi pot identifica ideea principala dintr-un text de lungime moderata, pot gasi informatii bazate pe criterii explicite, uneori complexe, si pot reflecta asupra scopului textelor, atunci cand li se cere in mod explicit sa faca acest lucru.
Aproximativ 56% dintre elevii din Romania au atins cel putin nivelul 2 la stiinte. Acesti elevi pot recunoaste cel putin explicatia corecta privind fenomenele stiintifice familiare si pot folosi astfel de cunostinte pentru a identifica, in cazuri simple, daca o concluzie este valida, pe baza datelor furnizate.
Potrivit Ministerului Educatiei, noua Lege a invatamantului preuniversitar creeaza cadrul necesar pentru a valorifica rezultatele studiului PISA si pentru a imbunatati competentele elevilor la lectura, matematica si stiinte.
Cateva dintre masurile incluse in Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, care vor duce la ameliorarea acestor rezultate:
- Standardizarea evaluarilor nationale - Nivelul de alfabetizare functionala al elevilor va fi evaluat periodic, prin teste online, corespunzatoare fiecarui nivel si fiecarei clase. Aceste evaluari vor fi realizate prin Platforma nationala de alfabetizare functionala, conform standardelor de alfabetizare functionale si corelate cu profilul absolventului.
- Formarea dedicata a cadrelor didactice - Va fi infiintat un Program national de formare a cadrelor didactice, in vederea cresterii nivelului de alfabetizare functionala a elevilor.
- Cresterea numarului burselor scolare si a cuantumului acestora, ca forma de sprijin al progresului scolar in fiecare clasa.
- Programul „Invatare remediala” – Sprijin pentru elevii cu dificultati de invatare sau care inregistreaza decalaje in invatare prin suport suplimentar, personalizat, din partea cadrelor didactice, acestea putand fi realizate de unitatile de invatamant preuniversitar in parteneriat cu organizatiile non-guvernamentale.
- Prima de instalare neimpozabila egala cu 5 salarii minime brute pe tara cu conditia asumarii unei perioade minime de 5 ani scolari, acordata personalului didactic repartizat cu statut de cadru didactic titular in unitati de invatamant aflate in zone defavorizate.
- Cresterea cu 25% a costului standard pentru beneficiarii primari din unitati de invatamant considerate a fi defavorizate.
Urmatorul ciclu de testare (2023 - 2025) va fi PISA 2025, intrucat 2025 este anul in care se va derula testarea principala. In acest sens, in luna martie a acestui an, a fost aprobat proiectul de Hotarare de Guvern privind participarea Romaniei la Programul pentru evaluarea internationala a elevilor - PISA 2025.
Pentru PISA 2025, stiintele reprezinta domeniul principal, iar domeniul inovator este „Invatarea in lumea digitala” (LDW). Pe langa domeniile principale si cel inovator, PISA ofera si evaluarea unui domeniu optional, care, pentru PISA 2025, este limba straina, respectiv limba engleza.
De asemenea, pentru prima data, Romania participa la PISA 2025 - optiunile internationale si anume la: Chestionarul TIC pentru elevi, Chestionarul pentru parinti, Chestionarul pentru profesorii de stiinte, Evaluarea la Limba straina - Engleza, Chestionarul pentru profesorii de limba engleza.
Participarea Romaniei la PISA 2022 a fost sustinuta prin proiectul ROSE (ROMANIA SECONDARY EDUCATION PROJECT), finantat printr-un imprumut de 200 de milioane de euro acordat Guvernului Romaniei de Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare.
DOCUMENT: Rezultate PISA 2022 pentru Romania
Mesajul ministrului Educatiei, Ligia Deca, despre rezultatele PISA 2022
"Una dintre concluziile raportului PISA 2022 este ca avem un sistem de educatie rezilient si ca, prin masurile luate, am reusit sa limitam efectele pandemiei. Statistic, rezultatele Romaniei la PISA 2022 s-au mentinut la aproximativ acelasi nivel ca in 2018. La matematica, de exemplu, ponderea OECD a elevilor aflati la nivelul 2 sau mai sus de competenta a scazut cu 7 puncte procentuale, de la 76% in 2018, la 69% in 2022, in timp ce rezultatele tarii noastre au ramas aproape stabile.
Am punctat, in cadrul evenimentului de prezentare a raportului PISA 2022, faptul ca trebuie sa facem tot posibilul pentru a creste procentul elevilor romani care obtin performante medii si ridicate la lectura, matematica si stiinte. Am facut deja primii pasi, prin masurile prevazute in noua lege a invatamantului preuniversitar: vom evalua nivelul de alfabetizare functionala al elevilor, vom forma cadre didactice si vom pune la dispozitia elevilor resurse de invatare relevante pentru imbunatatirea competentelor-cheie.
Prin masurile integrate prevazute in legea invatamantului preuniversitar: burse scolare axate pe sustinerea performantei si a consecventei in invatare, indiferent de mediul socioeconomic, curriculum centrat pe formarea competentelor, predare adaptata si diferentiata, programul „Invatare remediala”, sustinerea financiara a profesorilor conform rolului lor esential, costul standard adecvat specificului scolilor si desegregarea sistemului educational, putem sustine fiecare elev sa-si atinga potentialul.
Rezultatele PISA ne ofera informatii valoroase si privind atitudinile, motivatiile, starea de bine si resursele accesibile elevilor. Raportul arata ca sistemul educational din Romania este participativ si devine mai sigur si ca numarul elevilor afectati de bullying a scazut fata de 2018.
Pentru a progresa este nevoie de incredere reciproca, de cooperare si de contributia fiecaruia dintre dumneavoastra. De prioritizarea educatiei la nivel guvernamental, asa cum sublinia doamna Tanja Bastianjc, analist OCDE. Va invit, asadar, sa continuam sa lucram impreuna pentru ceea ce conteaza cu adevarat: atingerea potentialului copiilor nostri!", a transmis Ligia Deca.