Concret, documentul arata ca in 2016 au fost alocati, in medie, 5.807 lei pentru fiecare scoala la capitolul bunuri si servicii. Din aceasta suma, 2.309 lei au fost alocati per unitate de invatamant pentru incalzire, iluminat si alte utilitati.
Totodata, raportul arata ca o scoala a beneficiat anual, in medie, de suma de 212 lei, respectiv 17.66 lei/luna pentru produse de curatenie. Alte cheltuieli anuale prevazute in sinteza sunt cele pentru furnituri de birou - 147 lei, apa canal si salubritate - 393 lei, transport - 238 lei, radio, posta, TV si Internet - 194 lei, materiale si prestari de servicii cu caracter functional (service pentru calculatoare, telefoane, copiatoare etc.) - 422 lei. De asemenea, este prevazuta o medie de 1.695 lei pentru alte bunuri si servicii pentru intretinere si functionare.
Raportul Curtii de Conturi mai atrage atentia in privinta aplicarii deficitare a programelor care ar trebui sa reduca abandonul scolar, incluzand problema slabei finantari.
"In organizarea si desfasurarea Programului scoala dupa scoala s-au constatat deficiente la nivelul tuturor entitatilor cu atributii in derularea si implementarea acestuia", arata raportul in care se mai subliniaza ca programul s-a defasurat aproape integral numai in sistemul privat, din contributiile parintilor.
Probleme sunt si cu privire la decontarea transportului pentru elevii care studiaza in alte localitati in afara de cea de domiciliu. In timp ce legea Educatiei prevede ca statul suporta costul transportului pentru scolarii care fac naveta pana in 50 de km, cifrele arata o alta realitate. Concret, in noiembrie 2015 existau 125.536 de elevi care faceau naveta. Suma valorii abonamentelor la pretul intreg era de 17.932.583 lei, dintre care se decontau, in baza art. 15 din O.G. nr 29/2013, doar 6.951.230 lei.
Diferenta de 10.981.353 lei era achitata din bugetul familiilor. Asta, in contextul in care distanta medie pe care trebuie sa o parcurga zilnic un elev navetist este de 18 km, mai prevede raportul.
Tot cu privire la transportul elevilor, Curtea de Conturi arata ca "tarifele maxime practicate de operatorii de transport auto pentru abonamentele lunare ale elevilor au inregistrat valori de pana la 4,5 ori mai mari decat tarifele practicate, pe distante similare, de CFR Calatori pentru abonamentele lunare de transport feroviar de calatori".
Un aspect important referitor la asigurarea transportului elevilor il constituie microbuzele scolare, achizitionate in perioada 2013-2015 de statul roman, prin MADRP, mai arata raportul. Referitor la folosirea acestora, toate costurile legate de utilizare (sofer, combustibil, piese de schimb, etc.) au fost plasate in sarcina primariilor. Numai ca o parte dintre ele nu si-au permis costurile si uite asa se face ca, in octombrie 2016, 155 de microbuze scolare avand capacitatea totala de peste 2.500 de locuri, nu erau utilizate.
Alte programe pentru care statul a alocat resurse financiare sunt: "Rechizite scolare", "Bani de liceu", "Bursa profesionala" sau "Laptele si cornul".