Dintre "punctele slabe" sunt amintite urmatoarele:
- cunoasterea necorespunzatoare de catre cadrele didactice, care ocupa functii de conducere, indrumare si control a legislatiei specifice invatamantului, cu precadere a celei adaptate instructiei asistate de calculator si Internet;
- nevalorificarea totala a rezultatelor semnalate in urma inspectiilor efectuate in unitatile de invatamant;
- atitudinea deficitara unor inspectori scolari in monitorizarea unitatilor de invatamant;
- numarul inca relativ mic de inspectii la clasa in programul directorilor unitatilor de invatamant;
- nivelul scazut de pregatire al elevilor admisi in invatamantul profesional si tehnic (IPT);
- numarul relativ mare de absente la elevii din invatamantul liceal;
- un numar de 13 unitati de invatamant care lucreaza in trei schimburi din cauza lipsei de spatiu;
- comunicarea uneori deficitara intre compartimentele ISMB;
- numarul foarte mare de reclamatii care provin din unitatile de invatamant;
- rezultatele deficitare ale multor elevi din invatamantul profesional si tehnic (IPT) la examenul national de
bacalaureat.
Lista nu face referire la situatiile neplacute create de pandemia cu noul coronavirus si la neajunsurile din sistem in aceasta perioada. Doar la sectiunea "Activitati" este mentionat ca se va asigura verificarea conditiilor igienico-sanitare, a starii de sanatate si securitate a copiilor/elevilor/personalului angajat si a utilizarii eficiente a spatiilor de invatamant, in contextul epidemiologic determinat de existanta virusului Sars CoV-2.
Inspectoratele scolare judetene si Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti sunt servicii publice deconcentrate ale Ministerului Educatiei, se organizeaza la nivel judetean si actioneaza pentru realizarea obiectivelor educationale prevazute de Legea Educatiei in domeniul invatamantului preuniversitar.
Isi desfasoara intreaga activitate pe baza Legii Educatiei, a Statutului personalului didactic, a hotararilor si ordonantelor emise de Guvernul Romaniei, a tuturor actelor normative ce decurg din continutul Legii Educatiei, precum si a ordinelo/precizarilor elaborate de Ministerul Educatiei.
Aplica politicile si strategiile, controleaza aplicarea legislatiei si monitorizeaza calitatea activitatilor de predare-invatare si respectarea standardelor nationale/indicatorilor de performanta, prin inspectia scolara, controleaza, monitorizeaza si evalueaza calitatea managementului unitatilor si institutiilor de invatamant, asigura, impreuna cu autoritatile administratiei publice locale, scolarizarea elevilor si monitorizeaza participarea la cursuri a acestora pe durata invatamantului obligatoriu, coordoneaza admiterea in licee, evaluarile nationale si concursurile scolare la nivelul unitatilor de invatamant din judet si, respectiv, din municipiul Bucuresti.