Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
De Portal Invatamant la 22 Mar. 2021 |
![]() |
0 comentarii Fii primul care comenteaza |
Invatamantul in tara noastra este in continua dezvoltare, insa trebuie sa fim realisti si sa recunoastem faptul ca mai este mult de lucru pana vom ajunge la un sistem productiv, care sa satisfaca nevoia de cunoastere a elevului si sa il indrume in alegerea profesiei potrivite pentru el. Acesta ar trebui sa fie unul dintre principalele scopuri ale sistemului educational. Institutiile de formare ale noilor generatii ar trebui sa constituie un prim punct de pornire in ceea priveste atat educatia formala, cat si formarea elevului ca individ in societate.
Astfel, a devenit dificil chiar si pentru noi, parintii, sa tinem pasul cu toate schimbarile programei din aria curriculara. Acestea se succed cu atata rapiditate, incat nu putem decat sa ne intrebam ce inseamna acest lucru pentru mintile fragede ale copiilor nostri. Structura examenelor nationale este intr-un continuu proces de schimbare, iar din cauza modificarilor programei care nu sunt urmate in timpul orelor de curs, informatia ajunge la elevi intr-un mod diferit, fiind dificila aplicarea cunostintelor acumulate.
Desi aceste schimbari sunt bine intentionate, avand ca scop perfectionarea metodelor de predare si invatare, dar si a continutului predat, de multe ori acestea nu sunt adoptate de catre cadrele didactice din institutiile de invatamant. Acest lucru va duce, inevitabil, la obtinerea pe parcursul anului scolar a unor rezultate, cel mai probabil, diferite fata de rezultatele pe care le vor obtine in urma evaluarilor nationale. De unde apar aceste discrepante?
De cele mai multe ori, timpul limitat si curriculum scolar ce trebuie parcurs impreuna cu elevii nu lasa loc profesorului de explicatii suplimentare in timpul orelor de curs. Pentru elev, acest lucru inseamna ca informatia nu se sedimenteaza si nu poate forma o baza pe care sa se construieasca structuri noi, fluxul de invatare fiind blocat in acel punct.
Mai mult, lipsei de timp i se adauga si faptul ca fiecare elev are propriul sau ritm de intelegere si invatare, iar faptul ca unii dintre ei inteleg mai repede, ii poate inhiba pe ceilalti. Astfel, fluxul de comunicare dintre profesor si elev este intrerupt, iar bucla de feedback pe baza careia functioneaza procesul de invatare este unidimensionala.
De aceea, foarte multi parinti apeleaza la meditatii. Studiile de specialitate au aratat ca in timpul parcursului de an scolar, un elev va face meditatii cel putin la una dintre materiile de examene, cum ar fi limba romana, matematica, limba engleza, fizica, chimie etc.
Desi subiectivitatea profesorului nu ar trebui sa fie o problema de care sa ne lovim, suntem, totusi, oameni si fiecare dintre noi avem anumite inclinatii si preferinte. Indiferent de acestea, profesorii ar trebui sa urmeze intotdeauna programa scolara, pentru a se asigura ca elevii sunt bine pregatiti. Abordarile cadrelor didactice sunt diferite si acest aspect nu este unul negativ, problema, insa, apare cand aceste abordari neglijeaza programa scolara.
In cazul Limbii Romane, aici intervine o alta problema: felul in care profesorul interpreteaza lectiile predate, in special cand ne gandim la partea de literatura. Din acest punct de vedere, putem spune ca Limba Romana este o materie care lasa loc de interpretari, analiza textelor fiind una subiectiva.
In invatamantul romanesc, vom intalni adeseori profesori care se abat de la continuturile care ar trebui predate, de la planul semestrial pe care ar trebui sa il urmeze. Pe termen lung, acest lucru este in detrimentul elevului, deoarece, in final, evaluarea nationala se va face baza programei scolare.
Parintii apeleaza la meditatii romana pentru a rezolva aceasta problema. Mediul restrans si linistit permite o mai buna colaborare intre profesor si elev, iar rolul profesorului de meditatii este acela de a ghida elevul in timpul procesului de invatare. Acest lucru se realizeaza urmand in principal structura ceruta in cadrul examenelor nationale, fie ca este vorba de evaluare nationala sau de examenul de Bacalaureat.
Pentru a se inlatura acest subiectivism, baremul testelor nationale a introdus conditii clare si succinte de acordare a punctelor pentru rezolvarea cerintelor, tintind catre transparenta in corectare chiar si in cazul materiilor complexe, cum ar fi Limba Romana. Un profesor bun de meditatie foloseste aceste conditii in avantajul elevului, il ghideaza intotdeauna inspre indeplinirea acestora, lasand modurile invechite de rezolvare ale cerintelor deoparte, dar si dand frau liber creativitatii elevului.
In incheiere, desi exista, cu siguranta, foarte multe de reprosat sistemului educational din tara noastra, eforturile parintilor de a schimba invatamantul romanesc sunt admirabile. Profesorii excelenti modeleaza mintile tinere si ii indruma pe elevi pe calea potrivita, in cadrul lectiilor de meditatii, oferindu-le atat educatie formala, cat si un model dupa care ar trebui sa se ghideze mai usor, un mod de a se exprima liberi, de a da si de a cere feedback, lucruri care, pentru elevi, ar trebui sa fie o normalitate.
Nu ne ramane decat intrebarea: Oare cand ne vom putea bucura de aceleasi beneficii si in institutiile de invatamant?