De asemenea, Asociatia propune sa se organizeze in mod obligatoriu (nu optional, cum este prevazut in proiect) concurs de admitere in clasa a IX-a la Colegiile Nationale, dupa sustinerea de catre elevi a Evaluarii Nationale, pentru 100% din numarul de locuri atribuite prin planul de scolarizare (nu pentru maximum 90%, cum prevede proiectul Ministerului).
In plus, reprezentantii parintilor din APSS cer ca si liceele fara statut de colegiu national sa poata organiza concursuri de admitere, pentru o selectie serioasa a candidatilor.
Comunicatul Asociatiei Parintilor pentru Scoala la Scoala (APSS)
Avand in vedere misiunea APSS pentru sprijinirea desfasurarii cursurilor fata in fata, precum si a promovarii cresterii calitatii actului educational si a educatiei bazate pe principii si valori, Asociatia Parintilor pentru Scoala la Scoala a inaintat Ministerului Educatiei un set de propuneri, avand in centru ideea de a se prevedea in mod explicit in noile legi ale educatiei (lansate in dezbatere publica) principiul invatarii fata in fata, in timp ce invatarea online sa aiba un caracter exceptional. De asemenea, Asociatia propune ca invatarea sa poata fi mutata in online doar in anumite conditii foarte speciale, atunci cand sunt prevazute interdictii cu privire libertatea de circulatie sau cand majoritatea activitatilor economice de pe raza administrativa a unitatii de invatamant se desfasoara online.
Alte propuneri ale Asociatiei sunt legate de: organizarea de concursuri de admitere 100% pentru colegiile nationale; acordarea posibilitatii ca si liceele fara statut de colegiu national sa poata organiza concurs de admitere; prevederi clare privind interdictia colectarii de fonduri de la parinti; mentinerea actualelor palate/cluburi ale copiilor in subordinea Ministerului Educatiei; asigurarea, de catre Ministerul Educatiei, de dispozitive electronice pentru a putea participa la eventualele activitati de e-learning etc.
Invatamantul fata in fata este regula, nu exceptia
Principalele propuneri de modificare:
1) La art. 18, alineat 1 din proiect 1 , care se refera la modalitatea de desfasurare a cursurilor scolare, Asociatia propune introducerea unei prevederi exprese care sa prevada ca invatarea fata in fata ar trebui sa fie regula, in timp ce invatarea online ar trebui sa fie prevazuta cu titlu de exceptie. Argumentul invocat este acela ca educatia copilului trebuie sa urmareasca dezvoltarea plenara a personalitatii, a vocatiilor si a aptitudinilor mentale si fizice ale copilului. Or, aceasta dezvoltare plenara a personalitatii copilului, a vocatiilor si a aptitudinilor sale mentale si fizice se poate realiza doar in conditii de interactiune deplina, in mediul scolar atat cu profesorii cat si cu ceilalti elevi, prin angrenarea tuturor simturilor cu care este inzestrata fiinta umana, in timp ce mutarea acestei interactiuni in mediul virtual, reprezinta, in mod incontestabil, o grava afectare negativa a actului educational si, deci, a insusi dreptului la invatatura, in care participantii au o capacitate mult diminuata de a comunica si de a se percepe reciproc prin intermediul unui dispozitiv electronic, astfel dupa cum s-a considerat si in jurisprudenta Curtii de Apel Bucuresti, Sectia a IX contencios administrativ si fiscal - Sentinta civila nr. 212/25.02.2021, prin raportare la dispozitiile din Conventia internationala privind drepturile copilului si jurisprudenta instantelor din Romania.
2) La art. 18, alineat 2 din proiect, care prevede ca activiatea scolara se poate desfasura online in stare de urgenta, de asediu sau de alerta, APSS propune adaugarea unor criterii clare in urma carora se poate decide trecerea invatamantului in online: atunci cand libertatea de circulatie a persoanelor este restrictionata prin lege sau cand majoritatea activitatilor operatorilor economici de pe raza administrativa a unitatii de invatamant se desfasoara si ele in regim online. Actuala prevedere din proiectul lansat in dezbatere publica are un grad mare de generalitate, fiind lacunara si lipsita de orice previzibilitate in ceea ce priveste modalitatea de aplicare, practic fara a oferi criterii controlabile in baza carora se va lua o astfel de decizie a desfasurarii cursurilor exclusiv online. Mai mult, neprevederea unor situatii clare si controlabile in care invatarea s-ar putea desfasura online ar conduce si la situatii de neconstitutionalitate, prin afectarea unor drepturi constitutionale fundamentale, cum este dreptul la invatatura.
3) La art. 94, alineat 5, care prevede ca Ministerul Educatiei poate emite reglementari avand ca obiect organizarea si functionarea sistemului de invatamant preuniversitar pe durata starii de urgenta, a starii de alerta si starii de asediu, Asociatia propune introducerea unei prevederi care sa stipuleze ca reglementarile cu privire la modalitatea de desfasurare a cursurilor trebuie sa fie dispuse doar prin lege, conform art. 53 din Constitutie (eventual prin proiect de ordonanta de urgenta, care sa fie aprobat in Parlament prin lege de aprobare).
Examen de admitere obligatoriu si 100% pentru colegiile nationale
4) La art. 74, alineat 2, referitor la admiterea in cadrul colegiilor nationale, Asociatia propune sa se organizeze in mod obligatoriu (nu optional, cum este prevazut in proiect) concurs de admitere in clasa a IX-a la Colegiile Nationale, dupa sustinerea de catre elevi a Evaluarii Nationale, pentru 100% din numarul de locuri atribuite prin planul de scolarizare (nu pentru maximum 90%, cum prevede proiectul Ministerului), iar subiectele pentru admiterea la Colegiile Nationale sa fie redactate la nivel national de catre specialisti si nu de catre profesorii fiecarui Colegiu National in parte. De asemenea, propunem ca si alineatul 10 al art. 74, referitor la intrarea la liceele care nu au statul de colegiu national, sa fie modificat in sensul in care si liceele fara statut de colegiu national sa poata organiza concursuri de admitere. Nu intelegem de ce ar trebui facuta o astfel de diferentiere, iar liceele obisnuite sa nu poata avea sansa la o selectie serioasa a candidatilor.
Consideram ca forma admiterii prin concurs este cea mai corecta si mai elocventa forma de evaluare si admitere, fiind si cea mai des utilizata si la nivelul invatamantului superior. Consideram ca propunerea noastra promoveaza valoarea autentica si competitia, pentru ca cei mai buni elevi sa aiba acces in Colegiile Nationale si licee bune, iar admiterea sa fie impartiala.
Actualul proiect al Ministerului prevede ca „unitatile de invatamant liceal cu statut de Colegiu national pot organiza organiza concurs de admitere in clasa a IX-a, pentru maximum 90% din numarul de locuri atribuite prin planul de scolarizare, concursul urmand sa aiba subiect unic la nivel national, iar repartizarea sa se faca pe judet in ordinea descrescatoare a mediilor. Restul locurilor se ocupa prin repartitie computerizata, in urma sustinerii evaluarii nationale.” Cu privire la liceele fara statut de colegiu national, Ministerul Educatiei nu lasa liceelor deloc posibilitatea de organiza admitere, obligandu-le la repartizarea computerizata.
5) La art. 94, care reglementeaza conducerea sistemului national de invatamant consideram ca ar trebui mentinuta si suplimentata o prevedere din Legea nr. 1/2011, prin care Ministerul Educatiei „asigura, la cerere, fiecarui cadru didactic si fiecarui elev un dispozitiv - laptop sau tableta, conectat la internet, pentru a putea participa la activitatile de e-learning”. Amintim ca art. 94, lit. z din Legea nr. 1/2011, nu se regaseste deloc in Proiectul de lege actual, urmand ca, practic, parintii sa fie cei in sarcina carora cade dotarea elevilor cu gadgeturi, in eventualitatea in care s-ar decide trecerea invatarii in online. Mai mult, se observa ca aceasta prevedere ar fi cu atat mai importanta in conditiile in care ME are in plan generalizarea utilizarii tablei electronice pentru o eventuala preluare a informatiilor de pe aceasta.
6) La art. 107, alineat 2, care prevede finantarea invatamantului preuniversitar, Asociatia propune introducerea unei precizari exprese care sa interzica colectarea de fonduri sau constrangerea morala ce sunt bine-cunoscute in practica (in cadrul sedintelor cu parintii sau pe grupurile de whatsapp) pentru astfel de fonduri de la parinti sau reprezentantii legali ai copiilor. Este unanim cunoscuta practica generalizata in sistemul de invatamant a unor proceduri nelegale pentru atragerea unor fonduri la nivel de clasa/unitate de la parinti, pe simplul motiv ca este “mult mai comod asa”, in loc ca unitatea de invatamant sa faca demersurile necesare si posibile pentru obtinerea acestor fonduri.
Palatele /cluburile copiilor sa ramana in subordinea Ministerului Educatiei
7) Propunem eliminarea articolului 213, alineat 4 din proiectele aflate in consultare publica, care prevede trecerea Palatului National al Copiilor din Bucuresti si a celorlalte palate/cluburi ale copiilor/cluburi sportive scolare din tara din subordinea Ministerului Educatiei in subordinea Consiliului General, respectiv a consiliilor locale. Consideram ca fiind o grava eroare si net dezavantajoasa aceasta schimbare de paradigma, in primul rand, sub aspectul riscului ca acestea sa fie subfinantate fiindca vor depinde de problemele si arieratele bugetor locale. Un simplu exemplu este chiar Bucurestiul care se afla in stare de faliment, fiind, deci, in imposibilitate de a mai sustine financiar activitatile culturale si din invatamant.
De asemenea, propunem la art. 215, alineat 3 din proiect, mentinerea in domeniul public a imobilelor aferente palatelor/cluburilor copiilor. Totusi, in cazul in care aceasta propunere nu va fi admisa, iar acele imobile vor fi trecute in administrarea autoritatilor locale, atunci propunem ca destinatia acestora sa fie mentinuta pentru 100 de ani, si nu pentru 10 ani, asa cum, in mod nejustificat, prevede proiectul, intrucat s-ar naste riscul expunerii expunerii acestor imobile unor eventuale afaceri imobiliare la nivel local.
8) In ceea ce priveste art. 217 alineat 19, care prevede ca in termen de 8 luni de la intrarea in vigoare a legii, Ministerul Educatiei initiaza o hotarare de Guvern privind aprobarea Strategiei nationale pentru digitalizarea educatiei, propunem ca o astfel de strategie sa fie adoptata prin proiect de lege, si nu printr-o simpla hotarare de guvern - fapt ce ar putea contraveni prevederilor constitutionale.