Spre exemplu, in judetul Timis, majorarile salariale din invatamant, insuficienta banilor, care a dus in situatia ca unora dintre profesori sa nu le poata fi platite contributiile sociale, si o serie de masuri dispuse de Inspectoratul Scolar al Judetului Timis au dus la tensiuni foarte mari intre unii dintre directorii de scoli si inspectoratul scolar.
Sefa ISJ Timis le prezinta directorilor o situatie de la nivelul judetului Timis, transmitandu-le directorilor ca "bugetul nu va fi ajustat decat in situatii exceptionale, bine argumentate si dupa ce dovedim ca am luat masurile legale pentru incadrarea in costul standard". "Sumele, ce e posibil sa ne fie repartizate ( in trimestrul IV), vor fi foarte mici si nu vor acoperi deficitul judetului Timis", i-a avertizat Aura Danielescu pe directori, carora le-a transmis ca Ministerul Educatiei si Inspectoratul scolar s-au "scuturat" de responsabilitati, repartizand banii dupa costul standard, conform
Adevarul.
La nivelul Inspectoratului Scolar Timis a fost intocmit si un grup de lucru, iar incepand de luni directorii de scoli au fost invitati pentru a-si prezenta situatia financiara si pentru a gasi, impreuna cu inspectoratul, solutii pentru a face economii.
Aura Danielescu a facut publice si propunerile de solutii identificate in urma discutiilor cu directorii de scoli:
- s-au propus ca si masuri, acolo unde deficitul inregistreaza cateva miliarde pe an, reducerea la minim a numarului disciplinelor optionale (acestea, de foarte multe ori, au fost alese nu ca optiune a copiilor si parintilor, ci pentru a inchega o catedra de 18 ore la o anumita disciplina si in mod sigur, copiii nu isi doresc un numar maxim de ore pe saptamana, prin majorarea optionalelor), pentru 2018-2019 (din septembrie), fara a fi afectate cadrele didactice titulare;
- s-au propus masuri de diminuare a fractiunilor de norma ( spre exemplu laborant , pentru ca scolile respective nici nu au laborator si persoana care ocupa functia mai detine o norma intreaga, fara aceasta fractiune);
- s-au propus masuri de blocare ( prin OUG 90/2017 nu se pot debloca decat 1/2 din posturile nedidactice si didactice auxiliare ce se vacanteaza) temporara, fara a se pierde normele a unor posturi vacante (nu sunt oameni pe ele) de muncitori de intretinere, ingrijitori, astfel incat sa se poata realiza o diminuare a deficitului de cost. Exista scoli ce au putin peste 100 elevi si 10 posturi pe nedidactic ocupate, dar, exista si situatii in care, personalul nedidactic este insuficient.
- s-a renuntat, acolo unde nu exista posibilitatea luarii niciunei masuri si deficitul este exagerat, la degrevarea temporara a directorului de gradinita. Ani la rand au fost degrevate si spre deosebire de profesori, dumnealor nu au avut nicio ora in obligatia de predare;
- s-au comasat unele clase cu efective mici de elevi, astfel incat, din 2 clase cu 27 elevi in ambele, sa ramana 1 clasa cu 27 elevi, fara a afecta titularii din scoli;
- s-au solicitat si doar in putine cazuri, desi exista posibilitatea in mai multe unitati de invatamant, sa se finanteze de la venituri proprii unele posturi de la nedidactic ( avem scoli cu hectare intregi de pamant, cu fond de vanatoare si care desfasoara activitati aducatoare de venituri suplimentare);
- externalizarea unor servicii, prin preluarea acestora de catre partenerii nostri din UAT-uri, la personalul nedidactic.