Potrivit lui Bolos, prin descentralizarea inspectoratelor scolare, autoritatile locale vor putea prelua conducerea acestor institutii.
"De la 1 ianuarie 2025 va avea loc descentralizarea servicilor publice de la nivel central: Directiile judetene de sport, directiile judetene de cultura si inspectoratele scolare, ca prim pas pentru ceea ce inseamna descentralizarea servicilor publice. Este foarte important ca cine decide asupra serviciilor publice de interes local sa fie autoritatea locala. Pana la aceasta data, transferul catre autoritatile publice judetene a acestui nivel de servicii se va realiza treptat, dar scopul final e de apropiere a serviciilor publice de cetateni", a spus Marcel Bolos.
Marcel Bolos a mai anuntat ca institutiile publice cu personalitate juridica de subordonare locala nu mai pot functiona daca au sub 50 de posturi ocupate si daca se suprapun cu alte institutii. Ordonatorii de credite trebuie sa decida care intra in comasare, reorganizare sau transfer, mai spune ministrul.
Cu toate acestea, noua Lege a invatamantului preuniversitar prevede inlocuirea inspectoratelor scolare cu "directii judetene de invatamant preuniversitar, ca servicii publice deconcentrate ale Ministerului Educatiei, cu personalitate juridica, finantate din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Educatiei".
In noua lege a Educatiei se arata ca aceste directii judetene de invatamant sunt conduse de un director general si directori generali adjuncti numiti prin ordin al ministrului Educatiei, in urma sustinerii unui concurs organizat de Ministerul Educatiei, pe baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului Educatiei.
Directiile judetene de invatamant preuniversitar/Directia Municipiului Bucuresti de invatamant preuniversitar vor avea urmatoarele atributii:
a) aplica politicile si strategiile Ministerului Educatiei, precum si politicile nationale la nivel judetean si la nivelul municipiului Bucuresti;
b) monitorizeaza aplicarea legislatiei la nivelul unitatilor de invatamant;
c) controleaza, monitorizeaza si evalueaza calitatea managementului unitatilor de invatamant;
d) sprijina Ministerul Educatiei in activitatea de coordonare a CJRAE/CMBRAE;
e) coordoneaza si controleaza activitatile unitatilor de educatie extrascolara ale Ministerului Educatiei din aria judetului/municipiului Bucuresti;
f) monitorizeaza modul in care autoritatile administratiei publice locale isi indeplinesc atributiile privind asigurarea finantarii unitatilor de invatamant preuniversitar;
g) colaboreaza cu institutia prefectului in vederea asigurarii implementarii la nivel local a politicilor guvernamentale din domeniu;
h) coordoneaza admiterea in licee, evaluarile nationale, examenele de certificare a calificarilor profesionale si concursurile scolare la nivelul unitatilor de invatamant din judet si din municipiul Bucuresti;
i) inainteaza Ministerului Educatiei reteaua scolara a unitatilor de invatamant preuniversitar organizata de catre autoritatile administratiei publice locale din raza lor teritoriala, in vederea avizarii si publicarii;
j) asigura, impreuna cu autoritatile administratiei publice locale, scolarizarea prescolarilor si elevilor si monitorizeaza participarea la actul educational a acestora pe durata invatamantului obligatoriu;
k) monitorizeaza situatia abandonului scolar si a parasirii timpurii a sistemului de invatamant la nivelul fiecarei unitati de invatamant preuniversitar din raza sa teritoriala;
l) colaboreaza cu centrele scolare pentru educatie incluziva, in vederea asigurarii serviciilor educationale specializate, coordoneaza, monitorizeaza si evalueaza servicii specializate de mediere scolara;
m) monitorizeaza respectarea prevederilor legale privind prevenirea segregarii scolare, in toate unitatile de invatamant din raza teritoriala, in vederea identificarii si combaterii fenomenelor de segregare scolara, si sustine participarea personalului didactic la cursuri de formare profesionala pentru dobandirea de competente in educatie incluziva;
n) comunica Ministerului Educatiei, pana in prima zi lucratoare a lunii aprilie a fiecarui an, un raport privind masurile de combatere a segregarii, la nivel judetean/al municipiului Bucuresti;
o) monitorizeaza implementarea programelor nationale initiate de Ministerul Educatiei, precum si a proiectelor derulate de unitatile de invatamant in cadrul programelor UE in domeniul educatiei;
p) sprijina unitatile de invatamant in accesarea si implementarea de proiecte din fonduri nationale si europene;
q) mediaza conflictele si litigiile survenite intre autoritatile administratiei publice locale si unitatile de invatamant, la solicitarea motivata a oricareia dintre parti;
r) mentine, in baza principiului subsidiaritatii, legatura cu organizatiile reprezentative ale elevilor, profesorilor si parintilor si asigura participarea acestora in procesul de elaborare si implementare a unor politici educationale la nivel judetean si la procesul de luare a deciziilor care vizeaza comunitatea scolara;
s) sprijina unitatile de invatamant si verifica acuratetea datelor raportate de catre acestea in vederea sprijinirii elaborarii de politici publice bazate pe date;
s) prezinta public un raport anual privind starea invatamantului la nivelul judetului sau al municipiului Bucuresti;
t) acorda consiliere si asistenta unitatilor de invatamant in gestionarea resurselor umane;
t) monitorizeaza activitatile de constituire si de vacantare a posturilor didactice/catedrelor din unitatile de invatamant preuniversitar de stat si particular, organizeaza concursul national de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din invatamantul preuniversitar de stat,
monitorizeaza concursurile de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate organizate de unitatile de invatamant preuniversitar particular si examenul national de licentiere in cariera didactica;
u) elaboreaza si gestioneaza baza de date privind personalul angajat in unitatile de invatamant, in limitele competentelor ce ii revin;
v) realizeaza auditul periodic al resursei umane din invatamantul preuniversitar;
w) colaboreaza cu CCD pentru asigurarea cursurilor specifice de formare, pe baza recomandarilor de formare continua, asociate fiecarei inspectii de specialitate;
x) asigura recunoasterea si echivalarea studiilor efectuate in strainatate de catre elevii romani;
y) sustine dezvoltarea si administrarea resurselor educationale deschise si a platformelor strategice din educatie.
Directiile judetene de invatamant vor avea un consiliu de administratie si un consiliu consultativ. Functionarea acestora se realizeaza in baza unui regulament propriu, elaborat si aprobat de consiliul de administratie, conform regulamentului-cadru aprobat prin ordin al ministrului Educatiei.
Reprezentantii federatiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectiva invatamant preuniversitar si un reprezentant al elevilor care face parte din consiliul judetean al elevilor/Consiliul Municipal al Elevilor Bucuresti, un reprezentant judetean al structurilor asociative reprezentative ale parintilor cu activitate relevanta la nivel national participa, cu statut de observatori, la lucrarile consiliului de administratie al DJIP/DMBIP.