Ce se va intampla cu scolile care nu pot plati facturile la energie?
"Am atras atentia si in sedinta de Guvern, trebuie privite cu prioritate scolile, spitalele si universitatile. Exista riscuri de functionare dificila din cauza unor costuri foarte mari ale utilitatilor. Am dat un exemplu, al unei universitati in care costurile cu utilitatile erau 3 la suta din buget, iar acuma ajung sa fie 15 la suta din buget. Solutia e clara, plafonarea si verificarea corectitudinii facturilor, din perspectiva indeplinirii conditiilor legale. Acest lucru trebuie sa il faca si primariile in ceea ce priveste scolile din invatamantul preuniversitar", a declarat, luni seara, la Digi24, Sorin Cimpeanu, ministrul Educatiei.
"Exista o regula de plafonare, inteleg ca ea va fi clarificata, la nivelul Guvernului, mai bine. Exista, de asemenea, si o hotarare de Guvern care este pe circuitul de avizare pentru cresterea costului standard per elev, destinat cheltuielilor materiale, insa aceste cresteri, desi sunt importante, sunt mici in raport cu ceea ce inteleg ca inseamna cresterea costului la energia electrica", a mai precizat ministrul Cimpeanu.
Ministrul Educatiei, Sorin Cimpeanu, a precizat ca scoala a fost afectata in timpul pandemiei "enorm, infricosator de mult" si ca "pierderile educationale sunt foarte mari", greu de recuperat, necesitand perseverenta si implicare.
Cimpeanu a adaugat ca in aceasta perioada a crescut si abandonul scolar. Astfel, din 2015 pana in 2019 s-a inregistrat o scadere a abandonului scolar de la 18-19% la 15,3%. Insa, in 2020, abandonul scolar a crescut din nou la 15,6%, atingand in mediul rural o valoare medie de 26%.
"Acestea sunt datele din 2020. Privesc cu mare ingrijorare catre INS si oricat de mult am spera sa nu creasca semnificativ aceste cifre deja ingrijoratoare (...) atunci cand vom avea cifrele pentru anul 2021, ma tem ca ele vor fi inca si mai grave. Toate acestea sunt efecte asupra sistemului de educatie, generate de pandemie. Este vorba de efecte negative care s-au suprapus peste problemele cronice deja existente in sistemul de invatamant din Romania", a precizat el.
El a reamintit ca la finalul lunii decembrie a fost adoptat un program national pentru reducerea abandonului scolar.
De asemenea, Cimpeanu a atras atentia asupra faptului ca exista studenti care incheie al doilea an universitar, dar care nu au intrat inca intr-un amfiteatru si nu au participat la lucrari practice.