Potrivit unui comunicat postat pe edu.ro, "Ministerul Educatiei va continua pilotarea inregistrarii situatiei scolare exclusiv in format electronic, incurajand unitatile de invatamant sa foloseasca platformele existente pe piata si sa renunte la folosirea documentelor in format fizic, aspect ce se inscrie in politica de dezvoltare sustenabila si protejare a mediului pe care ministerul o promoveaza la toate nivelurile. In anul scolar 2022 - 2023, 742 de unitati de invatamant au decis sa renunte la catalogul clasic (fisier pdf), in format fizic. Generalizarea treptata a sistemelor de management digital al unitatilor de invatamant va permite si un acces transparent la date si implicit luarea unor decizii bazate pe date reale si actuale".
..vezi aici Ordinul de ministru privind Catalogul electronic
Catalogul electronic este accesibil parintilor online, astfel ca acestia vor fi la curent in permanenta cu situatia scolara a copiiilor.
..vezi aici Lista scolilor care implementeaza catalogul electronic
Performantele scolare ale elevilor, incluzand absentele si notele sunt incarcate pe platforma online, la care vor avea acces nu doar profesorii, care vor completa datele, ci si parintii.
Unitatile de invatamant de stat care folosesc catalogul electronic asigura din bugetul propriu sau din fonduri proprii, dupa caz, achizitionarea programelor/serviciilor de catalog electronic, fiind interzisa solicitarea achitarii acestor servicii de catre elevi sau reprezentantii legali ai acestora.
Elevilor aflati in situatie de transfer dintr-o unitate de invatamant care foloseste catalog electronic li se elibereaza situatia scolara consemnata in foaia matricola.
Directia generala pentru implementarea proiectului Romania Educata monitorizeaza si evalueaza pilotarea catalogului electronic si propune masuri de imbunatatire, modificare si scalare a acesteia.
Precizarile inspectoratelor cu privire la implementarea catalogului electronic in scoli
1. Referitor la chestiunea adnotarilor in catalog dupa tiparire
Avand in vedere ca potrivit prevederilor Ordinului nr. S157/2021 privind implementarea catalogului electronic in scoli-pilot, situatia scolara, inclusiv rezultatele evaluarii, se consemneaza doar in catalogul electronic, iar operatiunea de tiparire a catalogului electronic se realizeaza la finalul anului scolar, respectiv in data de 31 august, reiese ca dupa operatiunea de tiparire nu se mai fac adnotari.
2. Referitor la formatul printarii cataloagelor scolare
Luand in considerare prevederile art. 4 din Regulamentul privind regimul actelor de studii si al documentelor scolare gestionate de unitatile de invatamnt preuniversitar aprobat prin OMENCS nr. 3844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, conform carora documentele scolare respectiv catalogul scolar respecte modelul aprobat de Ministerul Educatiei, rezulta ca si catalogul electronic se printeaza intr-un format care respecte modelul celui aprobat de minister. Daca din motive tehnice unitatea de invatamant nu are posibilitatea printarii in format A3 consideram ca se poate printa si in format A4. Formatul printarii poate fi de tip portret (portrait) sau vedere (lanscape), color sau alb-negru.
3. In ceea ce priveste modalitatea de legare a paginilor printate ale catalogului scolar
Avand in vedere ca in Ordinul nr 515712021 nu exista prevederi referitoare la modalitatea de legare a paginilor printate, consideram ca fiecare unitate de invatamant poate decide cu privire la modalitatea optima de legare (ex. snuruire, incopciere etc.), tindnd cont de faptul ca termenul de pastrare a acestui document scolar este permanent, fiind necesara asigurarea unei securitati ridicate a integritatii catalogului pe o perioada indelungata de timp.
4. In ceea ce priveste arhivarea catalogului electronic
Arhivarea catalogului electronic este identica cu arhivarea catalogului scolar folosit in prezent. De altfel, in acest sens au fost elaborate prevederile art. 2 alin (2) din Ordinul nr. 5157/2021, conform carora catalogul electronic se tipareste, semneaza, avizeaza si arhiveaz de directorul unitatii de invatamant, la finalul anului scolar, in conformitate cu prevederile art. 27 alin. (5) si (8) din Regulamentul privind regimul actelor de studii si al documentelor scolare gestionate de unitatile de invatamant preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice nr. 3.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.