Cercetarea intitulata ”Fata in fata cu fenonemul bullying” a fost facuta de Asociatia Telefonul Copilului si conform studiului, 51% dintre copiii victime apreciaza ca principalul motiv pentru care au fost agresati este aspectul fizic.
62% dintre victimele bullying-ului au fost agresate de un alt elev, iar o treime de un grup de elevi (33%).
Referitor la abuzul de tip cyberbullying, acesta a avut loc pe platformele online cele mai utilizate de catre elevi: Facebook (23%), WhatsApp (21%), Instagram (19%), conform
hotnews.ro.
in 60% dintre situatii, comportamenul martorilor care au intervenit in apararea victimei sau au anuntat un profesor/un adult din scoala a trecut neobservat, 21% dintre martori considera ca au fost priviti drept eroi, 16% au afirmat ca au fost considerati turnatori, iar 10% au afirmat ca au fost si ei apoi agresati.
Motivele agresiunilor
Din perspectiva agresorilor cu privire la motivele agresiunii, studiul arata ca 50% au afirmat ca victimele au meritat acest tratament, 36% au afirmat ca si ei au fost agresati de persoana respectiva si au simtit nevoia sa se razbune, 29% au simtit nevoia sa se impuna, 15% considera ca mai multi colegi se comporta astfel cu acea persoana si au facut si ei la fel, 11% au facut-o ca sa se distreze, iar 6% au afirmat ca astfel de comportamente sunt ceva obisnuit la in scoala in care invata si nu considera ca au facut nimic deosebit (intrebare cu raspuns multiplu).
La randul lor, 7 din 10 profesori admit prezenţa fenomenului bullying in şcoala unde profeseaza.
in ceea ce priveste masurile care pot fi adoptate, 81% dintre elevi considera ca este necesar ca profesorul /dirigintele sa le vorbeasca despre bullying in orele de curs, profesorii semnaland in unanimitate aceasta necesitate, iar programa scolara sa prevada detalii despre acest fenomen.
87% dintre parinti si 91% dintre cadrele didactice considera ca se impune adoptarea unor masuri legislative referitoare la prevenirea si interventia in cazuri de bullying.
Cercetarea s-a realizat prin aplicarea a trei tipuri de chestionare sociologice pentru fiecare categorie de grup tinta: elevi, cadre didactice, parinti. A fost aplicat un numar total de 1.100 de chestionare. La elevi, chestionarele au fost aplicate elevilor din toate ciclurile de invatamant (primar, gimnazial si liceal).
Asociatia Telefonul Copilului a lansat platforma de dezbateri publice privind bullying-ul
http://dialoc.ro/, precum si petitia online „Fara frica, fara bullying! Petitie pentru siguranta copilului tau la scoala!”.
Dialoc.ro are si rolul de a informa si educa copiii, parintii, cadrele didactice si orice alta categorie de cetateni privind manifestarile bullying-ului. Cei interesati pot afla cum sa identifice situatiile de acest tip si care sunt solutiile punctuale pentru a depasi astfel de episoade.
Studiul cu privire la fenomenul bullying a fost prezentat in cadrul Forumului national anti-bullying care se desfasoara intre 11 si 13 decembrie la Palatul Parlamentului.