Conform noilor Norme metodologice, scolile si gradinitele private pot organiza concursurile de ocupare a posturilor didactice atat la nivel de unitate de invatamant, cat si la nivel local, judetean sau interjudetean, prin asociere temporara a mai multor unitati de invatamant.
In cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate, candidatii sustin obligatoriu o proba scrisa din didactica specialitatii in profilul postului didactic/catedrei, potrivit programelor specifice pentru concurs in vigoare, aprobate prin ordin al ministrului educatiei.
Subiectele la proba scrisa sunt elaborate de o comisie speciala constituita la nivelul unitatii de invatamant/grupului de unitati de invatamant care s-au asociat temporar, in concordanta cu programele specifice pentru concurs in specialitatea postului didactic, aprobate prin ordin al ministrului educatiei.
In situatia in care, la nivelul unitatii de invatamant/grupului de unitati de invatamant, se stabileste ca in cadrul concursului candidatii sa sustina si alte probe evaluate prin note de la 10 la 1, media de repartizare obtinuta de un candidat se determina ca medie ponderata a notelor obtinute la fiecare proba, ponderea notei obtinute la proba scrisa fiind de cel putin 75%.
Proba scrisa, a carei durata poate fi de 2-4 ore, se evalueaza prin note de la 10 la 1, iar candidatii trebuie sa obtina cel putin nota 7 la fiecare dintre probele de concurs pentru angajare pe perioada nedeterminata, respectiv cel putin nota 5 pentru angajare pe perioada determinata.
Inspectoratele scolare monitorizeaza aceste concursuri pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/ rezervate in scolile private si avizeaza deciziile de repartizare pe posturi.
Inspectorul scolar general al ISJ/ISMB poate refuza avizarea deciziilor de repartizare pe posturi didactice/catedre doar in una dintre urmatoarele situatii:
a) neindeplinirea conditiilor de ocupare a postului didactic/catedrei prin raportare la analiza dosarelor candidatilor.
b) disciplina de concurs la care a fost sustinuta proba scrisa nu este in concordanta cu postul didactic/catedra vacanta/rezervata publicat(a) pentru concurs, conform Centralizatorului
c) specializarile cadrelor didactice care au asigurat evaluarea/reevaluarea lucrarilor scrise nu sunt in concordanta cu disciplinele de concurs la care au sustinut proba scrisa, conform Centralizatorului.
NORME METODOLOGICE privind organizarea si desfasurarea concursurilor de ocupare a posturilor didactice de predare/catedrelor vacante/rezervate din unitatile de invatamant preuniversitar particular
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. — (1) In invatamantul preuniversitar particular, concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate poate fi organizat la nivelul unitatii de invatamant particular sau prin asociere temporara a mai multor unitati de invatamant particular la nivel local, judetean ori interjudetean, in baza reglementarilor proprii, conform prevederilor art. 177 alin. (2) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare. Unitatile de invatamant preuniversitar particular care au decis sa organizeze concursul in asocieri temporare propun centrul de concurs.
(2) Inspectoratul scolar judetean/Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti, dupa caz, denumite in continuare ISJ/ISMB, monitorizeaza concursurile de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate organizate de unitatile de invatamant preuniversitar particular conform alin. (1).
(3) In situatia organizarii si desfasurarii concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate conform prevederilor alin. (1), validarea concursurilor se realizeaza de catre conducerea unitatii de invatamant preuniversitar particular si se comunica, in scris, ISJ/ISMB. Angajarea pe post se realizeaza de catre conducerea unitatii de invatamant preuniversitar particular, in baza deciziei de repartizare emise de catre conducerea unitatii de invatamant si avizate de catre inspectorul scolar general al ISJ/ISMB, conform prevederilor art. 182 din Legea nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Consiliul de administratie al unitatii de invatamant preuniversitar particular hotaraste, la propunerea presedintelui consiliului de administratie, daca organizeaza concursul independent sau in asociere temporara cu alte unitati de invatamant si transmite hotararea la ISJ/ISMB. In cadrul asocierii temporare se transmite catre ISJ/ISMB doar hotararea centrului de concurs in care sunt evidentiate unitatile de invatamant particular asociate.
Art. 2. — (1) In cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate, organizat de unitatile de invatamant preuniversitar particular conform art. 1 alin. (1), candidatii sustin obligatoriu o proba scrisa din didactica specialitatii in profilul postului didactic/catedrei, potrivit programelor specifice pentru concurs in vigoare, aprobate prin ordin al ministrului educatiei.
(2) Proba scrisa se sustine pe baza subiectelor elaborate de o comisie de elaborare a subiectelor, a baremelor de evaluare si de evaluare a lucrarilor scrise constituita la nivelul unitatii de invatamant/grupului de unitati de invatamant care s-au asociat temporar, in concordanta cu programele specifice pentru concurs in specialitatea postului didactic, aprobate prin ordin al ministrului educatiei, si se evalueaza prin note de la 10 la 1. La cererea candidatilor se asigura si traducerea acestora in limbile minoritatilor nationale. Durata probei scrise este de 2-4 ore.
(3) In situatia in care, la nivelul unitatii de invatamant/grupului de unitati de invatamant care s-au asociat temporar, se stabileste ca in cadrul concursului candidatii sa sustina si alte probe evaluate prin note de la 10 la 1, media de repartizare obtinuta de un candidat se determina ca medie ponderata a notelor obtinute la fiecare proba, ponderea notei obtinute la proba scrisa fiind de cel putin 75%.
(4) Pentru angajare pe perioada nedeterminata candidatii trebuie sa obtina cel putin nota 7 (sapte) la fiecare dintre probele de concurs.
(5) Pentru angajare pe perioada determinata candidatii trebuie sa obtina cel putin nota 5 (cinci) la fiecare dintre probele de concurs.
(6) In cazul mediilor de repartizare egale obtinute de candidati la concursul organizat conform art. 1 alin. (1), departajarea candidatilor se face in ordinea criteriilor stabilite la nivelul unitatii de invatamant/grupului de unitati de invatamant care s-au asociat temporar, criterii care se aduc la cunostinta candidatilor la data publicarii listei posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate pentru concurs, prin afisare la avizierul si pe site-ul unitatii de invatamant/centrului de concurs.
Art. 3. — (1) Unitatile de invatamant preuniversitar particular pot organiza concurs pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate pe tot parcursul anului, in conditiile publicarii acestora la sediile si pe site-urile unitatilor de invatamant, precum si in presa locala si centrala, cu cel putin 15 zile inaintea declansarii procedurilor de selectie si angajare pe aceste posturi didactice/catedre. In vederea ocuparii prin concurs, posturile didactice/catedrele vacante pot fi publicate pentru angajare pe perioada nedeterminata sau pentru angajare pe perioada determinata de cel mult un an scolar, iar posturile didactice/catedrele rezervate pot fi publicate doar pentru angajare pe perioada determinata de cel mult un an scolar.
(2) Consiliul de administratie al unitatii de invatamant preuniversitar particular sau centrul de concurs, dupa caz, comunica ISJ/ISMB hotararea prevazuta la art. 1 alin. (4), care contine si urmatoarele informatii:
a) posturile didactice/catedrele vacante disponibile pentru angajare pe perioada nedeterminata sau determinata;
b) perioada/graficul de organizare a concursului;
c) componenta comisiei de concurs, comisiei de elaborare a subiectelor, a baremelor de evaluare si de evaluare a lucrarilor scrise si a comisiei de solutionare a contestatiilor la proba scrisa, cu precizarea specializarilor profesorilor evaluatori;
d) documentele necesare intocmirii dosarelor candidatilor, prevazute la art. 5 alin. (6).
(3) In situatia in care unitatile de invatamant preuniversitar particular se grupeaza in asocieri temporare, catedrele vacante pentru angajare pe perioada nedeterminata, publicate pentru concurs, se pot constitui din ore existente in doua sau mai multe unitati de invatamant de pe raza aceleiasi localitati ori din localitati apropiate.
(4) Toate posturile didactice/catedrele vacante/rezervate se publica in concordanta cu Centralizatorul privind disciplinele de invatamant, domeniile si specializarile, precum si probele de concurs valabile pentru incadrarea personalului didactic din invatamantul preuniversitar in vigoare, denumit in continuare Centralizator.
Art. 4. — (1) ISJ/ISMB monitorizeaza concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/ rezervate in unitatile de invatamant preuniversitar particular.
(2) Comisia judeteana/municipiului Bucuresti de monitorizare a concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant preuniversitar particular se constituie, in baza deciziei inspectorului scolar general, in urmatoarea componenta: presedinte — un inspector scolar general adjunct; 4-12 membri — inspectori scolari, din care 1-6 inspectori scolari pentru managementul resurselor umane; informatician/analist programator/ajutor analist programator; consilierul juridic al ISJ/ISMB.
(3) Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de monitorizare a concursului pentru ocuparea posturilor didactice/ catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant preuniversitar particular are urmatoarele atributii:
a) monitorizeaza modul in care isi desfasoara activitatea comisiile implicate in organizarea si desfasurarea concursului;
b) instruieste si consiliaza presedintii comisiilor implicate in organizarea si desfasurarea concursului;
c) analizeaza documentatia inaintata de consiliul de administratie al unitatii de invatamant preuniversitar particular, conform art. 3 alin. (2), si, daca este cazul, comunica unitatii de invatamant preuniversitar particular revizuirea acesteia;
d) emite, din proprie initiativa sau la solicitarea presedintilor comisiilor implicate in organizarea si desfasurarea concursului, recomandari in vederea aplicarii unitare a prevederilor legale in vigoare;
e) deleaga reprezentanti, cu statut de observatori, in vederea monitorizarii concursului;
f) analizeaza documentatia inaintata de conducerea unitatii de invatamant preuniversitar particular, conform prevederilor art. 15 alin. (3), si propune spre avizare inspectorului scolar general deciziile de repartizare.
(4) Membrii comisiei judetene/a municipiului Bucuresti de monitorizare a concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant preuniversitar particular nu pot face parte din comisiile implicate in organizarea si desfasurarea concursului si nu pot desfasura, in mod direct sau indirect, orice fel de activitate in afara de cele prevazute la alin. (3).
CAPITOLUL II
Inscrierea candidatilor si disciplinele de concurs
Art. 5. — (1) Candidatii se inscriu la centrul de concurs stabilit, unde sustin si probele de concurs, conform prezentelor norme metodologice. Candidatii declarati reusiti sunt angajati pe posturi didactice/catedre publicate vacante/rezervate de la unitatile de invatamant care alcatuiesc asocierea temporara, conform prevederilor prezentelor norme metodologice.
(2) Comisiile de concurs se organizeaza la nivelul unitatii de invatamant/centrului de concurs, in baza hotararii consiliului/consiliilor de administratie, si sunt formate din:
a) presedinte — presedintele consiliului de administratie sau un cadru didactic, membru al consiliului de administratie;
b) cel putin 2 membri — cadre didactice, de regula titulare, care au dobandit definitivarea in invatamant;
c) informatician/ajutor analist programator/personal din cadrul unitatii/unitatilor de invatamant cu abilitati si competente in utilizarea calculatorului;
d) secretar — un cadru didactic.
(3) Comisia de concurs are urmatoarele atributii generale, prin raportare la etapele organizarii concursului:
a) in cadrul etapei de inscriere a candidatilor:
(i) procedeaza la analiza dosarelor de inscriere;
(ii) adopta hotarari privind validarea sau respingerea, dupa caz, a dosarelor de inscriere, pe care le comunica in termen de maximum 5 zile fiecarui candidat;
(iii) intocmeste lista tuturor candidatilor admisi in urma etapei de inscriere;
b) in cadrul etapei de desfasurare a probelor de concurs:
(i) desemneaza cadrele didactice care fac parte din comisia de elaborare a subiectelor, a baremelor de evaluare si de evaluare a lucrarilor scrise care se aproba de consiliul/consiliile de administratie al/ale unitatii/unitatilor de invatamant, la propunerea presedintelui/presedintilor consiliului/consiliilor de administratie, cu cel putin 48 de ore inainte de debutul probelor scrise;
(ii) monitorizeaza si supravegheaza desfasurarea in conditii optime a concursului;
(iii) monitorizeaza procesul de evaluare si notare a candidatilor si afiseaza rezultatele, in termen de maximum 3 zile de la finalizarea probei/probelor;
(iv) desemneaza, in baza hotararii consiliului/consiliilor de administratie al/ale unitatii/unitatilor de invatamant, cadrele didactice care fac parte din comisia de rezolvare a contestatiilor;
(v) elaboreaza listele finale cu candidatii admisi.
(4) Cererile de inscriere la concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant preuniversitar particular, insotite de copii de pe documentele solicitate, se inregistreaza la secretariatul unitatii de invatamant sau la centrul care organizeaza concursul, conform graficului afisat de fiecare unitate de invatamant/centru care organizeaza concurs. Pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor publicate pentru concurs care necesita atestate/avize suplimentare, candidatii trebuie sa posede atestatele/avizele necesare, anexate la cererea de inscriere in perioada de inscriere. Inscrierea candidatilor la concurs se poate organiza si prin comunicarea electronica a cererilor de inscriere, precum si a copiilor de pe documentele solicitate in cerere, avizelor, atestatelor si altor documente necesare, certificate pentru conformitate cu originalul, conform graficului afisat si procedurilor stabilite de comisia de organizare si desfasurare a concursului.
(5) Consiliul de administratie al unitatii de invatamant preuniversitar particular poate stabili conditii specifice de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate.
(6) In perioada de inscriere la concurs, candidatii trebuie sa faca dovada indeplinirii conditiilor legale de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din invatamantul preuniversitar, precum si a conditiilor specifice, daca unitatile de invatamant preuniversitar particular au stabilit astfel de conditii. In vederea inscrierii, candidatul completeaza cererea de inscriere la care anexeaza urmatoarele documente:
a) copie a actului de identitate;
b) copie a actelor doveditoare privind schimbarea numelui, daca este cazul;
c) copie a actelor de studii, inclusiv foaia matricola sau suplimentul la diploma, precum si documentele care atesta pregatirea psihopedagogica ori atestatul de echivalare/recunoastere a studiilor eliberat de Centrul National de Recunoastere si Echivalare a Diplomelor, in situatia in care candidatul nu a efectuat studiile in Romania;
d) copii de pe certificatele de obtinere a definitivarii in invatamant sau a gradelor didactice, daca este cazul;
e) adeverinta din care sa rezulte vechimea efectiva in sistemul de invatamant, daca este cazul;
f) adeverinta/adeverinte din care sa rezulte calificativele din ultimii 2 ani scolari incheiati, daca persoana a fost angajata in invatamant;
g) copii ale avizelor si atestatelor necesare ocuparii postului didactic/catedrei, daca este cazul;
h) cazier judiciar obtinut cu cel mult 30 de zile inainte de depunerea dosarului de inscriere;
i) certificatul de integritate comportamentala valabil;
j) document medical eliberat de un medic specializat de medicina muncii sau de un cabinet de medicina muncii, care atesta ca este apt pentru prestarea activitatii didactice;
k) copia filei corespunzatoare din registrul general de evidenta a salariatilor;
l) documente privind indeplinirea conditiilor specifice, daca este cazul.
(7) In etapa de inscriere, comisia de concurs analizeaza dosarele depuse si, in cazul in care constata lipsuri, solicita clarificari candidatilor, care au obligatia de a transmite informatiile/documentele solicitate in termen de maximum 3 zile lucratoare.
Art. 6. — (1) Pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din invatamantul preuniversitar particular, proba scrisa se sustine in specializarea/specializarile postului/catedrei, din disciplinele de concurs stabilite conform Centralizatorului, dupa programele specifice pentru concurs valabile, aprobate prin ordin al ministrului educatiei.
(2) In perioada de inscriere, comisia judeteana/municipiului Bucuresti de monitorizare a concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant preuniversitar particular consiliaza si sprijina membrii comisiei de organizare si desfasurare a concursului in vederea corelarii studiilor candidatilor cu posturile didactice/catedrele vacante/rezervate publicate pentru concurs si cu disciplinele de concurs, in conformitate cu prevederile Centralizatorului in vigoare.
(3) Ulterior incheierii perioadei de inscriere, in urma verificarilor dosarelor candidatilor, comisia de concurs hotaraste validarea sau respingerea, dupa caz, a inscrierii candidatilor.
CAPITOLUL III
Desfasurarea concursului
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 7. — Dupa validarea inscrierii candidatilor la concurs si afisarea listei candidatilor admisi pentru sustinerea probelor de concurs, la avizierul si pe site-ul unitatii de invatamant/centrului de concurs se afiseaza graficul de desfasurare a probelor din cadrul concursului.
Art. 8. — (1) Pe perioada desfasurarii probei/probelor de concurs, membrii comisiei de concurs asigura buna desfasurare a probelor, dand dovada de obiectivitate si profesionalism, verificarea identitatii candidatilor, pe baza cartii de identitate/buletinului/cartii de identitate provizorii sau a pasaportului, precum si supravegherea acestora pe toata perioada desfasurarii probei/probelor.
(2) Comisiile implicate in organizarea si desfasurarea concursului pot asigura, dupa caz, conditii de egalizare a sanselor pentru candidatii cu deficiente, prin adaptarea procedurilor de examinare la subiectele de concurs, in functie de particularitatile individuale si de cele specifice deficientei respective.
(3) La organizarea si desfasurarea concursului sunt invitati sa participe, cu statut de observator, reprezentantul/reprezentantii organizatiei/organizatiilor sindicale reprezentative din unitatea/unitatile de invatamant preuniversitar particular care organizeaza concurs sau reprezentantul/reprezentantii angajatilor, stabilit/stabiliti de consiliul/consiliile profesoral/e din unitatea/unitatile de invatamant preuniversitar particular care organizeaza concurs. Acestia au acces la toate documentele comisiilor implicate in organizarea si desfasurarea concursului si pot consemna, in procesul-verbal, propriile observatii. Neprezentarea observatorilor la oricare dintre probele concursului nu afecteaza legalitatea desfasurarii concursului.
(4) Candidatii care in timpul desfasurarii probei/probelor de concurs sunt surprinsi copiind sau transmitand solutii cu privire la subiecte sunt eliminati din concurs, incheindu-se un procesverbal in acest sens, de catre supraveghetori sau membrii comisiei de concurs. Aceeasi masura se aplica si pentru orice tentativa de frauda. Candidatii eliminati din concurs pentru frauda sau tentativa de frauda nu sunt repartizati pe posturi didactice/catedre. Pentru cadrele didactice titulare/debutante repartizate pe posturi didactice/catedre pentru angajare pe perioada nedeterminata eliminarea din concurs pentru frauda sau tentativa de frauda constituie abatere disciplinara si atrage dupa sine sanctionarea persoanelor respective in conformitate cu prevederile legale in vigoare. Cadrele didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei, eliminate din concurs pentru frauda sau tentativa de frauda, pierd aceasta calitate.
SECTIUNEA a 2-a
Desfasurarea probei scrise
Art. 9. — (1) Subiectele si baremele de evaluare pentru proba scrisa sunt elaborate si traduse in limbile minoritatilor, daca este cazul, de catre membrii comisiei de elaborare a subiectelor, a baremelor de evaluare si de evaluare a lucrarilor scrise, in dimineata desfasurarii probei scrise, in incinta unitatii la care se desfasoara concursul, intr-un spatiu separat de zona de redactare a lucrarilor scrise, intr-un interval orar adecvat.
(2) Membrii comisiei de elaborare a subiectelor, a baremelor de evaluare si de evaluare a lucrarilor scrise declara in scris ca pastreaza secretul asupra subiectelor. In cazul divulgarii subiectelor, suporta consecintele legii.
Art. 10. — (1) Inscrierea numelui candidatilor in afara spatiului care se sigileaza, precum si orice alte semne distinctive pe foile de concurs, destinate redactarii lucrarilor scrise, sau pe ciorne determina anularea lucrarilor scrise.
(2) Candidatii care doresc sa corecteze o greseala taie fiecare rand din pasajul gresit cu o linie orizontala, iar schemele/desenele cu o linie oblica.
(3) Candidatii care din motive de sanatate sunt obligati sa paraseasca sala de concurs pot solicita anularea lucrarii, pe baza unei declaratii.
(4) Candidatii care renunta din proprie initiativa la concurs pot solicita anularea lucrarii, pe baza unei declaratii, si parasesc sala dupa cel putin o ora de la deschiderea plicului cu subiecte.
(5) In situatiile de la alin. (3) si (4) lucrarile scrise nu sunt evaluate, iar in statistici candidatii respectivi se considera retrasi.
(6) Cadrele didactice supraveghetoare care furnizeaza solutii ale subiectelor de concurs, falsifica lucrari sau au manifestari de neglijenta in indeplinirea atributiilor de supraveghetor, cum ar fi tolerarea unor actiuni sau intentii de frauda ale candidatilor, parasirea nejustificata a salii de concurs de catre acestia etc., raspund disciplinar, civil sau penal, in functie de gravitatea faptei.
Art. 11. — (1) Fiecare lucrare scrisa este evaluata independent, de doi profesori evaluatori, conform baremului de evaluare si notare. Fiecare profesor evaluator trece punctele acordate pentru fiecare subiect, precum si nota finala in borderoul de notare, dupa terminarea evaluarii. In borderoul de notare trebuie sa se evidentieze atat punctajul acordat pentru fiecare subiect, cat si punctajele intermediare acordate pentru fiecare subpunct din cadrul unui subiect, conform baremului de evaluare.
(2) Fiecare profesor evaluator stabileste, prin raportare la baremul de evaluare si notare, nota lucrarii scrise, cu note de la 10 la 1, incluzand si punctul/punctele din oficiu. Nota finala acordata lucrarii se stabileste ca medie aritmetica cu doua zecimale, fara rotunjire, a celor doua note acordate de cei doi profesori evaluatori. Pentru validarea evaluarilor, diferenta dintre notele acordate de fiecare profesor evaluator nu trebuie sa fie mai mare de 1 punct.
(3) In cazul in care apar lucrari pentru care diferenta dintre notele acordate de cei doi profesori evaluatori este mai mare de 1 punct, lucrarea respectiva este reevaluata de un al treilea profesor evaluator, asigurandu-se respectarea baremului de evaluare si notare. Nota finala acordata lucrarii este media aritmetica cu doua zecimale, fara rotunjire, a notelor acordate de cei trei evaluatori.
(4) Rezultatele probei scrise se afiseaza la sediul si pe site-ul unitatii de invatamant in care s-a desfasurat proba scrisa, in termen de maximum 3 zile de la finalizarea probei.
Art. 12. — Lucrarile scrise pentru care se depun contestatii in termen de maximum 48 de ore de la afisarea rezultatelor initiale se reevalueaza de alti profesori evaluatori decat cei care au evaluat lucrarile scrise.
Art. 13. — (1) Recorectarea lucrarilor se face in termen de cel mult 48 de ore de la finalizarea etapei de inregistrare a contestatiilor.
(2) In cazul in care diferenta — in plus sau in minus — dintre nota acordata de comisia de solutionare a contestatiilor si nota acordata de comisia de evaluare este mai mica de 1,5 puncte sau egala cu 1,5 puncte, ramane definitiva nota acordata de comisia de contestatii.
(3) Daca diferenta dintre nota finala stabilita de comisia de evaluare a lucrarilor scrise si nota finala stabilita de comisia de solutionare a contestatiilor este mai mare de 1,5 puncte, diferenta care poate fi in plus sau in minus, lucrarea scrisa este recorectata de alti doi sau trei profesori evaluatori, dupa caz, altii decat cei care au evaluat initial/reevaluat lucrarea scrisa. Rezultatul acestei ultime recorectari este definitiv.
(4) Rezultatele finale se afiseaza la sediul si pe site-ul unitatii de invatamant in care s-a desfasurat proba scrisa, in termen de maximum 3 zile de la finalizarea depunerii contestatiilor.
(5) Evaluarea lucrarilor scrise, respectiv reevaluarea lucrarilor scrise ale candidatilor care depun contestatii la proba scrisa se poate realiza si pe platforme electronice dedicate de evaluare. In aceasta situatie, la nivelul unitatilor de invatamant preuniversitar particular/centrului de concurs se elaboreaza proceduri specifice in care se detaliaza activitatile si modalitatile de conectare a utilizatorilor la platforma, de incarcare a lucrarilor scrise, de transmitere a lucrarilor scrise profesorilor evaluatori, de evaluare/reevaluare a lucrarilor scrise pe platforma, precum si de comunicare a rezultatelor initiale si finale si se adapteaza corespunzator structura comisiilor implicate in organizarea si desfasurarea concursului, atributiile membrilor acestor comisii si ale profesorilor evaluatori, in vederea evaluarii/reevaluarii lucrarilor scrise pe platforma electronica dedicata de evaluare.
(6) Evaluarea/Reevaluarea lucrarilor scrise se realizeaza pentru fiecare disciplina de concurs de cadre didactice titulare care au dobandit prin studii finalizate cu diploma specializari in concordanta cu disciplina de concurs, conform Centralizatorului.
Art. 14. — In situatia in care pentru anumite discipline de concurs nu se identifica suficienti profesori evaluatori la nivelul unitatilor de invatamant care organizeaza concurs, cadre didactice titulare, se solicita sprijinul altor unitati de invatamant de pe raza respectivului judet in scopul alocarii cadrelor didactice titulare sau sprijinul comisiei judetene/municipiului Bucuresti de monitorizare a concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant preuniversitar particular.
CAPITOLUL IV
Validarea concursului si angajarea candidatilor reusiti pe posturi didactice/catedre
Art. 15. — (1) In invatamantul preuniversitar particular, validarea concursurilor si angajarea pe post se fac de catre conducerea unitatii de invatamant preuniversitar particular si se comunica, in scris, ISJ/ISMB.
(2) Dupa solutionarea contestatiilor, listele candidatilor cu rezultatele finale la concurs sunt prezentate conducerii unitatii de invatamant preuniversitar particular in vederea validarii. In cazul unitatilor organizate in asocieri temporare, fiecare conducere a unitatilor de invatamant din cadrul asocierii temporare valideaza listele candidatilor cu rezultatele finale la concurs.
(3) Conducerea unitatii de invatamant preuniversitar particular emite deciziile de repartizare pe posturi didactice/catedre si le transmite spre avizare ISJ/ISMB, insotite de tabele nominale cuprinzand candidatii pentru care se propune angajarea, conform anexei care face parte integranta din prezentele norme metodologice, precum si de dosarele de inscriere ale acestora, in termen de cel mult 3 zile lucratoare de la validarea rezultatelor finale.
(4) Inspectorul scolar general al ISJ/ISMB avizeaza deciziile de repartizare intr-un termen de maximum 15 zile de la comunicarea deciziilor de repartizare. Nerespectarea termenului de 15 zile echivaleaza cu avizul tacit al ISJ/ISMB.
(5) Inspectorul scolar general al ISJ/ISMB poate refuza avizarea deciziilor de repartizare pe posturi didactice/catedre doar in una dintre urmatoarele situatii:
a) neindeplinirea conditiilor de ocupare a postului didactic/catedrei prin raportare la analiza dosarelor candidatilor transmise conform prevederilor alin. (3);
b) disciplina de concurs la care a fost sustinuta proba scrisa nu este in concordanta cu postul didactic/catedra vacanta/rezervata publicat(a) pentru concurs, conform Centralizatorului;
c) specializarile cadrelor didactice care au asigurat evaluarea/reevaluarea lucrarilor scrise nu sunt in concordanta cu disciplinele de concurs la care candidatii au sustinut proba scrisa, conform Centralizatorului.
Art. 16. — (1) In baza deciziei de repartizare semnate de conducerea unitatii de invatamant preuniversitar particular si avizate de inspectorul scolar general al ISJ/ISMB, presedintele consiliului de administratie al unitatii de invatamant particular incheie cu candidatii repartizati contracte individuale de munca pe perioada nedeterminata sau determinata, dupa caz, dupa cum urmeaza:
a) contract individual de munca pe perioada nedeterminata, pentru candidatii repartizati pe posturi didactice/catedre vacante pentru angajare pe perioada nedeterminata si care au dobandit definitivarea in invatamant/licentierea in cariera didactica;
b) contract individual de munca pe perioada determinata, pentru candidatii repartizati pe posturi didactice/catedre vacante/rezervate si care nu au dobandit definitivarea in invatamant/licentierea in cariera didactica, indiferent de statutul postului pe care au fost repartizati;
c) contract individual de munca pe perioada determinata, pentru candidatii repartizati pe posturi vacante/rezervate pentru angajare pe perioada determinata.
(2) Pentru candidatii care nu au dobandit definitivarea in invatamant/licentierea in cariera didactica repartizati pe posturi didactice/catedre vacante publicate pentru angajare pe perioada nedeterminata, consiliul/consiliile de administratie al/ale unitatii/unitatilor de invatamant preuniversitar particular la care au fost repartizati poate/pot hotari ulterior modificarea duratei contractului individual de munca, din perioada determinata in perioada nedeterminata, dupa ce acesti candidati promoveaza examenul pentru definitivare in invatamant/licentiere in cariera didactica, in termenele stabilite in metodologia-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din invatamantul preuniversitar in vigoare.
(3) Personalul didactic de predare angajat in unitatile de invatamant preuniversitar particular are obligatia de a respecta principiile de etica profesionala si integritate in activitatea scolara, in conformitate cu prevederile codului-cadru de etica profesionala in vigoare.
CAPITOLUL V
Dispozitii finale
Art. 17. — (1) La nivelul unitatilor de invatamant preuniversitar particular care organizeaza concurs conform art. 1 alin. (1) se elaboreaza proceduri specifice prin care se stabilesc si se detaliaza, dupa caz:
a) conditiile specifice pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor;
b) modalitatea de inscriere a candidatilor;
c) structura si atributiile comisiei de concurs, comisiei de elaborare a subiectelor, a baremelor de evaluare si de evaluare a lucrarilor scrise, precum si ale comisiei de solutionare a contestatiilor;
d) modalitatea de organizare si desfasurare a probei scrise, durata probei scrise, desfasurarea activitatilor de elaborare a subiectelor si baremelor de evaluare, de evaluare a lucrarilor scrise, de solutionare a contestatiilor, precum si modalitatile de inregistrare si consemnare a rezultatelor obtinute de candidati in documentele specifice concursului, modalitatile de organizare si desfasurare a celorlalte probe de concurs, durata acestora, grilele de evaluare ale acestor probe, ponderea notelor obtinute la aceste probe in media de repartizare si calculul mediei de repartizare;
e) criteriile de departajare a candidatilor in cazul mediilor de repartizare egale;
f) modalitatile de supraveghere a candidatilor si a activitatii desfasurate de membrii comisiilor implicate in organizarea si desfasurarea concursului pe parcursul desfasurarii probelor de concurs;
g) modelul tipizatului foii de concurs pentru proba scrisa si modalitatea de secretizare a lucrarilor scrise;
h) modelele tipizatelor hotararilor consiliilor de administratie, ale comisiilor de concurs, ale deciziilor, borderourilor, precum si ale oricaror alte documente necesare organizarii si desfasurarii concursului.
(2) Aspectele procedurale care au caracter public se aduc la cunostinta candidatilor si a persoanelor interesate, la data publicarii listei posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate pentru concurs, prin afisare la avizierul si pe site-ul unitatii de invatamant preuniversitar particular/centrului de concurs.
(3) Cheltuielile pentru organizarea si desfasurarea concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant particular din invatamantul preuniversitar, precum si plata cadrelor didactice care fac parte din comisiile implicate in organizarea si desfasurarea concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant preuniversitar particular se realizeaza de catre unitatile de invatamant particular care au organizat concursul, in baza normelor de plata proprii stabilite de acestea.
Art. 18. — Din toate comisiile implicate in organizarea si desfasurarea concursului nu pot face parte persoanele care concureaza sau care au in randul candidatilor rude sau afini pana la gradul IV inclusiv. Membrii tuturor comisiilor implicate in organizarea si desfasurarea concursului semneaza, in acest sens, o declaratie pe propria raspundere, care se preda presedintelui consiliului de administratie al unitatii de invatamant particular.
Art. 19. — Lucrarile de concurs si borderourile de corectare si notare se pastreaza in arhiva unitatilor organizatoare timp de un an, iar celelalte documente conform normativelor in vigoare.
Art. 20. — (1) Reglementarile proprii privind organizarea si desfasurarea concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate la nivelul unitatilor de invatamant preuniversitar particular sau prin asociere temporara a mai multor unitati de invatamant preuniversitar particular se emit cu respectarea prezentelor norme metodologice si se aduc la cunostinta candidatilor la data publicarii listei posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate pentru concurs, prin afisare la avizierul si pe site-ul unitatii de invatamant/centrului de concurs.
(2) Nerespectarea prevederilor legale de catre persoanele implicate in organizarea si desfasurarea concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din unitatile de invatamant preuniversitar particular sau de catre persoanele care au atributii de monitorizare din cadrul ISJ/ISMB atrage dupa sine raspunderea administrativ-disciplinara, civila sau penala, dupa caz.
Art. 21. — In cuprinsul prezentelor norme metodologice, incepand cu data reorganizarii institutiilor aflate in coordonarea/subordonarea Ministerului Educatiei:
a) denumirile „inspectoratul scolar judetean/Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti”, respectiv „ISJ/ISMB” se vor citi „directia judeteana de invatamant preuniversitar/Directia Municipiului Bucuresti de Invatamant Preuniversitar”, respectiv „DJIP/DMBIP”;
b) denumirile „inspector scolar general” si „inspector scolar general adjunct” se vor citi „director general” si „director general adjunct”
Important! La data intrarii in vigoare a Ordinului cu noile norme se abroga Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 5.625/2012 privind aprobarea Metodologiei de organizare si desfasurare a concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant particular din invatamantul preuniversitar, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 732 din 30 octombrie 2012, cu modificarile ulterioare.