UPDATE: Elevul cu ADHD a primit scutire medicala si nu mai poate participa la cursuri pana la o noua evaluare psihologica.
Copilul trebuie integrat in comunitate, iar medicul psiholog care ii urmareste evolutia arata ca acesta are un nivel intelectual normal si ca nu reprezinta un pericol pentru societate.
"In momentul actual nu prezinta o intarziere in dezvoltarea cognitiva. In opinia mea, minorul nu prezinta un pericol social", spune psihologul Narcis Sima.
Directorul scolii nr, 16 din Pitesti, Alin Vlad, spune ca nu exista niciun motiv pentru care copilul sa nu fie primit la cursuri, motiv pentru care orele s-au tinut in mod normal in cele doua zile de protest, iar elevii care nu s-au prezentat la scoala au primit absente.
"Trebuie sa-l integram, noi trebuie sa-l primim la scoala, sa-l educam. Drept urmare, orele s-au tinut si ieri si azi si s-au pus absente pentru elevii care nu au venit la ore", spune directorul scolii.
Problema de fapt nu consta doar in atitudinea elevilor care protesteaza si care refuza sa mai intre la ore alaturi de colegul lor, care, spun ei, ar avea o atitudinea violenta. Este de fapt o problema majora a sistemului educational romanesc, pentru ca nu putem sa gestionam astfel de situatii.
In primul rand, nu avem cadre didactice special pregatite pentru a intelege si pentru a pregati un copil care sufera de ADHD. In plus, nici psihologii scolari nu au pregatirea necesare pentru a oferi spijin si consiliere elevilor cu ADHD, iar cei care stiu cat de cat ce presupune acest lucru se plang ca nu fac fata numarului mare de elevi de care raspund.
Chiar si purtatorul de cuvant al Ministerului Educatiei spune ca nu suntem pregatiti pentru astfel de situatii:
"Din pacate, nu toti profesorii au competentele necesare pentru a gestiona astfel de situatii, si pentru a gestiona intr-un mod cat mai pedagogic si firesc cu putinta integrarea copiilor in invatamantul de masa. Pentru ca trebuie spus foarte clar: acesti copii trebuie sa isi gaseasca locul intr-o clasa", a declarat Mirabela Amarandei, purtatorul de cuvant al Ministerului Educatiei.
Nici inspectoratul scolar Arges nu a reusit sa medieze problema in cazul copilului din Pitesti, respins de colegii sai.
"Ma deranjeaza extrem de mult atitudinea pe care o imprima parintii catre odraslele lor. Nu cred ca este corect sa-i invete pe copii sa nu fie, responsabili, cuviinciosi, cu ingaduinta fata de colegul lor", a declarat Dumitru Tudosoiu, inspector general la ISJ Arges.
Ce simte un copil cu ADHD care este respins de societate?
Psihologii spun ca suferinta acestor copii este foarte mare si nimeni nu poate intelege ce este in sufletul lor cu adevarat.
"Respingerea este traita cu multa tristete, cu multa agresivitate in interior, cu tensiune, cu sentimentul de nedreptate. In cazul copiilor cu ADHD, acest dezechilibru este trait mult mai intens", explica psihologul Irina Gruia.
Foarte mult sufera si parintii lor, care, de asemenea sunt exclusi de societate si aratati cu degetul atunci cand merg sa isi ia copilul de la scoala, cand il scot in parc sau merg sa ia masa la restaurant sau in orice alt spatiu public. Cei mai multi oameni ii privesc dispretuitor.
Multi dintre ei sunt nevoiti sa isi mute copiii de la o scoala la alta chiar si de trei-patru ori in timpul unui singur scolar.
"Noi avem doi copii cu ADHD. Pentru fiecare am urmat aceeasi pasi. Din prima scoala am fost nevoiti sa il mutam. Primul a trecut prin sapte scoli. Al doilea... suntem la a treia scoala cu el. E in clasa a treia", spune un parinte.
Cum se va rezolva problema elevilor scolii din Pitesti?
Momentan, nu exista o solutie viabila. Copiii si parintii lor asigura ca nu vor mai intra la clasa daca nu este mutat colegul cu ADHD din scoala. Conducerea scolii nu are niciun motiv si nici macar legal nu este posibil ca acel copil sa fie dat afara din scoala si sa i se refuze dreptul la educatie (cu exceptia cazurilor grave, cand se pune problema exmatricularii).
Elevii care nu intra la ore primesc absente, iar la fiecare 10 absente nemotivate li se scade un punct la purtare. Conform regulamentului anului scolar 2016-2017, elevii cu medii mai mici de 6 la purtare vor fi sanctionati si vor fi nevoiti sa repete anul scolar sau chiar pot fi exmatriculati. Din acest motiv, situatia de la Scoala nr. 66 din Pitesti trebuie rezolvata rapid, dar pana la acest moment, niciuna dintre institutiile statului nu are o solutie.
Cum credeti ca ar trebuie sa se solutioneze acest caz? Cum sunt tratati copiii cu ADHD in scolile din Romania? Daca aveti in jurul dvs. astfel de cazuri, va rugam sa ne transmiteti observatiile dvs. in caseta de comentarii de mai jos.
Comentarii [4 comentarii]Adauga comentariul tau
Flostoiu Sebastian 23 Nov. 2021 19:34:32
In cazul meu invatatoarea a fost schimbata acum avem numai probleme inainte sa schimbe invatatoarea copilul era cam cel mai bun din clasa acum este discriminat batut de colegi etc maine ma duc sa caut alta scoalaSuzi 27 Oct. 2016 09:43:20
Cred ca Ministerul Educatiei ar trebui sa organizeze clase speciale pt. acesti copii, cu personal specializat , psihologi si profesori specializati, asa cum exista in strainatate. Este responsabilitatea statului sa se ocupe de acesti copii cu nevoi speciale. Nu este corect sa lasam sa fie terorizata o clasa de 30 de copii, de un copil bolnav.Acest copil nu are nicio vina, fiindca sistemul nu gaseste o solutie, dar nici ceilalti 30 de copii si parinti nu au nicio vina. ceilalti copii trebuie sa urmeze programa, sa invete in liniste, profesorii trebuie sa fie linistiti sa-si desfasoare orele in deplina siguranta. Se cunoaste faptul ca acesti copii care sufera de sindromul ADHD au si o componenta agresiva, violenta. Cred ca statul, Ministerul educatiei trebuie sa protejeze toti copii. Ce se intampla daca agresivitatea si violentele asupra colegilor de clasa se termina la spital, care parinte ar suporta sa-si vada copilul abuzat fizic si psihic ? chiar si de un copil bolnav.Nu mai vorbim ca toate aceste zbateri ale profesorilor si copiilor conduc la nereusite pe plan scolar, la traume la cei mai sensibili, la ingrijorari constante din partea parintilor.Si toate acestea pentru ce ? fiindca statul nu este capabil sa ofere acestor copii cu nevoi speciale, mediul potrivit pt.tratamentul si dezvoltarea lor.Pentru ce se vorbeste de toleranta si de mila ? Copii cu ADHD nu au nevoie de mila ci de ajutor specializat. Nu este nevoie sa-i sacrificam pe toti ceilalti copii, in numele
unei integrari prost intelese si care nu serveste nici copilului in cauza si nici celorlalti. Si ca sa puna capac acestei situatii in care ministerul isi doveste inca o data incompetenta, se aplica sanctiuni copiilor. Nu-si da seama nimeni ca nu este vina lor ? Ei doar semnaleaza o situatie care a devenit insuportabila si cer luarea unor masuri. Si ce face ministerul ? ii sanctioneaza...! caci atat stie sa faca in loc sa rezolve situatia....Din pacate asta e situatie la nivel general.
Maria Mocanu 25 Oct. 2016 14:58:09
Copilul trebuie integrat. Toti elevii si parintii au nevoie de consiliere spihologicã individualã si de grup. Clasa sa beneficieze de profesor de sprijin.Manuela 20 Oct. 2016 06:10:43
Pe langa drepturile invocate, cerute si, uneori, exagerate de catre parintii si copiii lor, elevi in scoala respectiva, ar trebui sa existe metode de sanctionare a parintilor care isi obliga copiii la asemenea reactii. Scoala romaneasca este o scoala de masa si nu particulara, traim intr-o societate in care ar trebui sa toleram minoritatea sau diferentele, fiind vorba de copii, protectia copilului trebuie sa sprijine demersurile parintilor acelui copil, iar ministerul si inspectoratul sa angajeze mai multi consilieri psihopedagogici si profesori de sprijin care sa monitorizeze evolutia acelui copil, sa-l ajute. Nu va dati seama ce traume traieste acel copil izolat de copii, care nu sunt deloc milosi sau intelegatori. Conceptia societatii si a adultilor trebuie schimbata pentru ca copiii acestora sa poata fi mai toleranti.