Ministerul Educatiei Nationale a centralizat rezultatele inregistrate la simularea probelor scrise din cadrul Evaluarii Nationale pentru elevii claselor a VIII-a (EN VIII) si a examenului de
Bacalaureat, desfasurata in perioada 13-17 martie.
Astfel, la simularea Evaluarii Nationale, 81.262 de elevi au obtinut medii mai mari sau egale cu 5, ceea ce reprezinta 51,47% dintre elevii prezenti, procent net superior celui inregistrat anul trecut, cand a fost 30,58%.
Situatia mediilor este urmatoarea: 21.890 de medii intre 5 si 5,99, 20.352 de medii intre 6 si 6,99, 17.452 de medii intre 7 si 7,99, 14.982 de medii intre 8 si 8,99, 6.572 de medii intre 9 si 9,99, respectiv 14 medii de 10.
Procente semnificative (peste 60%) ale mediilor mai mari sau egale cu 5 au fost inregistrate in judetele Braila (60,9%), Cluj (62,5%) si in Capitala (69,8%).
In ceea ce priveste disciplinele de examen, procentul notelor mai mari sau egale cu 5 a fost de 65,8% la Limba si literatura romana (in crestere fata de anul trecut - 60,54%), respectiv de 40% la Matematica (de asemenea, peste cel din 2016, cand s-a situat la 32,60%). La proba de Limba si literatura materna, 75,2% din elevii prezenti au primit note peste 5 (procent in usoara scadere comparativ cu anul anterior - 76,69%).
Ratele de participare pe discipline au fost urmatoarele: 93,18% (162.249 de elevi dintr-un total de 174.118 elevi de clasa a VIII-a) la Limba si literatura romana, 92,92% (9.668 de elevi) la Limba si literatura materna si 92,78% (161.555 de elevi) la Matematica. Trei elevi au fost eliminati din cauza unor tentative de frauda.
In urma simularii nationale a examenului de Bacalaureat, datele statistice transmise de inspectoatele scolare judetene releva ca ponderea elevilor de clasa a XII-a cu medii care le asigura promovarea (6 si peste 6) este de 38,23% (43.978 de elevi din 115.022 de elevi prezenti). Rezultatul este aproape la acelasi nivel cu cel din anul trecut, 38,39%.
La clasa a XI-a, rata de promovare este de 29,85% in usoara crestere, comparativ cu 2016, cand s-a situat la valoarea de 25,76%. Dintre cei 121.003 elevi participanti la simulare, 36.125 de elevi au obtinut medii peste 6.
Pe medii, situatia cumulata (clasa a XI-a si clasa a XII-a) arata astfel: 29.496 de elevi au obtinut medii intre 6 si 6,99, 27.633 de elevi - medii intre 7 si 7,99, 17.577 de elevi - medii intre 8 si 8,99 si 5.366 de elevi - medii intre 9 si 9,99. 31 de elevi au obtinut media 10.
De asemenea, 15.023 de medii au fost cuprinse intre 5 si 5.99, insa, conform metodologiei de desfasurare a Bacalaureatului, nota minima pentru fiecare disciplina este 5, iar media finala a notelor la toate disciplinele, necesara pentru promovarea examenului, este minimum 6.
Pe probe, situatia cumulata (clasa a XI-a si a XII-a) a notelor mai mari sau egale cu 5 este urmatoarea: 59,4% la proba E)a) - Limba si literatura romana, 74,1% la proba E)b) - Limba materna si 52,1% la proba obligatorie a profilului E)c) - Matematica sau Istorie. La proba la alegere a profilului E)d), sustinuta doar de elevii clasei a XII-a, rata notelor peste 5 a fost de 60,4%. in raport cu anul 2016, se constata o scadere, in medie, cu 5%.
In sase judete, rata de promovare la clasa a XII-a a fost de peste 45%: Sibiu (47,9%), Cluj (46,9%), Braila (46,5%), Alba (46,3%), Iasi (46,1%) si Galati (45,5%).
Potrivit statisticilor, ponderea promovarii sub 25% a fost inregistrata in judetele Giurgiu (24,5) si Ilfov (18,9). in ceea ce priveste rezultatele elevilor de clasa a XI-a, rata de promovare de peste 35% s-a inregistrat in judetele Iasi (35,3), Galati (35,8), Suceava (36,6) si Cluj (41,8). Sub pragul de 20% figureaza judetele Giurgiu (16,6%), Ilfov (17,9%) si Calarasi (19,1%).
Notele de la simulare se trec in catalog doar la solicitarea scrisa a elevului.
Ministerul Educatiei precizeaza ca obiectivele simularilor, atat la Evaluarea Nationala, cat si la Bacalaureat, sunt familiarizarea elevilor cu rigorile pe care le presupun examenele, respectiv identificarea nevoilor acestora pentru a constientiza nivelul de pregatire si pentru a lua masuri pentru imbunatatirea rezultatului final.
"Din aceasta perspectiva, simularea este un mecanism reglator, in sensul identificarii de catre elevi, profesori si parinti a nivelului real de pregatire atins pana la momentul sustinerii testelor pentru ca, mai apoi, sa se poata stabili planuri remediale adecvate. Mai precis, rezultatele trebuie analizate la nivelul fiecarei unitati de invatamant, prin discutii individuale cu elevii si sedinte cu parintii, precum si la nivelul consiliului profesoral, in vederea adoptarii unor masuri care sa genereze optimizarea performantelor scolare", a precizat sursa citata.