Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Programa de Bacalaureat 2019 la Limba si Literatura Romana, profil real

de Laura Galescu la 27 Iun. 2019
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Programa de Bacalaureat 2019 la Limba si Literatura Romana, profil real27Iun.2019

Absolventii de liceu incep examenul de Bacalaureat 2019 luni, pe 1 iulie, cu proba la Limba si Literatura Romana.


PROGRAMA DE BACALAUREAT PENTRU DISCIPLINA LIMBA SI LITERATURA ROMANA 
 
Filiera teoretica - profil real Filiera tehnologica - toate profilurile si specializarile Filiera vocationala - toate profilurile si specializarile (cu exceptia profilului pedagogic) 
 
 
PROGRAMA DE EXAMEN PENTRU DISCIPLINA LIMBA SI LITERATURA ROMANA 
 
I. STATUTUL DISCIPLIEI
 
Limba si literatura romana are un statut important in structura examenului de bacalaureat, prin ponderea sa reflectata in prezenta celor doua forme obligatorii de evaluare a performantelor: in competentele lingvistice de comunicare orala in limba romana si in competentele generale si specifice formate pe durata invatamantului secundar superior, liceal (proba scrisa), proba comuna pentru toate filierele, profilurile si specializarile. 
 
Curriculumul liceal, care stabileste principiul studierii limbii si literaturii romane din perspectiva comunicativ-functionala, pune accent pe latura formativa a invatarii, fiind centrat pe achizitionarea de competente, fapt care a determinat precizarea, in programa de bacalaureat, a competentelor de evaluat si a continuturilor din domeniile: 
 
A. literatura romana, 
B. limba si comunicare. 
 
Proba scrisa vizeaza competentele de receptare si de producere a mesajelor scrise (inclusiv a unor mesaje care transpun in scris strategii si reguli de exprimare orala) si continuturi asociate acestora, in conformitate cu programa scolara pentru disciplina limba si literatura romana: filiera teoretica – profil real, filiera tehnologica – toate profilurile si specializarile, filiera vocationala – toate profilurile si specializarile (cu exceptia profilului pedagogic). Structura subiectelor permite rezolvarea acestora in 3 ore si este in conformitate cu prezenta programa de examen. Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana se aplica in receptarea mesajelor orale si scrise si in producerea unor tipuri de discurs (descriptiv, informativ, narativ, argumentativ) exersate in cadrul invatamantului liceal. Subiectele cuprind texte literare si nonliterare, la prima vedere, precum si itemii corespunzatori evaluarii competentelor specifice si a continuturilor asociate din prezenta programa. Subiectele vor avea un grad de complexitate care sa permita tratarea integrala a acestora in maximum 10 – 15 minute. 
 
II. COMPETENTE DE EVALUAT
 
Prin sustinerea examenului de bacalaureat la aceasta disciplina, elevul va trebui sa faca dovada urmatoarelor competente dobandite in ciclul inferior si in cel superior de liceu (clasele a IX-a – a XII-a), corelate cu anumite continuturi parcurse in cele doua cicluri liceale: 
 
1. Utilizarea corecta si adecvata a limbii romane in diferite situatii de comunicare 




 
 
3. Punerea in context a textelor studiate prin raportare la epoca sau la curente culturale/literare
 

 
 
PRECIZARI PRIVIND CONTINUTURILE PROGRAMEI 
 
a. LITERATURA 
 
Autori canonici: • Mihai Eminescu • Ion Creanga • I.L. Caragiale • Titu Maiorescu • Ioan Slavici • G. Bacovia • Lucian Blaga • Tudor Arghezi • Ion Barbu • Mihail Sadoveanu • Liviu Rebreanu • Camil Petrescu • G. Calinescu • E. Lovinescu • Marin Preda • Nichita Stanescu • Marin Sorescu.
 
Nota. Conform programei scolare in vigoare, examenul de bacalaureat nu implica studiul monografic al scriitorilor canonici, ci studierea a cel putin unui text din opera acestora. Textele literare la prima vedere pot apartine atat autorilor canonici, cat si altor autori studiati. Pentru proba scrisa, elevii trebuie sa studieze in mod aprofundat cel putin numarul minim de texte prevazute in programa scolara, apartinand autorilor canonici sau prozei narative, poeziei sau dramaturgiei romanesti despre care sa poata redacta un eseu structurat, un eseu liber sau un eseu argumentativ, in care sa aplice conceptele de istorie si teorie literara (perioade, curente literare/culturale, elemente de analiza tematica, structurala si stilistica) mentionate in prezenta programa. Tematica studiilor de caz si a dezbaterilor din programele scolare, regasita in programa de examen, poate fi valorificata in cadrul probelor orale si scrise, prin solicitarea argumentarii unor opinii sau judecati de valoare pe marginea acestora. 
 
b. LIMBA SI COMUNICARE

Continuturile de mai jos vizeaza: - aplicarea, in diverse situatii de comunicare, a normelor ortografice, ortoepice, de punctuatie, morfosintactice si folosirea adecvata a unitatilor lexico-semantice; - aplicarea cunostintelor de limba, inclusiv a celor dobandite in ciclul gimnazial, in exprimarea corecta si in receptarea textelor studiate sau la prima vedere. 
 
Niveluri de constituire a mesajului
 
Nivelul fonetic - pronuntii corecte/incorecte ale neologismelor; hiat, diftong, triftong; accentul - cacofonia; hipercorectitudinea - pronuntare/lectura nuantata a enunturilor (ton, pauza, intonatie) 

Nivelul lexico-semantic - variante lexicale; campuri semantice - erori semantice: pleonasmul, tautologia, confuzia paronimica - derivate si compuse (prefixe, sufixe, prefixoide, sufixoide), schimbarea categoriei gramaticale - relatii semantice (polisemie; sinonimie, antonimie, omonimie) - sensul corect al cuvintelor (in special al neologismelor) - unitati frazeologice (locutiuni si expresii) - campuri semantice si rolul acestora in interpretarea mesajelor scrise si orale - sensul cuvintelor in context; sens denotativ si sens conotativ
 
Nivelul morfosintactic - forme flexionare ale partilor de vorbire (pluralul substantivelor, articularea substantivelor, forme cazuale; forme flexionare ale verbului; adjective fara grade de comparatie; numerale etc.); valori expresive ale partilor de vorbire; mijloace lingvistice de realizare a subiectivitatii vorbitorului - elemente de acord gramatical (intre predicat si subiect – acordul logic, acordul prin atractie; acordul atributului cu partea de vorbire determinata) - elemente de relatie (prepozitii, conjunctii, pronume/adjective pronominale relative, adverbe relative) 
 
Nivelul ortografic si de punctuatie - norme ortografice si de punctuatie in constituirea mesajului scris (scrierea corecta a cuvintelor, scrierea cu majuscula, despartirea cuvintelor in silabe, folosirea corecta a semnelor de ortografie si de punctuatie) - rolul semnelor ortografice si de punctuatie in intelegerea mesajelor scrise 
 
Nivelul stilistico-textual - registre stilistice (standard, colocvial, specializat etc.) adecvate situatiei de comunicare - coerenta si coeziune in exprimarea orala si scrisa - tipuri de texte si structura acestora: narativ, descriptiv, informativ, argumentativ - stiluri functionale adecvate situatiei de comunicare - limbaj standard, limbaj literar, limbaj colocvial, limbaj popular, limbaj regional, limbaj arhaic; argou, jargon - stil direct, stil indirect, stil indirect liber - rolul figurilor de stil si al procedeelor artistice in constituirea sensului - rolul elementelor arhaice si regionale in receptarea mesajelor 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 4.84 din 32 voturi

x

Lasa un raspuns




37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Va oferim GRATUIT Raportul Special
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Descarca GRATUIT
Raportul Special

37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Va oferim GRATUIT Raportul Special
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!